Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 19:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: di 31 jan, 2023 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ai dat is balen! Maar jij werkt dit vast wel mooi weg.
Ik begrijp wat je bedoelt, een bouw kan mij op het einde ook wel eens gaan tegenstaan. Pitotbuisje breekt af, ik maak een kras op een raampje, landingsgestel past niet meer...
Er komen ook wel heel veel zaken samen zo op het eind, en helemaal bij zo'n tweedekkertje. Even volhouden nog, want je bent op weg naar een prachtresultaat! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: wo 01 feb, 2023 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik ga zeker de deukjes wegwerken , voorzover dat kan dan.

Afgelopen week ben ik bezig geweest met de rechtervleugel. Ik ben blij om te zeggen dat deze klaar is en dat ik kan beginnen aan de linkervleugel. Zal ook wel een weekje duren denk ik. En dat voor 12 draadjes. De uitdaging zit hem bij de middelste struts waar drie eyelets aan iedere kant moeten komen. Daar gaat wel wat werk in zitten maar ik ben toch wel tevreden met hoe het is uitgepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto is te zien dat de vliegdraden dubbel zijn uitgevoerd en de landingsdraden enkel. De vliegdraden zijn de draden die van de onderkant van de romp naar het uiteinde van de vleugel omhoog lopen. De draden die van de bovenkant van de romp naar het uiteinde van de vleugel dus omlaag lopen zijn de landingsdraden.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: do 02 feb, 2023 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Beetje laat maar misschien een tip. In plaats van een soldeerbout gebruik ik een x-acto-light mesheftje waar ik een speld in de bit heb vastgezet, Die houd ik tot roodgloeiend in een kaarsvlammetje en houd 'm dan voorzichtig in de buurt van de onderkant van de draad. Die trekt dan strak -omhoog- en de speld koelt weer snel af. Een stuk beter manouvreerbaar als een soldeerbout. en oh ja, o.a. gebruikt met de spandraden van een Nieuport 11 1/72 kitje. ik bouw graag klein. Beetje oefenen en het gaat je makkelijk af


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2023 12:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Gaaf, ondanks de beschadiging!

En i.p.v .een soldeerbout gebruik ik ook wel eens een verhitte naald, i.p.v een mesje zoals Branky.

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: zo 05 feb, 2023 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank voor de tips. Die zal ik zeker onthouden.

Hierbij de laatste vorderingen. De stuurkabels van het richtingsroer zit er al op. Deze heb ik echter blank van kleur gelaten zodat er verschil blijft tussen stuurkabels en rigging. Of is het verstandiger om deze toch een kleurtje te geven? Misschien zilver?
Het hoogteroer heeft de kabels in de romp zitten. Aan de buitenkant zie je die namelijk helemaal niet zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt hier net de besturingskabel voor het richtingroer zien. Op de volgende foto zie je het wat beter.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: ma 06 feb, 2023 0:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Zilver zou ik niet gebruiken. Eerder een donkere aluminium kleur. ik denk dat dat beter zou overkomen.

Handige tool trouwens, zo lijkt het. Die standaard is natuurlijk erg handig om twee handen vrij te hebben. Of ziet het er handiger uit dan het is?

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2023 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik zou de besturingsdraden ook wat meer laten contrasteren. Donker aluminium lijkt me een goede keuze.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: wo 08 feb, 2023 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik heb de kabels een staalkleur gegeven. Volgende keer zal ik een foto laten zien.
De tool is echt heel handig Klaas. Ik heb de kist vastgezet met elastieken en dan heb je echt twee handen vrij, wat wel nodig is bij het riggen.


Het landingsgestel is gespoten en dat wil ik vandaag gaan monteren.

Afbeelding

Ook ben ik aan het ondergrondje begonnen. Aangezien deze kist o pskies komt te staan moet het natuurlijk wel in de sneeuw staan. Als eerste heb ik een grondplaatje bij de blokker gekocht en dit voorzien van een matje weidegras van Heki. Dit is gewoon gelijmd op witte houtlijm welke ik op het hout head gesmeerd. Toen heb ik plukje gras van NOCH gelijmd en ook wat bossage van NOCH. Toen dit erop zat heb ik een laagje spuitlijm erover gespoten zodat alles goed blijft zitten. Hierna kan ik met sneeuwpoeder een eerste laagje sneeuw gaan leggen.

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk erover om ook wat sneeuw over het vliegtuig te gaan strooien als alles af is maar daar twijfel ik nog wat over. Dat zou dan wel een laagje stuifsneeuw moeten worden maar daar denk ik nog even over na.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: do 09 feb, 2023 15:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ik zou vooraf wel wat sporen maken, sneeuw op gras geeft toch drassigheid, nu wogen die kisten niet veel, dus een sporen ala fietsbandsporen zouden toereikend zijn

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Spad VII 1:32 Roden
BerichtGeplaatst: vr 10 feb, 2023 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
fvdm schreef:
Ik denk erover om ook wat sneeuw over het vliegtuig te gaan strooien als alles af is maar daar twijfel ik nog wat over. Dat zou dan wel een laagje stuifsneeuw moeten worden maar daar denk ik nog even over na.


Dat hangt er vanaf hoelang het in de sneeuw heeft gestaan.

Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement