Plaatst 'ie nu weer een verslag??
Jah, ik ben even een inhaalslag aan het maken. Ik ben al een tijd terug met deze kit begonnen, maar had er tot nu toe nog geen verslag van.
Aangezien ik toch wel een hoop heb ge/verbouwd wilde ik m'n avontuur toch delen met jullie.
Ik ben op het idee gekomen om deze kist te bouwen omdat ik al een aantal keer in de bek van een F-100 heb gestaard, en omdat we bij onze modelbouwvereniging een groepsproject hebben over de Vietnamoorlog.
Dus mag ik jullie voorstellen...
F-100D Super SabreDe North American F-100 Super Sabre is een Amerikaans supersonisch jachtvliegtuig, en heeft van 1954 tot 1971 gediend bij de USAF.
De F-100 was ontworpen als opvolger van de F-86 Sabre en was de eerste USAF jager die bij een horizontale vlucht supersonische snelheden kon bereiken.
De F-100 werd als jachtbommenwerper gebruikt in de close-air-supportrol boven Noord- en Zuid Vietnam, maar in eerstgenoemde theater werd de F-100 op een gegeven moment vervangen door de F-105 Thunderchief. Ook boven Zuid-Vietnam werd de Super Sabre uiteindelijk vervangen door de subsonische, maar efficiëntere A-7 Corsair II.
Buiten de VS heeft de F-100 dienst gedaan in de luchtmachten van Denemarken, Frankrijk, Taiwan en Turkije.
Even wat gegevens van de F-100, voordat ik wat meer ga vertellen over het thema van deze bouw:
De F-100D was een éénzitter, en was 15m lang, een kleine 5 meter hoog, en had een spanwijdte van een kleine 12m.
Het vleugelprofiel was een gevalletje NACA 65A007, met een weerstandscoëfficiënt van 0.0130. Ik weet het, lekker boeiuh!
Deze dame was geen lichtgewicht. Het leeggewicht was 9.525kg, en het MTOW (Max Take-Off Weight) was 15.800kg. In beide gevallen bijna het dubbele van de F-86 Sabre!
De FTNC* welke in de F-100D was ingebouwd was de Pruttel & Wilniet J-57 Turbojet met een droge stuwkracht van 45kN (4589kgf), en 71kN (7240kgf) met de naverbrander ingeschakeld.
FTNC = Fuel To Noise Converter
De maximum snelheid zou volgens wiki 1.487km/u, of 803kn, of Mach 1.4 zijn, maar er staat niet bij op welke hoogte dat is.
De F-100 kon maximaal 3211km afleggen, en ik vermoed dat dat met zgn ferry tanks is. Ferry tanks zijn grote externe brandstoftanks, groter dan waarmee het toestel tijdens operationele (gevechts-) vluchten uitgerust is, zodat het toestel verder kan vliegen.
De Super Sabre kon een maximale hoogte van 15km bereiken, en deed dit met een klimsnelheid van zo'n 114m/s.
Tot zover de saaie gegevens, nu komt het leuke spul!
De F-100D was bewapend met 4 stuks M39 revolverkanonnen, gekamerd in 20x102mm met 200 schoten per stuk. De M39 had een vuursnelheid van 1.500 schoten per minuut. Keer 4 is dat 6000 schoten per minuut, dus 4 x M39 = M61 Vulcan.
Verder waren er 6 hardpoints waar ook allemaal vormen van ellende onder kon, zolang het totaal aan ellende maar niet meer dan 3190kg was.
De afwerp bewapening kon bestaan uit Sidewinders, Bullpups, rocketpods, conventionele bommen, of als het nodig was, kernbommen.
Omdat ik, zoals ik had gezegd, deze Hun ga bouwen in een Vietnam thema, ga ik het voornamelijk hebben over de diensttijd van de F-100 in de Vietnamoorlog. En naar verwachting komt ze er ongeveer zo uit te zien:
De Vietnamoorlog was op 1 November 1955 begonnen, en op 16 April 1961 zijn de eerste 6 Super Sabres van Clark Air Base in de Filipijnen naar Don Muang Royal Thai Air Force Base in Thailand gevlogen om daar te helpen met de luchtverdediging. Dit waren dan ook de eerste F-100's die betrokken zijn geraakt bij gevechten in Zuidoost Azië. De F-100's zouden de langst dienende jachtbommenwerpers zijn die in de Vietnamoorlog zouden vechten.
Ze fungeerden boven Noord Vietnam als Combat Air Patrol (CAP), escortes voor F-105's, Forward Air Control en Wild Weasels. Na 1965 vlogen ze niet meer boven Noord Vietnam en werden ze voornamelijk gebruikt boven Zuid Vietnam waarbij ze CAS vluchten en grondaanvallen uitvoerden boven Zuid Vietnam.
Op 18 augustus 1964 werd de eerste F-100D door luchtafweer neergeschoten, de piloot heeft z'n schietstoel kunnen gebruiken en heeft het overleefd.
In april 1965 namen F-100's, die F-105's aan het escorteren waren onderweg naar de Thanh Hoa Brug, deel aan het eerste lucht-luchtgevecht van de USAF tegen Noord-Vietnamese MiG-17's.
Niet veel later werd de F-100 vervangen door de F-4C Phantom voor MiG CAP's (dit liep aanvankelijk niet al te soepel voor de Phantom piloten).
De Air National Guard heeft ook meegevochten in Vietnam, en zij bracht bijna 100 aanvullende Super Sabres naar het front. Tussen Mei 1968 tot April 1969 heeft de ANG meer dan 24.000 gevechtsmissies gevlogen, en hebben hierbij meer dan 4 miljoen 20mm granaten verschoten, ruim 13,5 kiloton aan bommen en 4,5 kiloton aan napalm afgegooid.
Er was ook een tweezits variant van de F-100 ontwikkeld: de F-100F. Deze versie werd vooral gebruikt om doelen te spotten voor andere jabo's (ik ben te lui om steeds weer "jachtbommenwerper" te typen, ook al heb ik net ook weer "jachtbommenwerper" getypt, en net ook weer.....), maar ook voor SAR missies onder het top geheime Commando Sabre Project.
Tegen het eind van de oorlog zijn er 242 F-100's verloren gegaan boven Vietnam, en het hoogste aantal toestellen wat in Vietnam gestationeerd was bedroeg 490 toestellen. Ik wilde graag een vergelijking maken met de F-4 Phantom, en ik heb wel gezien dat er tijdens de oorlog in Vietnam 671 Phantoms verloren zijn gegaan, maar ik kan niet terugvinden hoeveel er maximaal gestationeerd zijn geweest...
Tijdens de oorlog heeft de F-100 niet minder dan 360.283 gevechtsmissies gevlogen tot de Hun op 31 juli 1971 uit Vietnam werden teruggetrokken. Hiervoor werden de F-100's al geleidelijk vervangen door F-4's en F-105's.
Een leuke vergelijking, de 4 Fighter Wings (in totaal zo'n 240 toestellen) die het langste in Vietnam gestationeerd waren hebben meer missies gevlogen dan de 15.000 P-51's gedurende de Tweede Wereldoorlog!
De F-100 was ook de eerste Wild Weasel. Wild Weasel squadrons hadden als taak om vijandelijke radars en SAM posities op te zoeken en uit te schakelen. De F-100's die in deze squadrons vlogen hadden ook speciale apparatuur en camera's aan boord om deze systemen op te kunnen sporen. Vanaf 1965 hebben deze toestellen vanaf de Korat Royal Thai luchtmachtbasis in Thailand geopereerd.Nou, ik geloof dat dit wel genoeg info is voor nu.
Laten we eens naar de kit kijken. Ik heb helaas geen foto's gemaakt van de kit in onbegonnen staat, maar als jullie de inhoud willen zien kan ik adviseren om even bij onderstaande link te kijken:
https://www.super-hobby.com/products/No ... Sabre.htmlMaar we hebben nog wel even een foto gemaakt van de doos (dat scheelt weer!):
Ik ben een tijd opzoek geweest naar decals voor een spannende uitvoering (en heb uiteindelijk ook een set gekocht), van een bare metal kist die in Vietnam heeft gediend, maar na wat research gedaan te hebben kwam ik er achter dat er in de kit al een leuke versie zat:
Jah, deze kist is nog maar 20% bare metal, maar toch!
Tijdens mijn zoektocht naar referentiemateriaal ben ik op onderstaande website gestuit:
https://www.f-100.org/hun.shtmlOp bovenstaande website heb ik ontdekt dat het toestel op schema C wat Trumpeter toont een F-100D is met serienummer 55-3634 van het 308 Tactical Fighter Squadron, van de 31st Tactical Fighter Wing, welk tussen 1966 tot 1970 op de Tuy Hoa Air Base in Vietnam gestationeerd is geweest.
Als jullie bij onderstaande link dan even doorscrollen naar het 308th Tactical Fighter Squadron, dan kunnen jullie foto's zien van de kist die ik dus ga maken.
https://www.f-100.org/hun012.shtmlHeb ik wel gelijk kleine afwijkingen gezien met de kleurenoptie van Trumpy: de wit-groen geblokte streep op de staart was bij 'mijn' kist kennelijk niet aanwezig. Ik zie 'm wel terug op z'n broertje met registratie 55-3550. Ik zal 'm op 't toestel wat ik ga maken weglaten.
En Trumpy geeft aan dat de achterromp af fabriek blank metaal was, terwijl de verf bij het origineel door de hitte van de motor feitelijk er af gebrand is.
Dat gaat een leuke uitdaging worden om dat na te bootsen!
Verder heb ik als referentie onderstaand boek aangeschaft:
Detail & Scale deel 11, door Bert Kinsey. Dit zijn leuke boeken aangezien er een hoop info in staat over het echte werk, maar achterin staan ook kit reviews waardoor je vrij makkelijk kan zien wat er aan een bepaalde kit scheelt.
En ook bij deze kit scheelt er wat. Zo is de vorm van de inlaat niet correct. Trumpeter heeft de onderste lip plat gemaakt terwijl deze gekromd moet zijn.
Daarbij komend, dat het inlaatkanaal een uitdaging zal geven om naadvrij te maken, heeft mij doen besluiten om deze neus/inlaat aan te schaffen:
Two birds with one tactical nuke, as they say. Andere goodies die ik er tegenaan ga smijten/heb gesmeten zijn o.a. een resin cockpit:
Ik heb een zij-aan-zij vergelijking tussen de resin cockpit en de kit-pit gemaakt, en het verscheel is, zoals jullie niet zal verbazen, behoorlijk.
En een nieuwe blaaspijp, wegens die ziet er toch beter uit dan het kit onderdeel:
Verder heb ik nog wat uitbreidingssets gekocht voor het knalspul wat onder de vleugels komt, dan heb ik daar in ieder geval genoeg keuze in.
Zoals aangegeven was ik al redelijk op gang, en heb ik dus geen foto's meer van het prille begin.
Al hoewel... het eerste waar ik mee begonnen ben is het prepareren en schilderen van de cockpit.
Als eerste even de Aires pit en de kit-pit naast elkaar gezet:
Moet ik nog zeggen wat wat is?
Uiteraard heeft resin de uitdaging dat er meestal een gietblok aanwezig is die verwijderd moet worden. Ik heb sinds kort een freespen gekocht en ben het gietblok onder de cockpit daarmee te lijf gegaan.
Om te voorkomen dat ik dat fijne stof inhaleer heb ik een stofzuiger onder m'n arm gehouden en heb ik de pit tijdens het frezen vlak tegen de zuigmond gehouden. Al het stof verdween direct de stofzuiger in, en ik ben blij dat deze techniek zo goed werkt!
Nadat het frezen klaar was kreeg de cockpit een primerlaagje en zijn daarna wat kleurtjes op hun plek gedeponeerd.
Ik vind het er leuk uitzien zo!
En iedereen die wel eens met de Aires cockpits heeft gewerkt weet dat het plastic van de romp op de betreffende plek een pietsie dunner gemaakt moet worden om de passing goed te krijgen. Ook hier heb ik weer m'n freesje voor gebruikt.
Gaat al de goede kant op!
Wel even een vraag tussendoor.. hebben jullie wel eens transparant grijs plastic gezien?
Nou, nu wel!
Maar, het heeft resultaat gehad:
Ik moet ergens nog een millimetertje vandaan zien te smokkelen, maar we zijn er bijna!
Ja, het is een werkje geweest, maar dit soort uitdagingen vind ik hartstikke leuk om op te lossen!
Nou, tot zover!
Danny