Nieuw project, nieuwe kansen
Recent heeft Revell een hele nieuwe mal F-15E in 1/72 op de markt gebracht, aflopen maart, op de beurs in Lingen, heb ik er meteen 1 gekocht bij Revell zelf.
De F-15E Strike Eagle, wat is dat nou?
Nou, Strike Eagle is ontwikkeld uit wat ooit begon als de F-15A, welke in 1972 zijn eerste vlucht maakte. Dit was een tactische onderscheppingsjager welke onder alle weersomstandigheden inzetbaar was. Naast de 1 zits F-15A, was er ook een 2 zits trainer versie, de F-15B. De F-15C/D is hieruit door ontwikkeld. Een verdere doorontwikkeling betrof de F-15E, als multifunctioneel aanvalsvliegtuig voor gebruik onder alle weersomstandigheden. De eerste vlucht hiervan was in 1986, om vervolgens in 1988 in volledige productie te gaan.
De Strike Eagle is in staat om de meeste grond doel wapens te voeren van alle straaljagers in gebruik bij de USAF, daarnaast heeft het voor zelfverdediging ook nog de beschikking over Sidewinders en AMRAAM's. Ook beschikt het toestel over een 20mm kanon.
De Strike Eagle werd voor het eerst operationeel gebruikt tijdens de operaties Desert Storm, en Desert Shield begin jaren 90. Daarna is het gebruikt in vrijwel elk confict waarbij de Verenigde staten betrokken was.
Momenteel zijn er plannen om het toestel 5e generatie eigenschappen te geven zoals onder andere aanpassingen zodat het minder goed zichtbaar wordt op de radar. Het ziet er zelfs naar uit, dat het toestel zijn geplande vervanger, de F-22 Raptor gaat overleven. Inmiddels is het 50 jaar geleden dat de F-15A zijn eerste vlucht dus maakte, maar het ziet er naar uit dat de F-15E er nog flink wat jaren aan vast gaat plakken. Of hij de 50 jaar als Strike Eagle gaat volbrengen weten we pas in 2036
Strike eagle varianten zijn onder andere ook geexporteerd naar Israel (F-15I) en Zuid Korea (F-15K).
(Fotobron : Wikipedia.org)
Dan nu de bouwdoos zelf!
Het plastic zit in de inmiddels bekende nieuwe zwarte huisstijl doos van Revell
met in de doos 5 grijze gietramen, 1 transparant gietraam, en de decalset.
ik ben niet een groot fan van dit soort "Circus uitvoeringen". special tail prima, maar overall dingen, neh, Dus, heb ik een Caracal set aangeschaft met alternatieve decals. Welke optie ik daadwerkelijk ga maken weten ik nog niet.
En dan, de bouw zelf
Zoals gebruikelijk wordt er begonnen met de cockpit, Ik kies er over het algemeen voor, als de opening van de cockpit ruim genoeg is, om alles zo veel mogelijk in elkaar te zetten, en achteraf te spuiten.
Dat heb ik bij deze Eagle ook gedaan.
voordeel hiervan is dat je geen verf hoeft weg te krabben, of met secondelijm moet werken etc.
Alle delen van de cockpit passen prima in elkaar, de stoelen zijn, voor stoelen uit de doos, acceptabel, en de cockpit zelf ziet er druk genoeg uit, met voldoende details. Straks als de boel geverfd is, en de decals geplaatst zijn, zal er voldoende leven in de brouwerij zijn.
Hierna werd de cockpit tussen de voorste rompdelen geplaatst, en ging de aandacht uit naar de rest van de romp.
De romp bevat de volledige luchtinlaten, en is opgebouwd uit een boven en onderzijde, waartussen de luchtinlaten geplaatst worden dus.
Hierna werden de zijkanten van de romp geplaatst, met de conformal fuel tanks.
En daarna werd de Eagle grotendeels afgebouwd. Wat op valt is dat dit een typische Strike Eagle kit is, en er niet een F-15B/D van gemaakt kan worden. De opzet is wel zo, dat met 1 ander gietraam een andere uitvoering uitgebracht kan worden. Dit lijkt ook te gaan gebeuren in de toekomst, aangezien het feit gietraam C ontbreekt in de kit.
Inmiddels is het model klaar voor het nodige plamuur en schuurwerk. niet heel erg veel schokkends, maar wel wat noodzakelijk werk voor een goede afronding. Ook zal de cockpit de komende dagen afgerond worden, waarna het glaswerk afgeplakt, en geplaatst kan worden. Maar, dat is een verhaal voor later.
Groet
Niels