david schreef:
Subtiel stukje scratch voor wat extra steun.
Prima oplossing.
Dankje David!
Wolf73 schreef:
Mooi verslag. Dat ziet er weer retegoed verzorgd uit.
Dit is ten opzichte van de andere jagers van de Japanners een afwijkende vormgeving.
Deze heeft een vrij strakke vormgeving ten opzichte van de meer ronde Zero, Kawanishi, maar dat komt omdat, zoals je zelf ook al aangaf zowat een 1 op 1 kopie is van de BF 109.
Heb dit mooie vliegtuig ook gebouwd in een schaal kleiner in GB van "Jan de Japanman"
Dankje Barry! En inderdaad, de vormgeving is wat strakker. Toch hebben de Japanners bij de ontwikkeling gekozen voor een iets meer driehoekige rompdoorsnedevorm dan de BF109. Hebben ze er toch wat meer rondigheid ingestopt
Jouw bijdrage aan de GB heb ik nog een keer doorgelezen voordat ik aan deze begon, dus die weet ik nog wel ja!
jeroen_R90S schreef:
haha, ik ben er ook niet zo van, maar 1x per 5 jaar is ook "af en toe"
Haha die onthoud ik even voor als de vrouw opmerkt dat ik "af en toe" best een bosje bloemen mee mag nemen
jeroen_R90S schreef:
Dat staat iig als naam van het bestand in de url van het plaatje, maar ik heb ook niet super veel verstand van deze Japanse toestellen. Het ziet er in elk geval aantrekkelijk uit zo!
Oh scherp! In ieder geval scherper dan mij
markie schreef:
Mooi kapje zo zeg, nog wel even schilderen natuurlijk.
Zeker Mark, dat was dan ook de eerstvolgende stap:
Steuntje gespoten, evenals de motorkap aan de binnenkant en het deel fuselage achter de piloot, en vervolgens de delen die aan elkaar gelijmd zijn voorzien van primer om te controleren op netheid. Er was nog wat primer over in de airbrush dus zoals je ziet maar gelijk het halve toestel in de primer gezet.
Toen moesten het windscherm en het stukje glaswerk achter het kantoor op het toestel gemaakt worden voordat het helemaal in de primer kon. De clearparts uit de doos waren jammer genoeg in slechte staat:
Ik zat in eerste instantie nog te denken om dit te gaan schuren en polijsten, maar ik wil de cockpitkap eigenlijk in open stand plaatsen. Daarvoor was deze clearpart ook eigenlijk te dik, het zou nooit mooi over elkaar schuiven.
Op internet kwam ik voor een paar euro een vacuform canopy tegen van Rob-Taurus. Zag er erg mooi uit, dus deze maar besteld:
In dezelfde bestelling een maskingsetje van Eduard mee laten komen. De canopy was eigenlijk bedoeld voor een Hasegawa kit, en het Eduard setje voor een Tamiya kit, maar uiteindelijk kwam het wel goed:
Het had wel wat overtuiging nodig om goed op de fuselage aan te sluiten.
Terwijl lijm en plamuur bij de canopy delen aan het drogen was ben ik met het landingsgestel aan de slag gegaan:
Daar kon best wel wat aan gedaan worden. Uiteindelijk is dit per kant nog een aardig rijtje geworden:
- Remleiding toegevoegd
- Poot doorgezaagd en weer gelijmd voor een in elkaar gezakte stand
- Band in een wat rondere vorm geschuurd
- Remtrommel in het wiel gemaakt
- Torsie arm gescratched
- Bracket toegevoegd uit een restje PE
- As montage ingeboord
- Wieldeuren dunner geschuurd
Ik heb eerst de ene helemaal gedaan, omdat ik het wel leuk vond om het verschil tussen de aangepaste en de recht uit de doos versie te kunnen laten zien, dus bij deze:
Ondertussen zaten de canopydelen stevig vast kon hij dan echt helemaal in de primer.
reteip9 schreef:
Ik ben benieuwd hoe die losse motor kap eruit ziet onder een laagje primer/verf.
Ga je ook nog wat delen van de machinegeweren in elkaar knuteselen voor onder de motorkap?
Jazeker, de lopen van de machinegeweren voeg ik later nog toe. En de motorkap ziet er zo uit onder een laagje primer:
Nou dat was wel weer genoeg voor vandaag, volgende keer weer meer