Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2022 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goedenavond iedereen!


Jaren geleden ben ik begonnen met het bouwen van een UH-1N, in april 2015 stond deze heli er al als volgt bij:


Afbeelding


In de jaren sindsdien heb ik niks aan het model gedaan. De helikopter ligt dus al jaren in één van mijn lades samen met een aantal andere 'vastgelopen' projecten. De reden voor het vastlopen is vrij simpel. Toen ik bijna 8 jaar geleden begon met het model wilde ik er een Amerikaanse mariniers UH-1N van maken. Toentertijd had ik nog niet de ervaring die ik nu heb en zag ik de conversie niet echt zitten. Daarnaast was het gebrek aan decals een hele grote factor. Zoals mijn trouwe volgelingen hier op het forum weten heb ik de laatste jaren ervaring opgedaan met het schilderen van markeringen en heb ik ook mijn eerste decals geprint. Op het moment van schrijven heb ik zelf meer vertrouwen in mijn schilderkunsten dan in mijn decal-printvaardigheden. Ook op het gebied van scratchbouw heb ik veel geleerd, zo kan ik inmiddels zelf onderdelen gieten en heb ik een model volledig zelfgemaakt. (Bushmaster)

De helikopter die ik wil gaan bouwen:


Afbeelding


Afbeelding



De kit die ik ga gebruiken:



Afbeelding



De voornaamste verschillen tussen een kale UH-1N en de variant waarmee de USMC rondvloog tegen het einde van deze kist zijn diensttijd aldaar zitten hem in de aangebrachte sensoren, antennes en dergelijke. Het meest prominente deel is de FLIR onder de neus van de heli. Deze FLIR heeft een vrij complexe vorm en tussen dit onderdeel en de romp zit een 'bak' met een redelijk complexe vorm.

De Huey die ik hier ga bouwen is een doorontwikkeling van de eerdere UH-1D / UH-1H varianten. De heli heeft 2 motoren in plaats van 1, heeft een meer aerodynamische neus en vele andere verbeteringen. De UH-1N / Bell 212 is één van de vele generaties Huey's en is bij de USMC inmiddels vervangen door de UH-1Y Venom. '


De bouw



Op een zeker moment was het mijn idee om in plaats van een USMC heli een IDF heli te bouwen. De IDF bakken hadden namelijk een grijs interieur in plaats van zwart zoals de latere USMC helikopters. Mijn uitvalsbasis was daarom dit:


Afbeelding


Dus de kwast erbij gepakt en de hele boel zwart gekliederd, gevolgd door wat preciezer geklieder en minutieus geklieder: niet perfect maar goed genoeg gezien ik van plan ben de heli met gesloten deuren te bouwen. Het interieur van de heli klopt namelijk totaal niet en ik focus me daarom liever op het exterieur.


Afbeelding


Afbeelding



Vervolgens heb ik de ramen erin gezet en de romp dicht geplakt, de eerste sensoren etc. heb ik ook gemaakt:



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding




De FLIR die ik ga gebruiken heb ik gebaseerd op die uit de UH-1Y kit die ik heb liggen. De FLIR in die kit is niet helemaal correct aangezien de lenzen 90 graden verdraaid zijn maar met rescriben ziet deze er goed uit.



Afbeelding


Afbeelding


Zoals is te zien heb ik hem op een blokje geplakt, dit zodat ik een malletje kon maken:


Afbeelding


Afbeelding


Om vervolgens een afgietsel te maken:


Afbeelding


Afbeelding



Wanneer ik de bouw klaar heb zal ik een foto maken waarop ik alle eigen toevoegingen aanduid, voor nu is het een zoekplaatje. :)




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op zo 08 jan, 2023 15:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2022 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Ook wel leuk om zo'n projectje weer eens op te pakken. Ik vind dat interieur er prima uit zien, ook al zou het niet kloppen met de werkelijkheid. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2022 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooi begin DJ.

Waarom gieten? Wil je er meer van hebben dan?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2022 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! Ik volg met veel belangstelling!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2022 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 679
Interessant project, ben benieuwd naar al je scratch werk. Ik ga zeker volgen wat je er van maakt.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 dec, 2022 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1062
Woonplaats: Putten
Zo, snelle start, hele mooie heli met zo te zien leuke toevoegingen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 0:16 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! :)
tsjopper bob schreef:
Waarom gieten? Wil je er meer van hebben dan?

Uiteindelijk is het idee dat deze naast zijn jongere UH-1Y broertje komt te staan. Het hebben van een perfecte kopie vind ik dan ideaal. Daarnaast wordt deze / dit soort FLIR ook wel op andere toestellen gebruikt dus misschien komt ie dan later ook nog eens van pas. Ik moest hoe dan ook een FLIR hebben en scratchen had me heel wat moeite gekost gezien de complexe vorm. Kort samengevat, dit is niet per sé moeilijker dan scratchen en misschien heb ik of iemand anders er later nog wat aan. :wink:

Edit: een heli met dezelfde FLIR: Black Hawk DAP. Ik kan me voorstellen dat er wel meer toestellen zijn met dit ding.


Afbeelding






D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 9:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Brute bak die laatste... mooi scratchwerk ook

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2022 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
mr.vdh schreef:
Kort samengevat, dit is niet per sé moeilijker dan scratchen en misschien heb ik of iemand anders er later nog wat aan. :wink:


I'm interested 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2022 22:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
tsjopper bob schreef:
I'm interested 8)

:brouw:


Update


Zoals in de eerste post aangegeven moest ik nog de nodige details scratchen. Dit werk zit er inmiddels op, en de heli is op wat laatste dingetjes na klaar voor de airbrush.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement