Ondertussen was ik al aan de slag met wat subassemblies.
De cockpit was na de kleurkeuze snel in elkaar te zetten, omdat de rest al klaar lag. Op de foto een shot van de driehoekige multiplexplaat, een shot met alle onderdelen, kitparts en PE, op hun plek. Ook wat de kleur van de stoel betreft heb ik me op het boek van Schuster en Engels gebaseerd. Daarin staat dat de stoel bestaat uit een aluminiumplaat leuning rond een houten zitting. Het enige dat eraan gedaan is, is een laagje vilt op de zitting. Het aluminium was onbehandeld. De PE-riemen op hun plek krijgen is wel een lastig klusje. Voorzichtig op hun plek manoevreren terwijl je met secondelijm werkt is een beetje tegenstrijdig. Als laatste een 'luchtfoto' van het geheel. Daar zie je een voorbeeld van het worstelen met de tegenstrijdigheid. Het PE-deel met de stuurstok en de pedalen zit net iets uit het midden van de bodemplaat.
En dan een voorbeeld van jammer, maar helaas. Ik was van plan om een piloot in de cockpit te zetten. En ik dacht daarvoor een figuur uit een set die ik al had liggen te gebruiken. Het hoofd en de houding moesten daarvoor worden aangepast. In het middelste beeld zie je het tussenresultaat. Ik was al aardig op streek. Maar bij het buigen van de benen ging het compleet mis. Even afgeleid en de temperatuur was te hoog opgelopen. Deze zombie past prima in een horrorfilmset. Ik laat hem hier maar weg
De propeller is ook wel een leuke uitdaging. De eerste poging was min of meer uit het hoofd. Dat moet je dus niet doen. Even documenteren en dan ziet poging twee er beter uit. De laatste shot is met een laag gloss vernis. Ik heb dit met veel geduld en correctie van een paar uitschieters met het handje geverfd.
De motor bestaat uit vier delen. De motor zelf uit de kit, die als basis zwart geverfd is en dan met drybrushing op de ribben een kleurtje kreeg. De cylinderkoppen en de body van de motor zijn gewoon geschilderd. De uitlaten en de stoterstangen komen uit de PE-set. De uitlaten zijn helaas net te kort voor het mooi, dus ze sluiten niet helemaal op de cylinderkop aan. Zeker niet nadat je ze iets tussen de cylinders gebogen hebt. De stoterstangen staan in de handleiding van Eduard weergegeven als geïnstalleerd aan de andere kant van de motor. In alle foto's die ik heb kunnen vinden was er maar één waar die lay-out daadwerkelijk bestond. Maar dat was een trainingskist. En die hadden soms een andere, wat zwakkere, motor. Dus ik heb ook de stoterstangen aan de achterkant gemonteerd. Het vierde deel staat hier nog niet op de foto's en dat is een kleine ring met wat boutkoppen die er nog op moet. Volgens de tekening van Eduard (als ik het goed lees) aan de achterkant. Maar dat is wat zinloos, want daar zie je, zelfs met heel veel moeite, niets meer van als de boel in elkaar zit.
En als laatste de gemodificeerde mitrailleurs. Een erg lastig klusje moet ik zeggen.
Dan zijn jullie weer bijgepraat.
Cheers,
Jan