De Sikorsky S-51 in dienst van de MarineLuchtvaartDienst.
Er zijn op dit forum al diverse S-51-modellen voorbijgekomen dus ik houd het bij een compacte introductie.
Voor één van de eerste praktisch bruikbare helikopterontwerpen zag de S-51 er best goed uit met haar gestroomlijnde romp en grote neuskoepel.
Ook de diverse in- en uitlaten ten behoeve van de centraal in de romp geplaatste 450 pk Wasp stermotor, waren zodanig uitgevoerd dat deze geen afbreuk deden aan het slanke ontwerp.
In 1947 werd het toestel aangeschaft door de Stichting Hefschroefvliegtuigen en als PH-HAA uitvoerig getest op de unieke gebruiksmogelijkheden die een helikopter te bieden heeft.
Na een noodlanding ging het toestel eind 1951 over naar de Marineluchtvaartdienst die het wilde gaan gebruiken als plane guard op de HRMS Karel Doorman om tijdens het afvliegen en oplanden van de boordvliegtuigen direct een vlieger op te kunnen pikken mocht een toestel te water raken.
Het kreeg de bijnaam “Jezebel”, naar een boosaardige, sluwe en schaamteloze koningin uit de oudheid, waarschijnlijk vanwege de moeilijke bestuurbaarheid en haar wispelturig vlieggedrag.
Tijdens de Watersnoodramp van februari 1953 bewees Jezebel echter haar waarde als een reddende engel. Meer dan 100 mensen zijn met deze helikopter gered.
Het toestel werd in 1959 buiten dienst gesteld.
Een prima bron van informatie is het boekje van Nico Geldhof over de S-51De kit (LF Models PE-7230):
Ondanks de belangrijke rol van de S-51 als één van de eerste generatie bruikbare helikopters waren er tot voor kort eigenlijk alleen obscure vacform- of shortrunkits van verkrijgbaar.
Nadat ik eerder de Britavia vacform en later de middelmatige shortrunkits van MPM en het Franse MACH 2 in bezit had gehad, kwam in 2020 de nieuwe LF-kit op de markt.
De LF Models-kit is in maar liefst 13 varianten te koop en gelukkig ook in de MLD-versie.De spuitgietonderdelen zien er netjes gedetailleerd uit met fijne inliggende panellines. De kleinere onderdelen zijn kwalitatief vergelijkbaar met SpecialHobby/ Azur/ Sword. Er zit wat werk aan dus.
LF biedt de optie voor het "vroege" type rotorbladen en het "late" type. De eerste waren uit hout, bekleedt met linnen en hadden een tapse vorm. Het "late" type had een rechte vorm en was uit metaal vervaardigd.Deze werden vanaf medio 1952 toegepast op de Marine S-51.
Omdat ik de Jezebel wil bouwen zoals deze vloog gedurende de Watersnoodramp van februari 1953, heb ik de rechte bladen nodig.
Sprue met o.a. rotorbladen van het vroege type.Sprue met de late rechte, metalen rotorbladen.Gelukkig bij dit model geen flubberig of vergelende vacformdelen voor de ramen maar gewoon spuitgietwerk.
Let op: de ramen in de neuskoepel van de Jezebel hadden geen afgeronde hoeken.
Mocht je de maskingset van Pee-Wit willen gebruiken dan moet je daar even rekening mee houden.
De doorsnede van de neuskoepel komt wat hoekig over.Ook fijn: een keurig PE-setje met toebehoren voor het interieur en exterieur.
Verder een instrumentenpaneeltje en decalsetje, beide prima van drukkwaliteit. Enige opmerking is dat in vergelijking met de foto's de registratie wat te "vet" is.
Je kunt uitwijken naar de DutchDecalsets 72017, 72025 of 72089 en CTA no.28 of...voor de civiele PH-HAA naar het decalsetje LFC72232 van LF Models.
Het toevoegen van het PE-setje en het instrumentenpaneel verklaren de prijs van de kit want ik vind 'm niet goedkoop met een prijs van bijna 23 euro.
Tot slot twee impressies van de bouwtekening. De bouwtekening is niet heel duidelijk over de juiste positionering van onderdelen.
Ik ben heel benieuwd wat dat met zich mee gaat brengen voor b.v. de rotorkop.
Verder blijkt uit de beschrijving dat je zelf stafmateriaal moet toevoegen voor b.v. de reddingslier.
De eerste indruk van deze kit is dus goed al vind ik de neuskoepel niet overtuigend van vorm. Van de week dit maar 'ns vergelijken met de maattekeningen uit het boekje van Geldhof.
Groeten,
Paul