Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
De vliegende zwaluw

De Kawasaki Ki-61 Hien (飛燕, "vliegende zwaluw") is een Japans jachtvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog.
Gebruikt door de keizerlijke Japanse Army Air Service, werd het aangeduid als de "Army Type 3 Fighter".
De geallieerde inlichtingendienst geloofde aanvankelijk dat Ki-61's Messerschmitt Bf 109's waren en later een Italiaanse Macchi C.202, wat leidde tot de geallieerde rapportagenaam "Tony", toegewezen door het Amerikaanse ministerie van oorlog.

Het ontwerp is ontstaan ​​als een variant van de Kawasaki Ki-60, die nooit in productie is gegaan.
De Ki-61 werd de enige in massa geproduceerde Japanse jager van de oorlog die een vloeistofgekoelde inline V-motor gebruikte.
Er werden meer dan 3.000 Ki-61's geproduceerd. De eerste prototypes zagen actie boven Yokohama tijdens de Doolittle Raid op 18 april 1942 en bleven gedurende de hele oorlog gevechtsmissies vliegen.
Het was het vliegtuig dat tot het einde van de oorlog in grote aantallen in gevecht was met de B-29's.*

*bron:Wikipedia.org - Kawasaki Ki-61

De doos

Een paar jaar geleden kwam ik via via aan een kit, waar ik toen dit brouwverslag aan gewijd heb.
Inmiddels is daar een vriendschap uit voortgekomen, en kreeg ik van diegene vorig jaar deze doos van Arii:

photo 560860

Ik was totaal niet bekend met het merk, en eveneens niet met de oorspronkelijke Japanse fabrikant Otaki.
Bij het openen van de doos was ik op het eerste gezicht blij verrast! De oppervlakte is voorzien van inliggende paneellijnen en rivets.
ook zit er best wat detail in de wielbakken, al zijn die wel erg ondiep:

photo 560861

photo 560862

photo 560863

De Japanse bouwbeschrijving bevat maar liefst 3 stappen! Maar goed, in elke stap worden wel meerdere acties uitgelegd dus dat vertekend wel wat.
Naast de boxart zit er nog een mooie print bij met nog twee versies afgebeeld. Hier zitten dan ook de bijbehorende decals voor bij:

photo 560864

Ik zou zelf erg graag een IJA groene Home Defence versie maken, maar dan met de witte vlakken achter de Hinomaru's.
Deze versie staat niet afgebeeld, dus daar moet ik nog wat research naar doen.

さあ行こう!
Sāikō!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op za 09 jul, 2022 11:10 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 20:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooie kit! Ik heb ooit een Otaki/Aari F4U Corsair in 1/48 gebouwd, toen was de Tamiya er nog niet en dat vond ik een verrassend mooie kit, qua details vergelijkbaar met deze. Alleen wat ik me daarvan herinner was dat de cockpit karig was en de motor ook niet veel voorstelde.
-)
Ben benieuwd naar wat je met deze klassieker gaat doen! (ik zou die metalen doen :mrgreen: )

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Deze hoort toch nog in de groepsbouw? Maar leuk kitje deef, ziet er goed uit voor een stuk antiek, alleen de verkeerde schaal hé.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er als een leuk kitje uit.

Afgezien van de rode zonnen, komt de decal set totaal niet overeen met de afbeeldingen, dus... succes 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2022 1:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie kits van Otaki/Arii.

Wel gek inderdaad dat de decals van 19e Sentai en 56 Sentai zijn terwijl op het stencil de 244e Sentai en 39e Jager Training unit staan :roll:

hoe dan ook, leuk onderwerp :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op do 07 jul, 2022 23:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jul, 2022 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1379
Deef,

Mooi, dat je dit oude beestje gaat bouwen !

Ik heb in het verleden de hele serie van Otaki gebouwd en er veel plezier aan beleefd. De modellen passen goed en vooral de vormen kloppen over het algemeen best goed. Behalve de spinner van
de P-40 dan... :lol: :lol:
Het is waar, de cockpit interieurs en de motoren kunnen wel wat meer detaillering gebruiken, maar dat is dan ook het enige, wel uitkijken met de decals, zijn een beetje dik.

Voor verdere info, kijk eens rond bij Aviation of Japan, daar vind je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Ik heb er al verschilende modellen voor gebouwd.

Zie : http://www.aviationofjapan.com/2015/04/

Veel succes met de bouw, vragen ? ik volg het wel...maak er wat moois van :wink:


Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Leuk om al weer veel interesse te zien!

markie schreef:
Deze hoort toch nog in de groepsbouw? Maar leuk kitje deef, ziet er goed uit voor een stuk antiek, alleen de verkeerde schaal hé.
Nou ik dacht eigenlijk dat deze nu officieel gesloten was, als in dat Jan geen nieuwe aanmeldingen meer verwerkte? Als ik het mis heb dan moet m'n topic maar verplaatst worden, maar ik kan me ook niet voorstellen dat alle Japanse bouwsels voortaan in dat BB-topic komen te staan.
En die schaal, tja, Ik heb vorig jaar ook al een Thunderjet en een Mustang in deze schaal gemaakt, en ik ben er wel wat voor gaan voelen... :wink:
tsjopper bob schreef:
Afgezien van de rode zonnen, komt de decal set totaal niet overeen met de afbeeldingen, dus... succes 8)
david schreef:
Wel gek inderdaad dat de decals van 19e Sentai en 56 Sentai zijn terwijl op het stencil de 244e Sentai en 39e Jager Training unit staan :roll:
Uhm ja, wat jullie zeggen inderdaad... Beetje vreemd...
Maar! Wat ik dan inmiddels wel gezien heb, is dat de decals van het 56e Sentai die er bij zitten, horen bij een livery die ik eigenlijk ook het liefste zou willen bouwen. Dat zou nog wel eens mooi uit kunnen komen... :mrgreen:
Meer hier over: The last dogfight: the 56th sentai on the 9th of july
JohnH schreef:
Het is waar, de cockpit interieurs en de motoren kunnen wel wat meer detaillering gebruiken, maar dat is dan ook het enige, wel uitkijken met de decals, zijn een beetje dik
jeroen_R90S schreef:
Mooie kit! Ik heb ooit een Otaki/Aari F4U Corsair in 1/48 gebouwd, toen was de Tamiya er nog niet en dat vond ik een verrassend mooie kit, qua details vergelijkbaar met deze. Alleen wat ik me daarvan herinner was dat de cockpit karig was en de motor ook niet veel voorstelde.
Tja John en Jeroen, wat jullie zeggen is helemaal waar.
Dit is dus het pitje vanuit de kit:

photo 560983

Dus zijn we al lekker aan het fröbelen geweest. Behalve dat er aardig wat weggezaagd is, ben ik ook weer in de weer geweest met de bekende keukenmessenblok sprietjes.
Dat zijn die zwarte staafjes, die zie je in al mijn brouwverslagen wel voorbij komen als scratchbuild-bouwmateriaal.

photo 560981

photo 560982

En dan na twee avondjes is dit het resultaat:

photo 560984

Ik heb de stoel verbouwd, rugleuning er af en zitting helemaal gesculpt. Het schot achter de stoel is uitgezaagd en voorzien van een armor plate voor de piloot.
Deze zit dus op hoofdhoogte en is dan ook voorzien van een hoofdkussen. Daarnaast is het e.e.a. toegevoegd aan details en leidingwerk aan de fuselagezijde.
De stuurknuppel uit de kit heb ik vervangen voor een spare-onderdeeltje wat meer op de werkelijkheid leek.

Ik heb alles trouwens gebaseerd op onder andere dit plaatje. Ik deel dit niet direct hier vanwege de copyrights e.d.

We zijn al lekker bezig dus!

Ow en John:
JohnH schreef:
Voor verdere info, kijk eens rond bij Aviation of Japan, daar vind je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Ik heb er al verschilende modellen voor gebouwd. Zie: http://www.aviationofjapan.com/2015/04/
Dank hiervoor! Interessante lectuur!

Tot de volgende!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 22:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Goed bezig Deef!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2801
Woonplaats: Leiderdorp
Dat pitje heb je mooi vertimmerd :lol:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Mooi begin Deef. Leuk kitje zo. Ik ken dit merk niet dus ik ben wel benieuwd naar hoe deze bouw gaat.

Veel plezier met deze bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 132 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement