Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 apr, 2022 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 jul, 2020 20:15 pm
Berichten: 19
Mooi geslaagd model ik heb zelf het panel niet aangepast omdat je toch maar een slecht zicht naar binnen hebt met dat glas zelf die piloot is niet echt lekker zichtbaar ook de achterbank heb ik er in gelaten inplaats van de opklap bank.
de paint job ziet er geweldig uit en die gewichtjes zijn geniaal gemaakt.

een model waar je met trots naar mag kijken joh een dikke 10

hier nog even de mijne misschien ook wel leuk om te zien.
gr evert
photo 556757


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2022 19:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet er mooi uit, strak camo schema. Op de IPMS site staat de Airfix kit als beste bovenaan met daaronder die van Amodel (die ik natuurlijk weer heb.).
Ik kies zelf de eenvoudigste oplossing en bouw hem uit de doos in de groen/zwarte uitvoering zonder avionics bak eronder, heb ik ook geen gezeur met de, nogal opvallende, ruitenwissers :mrgreen: .
Overigens is er wel iets vreemds met de balansgewichtjes, op sommige registraties zijn deze niet aanwezig. Geen idee hoe dat in elkaar zit?

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2022 8:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er gaaf uit DJ. Goedt bedacht met die dikke verfklodders.
Nu nog voorzichtig de sponsjes eruit halen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2022 17:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Bedankt voor de reacties allemaal!
Spitfirebouwer schreef:
hier nog even de mijne misschien ook wel leuk om te zien.

Bedankt voor het delen van je model Evert, die van jou ziet er ook verzorgd uit! Heb je decals weten te vinden of heb je ze zelf gemaakt?
Shake schreef:
heb ik ook geen gezeur met de, nogal opvallende, ruitenwissers .

Ik kwam er zelf eigenlijk net wat te laat achter. Ik had de cockpit kap al op zijn plaatst gelijmd en toen het model al gespoten was zag ik pas dat de ruitenwisser niet klopt voor de versie die ik bouw. Ik heb het maar geaccepteerd omdat ik vrees voor mijn paintjob als ik wel alles op alles zet om die ruitenwisser weg te schuren en polijsten.
Shake schreef:
Overigens is er wel iets vreemds met de balansgewichtjes, op sommige registraties zijn deze niet aanwezig. Geen idee hoe dat in elkaar zit?

Ik heb me er wat verder in verdiept en een handleiding van Eurocopter van de BO-105 erbij gepakt, wat betreft de functie:
Citaat:
Aerodynamic motions of lead/lag and flapping are absorbed by the blade inherent elastic-ity. Each blade is fitted with pendulum absorbers near the root to reduce inflight vibrations.

Bron: https://www.manualslib.com/manual/20235 ... 216#manual
Pagina 216, 7.8.3

Op een aantal foto's van vroege BO-105 modellen zitten ze in ieder geval niet: (afbeeling geplaatst als link)

Afbeelding

Echter op de meeste foto's van oudere militaire kisten zitten de dempers wel meteen al. Op de website van de IPMS kwam ik deze foto tegen:


Afbeelding


Verders heb ik geen foto's kunnen vinden van Nederlandse heli's zonder de dempers. Wat me wel opviel is dat ze soms niet naar beneden hangen maar in de lengte van het blad 'hangen'. Aangezien een aantal prototypen zonder de dempers heeft gevlogen sluit ik het ook niet uit dat ze soms weggelaten werden en dat dit ook gewoon wel veilig kon. Afhankelijk van hoe heftig de trillingen zijn zal het in het beste geval slechts de levensduur van de onderdelen in zekere mate verkorten. Een andere mogelijke optie zou kunnen zijn dat een aantal heli's oudere bladen had waarop de dempers niet konden worden geïnstalleerd. Dat zijn wat theorieën die ik heb. Voor het echte antwoord zal je iemand moeten vinden die aan deze helikopters gewerkt heeft vrees ik.
Wolf73 schreef:
Nu nog voorzichtig de sponsjes eruit halen.

Juist omdat ik bang ben dat ik stuurknuppels e.d. meetrek uit de cockpit werk ik altijd met tape. Wanneer ik zelf in een latere fase van de bouw ramen maak plak ik de ramen altijd van binnen af voordat ik de romphelften lijm. Bij de Hummer heb ik datzelfde trucje gebruikt om het luik af te plakken. Wanneer het tijd is om de tape te verwijderen druk ik voorzichtig de tape langs de randen naar binnen toe los om vervolgens de tape met een pincet naar buiten te kunnen trekken.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 mei, 2022 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Vanwege een fijne vakantie, zie ik deze nu pas en lees ik dat ik als inspirator heb gediend voor dit leuke modelletje. Ook ik heb me al 2 keer gewaagd aan dit Airfix-kitje en het is gewoon een leuk kitje om te bouwen. Ook even ter inspiratie mijn brouwsels:

Toen ik nog kwastte, heul lang geleden, een Duitser gebouwd.
photo 281870

Nog niet zo lang geleden, een KLM-versie gebouwd.
photo 503729

Qua detaillering en kleuren ziet ze er gaaf uit DJ. Gaat helemaal goed komen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 8:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
mr.vdh schreef:
Wolf73 schreef:
Nu nog voorzichtig de sponsjes eruit halen.

Juist omdat ik bang ben dat ik stuurknuppels e.d. meetrek uit de cockpit werk ik altijd met tape. Wanneer ik zelf in een latere fase van de bouw ramen maak plak ik de ramen altijd van binnen af voordat ik de romphelften lijm. Bij de Hummer heb ik datzelfde trucje gebruikt om het luik af te plakken. Wanneer het tijd is om de tape te verwijderen druk ik voorzichtig de tape langs de randen naar binnen toe los om vervolgens de tape met een pincet naar buiten te kunnen trekken.


Ik dacht echt dat het een spons was, terwijl ik eerder in het verslag duidelijk tape zag :roll: :roll: :roll: .
Ga je de zijramen dan met cristal clear oid maken of zijn de raampjes makkelijk achteraf te plaatsen?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2022 8:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi werk! De kleuren matchen goed met elkaar op 1 of andere manier. Top! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 mei, 2022 15:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Prachtige kleuren, DJ!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2022 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
mr.vdh schreef:
Shake schreef:
Overigens is er wel iets vreemds met de balansgewichtjes, op sommige registraties zijn deze niet aanwezig. Geen idee hoe dat in elkaar zit?

Ik heb me er wat verder in verdiept en een handleiding van Eurocopter van de BO-105 erbij gepakt, wat betreft de functie:
Citaat:
Aerodynamic motions of lead/lag and flapping are absorbed by the blade inherent elastic-ity. Each blade is fitted with pendulum absorbers near the root to reduce inflight vibrations.

Bron: https://www.manualslib.com/manual/20235 ... 216#manual
Pagina 216, 7.8.3

Op een aantal foto's van vroege BO-105 modellen zitten ze in ieder geval niet: (afbeeling geplaatst als link)

Afbeelding

Echter op de meeste foto's van oudere militaire kisten zitten de dempers wel meteen al. Op de website van de IPMS kwam ik deze foto tegen:


Afbeelding


Verders heb ik geen foto's kunnen vinden van Nederlandse heli's zonder de dempers. Wat me wel opviel is dat ze soms niet naar beneden hangen maar in de lengte van het blad 'hangen'. Aangezien een aantal prototypen zonder de dempers heeft gevlogen sluit ik het ook niet uit dat ze soms weggelaten werden en dat dit ook gewoon wel veilig kon. Afhankelijk van hoe heftig de trillingen zijn zal het in het beste geval slechts de levensduur van de onderdelen in zekere mate verkorten. Een andere mogelijke optie zou kunnen zijn dat een aantal heli's oudere bladen had waarop de dempers niet konden worden geïnstalleerd. Dat zijn wat theorieën die ik heb. Voor het echte antwoord zal je iemand moeten vinden die aan deze helikopters gewerkt heeft vrees ik.

D.J.


Dank voor het uitzoeken en uitgebreide antwoord over de balansgewichten. Ik kwam op airliners.net de volgende foto's nog tegen waarbij toestellen uit dezelfde periode wel - en geen balansgewichten hebben. Wellicht dat een qua gewicht goed matchende set rotorbladen zonder kon, dat is tenminste mijn theorie :mrgreen: .
Met en deze zonder.
Succes met de laatste loodjes :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 mei, 2022 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Shake schreef:
Succes met de laatste loodjes


Dat vind ik wel een leuke als het over balansgewichten gaat.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement