Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 18:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
En we zijn weer terug in luchtvaartland echter wel met een Marines kist dus we blijven na mijn uitstapje in de Pinta toch wat op zee. Dit keer de EA-6B Prowler, de EWF versie van de A-6 Intruder. De enige bewapening aan deze kisten zijn eventuele anti radar raketten en veel electronica om te storen. De kist heeft een bemanning van vier koppen om de storingsmiddelen effectief in te zetten. Ondertussen zijn deze kisten niet meer operationeel en vervangen door de EF-18g Growler, die hetzelfde werk met de helft minder bemanning af kan. Ooit heeft er tijdens de periode rond de open dag op Gilze Rijen van 1997 nog een op het platform voor ons meteo kantoor gestaan (Ja, we hadden daar een prima uitzicht :D ). Helaas heb ik geen van de destijds gemaakte foto's meer. Maar, die dingen zijn groot.

De kit. Kinetic, dus, even afwachten hoe het gaat uitpakken maar over het algemeen is de eerste indruk prima. Mooie details en de optie om de vleugels op te klappen; wat ik denk ik wel ga doen want dat mechanisme is weer eens een prachtig stukje techniek. De versie die deze doos voorziet (letterlijk maar een optie, dat is weer even wennen na mijn Eduard kits :lol: ) is die van VMAQ-2 PLAYBOYS met op de staart uiteraard het logo van het maandblad dat we alleen maar lezen voor de interviews. Dit viel niet goed bij enkele hoge heren die vonden dat dit een verkeerd signaal gaf.. En uiteindelijk is dat blijkbaar aangepast. Kortom, een kit met een controversieel randje, gewoon, omdat het kan. Er zit om het geheel wat aan te kleden ook nog een dek tractor bij.

Verder heb ik in plaats van ome Ed aan te spreken op de beurs in Veldhoven een resin setje van Aires op de kop kunnen tikken voor deze kit dus weer eens wat nieuws. Er zit ook PE in maar ik zal zelf moeten schilderen dus dat is ook wel weer eens leuk.

Gaat u maar even zitten voor de inhoud van de doos en de toebehoren. :)

Mooie boxart
photo 564126
Een hoop sprues in grijs
photo 564127
photo 564128
photo 564129
photo 564130
photo 564131
photo 564132
photo 564133
photo 564134
Wat transparant uiteraard. Even zien hoe dat gaat met die canopy helften
photo 564135
Den tractor
photo 564136
Decals met die ene optie.
photo 564137
Basic maar doeltreffende instructies
photo 564140
photo 564138
photo 564139
Aires stuff.
photo 564141
photo 564142
photo 564143
photo 564144

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op za 19 nov, 2022 16:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 20:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze reus... zeker in deze schaal. Heb de Tram-versie, en toch eens geslikt toen deze toekwam.. ik ben zo'n grote kits niet gewend..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 sep, 2022 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
@Silenoz Dank je voor deze opbeurende woorden :lol:

Dus, we gaan van start. En uiteraard begint dat met de cockpit dus ik kon direct de Aires resin cockpit uitpakken. De vier schietstoelen moesten elk worden losgezaagd van het blok resin waar ze aan vast zitten en dit is niet het lekkerste werkje maar ging redelijk gemakkelijk. Daarna kon de rest van wat ik al nodig had worden losgemaakt en waar nodig met hulp van wat heet water recht gemaakt.
Hier en daar kon ik al het een en ander vast plakken om het schilderen gemakkelijker te maken. En dat schilderen begon met FS36320 licht spook grijs. Dit was wat lastig dekkend te krijgen. Hier en daar is het daarom wat dik aangebracht wat enkele vloeisporen heeft opgeleverd maar je moet weten dat ze er zijn. Daarnaast ook al de neuswielbak en de luchtinlaten wit gespoten in twee etappes en de schietstoelen zwart. Tenslotte de staalpijpen (hoe heten die dingen eigenlijk) achter de motoren in donker ijzer gespoten. De instructies gaven crème wit aan maar de referenties laten zwartgeblakerde tunnels zien dus daar gaan we maar in mee. Straks dus nog wat roetsporen aanbrengen aldaar.
De rompdelen kon ik daarna ook alvast losmaken zodat ik de passing van die Aires cockpit goed kon testen en die is prima. Ik merk al wel meteen dat de gebruikte mallen voor deze kit wat aan de oude kant beginnen te raken zodat er hier en daar toch wel wat gecorrigeerd moest worden maar over het algemeen past het prima.
Tenslotte is het detail schilderen begonnen. De kussens op de stoelen zijn in twee lagen met twee verschillende kleuren groen en ik ga daar nog wat met highlighten aan de gang om het op te leuken. De ejector handles zijn nu wit omdat ik deze eerst geel wil schilderen en dan met zwart het geelzwarte patroon wil maken, niet andersom. Verder de instrumentenpanelen en andere onderdelen in de cockpit zwart geschilderd. Daar moet nog een laagje overheen maar dat gaat meestal gemakkelijker.
Kortom, we zijn onderweg.

Fase 1
photo 564331
photo 564333
photo 564334
Fase 2 basis kleuren
photo 564335
photo 564336
photo 564337
Fase 3 details stap 1
photo 564338
photo 564339
photo 564340
Neuswielbak en romp
photo 564342
photo 564341

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 sep, 2022 7:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Jij dacht

start met afterburn is ook een start?

Man wat weer een snelheid, maar dat het een 4 koppige bemanning wist ik neit, ik dacht altijd een 2 koppige bemanning

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 0:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Succes met deze!
Indrukwekkend toestel en model.
Cockpitglas in verschillende delen kan lastig zijn, maar zo te zien loopt er een brede naad over.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Wow wat een hoop onderdelen al op de bench gelijk! Ik volg weer met interesse!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie spullen voor de cockpit hoor. Je kunt je lekker uitleven op het detailschilderwerk zo te zien.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Jaa, gaaf ding! :D :D
Mooie cockpit ook trouwens, die is eigenlijk wat te nieuw voor het kleurenschema, maar ach, bij de originele kit heeft men daar ook geen rekening mee gehouden ;)

Als deze er ooit nog in 1/32 of een nieuwe 1/72 komt gaat die zeker op de stapel :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dank here, as usual :brouw:

Lekker bezig. Gaat niet zo heel snel want het is best bewerkelijk. Maar, aan het schilderen geweest en niet ontevreden tot zover. PE met transparant erachter is nooit mijn favoriet geweest maar in dit geval komt het wel mooi uit. Nu staat alles in de glanslak zodat ik er wat weathering op los kan laten. Overigens moest ik aan de romp en de resin delen hier en daar flink wat wegschrapen om dit, voor dit model ontworpen setje passend te krijgen. Schijnt een Aires dingetje te zijn :lol:

En dan ziet het er voorlopig zo uit. De stoelen krijgen uiteraard nog hun riemen en het geheel glanst nu natuurlijk verschrikkelijk vanwege de lak.
photo 564504
photo 564505
photo 564506
photo 564507
photo 564510
photo 564509
photo 564508

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2022 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Meteen maar een opvolg post. Wash en matte lak om de cockpit af te maken. Misschien nog wat druppeltjes glans op de instrumenten maar het ziet er al redelijk uit zo. Ik ben ook aan de rechter vleugel begonnen en.... nou, de motor bedekking was behoorlijk verbogen waardoor er wat bruut geweld aan te pas moest komen om het aan elkaar te kunnen lijmen. Verder willen de boven en onder vleugeldelen wat te dicht bij elkaar gaan zitten waardoor het niet de juiste welving van de romp volgt. Dus, maar wat schotjes geplaatst in de vleugel waardoor die de welving wel volgt.
Daarnaast paste het vouwmechanisme gewoon niet in de vleugel dus daar kon ik een stuk weg schrapen en schuren. Uiteindelijk wel gelukt maar bijzonder is het wel voor een kit die zo mooi verpakt is. Maar we gaan gestaag verder. :D

Bruut geweld
photo 564930
Vleugel perikelen
photo 564929
photo 564928
photo 564933
Maar die cockpit :)
photo 564931
photo 564932
photo 564934
photo 564935
photo 564936
photo 564937
photo 564938

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement