Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 9:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2022 22:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Goedenavond allen!



Jaren geleden heb ik de volgende kit gekocht bij de treinenpassage te Leeuwarden. Zoals alle andere kits belandde ook deze bouwdoos op de grote hoop om vervolgens jaren later toch eindelijk eens te worden aangebroken. Dat moment is inmiddels al weer iets van een jaar geleden als ik het mij goed herinner. :lol: Goed, gedurende die tijd heb ik zo nu en dan een paar uurtjes aan de kit gewerkt en dat heeft er toe geleid dat het toestel nu klaar is voor de airbrush. Aangezien ik verwacht dat de bouw in een stroomversnelling zal komen nu het echt leuke gedeelte begint heb ik besloten een verslag aan te maken ten einde de voortgang met jullie te kunnen delen. :)

De kit is modelbouwtechnisch gezien interessant, de kwaliteit is erg hoog en vrijwel compromisloos. Tegelijkertijd zijn de onderdelen in wit, grijs en zwart gespoten zodat voor de beginnende of eenvoudige bouwer de kit zonder te verfen op realistische wijze kan worden gebouwd. De onderdelen klikken in elkaar maar zijn ook eenvoudig te verlijmen. De pennen waarmee de onderdelen in elkaar kunnen worden gedrukt zijn zo uitgevoerd dat ze niet achteraf te zien zijn en vormen voor de gevorderde bouwer geen probleem. De kit in kwestie:


Afbeelding


De kit komt met een decal sheet voor de ''gevorderde'' bouwer en een sticker vel voor de eenvoudige/beginnende bouwer.


De kist die ik ga bouwen is een erg fraaie van het 96ste Fighter Squadron van de US NAVY, actief boven Vietnam. Aangezien ik dit toestel vooral bouw vanwege de enorme 'cool-factor' die het heeft houd ik het dit keer bij een aantal afbeeldingen. :mrgreen:



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Moddervet



Goed, tijd voor plastic-praat:


De kit is van een dusdanig niveau dat eigen toevoegingen leuk zijn maar niet nodig zijn om een gedetailleerd eindresultaat te kunnen krijgen. Een aantal aanpassingen vond ik desondanks nodig. Wat betreft de cockpit bleef dit bij de gele beugels en twee setjes stoelriemen van papier.


De cockpit:


Afbeelding

Afbeelding



De schietstoelen, met prachtige details aan de zijkant die je dus niet terug ziet...



Afbeelding



Ik heb de cockpit vrij clean gelaten, ook wel eens mooi.

Over de verdere bouw heb ik weinig te melden, het past allemaal mooi, veel detail, etc. De enige verbetering die ik noodzakelijk vond was voor de pylons van de AIM-9 (Sidewinders). Er zaten zwaluwstaartvormige inkepingen in die het mogelijk maken om de raketten er zijwaards in te drukken. Dit zou erg speelgoed-achtig lijken dus heb ik de gaten gevuld met miliput en glad geschuurd.


Afbeelding


De nodige kleppen en air-breaks heb ik alvast geïnstalleerd, afbreken zullen ze niet gezien de zeer rigide bevestigingspennen.


Afbeelding


Vervolgens vanavond een uur lang met tape zitten pielen om die kap een beetje strak afgeplakt te krijgen; maar hij is nu daadwerkelijk klaar voor de airbrush.


Afbeelding



Het kleurenschema is iets waar ik me mooi op uit ga leven, zodra ik er de tijd voor vind. :)





D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op vr 18 nov, 2022 18:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jun, 2022 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Inderdaad gewoon een erg cool toestel!
Lekker op weg al.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2022 21:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dank je Deef!


Update


Vandaag heb ik de Phantom voorzien van de twee basis kleuren: wit en grijs.


De witte onderkant heb ik geen shading gegeven, met olieverf verwering en shading zou het al snel te rommelig worden vrees is.


Afbeelding


Dingen:



Afbeelding


Afplakken:


Afbeelding


Ik heb gekozen voor een plastic zakje als ''afdekzeil'' aangezien ik bang was dat ik met te veel tape de witte verf eraf zou trekken.


Afbeelding


Een laagje grijs, iets te donker om een goede basis te leggen voor post shading:


Afbeelding


De shading:


Afbeelding


Ik vond het wat te donker dus heb ik nog een tweede ronde gedaan met een meer witte tint grijs:


Afbeelding

Afbeelding


Begint er al op te lijken.


Voorzichtig de tape van het model trekken:


Afbeelding

Afbeelding


Ik ben tevreden. :)


Inmiddels staat alles in de glanzende lak. Binnenkort kan ik gaan beginnen met detail schilderwerk en het plaatsen van de decals, waar er nogal veel van zijn. :roll: (is ook wel eens leuk)




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jul, 2022 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3751
Woonplaats: nieuw vennep
Dat schiet al lekker op zo.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2022 5:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
Ben benieuwd, in vergelijking met de foto's lijkt mij de ''shading'' wat overdone.......

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2022 21:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Bekende bouwdoos :D
Ik had/heb er een beetje dubbel gevoel bij, aan de ene kant prachtig gedaan, aan de andere kant die lompe bevestigingen en gepantserde wieldeuren, dat vond ik wel jammer.
Hoe zien jouw decals eruit? Die van mij zijn nogal uit register en met die Koreaanse Academy decals heb ik niet zulke goede ervaringen, het beste gingen ze met heet water op een theelichtje en na het erop zetten Mr Mark Sol, op ander spul reageerden ze niet en had ik veel last van silvering. Zou er eerst even een paar testen die je niet nodig hebt...

Ik heb verder nog een tijdje gekeken naar de foto's van het spuitwerk en eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje met Gerhard eens -persoonlijk vind ik het wat meer bij de low-viz TPS schema's passen. Maar jouw werk kennende kan het er zomaar anders uit komen straks! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 0:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties heren!


De shading is inderdaad wat overdone, dit is bewust aangezien ik de ervaring heb dat je dit soort airbrush werk in eerste instantie iets moet overdrijven om het later nog (goed) te kunnen zien. De lak lagen: glans, washes e.d. en zijde glans lak zullen het effect afzwakken. De foto's zijn overigens ook wel vol ingesteld op het laten zien van de shading; dus optimale lichomtandigheden en camera-instellingen. Onder een wat andere hoek lijkt de shading dus ook al weer wat minder heftig.

jeroen_R90S schreef:
oe zien jouw decals eruit? Die van mij zijn nogal uit register en met die Koreaanse Academy decals heb ik niet zulke goede ervaringen, het beste gingen ze met heet water op een theelichtje en na het erop zetten Mr Mark Sol, op ander spul reageerden ze niet en had ik veel last van silvering. Zou er eerst even een paar testen die je niet nodig hebt...

Ik heb vandaag een begin gemaakt: de silvering denk ik gaat wel wat meevallen, de decals zijn echter wel verschrikkelijk stug... Dit doet mij denken aan mijn laatste Academy model jaren geleden, daar waren de decals ook al zo dik en stug. Met veel decal softner is het te doen maar ze zijn onnodig dik.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jul, 2022 7:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dat gaar lekker rap. Mooie bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2022 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi lappendeken aan grijstinten.
Na enkele lagen vernis komen die wel dichter bij elkaar. Ooit heb ik subtiele verwering zien verdwijnen na de matte eindlaag. Sindsdien overdrijf ik ook graag een beetje.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jul, 2022 8:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
mr.vdh schreef:
De shading is inderdaad wat overdone, dit is bewust aangezien ik de ervaring heb dat je dit soort airbrush werk in eerste instantie iets moet overdrijven om het later nog (goed) te kunnen zien. De lak lagen: glans, washes e.d. en zijde glans lak zullen het effect afzwakken. De foto's zijn overigens ook wel vol ingesteld op het laten zien van de shading; dus optimale lichomtandigheden en camera-instellingen. Onder een wat andere hoek lijkt de shading dus ook al weer wat minder heftig.
Mijn ervaring is inderdaad ook dat de shading in eigenlijk net wat te heftig moet zijn om er op het eind nog wat van te zien. Lekker bezig!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BBT en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement