Dankjulliewel Jeroen en Huib!
In de vorige post gaf ik aan dat het verven kon beginnen. Ik bedacht me alleen ineens dat er ook de mogelijkheid was om de Kawasaki met open motorkap te bouwen.
Daarvoor moest dus ook de motor in elkaar gezet worden:
Dit was in het echt trouwens een licentie gebouwde Daimler-Benz DB 601Aa, de bekende inline motor van de Bf109.
Deze kon wel wat interessanter gemaakt worden, en genoeg referentiemateriaal over te vinden dus!
Eerst wat boutjes op de bovenkant toegevoegd door stukjes 0.2mm staf er op te lijmen en deze vervolgens terug te schuren:
Uiteindelijk ook het een en ander aan leidingen toegevoegd en nog wat zaken, met onderstaand als resultaat:
Toen kon dus wel de eerste verfronde beginnen!
Daar zat nog wel wat uitzoekwerk aan vast. Omdat de beschrijving in het Japans is, ben ik voor aanwijzingen over kleuren online wat in andere handleidingen neuzen.
Er werd veel verwezen naar Zandgeel of RLM79. Aparte kleur, aangezien er in Japan toch vaak een variant van groen gebruikt werd.
Al snel kwam ik hier meer over tegen, vooral op de eerder door Jeroen genoemde site "Aviation of Japan".
Er bleek een keer een verfchip gevonden te zijn die er geel uit zag, en op basis hiervan was door de kitfabrikanten de gele kleur overgenomen.
Maar recenter onderzoek wees uit dat het gele wel eens een door de zon gebleekte kleur zou kunnen zijn die origineel meer leek op Olive Drab.
interessante materie, dus ben ik zelf wat gaan proberen met kleuren:
En door Olive Drab te verbleken met wit- en geeltinten kwam ik inderdaad bij een wat meer zandgeel uit, die toch nog wel een hint van groen had.
Leek me dus leuk om toe te passen met dit achterliggende verhaal:
Uiteraard twijfelde ik ook wel een beetje of tijdens de oorlog de kleuren al zo verbleekt waren, maar vertrouwde er ook wel op dat washes e.d. het groene wel wat meer terug zou brengen.
Beter te licht, dan te donker beginnen
Een paar avonden verder was ik inderdaad tevreden met de kleur van het interieur:
Over de passing van de kit valt niks op te merken, na het verwijderen van de verf van de aansluitvlakken past het allemaal nog mooi in elkaar:
De romp kon dus dicht! Alhoewel... Eerst nog iets aanpassen aan de vleugels.
Of eigenlijk de wielbakken. Deze zijn van best wat detail voorzien, maar heel ondiep uitgevoerd.
Zie links op de foto hieronder:
De voorzijde van de top van de wielbak raakt hier zelfs de vleugelrand. Dit zou betekenen dat je straks vanaf de voorkant zo tegen de bovenkant van de wielbak aan zou kijken.
Dat leek me wel een aanpassing waard, dus zoals hierboven te zien is, heb ik met wat tooltjes de binnenkanten netjes weten te verwijderen.
Vervolgens met een styreen H-profieltje de randen opgehoogd:
En vanaf onder ziet dat er dan zo uit:
Een klein randje dus (soort bonus paneellijntje), maar blij met de diepere look:
Er moest trouwens ook wat van de binnenzijde van de bovenste vleugelhelft afgeschuurd worden om het te laten passen, ook bij de fuselagehelften.
Maar goed dat ik die nog niet in elkaar gelijmd had dus
Nou dit was een flinke post om bij te lezen. De volgende zal wel weer even op zich laten wachten, aangezien wij volgende week op vakantie gaan.