De tijd vliegt. Na een korte vakantie is er weer gelegenheid om een update te plaatsen want de bouw vorderde gestaag.
tsjopper bob schreef:
Bovenste stukje van de plaat welke je achter de louvres hebt gemaakt, is volgens mij open zodat je de hoofdrotoras ziet met wat pitch-stangen.
Dat kan kloppen, René. Mijn plan is om bovenin het PE-roostertje te plaatsen uit de LF-kit en de louvres half dicht te zetten. Dan zie je er waarschijnlijk weinig van.
Voordat ik verder zou gaan met het afwerken van de romp, moest ik beslissen hoe ik verder wilde met de canopy.
De canopy van Mach2 is tamelijk ruw en daardoor niet heel helder maar ook niet zodanig slecht dat ie niet bruikbaar is.
Alternatief is om zelf een nieuwe kap te trekken.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt om verder te gaan met de originele canopy uit de kit. Deze sluit goed aan op de rompdoorsnede dus hij hoeft alleen helder gemaakt te worden.
Met fijn waterproof schuurpapier, Tamiya Rubbing compound en wat Parket + een redelijk helder en dus bruikbaar ruitje kunnen krijgen.
Na het passen van de canopy eerst de grootste kieren in de romp gevuld met een stukje strip.
Vervolgens de hele romp in de plamuur. Ik gebruik Alabastine snelplamuur uit de bouwmarkt.
De staart moet ingekort worden, deze is pakweg 3 mm te lang t.o.v. de tekening.
De overbrenging uit de LF-kit gebruikt om de staart wat detail te geven en daarna het uitsteeksel afgezaagd.
De staartrotor is van LF.
Dan het landingsgestel. Ook dit wordt weer een multimediaoplossing. Neuswiel en de twee driehoekige hoofdwielpoten zijn van Mach2, de wielen van LF. De veerpoten uit de beide kits zijn in verhouding veel te lomp als je de foto's bekijkt en zijn niet bruikbaar.
Het gietwerk van Mach2 is niet echt om over naar huis te schrijven dus nauwkeurig opzuiveren van de landingsgestelonderdelen is nodig.
Belangrijk is om vooraf goed de afmetingen te bepalen van de hoofdwielpoten en veerpoten omdat deze erg bepalend zijn voor de "sit" van het model.
Te lange veerpoten maken b.v. dat de kist te hoog op zijn poten staat.
De hoofdrotor is ook een mix van Mach2 en LF. De rotorkop is van LF met wat extra details zoals hydraulisch leidingwerk. De rotorbladen zijn van MAch2 en van het rechte type zoals in gebruik ten tijde van de Watersnoodramp.
Het dashboard is geplaatst, de canopy zit erop. Volgende stap is het afmaken van de hoofdrotor en nog wat details in de rompopbouw zoals de louvres en een grotere sparing voor de rotoras.
De veerpoten zijn uit verschillende diameters Albionbuis gemaakt en voorzien van wat extra detail.
Het canvasmanchet over het scharnierpunt van de veerpoten tegen de romp is een kloddertje Vallejoplamuur.
De ramen zijn afgeplakt. Nog wat details toevoegen en dan kan de S-51 in de primer
Groet,
Paul