Op zich is het prima te doen om alle stappen 2x (de Eduard Tornado vergt een iets andere aanpak) te herhalen. Het probleem bij mij is dat je soms de neiging hebt om het af te "raffelen". Daar moet ik mezelf voor behoeden. Zeker omdat al dat PE allemaal nieuw is voor mij.
Omdat alle achterkanten in grote lijnen af waren ben ik nu dus aan de voorkant begonnen. Hier zitten de grootste verschillen (ik was aan de achterkant begonnen omdat dat me het makkelijkste leek met minste verschillen onderling).
Bij de nieuwste versie van de Revell doos was toch weer de meeste flash te bekennen.
Ook zat er een rare misvorming in onder de cowling van het instrumentenpaneel. Ik denk iets van rommel in de mal?
Nadat ik alle onderdelen die ik dacht nodig te hebben had verwijderd uit het raam en opgeschoond had heb ik even een dry fit gedaan. Dat ziet er zo op het oog wel goed uit. Bij de nieuwste doos is hierbij ook weer de minste pasvorm. Als je de achterromp in de voorromp schuift is er een grote trap zichtbaar.
Ergens had ik gezien dat men bij de voorromp bij de bovenste lijmtab (om het zo maar even te noemen) een stukje styreen op lijmt om zo de achterromp naar boven te trekken.
Sommige delen heb ik al aan de cockpitkuip gelijmd, de middenconsole en het voorste paneel zitten nog los.
De Eduard vergt dus een andere aanpak; hier moesten van de kuip alle details van de zijconsoles worden afgevijld. Ook de pedalen moesten eraan geloven.
Wat je dan krijgt is dus een hele kale kuip.
Omdat de PE delen voor de zijconsoles en staande instrumentenpanelen al in kleur in het raampje zitten, moet je dus voor de rest van het plastic een kleur zoeken die er het beste op lijkt. Ik kwam uit bij Revell 76. Ik weet dat er in de instructies wat anders word aanbeveelt, maar omdat op fotos alles in dezefde kleur lijkt te zijn lijkt me dit het beste.
Van het staande instrumentenpaneel moest ook het nodige worden aangepast. Ze willen hier dat je het bovenste gedeelte van het onderste afsnijd.
Dus dan krijg je een onderdeel dat net zo groot is als het PE deel.
Het bovenste gedeelte gaat dan weer op het tussendeel dat dan ook weer aangepast moet worden.
Waar ik dan wel over zit te twijfelen is dat bij het bovenste gedeelte links en rechts iets onder een hoek zijn (of in ieder geval iets met een hoogteverschil).
Nu zit ik dus te twijfelen om na het verwijderen van de details van het plastic gedeelte het onderdeel helemaal vlak te maken voor het PE deel.
Ik heb op plaatjes zitten kijken van de echte, en daar zie je ook duidelijk dat de buitenste schermen wat onder een hoek staan ten opzichte van het midden gedeelte.
Dus zal ik het onderdeel nu helemaal vlak maken of de hoogte behouden en het PE deel ook lichtjes vouwen in die hoeken?
Als laatste heb ik de vloer alvast geverfd. Deze wil ik later weer afplakken om zo de pedalen en de rest van de vloer in de cockpitkleur te spuiten.
Ik weet het; het is een beetje mierenneukerij want hiervan is straks maar weinig zichtbaar, maar ik doe het toch maar even.
Trouwens heb ik voor het PE buigen straks ook al een mooie tutorial gevonden op dit forum. Echt heel handig!
https://www.youtube.com/watch?v=YUtAOfv8F5c&t=4sGr. Robbin