Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 6:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 15 jul, 2022 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dank heren!

Naast het toevoegen van detail aan de fuselagezijdes moest er ook nog wat aan de voorzijde van de cockpit gebeuren.
Ik ben vergeten een "vooraf foto" te maken, maar waar nu de witte blokjes zitten was helemaal dicht:

photo 561232

Dus opengezaagd, dunner geschuurd en de onderdeeltjes toegevoegd. Die witte blokjes zijn de achterkanten van de machinegeweren in de neus. Daar heb ik nog wat kleine details aan toegevoegd, en ik heb aluminiumfolie strookjes er onder gelijmd. Dat is naar aanleiding van deze afbeelding. Daar lijken de machinegeweren op leer/stof te liggen.
Ook nog wat kleine details toegevoegd aan het instrumentenpaneel:

photo 561233

En toen dacht ik alles wel klaar te hebben voor de primer:

photo 561231

Totdat me nog iets in het oog schoot wat nog wel een modificatie kon gebruiken:

photo 561234

Daarover de volgende keer meer! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jul, 2022 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Gelijk maar weer een update!

Zoals in de post hiervoor benoemd heb ik dus het gedeelte achter de pilotenstoel aangepakt.
Hieronder een foto waar ik de ene fuselagehelft aangepast heb en de andere helft nog origineel is:

photo 561465

Eenmaal samen aangepast heb ik nog een rond stukje plastic geplaatst (brandstofdrukpomp dacht ik) tussen de helften in:

photo 561464

photo 561466

Het witte strookje evergreen bovenop zal helemaal netjes worden op het moment dat ik de fuselagehelften aan elkaar verlijm, nu zit het maar aan één kant vast.

De motor van de kit valt ook te maken uit een paar onderdelen. Ik speel een beetje met het idee de motorkap afneembaar te maken.
Ondanks dat ik dan nog wel wat detail aan de motor toe zal moeten voegen, zal het alsnog niet zo'n interessant beeld geven als bij een radiaalmotor.
Toch lijkt het me leuk toe te passen. Dus heb ik wel vast aan allebei de kanten van de motorruimte een strip toegevoegd, n.a.v. wat referentiemateriaal:

photo 561467

Alles heeft nu een soppie gehad, en ligt te drogen zodat het verven snel kan gaan beginnen!

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Top, ziet er goed uit zeg!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Mooie details toegevoegd, Deef!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2022 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dankjulliewel Jeroen en Huib!

In de vorige post gaf ik aan dat het verven kon beginnen. Ik bedacht me alleen ineens dat er ook de mogelijkheid was om de Kawasaki met open motorkap te bouwen.
Daarvoor moest dus ook de motor in elkaar gezet worden:

photo 562537

Dit was in het echt trouwens een licentie gebouwde Daimler-Benz DB 601Aa, de bekende inline motor van de Bf109.
Deze kon wel wat interessanter gemaakt worden, en genoeg referentiemateriaal over te vinden dus!
Eerst wat boutjes op de bovenkant toegevoegd door stukjes 0.2mm staf er op te lijmen en deze vervolgens terug te schuren:

photo 562538

Uiteindelijk ook het een en ander aan leidingen toegevoegd en nog wat zaken, met onderstaand als resultaat:

photo 562544

Toen kon dus wel de eerste verfronde beginnen!

Daar zat nog wel wat uitzoekwerk aan vast. Omdat de beschrijving in het Japans is, ben ik voor aanwijzingen over kleuren online wat in andere handleidingen neuzen.
Er werd veel verwezen naar Zandgeel of RLM79. Aparte kleur, aangezien er in Japan toch vaak een variant van groen gebruikt werd.
Al snel kwam ik hier meer over tegen, vooral op de eerder door Jeroen genoemde site "Aviation of Japan".
Er bleek een keer een verfchip gevonden te zijn die er geel uit zag, en op basis hiervan was door de kitfabrikanten de gele kleur overgenomen.
Maar recenter onderzoek wees uit dat het gele wel eens een door de zon gebleekte kleur zou kunnen zijn die origineel meer leek op Olive Drab.
interessante materie, dus ben ik zelf wat gaan proberen met kleuren:

photo 562553

En door Olive Drab te verbleken met wit- en geeltinten kwam ik inderdaad bij een wat meer zandgeel uit, die toch nog wel een hint van groen had.
Leek me dus leuk om toe te passen met dit achterliggende verhaal:

photo 562536

Uiteraard twijfelde ik ook wel een beetje of tijdens de oorlog de kleuren al zo verbleekt waren, maar vertrouwde er ook wel op dat washes e.d. het groene wel wat meer terug zou brengen.
Beter te licht, dan te donker beginnen :wink:

Een paar avonden verder was ik inderdaad tevreden met de kleur van het interieur:

photo 562547

photo 562546

Over de passing van de kit valt niks op te merken, na het verwijderen van de verf van de aansluitvlakken past het allemaal nog mooi in elkaar:

photo 562542

photo 562543

De romp kon dus dicht! Alhoewel... Eerst nog iets aanpassen aan de vleugels.
Of eigenlijk de wielbakken. Deze zijn van best wat detail voorzien, maar heel ondiep uitgevoerd.
Zie links op de foto hieronder:

photo 562539

De voorzijde van de top van de wielbak raakt hier zelfs de vleugelrand. Dit zou betekenen dat je straks vanaf de voorkant zo tegen de bovenkant van de wielbak aan zou kijken.
Dat leek me wel een aanpassing waard, dus zoals hierboven te zien is, heb ik met wat tooltjes de binnenkanten netjes weten te verwijderen.

Vervolgens met een styreen H-profieltje de randen opgehoogd:

photo 562540

En vanaf onder ziet dat er dan zo uit:

photo 562541

Een klein randje dus (soort bonus paneellijntje), maar blij met de diepere look:

photo 562545

Er moest trouwens ook wat van de binnenzijde van de bovenste vleugelhelft afgeschuurd worden om het te laten passen, ook bij de fuselagehelften.
Maar goed dat ik die nog niet in elkaar gelijmd had dus :mrgreen:

Nou dit was een flinke post om bij te lezen. De volgende zal wel weer even op zich laten wachten, aangezien wij volgende week op vakantie gaan.
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2022 10:28 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Vak werk Deef! Dat ziet er echt prachtig uit. Je benut ook echt alle voordelen van deze schaal.
Fijne vakantie!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2022 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ziet er zeker erg mooi uit!
Wel vind ik (persoonlijk, ik weet het) het bij dit toestel het mooier als de motorkap er gewoon op zit -de lijnen komen dan mooier uit, maar goed, dat is natuurlijk allemaal aan smaak en wens onderhevig :)

Goeie vakantie!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2022 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Goed idee om de wielbakken wat meer uit te diepen.
Mooie vorderingen met al die extra details :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooi werk weer zeg. Ik voel me soms wel een amateur als ik jouw werk zie. Oh wacht, ik ben amateur want het is een hobby. Maar toch.

Mooi opgelost, die wielbakken. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 aug, 2022 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 14 apr, 2009 17:11 pm
Berichten: 1076
Woonplaats: Zelzate-België
Klaasdebouwer schreef:
Ik voel me soms wel een amateur als ik jouw werk zie. Oh wacht, ik ben amateur want het is een hobby.


Dan zijn we alvast met twee Klaas :lol: :lol:

Prachtig detail werk op deze schaal :shock:
De motor, de pit en de wielbakken..... waaw.

Grtz.

Luc 8)

_________________
Op tafel: King Tiger 1/16
In de wachtrij: ?????


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement