Bedankt voor de reacties allemaal!
Spitfirebouwer schreef:
hier nog even de mijne misschien ook wel leuk om te zien.
Bedankt voor het delen van je model Evert, die van jou ziet er ook verzorgd uit! Heb je decals weten te vinden of heb je ze zelf gemaakt?
Shake schreef:
heb ik ook geen gezeur met de, nogal opvallende, ruitenwissers .
Ik kwam er zelf eigenlijk net wat te laat achter. Ik had de cockpit kap al op zijn plaatst gelijmd en toen het model al gespoten was zag ik pas dat de ruitenwisser niet klopt voor de versie die ik bouw. Ik heb het maar geaccepteerd omdat ik vrees voor mijn paintjob als ik wel alles op alles zet om die ruitenwisser weg te schuren en polijsten.
Shake schreef:
Overigens is er wel iets vreemds met de balansgewichtjes, op sommige registraties zijn deze niet aanwezig. Geen idee hoe dat in elkaar zit?
Ik heb me er wat verder in verdiept en een handleiding van Eurocopter van de BO-105 erbij gepakt, wat betreft de functie:
Citaat:
Aerodynamic motions of lead/lag and flapping are absorbed by the blade inherent elastic-ity. Each blade is fitted with pendulum absorbers near the root to reduce inflight vibrations.
Bron:
https://www.manualslib.com/manual/20235 ... 216#manualPagina 216, 7.8.3
Op een aantal foto's van vroege BO-105 modellen zitten ze in ieder geval niet: (afbeeling geplaatst als link)
Echter op de meeste foto's van oudere militaire kisten zitten de dempers wel meteen al. Op de website van de IPMS kwam ik deze foto tegen:
Verders heb ik geen foto's kunnen vinden van Nederlandse heli's zonder de dempers. Wat me wel opviel is dat ze soms niet naar beneden hangen maar in de lengte van het blad 'hangen'. Aangezien een aantal prototypen zonder de dempers heeft gevlogen sluit ik het ook niet uit dat ze soms weggelaten werden en dat dit ook gewoon wel veilig kon. Afhankelijk van hoe heftig de trillingen zijn zal het in het beste geval slechts de levensduur van de onderdelen in zekere mate verkorten. Een andere mogelijke optie zou kunnen zijn dat een aantal heli's oudere bladen had waarop de dempers niet konden worden geïnstalleerd. Dat zijn wat theorieën die ik heb. Voor het echte antwoord zal je iemand moeten vinden die aan deze helikopters gewerkt heeft vrees ik.
Wolf73 schreef:
Nu nog voorzichtig de sponsjes eruit halen.
Juist omdat ik bang ben dat ik stuurknuppels e.d. meetrek uit de cockpit werk ik altijd met tape. Wanneer ik zelf in een latere fase van de bouw ramen maak plak ik de ramen altijd van binnen af voordat ik de romphelften lijm. Bij de Hummer heb ik datzelfde trucje gebruikt om het luik af te plakken. Wanneer het tijd is om de tape te verwijderen druk ik voorzichtig de tape langs de randen naar binnen toe los om vervolgens de tape met een pincet naar buiten te kunnen trekken.
D.J.