Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2022 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
De Sikorsky S-51 in dienst van de MarineLuchtvaartDienst.

Er zijn op dit forum al diverse S-51-modellen voorbijgekomen dus ik houd het bij een compacte introductie.

Voor één van de eerste praktisch bruikbare helikopterontwerpen zag de S-51 er best goed uit met haar gestroomlijnde romp en grote neuskoepel.
Ook de diverse in- en uitlaten ten behoeve van de centraal in de romp geplaatste 450 pk Wasp stermotor, waren zodanig uitgevoerd dat deze geen afbreuk deden aan het slanke ontwerp.
In 1947 werd het toestel aangeschaft door de Stichting Hefschroefvliegtuigen en als PH-HAA uitvoerig getest op de unieke gebruiksmogelijkheden die een helikopter te bieden heeft.
Na een noodlanding ging het toestel eind 1951 over naar de Marineluchtvaartdienst die het wilde gaan gebruiken als plane guard op de HRMS Karel Doorman om tijdens het afvliegen en oplanden van de boordvliegtuigen direct een vlieger op te kunnen pikken mocht een toestel te water raken.
Het kreeg de bijnaam “Jezebel”, naar een boosaardige, sluwe en schaamteloze koningin uit de oudheid, waarschijnlijk vanwege de moeilijke bestuurbaarheid en haar wispelturig vlieggedrag.
Tijdens de Watersnoodramp van februari 1953 bewees Jezebel echter haar waarde als een reddende engel. Meer dan 100 mensen zijn met deze helikopter gered.
Het toestel werd in 1959 buiten dienst gesteld.



photo 557656
Een prima bron van informatie is het boekje van Nico Geldhof over de S-51


De kit (LF Models PE-7230):

Ondanks de belangrijke rol van de S-51 als één van de eerste generatie bruikbare helikopters waren er tot voor kort eigenlijk alleen obscure vacform- of shortrunkits van verkrijgbaar.
Nadat ik eerder de Britavia vacform en later de middelmatige shortrunkits van MPM en het Franse MACH 2 in bezit had gehad, kwam in 2020 de nieuwe LF-kit op de markt.


photo 557659
De LF Models-kit is in maar liefst 13 varianten te koop en gelukkig ook in de MLD-versie.


De spuitgietonderdelen zien er netjes gedetailleerd uit met fijne inliggende panellines. De kleinere onderdelen zijn kwalitatief vergelijkbaar met SpecialHobby/ Azur/ Sword. Er zit wat werk aan dus.
LF biedt de optie voor het "vroege" type rotorbladen en het "late" type. De eerste waren uit hout, bekleedt met linnen en hadden een tapse vorm. Het "late" type had een rechte vorm en was uit metaal vervaardigd.Deze werden vanaf medio 1952 toegepast op de Marine S-51.
Omdat ik de Jezebel wil bouwen zoals deze vloog gedurende de Watersnoodramp van februari 1953, heb ik de rechte bladen nodig.


photo 557658
Sprue met o.a. rotorbladen van het vroege type.

photo 557657
Sprue met de late rechte, metalen rotorbladen.


Gelukkig bij dit model geen flubberig of vergelende vacformdelen voor de ramen maar gewoon spuitgietwerk.
Let op: de ramen in de neuskoepel van de Jezebel hadden geen afgeronde hoeken.
Mocht je de maskingset van Pee-Wit willen gebruiken dan moet je daar even rekening mee houden.

photo 557661
De doorsnede van de neuskoepel komt wat hoekig over.

Ook fijn: een keurig PE-setje met toebehoren voor het interieur en exterieur.

photo 557660


Verder een instrumentenpaneeltje en decalsetje, beide prima van drukkwaliteit. Enige opmerking is dat in vergelijking met de foto's de registratie wat te "vet" is.
Je kunt uitwijken naar de DutchDecalsets 72017, 72025 of 72089 en CTA no.28 of...voor de civiele PH-HAA naar het decalsetje LFC72232 van LF Models.

photo 557662

Het toevoegen van het PE-setje en het instrumentenpaneel verklaren de prijs van de kit want ik vind 'm niet goedkoop met een prijs van bijna 23 euro.

Tot slot twee impressies van de bouwtekening. De bouwtekening is niet heel duidelijk over de juiste positionering van onderdelen.
Ik ben heel benieuwd wat dat met zich mee gaat brengen voor b.v. de rotorkop.
Verder blijkt uit de beschrijving dat je zelf stafmateriaal moet toevoegen voor b.v. de reddingslier.


photo 557663

photo 557664


De eerste indruk van deze kit is dus goed al vind ik de neuskoepel niet overtuigend van vorm. Van de week dit maar 'ns vergelijken met de maattekeningen uit het boekje van Geldhof.


Groeten,
Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op do 26 mei, 2022 22:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 10:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ziet er een mooi verzorgde kit uit met fijne details.
Benieuwd naar de pasvorm van deze LF.
Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk onderwerp en wat een leuke kit. Ik heb nooit van LF gehoord maar het ziet er verzorgd uit. Veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke kitjes van LF. Ik ben met de Hiller bezig van LF. Met wat doorzettingsvermogen best te doen, maar geen shake&bake.

De S-51 heb ik gebouwd van de MPM-kit, maar dan wel incl. upgrade-kit.
photo 190515
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=202&t=39311&hilit=sikorsky

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2022 18:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! Ik ben benieuwd!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 mei, 2022 23:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Lt D schreef:
Ziet er een mooi verzorgde kit uit met fijne details.
Benieuwd naar de pasvorm van deze LF.


Nou Thiery, na de eerste vergelijking ben ik niet meer zo enthousiast. Ik heb de rompdelen vergeleken met diverse foto's en uiteindelijk met een 1:72-tekening de vorm gecontroleerd.

De romphelft van LF Models is met de voorkant tegen de neuskoepel op de tekening gelegd.

photo 557749

Daarbij komen de volgende verschillen naar voren:

- De romp is te lang, dit zit 'm vooral in de staartsectie.
- De staart staat teveel omhoog geknikt
- De romp is te hoog. Zowel ter hoogte van de cockpit als ter hoogte van de hoofdrotor.
- Het horizontale deel van de onderzijde van de romp loopt te ver door.

Het lijkt erop dat de romp wat oversized is voor 1:72 en daarbij toch wat vormafwijkingen heeft.


Ter vergelijk de romphelft van het Mach2 model op dezelfde wijze gecontroleerd. Ik was hier al een beetje aan begonnen maar vanwege de kwaliteit had ik 'm weer in de holding gezet.
Deze Franse shortrun is nogal grof en de kleinere onderdelen en transparante delen zijn feitelijk onbruikbaar.
Uit de vergelijking met de tekening kwam wel naar voren dat de Fransoos vrijwel exact op schaal is,alleen de staart is een paar mm te lang.

photo 557750

photo 557742
Wit = Mach2, grijs = LF Models


Maar het vervelendste is de rompdoorsnede. LF Models heeft hier de plank naar mijn idee volledig misgeslagen. Niet alleen is de rompdoorsnede ter hoogte van de neuskoepel te hoog en te breed, hij mist ook de halfronde vorm aan de bovenzijde. De foto hieronder spreekt voor zich.

photo 557751
De Westland Dragonfly uit het Aviodrome. Let op de beglazing met de afgeronde hoeken, de Jezebel had dit niet.

photo 557747
Wit = Mach2, grijs = LF Models

photo 557752
Links = Mach2, rechts = LF Models

Die vreemde rompdoorsnede is een erg storende fout die afbreuk doet aan de gelijkenis met de echte S-51. En hoe ga je zoiets herstellen?


Maar we zijn er nog niet.
Na het bestuderen van de foto's ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de koorde (breedte) van de rotorbladen veel te groot is van zowel het "vroege" type als het "late" type blad.
Ook al niet bruikbaar dus. :?

photo 557748


Ook hier heeft Mach2 beter opgelet. Al lijken de hoofdrotorbladen kopieën van de stokoude Airfix Sikorsky S-55.

Ik zit nu met een dilemma: gaan we voor het goed gedetailleerde maar slechtgelijkende LF-model....
of.... pakken we de spartaans gegoten Mach2-kit weer op en steken daar de nodige tijd in om er wat toonbaars van te maken. Zeg het maar....


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 mei, 2022 10:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Jeetje, wat zonde van zo'n op het oog mooi ontworpen kit. Ik zeg kitbashen! Mach-2 onderdelen voor zover dat gaat, aanvullend met landingsgestel en interieur etc. van LF. De neuskoepel zou je kunnen thermoformen of vacuformen met de Mach-2 koepel als master. Voor dat eerste heb je niet echt speciale apparatuur nodig. Je zet de koepel met een dot klei o.i.d. stevig vast op een recht omhoog staand staafje (schroevendraaier in een bankschroef o.i.d.) en dan verwarm je een stukje transparant plastic gelijkmatig. Kan boven een kaars, al zijn er misschien betere manieren. Als het plastic zacht is geworden trek je het in één keer maar met beleid over de master heen naar beneden. Waarschijnlijk levert poging 5 pas wat bruikbaars op, maar dan heb je wel een mooie dunne raamkoepel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2022 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hi Paul,

Leuk te zien dat je ook weer op het forum aanwezig bent. Toen LF uitkwam met de S-51 had ik spijt dat ik de dure Whirlybird resin kit had aangeschaft. Nu blijkt dat achteraf toch niet zo'n slechte beslissing :wink: .
Benieuwd wat je ervan gaat maken, maar jou kennend komt er weer een strak model te staan.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2022 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Paulus de Boskabouwer schreef:
Zeg het maar....


Heb je ook de MPM om te vergelijken?

Ik ben niet zo van het vergelijken of de schaal exact juist is. Hoe mijn romp is, de lengte van de staartboom en de helling van de staartboom is ten opzichte van hoe het zou moeten zijn? Ik weet dat dus niet. Qua ronding van de canopy aan de bovenzijde lijkt de MPM ook te vlak te zijn.
photo 205521

Maar kan die kromming ook optisch bedrog zijn? Het glaswerk is aan de voorzijde wel bol. Als je dan schuin omhoog een foto maakt (zoals jouw foto), lijkt de bovenzijde bol, maar is dat het wel? Je zou echt een foto recht van voren moeten hebben met ooghoogte op de bovenzijde.
photo 211806

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2022 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
tsjopper bob schreef:
Heb je ook de MPM om te vergelijken?


Nee, helaas niet meer, René. Ik heb die ooit weer weggedaan.


Shake schreef:
Leuk te zien dat je ook weer op het forum aanwezig bent.


Thanks. Ben overigens niet echt afwezig geweest maar heb regelmatig even meegelezen.


TheFlyingDutchman schreef:
Ik zeg kitbashen!


Zo het er nu bij staat, wordt dat ook het plan. Rompdelen en rotorbladen van Mach2 en verder kijken wat we van de LF-kit kunnen gebruiken. De rest zal we scratchwerk worden.
Een dure oplossing. Daarentegen gaan er wel weer gelijk twee kits van de stash af. :wink:


Maar laten we realistisch zijn, hier word je toch niet bepaald enthousiast van. Dit is je reinste spuitgooiwerk! :cry: :

photo 557655

photo 557652



Het interieur van Mach2 stelt ook weinig voor. Vloerdelen van LF passen niet in de romp van Mach dus uiteindelijk maar een heel nieuw interieur gescratcht.

photo 557927

photo 557926

photo 557928


Volgende stap is het opzuiveren van de Mach2-romphelften waarbij oneffenheden worden verwijderd en de paneellijnen strakker worden gemaakt.
Ook de raamopeningen hebben aandacht nodig omdat deze onderling niet mooi gelijk zitten.

Het is dus exit LF-Models en verder met Mach2. We gaan het zien...


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement