Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2022 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuke uitvoering heb je gekozen. Voor de rigging gebruik ik ook altijd vislijn. Mijn eerste ww1 kist heb ik ook met elastische draad gedaan maar dat is toch lastiger dan vislijn al is dat misschien moeilijk te geloven. Om vislijn een kleur te geven zet ik een edding stift op het draad en trek ik de draad eronder door. Easypeasy.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 1:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Is het interieur niet doped linen achtig? Groen was toch meer WO-2 periode?
link naar wat foto's --> Wel replica's, dus wellicht met korreltje zout in te nemen.

Correct me if i'm wrong, ik mag dan al wel wat ouder zijn, WO1 heb ik niet echt bewust meegemaakt.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 8:18 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Dacht dat de duitsers andere kleuren jhanteerde voor interieur dan bijv de engelsen.

Elastisch draad heeft als voordeel dat deze dus op spanning blijft, daar waar vislijn toch iets kan gaan doorzakken op den duur

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 10:21 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Volgens het ter ziele gegane WNW was de doped linnen van de Duitsers zeer waarschijnlijk groen. Maar je moet toch nog even kijken aan de binnenzijde zat ook een driehoekig houten paneel. IIG stond in de bouwbeschrijving van mijn DR.1 ook eduard maar dan de Limited Edition Flyboys (zie https://www.eduard.com/out/media/2103.pdf) Dan zou het interieur dus Olive drab mogen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 11:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Is dat groen niet het resultaat van het doorschijnen van het doek? Op D.VIIs zie je ook een gespiegelde en lichte versie van het lozenge patroon wat daar aan de buitenkant zat.
En inderdaad, er zat een houten driehoekvorimige versteviging aan de zijkanten van de romp, en een alumium paneel aan de onderkant. (met een luik erin)

Leuk model, ik heb deze ooit eens van Revell gemaakt (de oude uitgave nog) en hij is zelfs voor een WOI kist echt klein!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 13:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Dank voor de input, allemaal! Ik heb het boek van Schuster en Engels inmiddels binnen. Het leest als een zorgvuldig onderzoek, dus ik gok er maar op dat ze het (in belangrijke mate) bij het rechte eind hebben. Hier las ik inderdaad beige doped linnen als de meest waarschijnlijke optie voor de binnenkant. En @jeroen_R90S, de groenige optie kan inderdaad het gevolg zijn van doorschijnen. Ik heb in ieder geval één foto gezien waar je de verfstreken van de buitenkant kan zien aan de binnenkant. Aan de schaduwen is te zien dat de zon er aan de buitenkant vol op stond, dus het doorschijnen is dan wel waarschijnlijk (en ook te zien doordat de schaduwrand van de vleugel ook een deel van het doorschijnen tegenhoudt).

Overigens stond er een interessante beschrijving in van de beschildering van de buitenkant. Gebaseerd op onderzoek van nog bestaande fragmenten van kisten uit die tijd. Volgens die beschrijving werd de kist met evenwijdige streken van een ca 8 cm brede kwast geschilderd. Dat gebeurde telkens in één enkele streek, die eigenlijk nooit geheel dekte. De kwast werd pas opnieuw ingedoopt als hij bijna helemaal droog was. De beige dopelaag scheen dus door de blauwgrijze eerste laag en de olijfgroene tweede laag heen. Met als resultaat een driekleurs-camo die zelfs per kleur verschillende intensiteiten had.

Ik heb daarom besloten voor de beige binnenkant te gaan. En voor de buitenkant ga ik, op basis van de bovenstaande beschrijving, experimenteren hoe ik het beste resultaat voor elkaar krijg.

(update)

De kleuren zijn op zich prima voor elkaar te krijgen. De strepen een consistent patroon geven vergde iets meer proberen. In onderstaande foto zie je poging 1 in kleur en zwart/wit. Die is met deels dry-brushing gemaakt. De kleuren zijn okay, maar de strepen zijn dat niet. Poging 2 daarentegen is met een andere wat stugge kwast gedaan en met een heel licht verdunde verf. Ter vergelijking heb ik een foto uit het boek erbij gezet.

photo 568782

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op wo 23 nov, 2022 15:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ter illustratie een foto uit het Schuster en Engels boek. Dit is een foto Werner Voss in een Dr.1. Dit is niet de foto met de doorschijning (die kon ik zo gauw niet vinden). Deze foto lijkt mij wel een voorbeeld van een beige binnenkant. Maar goed, het is natuurlijk altijd mogelijk dat er later ook aan de binnenkant geverfd werd. Fokker is na wat crashes gesommeerd om de vochtbestendigheid van de vleugels te verbeteren. Dat is onder andere gebeurd door het linnen beter af te dichten. Het zou zomaar kunnen zijn dat toen generiek naar coaten aan de binnenkant overgestapt is. Maar dat is giswerk. Voor mijn model kies ik voor beige.

photo 568776

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ondertussen was ik al aan de slag met wat subassemblies.

De cockpit was na de kleurkeuze snel in elkaar te zetten, omdat de rest al klaar lag. Op de foto een shot van de driehoekige multiplexplaat, een shot met alle onderdelen, kitparts en PE, op hun plek. Ook wat de kleur van de stoel betreft heb ik me op het boek van Schuster en Engels gebaseerd. Daarin staat dat de stoel bestaat uit een aluminiumplaat leuning rond een houten zitting. Het enige dat eraan gedaan is, is een laagje vilt op de zitting. Het aluminium was onbehandeld. De PE-riemen op hun plek krijgen is wel een lastig klusje. Voorzichtig op hun plek manoevreren terwijl je met secondelijm werkt is een beetje tegenstrijdig. Als laatste een 'luchtfoto' van het geheel. Daar zie je een voorbeeld van het worstelen met de tegenstrijdigheid. Het PE-deel met de stuurstok en de pedalen zit net iets uit het midden van de bodemplaat.

photo 568784

En dan een voorbeeld van jammer, maar helaas. Ik was van plan om een piloot in de cockpit te zetten. En ik dacht daarvoor een figuur uit een set die ik al had liggen te gebruiken. Het hoofd en de houding moesten daarvoor worden aangepast. In het middelste beeld zie je het tussenresultaat. Ik was al aardig op streek. Maar bij het buigen van de benen ging het compleet mis. Even afgeleid en de temperatuur was te hoog opgelopen. Deze zombie past prima in een horrorfilmset. Ik laat hem hier maar weg :lol:

photo 568783

De propeller is ook wel een leuke uitdaging. De eerste poging was min of meer uit het hoofd. Dat moet je dus niet doen. Even documenteren en dan ziet poging twee er beter uit. De laatste shot is met een laag gloss vernis. Ik heb dit met veel geduld en correctie van een paar uitschieters met het handje geverfd.

photo 568785

De motor bestaat uit vier delen. De motor zelf uit de kit, die als basis zwart geverfd is en dan met drybrushing op de ribben een kleurtje kreeg. De cylinderkoppen en de body van de motor zijn gewoon geschilderd. De uitlaten en de stoterstangen komen uit de PE-set. De uitlaten zijn helaas net te kort voor het mooi, dus ze sluiten niet helemaal op de cylinderkop aan. Zeker niet nadat je ze iets tussen de cylinders gebogen hebt. De stoterstangen staan in de handleiding van Eduard weergegeven als geïnstalleerd aan de andere kant van de motor. In alle foto's die ik heb kunnen vinden was er maar één waar die lay-out daadwerkelijk bestond. Maar dat was een trainingskist. En die hadden soms een andere, wat zwakkere, motor. Dus ik heb ook de stoterstangen aan de achterkant gemonteerd. Het vierde deel staat hier nog niet op de foto's en dat is een kleine ring met wat boutkoppen die er nog op moet. Volgens de tekening van Eduard (als ik het goed lees) aan de achterkant. Maar dat is wat zinloos, want daar zie je, zelfs met heel veel moeite, niets meer van als de boel in elkaar zit.

photo 568786

En als laatste de gemodificeerde mitrailleurs. Een erg lastig klusje moet ik zeggen.

photo 568787

Dan zijn jullie weer bijgepraat.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2022 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie vorderingen!

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2022 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Inderdaad, voor zo'n klein kitje gaat het de goede kant op.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement