Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jun, 2022 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie update.

Bovenste stukje van de plaat welke je achter de louvres hebt gemaakt, is volgens mij open zodat je de hoofdrotoras ziet met wat pitch-stangen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 jul, 2022 19:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
De tijd vliegt. Na een korte vakantie is er weer gelegenheid om een update te plaatsen want de bouw vorderde gestaag.

tsjopper bob schreef:
Bovenste stukje van de plaat welke je achter de louvres hebt gemaakt, is volgens mij open zodat je de hoofdrotoras ziet met wat pitch-stangen.


Dat kan kloppen, René. Mijn plan is om bovenin het PE-roostertje te plaatsen uit de LF-kit en de louvres half dicht te zetten. Dan zie je er waarschijnlijk weinig van.


Voordat ik verder zou gaan met het afwerken van de romp, moest ik beslissen hoe ik verder wilde met de canopy.
De canopy van Mach2 is tamelijk ruw en daardoor niet heel helder maar ook niet zodanig slecht dat ie niet bruikbaar is.
Alternatief is om zelf een nieuwe kap te trekken.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt om verder te gaan met de originele canopy uit de kit. Deze sluit goed aan op de rompdoorsnede dus hij hoeft alleen helder gemaakt te worden.
Met fijn waterproof schuurpapier, Tamiya Rubbing compound en wat Parket + een redelijk helder en dus bruikbaar ruitje kunnen krijgen.

Na het passen van de canopy eerst de grootste kieren in de romp gevuld met een stukje strip.

photo 560954


Vervolgens de hele romp in de plamuur. Ik gebruik Alabastine snelplamuur uit de bouwmarkt.

photo 560955


De staart moet ingekort worden, deze is pakweg 3 mm te lang t.o.v. de tekening.

photo 557750


De overbrenging uit de LF-kit gebruikt om de staart wat detail te geven en daarna het uitsteeksel afgezaagd.

photo 560957


De staartrotor is van LF.

photo 560961

photo 560962



Dan het landingsgestel. Ook dit wordt weer een multimediaoplossing. Neuswiel en de twee driehoekige hoofdwielpoten zijn van Mach2, de wielen van LF. De veerpoten uit de beide kits zijn in verhouding veel te lomp als je de foto's bekijkt en zijn niet bruikbaar.
Het gietwerk van Mach2 is niet echt om over naar huis te schrijven dus nauwkeurig opzuiveren van de landingsgestelonderdelen is nodig.

photo 560958

Belangrijk is om vooraf goed de afmetingen te bepalen van de hoofdwielpoten en veerpoten omdat deze erg bepalend zijn voor de "sit" van het model.
Te lange veerpoten maken b.v. dat de kist te hoog op zijn poten staat.


De hoofdrotor is ook een mix van Mach2 en LF. De rotorkop is van LF met wat extra details zoals hydraulisch leidingwerk. De rotorbladen zijn van MAch2 en van het rechte type zoals in gebruik ten tijde van de Watersnoodramp.

Het dashboard is geplaatst, de canopy zit erop. Volgende stap is het afmaken van de hoofdrotor en nog wat details in de rompopbouw zoals de louvres en een grotere sparing voor de rotoras.

photo 560960



De veerpoten zijn uit verschillende diameters Albionbuis gemaakt en voorzien van wat extra detail.
Het canvasmanchet over het scharnierpunt van de veerpoten tegen de romp is een kloddertje Vallejoplamuur.

photo 560956


De ramen zijn afgeplakt. Nog wat details toevoegen en dan kan de S-51 in de primer :D

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Knap stukje werk tot nu toe, mooi hoe je van twee modellen één goeie kan maken..... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 11:02 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Knap werk... heel knap werk...

Hele mooie en gedegen bouw, met mooie oplossingen en detaillering

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 jul, 2022 20:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ah, ook al vakantie gevierd! Van mijn kant is het om die reden ook al tijdje stil. Je vorderingen zien er goed uit, het Mach2 glaswerk is zelfs mooi doorzichtig geworden, een hele prestatie! Het is wel droevig dat je 2 kits nodig hebt om iets fatsoenlijks te maken en dat een Mach2 kit op (heel) veel punten beter blijkt.
Ik zie overigens dat je een mooie schaaltekening hebt, mag ik om een kopietje bedelen? Dan kan ik mijn Whirlybird S-51 eens vergelijken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Erg mooie vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 10:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi hoor -het betere kitbashen!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jul, 2022 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Lekkere update. Met je referenties zit het dus wel goed om een mooi eindresultaat te behalen.

SNAFU schreef:
...mooi hoe je van twee modellen één goeie kan maken.....


Ook een manier om van je modellen af te komen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Bedankt voor de support, mannen.

Shake schreef:
Het is wel droevig dat je 2 kits nodig hebt om iets fatsoenlijks te maken en dat een Mach2 kit op (heel) veel punten beter blijkt.

Vind ik ook, Sjaak. LF had wat beter zijn huiswerk kunnen doen. Het is allemaal wel te doen met die Mach-kit maar ik ga, denk ik niet gauw weer iets van ze bouwen.



Shake schreef:
Ik zie overigens dat je een mooie schaaltekening hebt, mag ik om een kopietje bedelen? Dan kan ik mijn Whirlybird S-51 eens vergelijken.

Je weet, je bent welkom en alles staat tot je beschikking. :brouw:



Inmiddels weer doorgeprutst en een deurtje gemaakt uit een stuk blisterverpakking van batterijen. Even afgeplakt en in de grijze grondverf van de Action gezet.

photo 561125


Dan de lierinstallatie. Dit is best een eyecatcher dus daar wilde ik wel wat werk van maken. Het onderdeel uit de Mach2-kit bleek geheel volgens de verwachting onbruikbaar.
LF vindt dat je het frame van de lier zelf wel kunt fabrieken en levert alleen wat snuisterijen en een haak aan.
Het opzuiveren van de onderdelen van LF zou mij dusdanig veel tijd kosten dat ik besloten heb om zelf een lier te scratchen.

Er staan wat goede foto's van de S-51 op internet waar de lier goed zichtbaat op is. Het belangrijkste is om de schaalverhouding van het driehoekige frame goed weer te geven. Die heb ik uit 0,3 mm Albionbuis vervaardigd.
Daarna is het frame aangekleed met een winch, een soort aandrijving met een staand vat met wat leidingen erbij en een kabel met de haak van LF.


photo 561124


Laatste toevoegingen op de romp aangebracht zoals de louvres en de PE-pitotbuis plus twee opstapjes.
Maskingsetje van Peewit erop waarbij wel de afgeronde hoeken van de canopy alsnog recht moeten worden afgeplakt.

Uiteindelijk alles in de grijze primer gespoten om de laatste ongerechtigheden te ontdekken en als ondergrondje voor de gele eindlaag.

photo 561126


Tijdens het drogen van de romp de details op de hoofdrotor afgemaakt zodat die ook gespoten kan worden.
Plan is om dit ook met de spuitbus te doen: lekker snel klaar!

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Je winch ziet er prima uit hoor. Ik heb het destijds gedaan met de MPM-versie, echter geleverd met een upgrade-set, voorzien van styreen-staafjes. Die waren net wat strakker.

photo 190519

photo 211805

photo 211806

photo 211808

photo 211818

photo 211820

photo 211802

photo 211803

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement