Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 18 mei, 2022 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Oké, ik dacht dat dit soort tekeningen wel een makkelijke leidraad waren zodat je er een idee bij hebt wat het is. Dus goed opletten geblazen..
Hier staat die dan wel goed aangemerkt, ook al betreft het hier de ADV variant. Maar ik gok dat deze dingen seriematig zijn.
photo 557673


En met ongeveer een week (ja het ging echt snel) had ik alweer een vervangend onderdeel van Revell.
photo 557668


Die VOR antennes erop. Ik heb een wasknijper gebruikt om ze op één lijn te krijgen, en dat is redelijk gelukt.
photo 557669


photo 557667


En zo staan ze er dan nu bij.
photo 557672



Ook heb ik voor de "voetjes" waar de 2 Tornado's straks op komen te staan het rond acryl staf binnen gekregen. Voor een meter behoorlijk slap spul, maar ik hoop dat als ik er stukken van een centimeter of 20 afzaag dat het wel stevig genoeg zal zijn. Is het misschien dan ook verstandig om binnenin de romp een versteviging te maken waar de staf straks naar binnen langs loopt?
photo 557675



Ik heb met een stip op de onderkant de positie gemarkeerd waar ik een gat wil boren. Je ziet dat ik niet heel veel keus heb met al die wapenrails... ik twijfel dat dit voor het zwaartepunt te ver naar achteren ligt als je straks ook nog die neus erop gaat lijmen. Misschien nog een 2e gat boren in die neus?
photo 557677


Ook heb ik een tijdje geleden een regiomiddag van de IPMS bezocht (voor mij dichtstbijzijnde Regio Oost). Hier stonden oa de volgende gebouwde modellen.
Ik vond dat het niveau toch vrij hoog lag.
photo 557007



Hier was ik na afloop best enthousiast over en heb me maar meteen lid gemaakt. Wat gaat er een wereld open, en mooi om kennis uit te wisselen.
Na een aantal dagen ontving ik een mooi welkomstpakket :) :)
photo 557011

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 mei, 2022 10:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Top service van Revell!

Toch bijzonder om 3 rompen zonder neus te zien.
Ik zie het voordeel in om dergelijk bandwerk te verrichten, maar mijn pogingen draaien steevast uit op een seriële bouw.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei, 2022 13:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Op zich is het prima te doen om alle stappen 2x (de Eduard Tornado vergt een iets andere aanpak) te herhalen. Het probleem bij mij is dat je soms de neiging hebt om het af te "raffelen". Daar moet ik mezelf voor behoeden. Zeker omdat al dat PE allemaal nieuw is voor mij.


Omdat alle achterkanten in grote lijnen af waren ben ik nu dus aan de voorkant begonnen. Hier zitten de grootste verschillen (ik was aan de achterkant begonnen omdat dat me het makkelijkste leek met minste verschillen onderling).
Bij de nieuwste versie van de Revell doos was toch weer de meeste flash te bekennen.
photo 558132

Ook zat er een rare misvorming in onder de cowling van het instrumentenpaneel. Ik denk iets van rommel in de mal?
photo 558133

Nadat ik alle onderdelen die ik dacht nodig te hebben had verwijderd uit het raam en opgeschoond had heb ik even een dry fit gedaan. Dat ziet er zo op het oog wel goed uit. Bij de nieuwste doos is hierbij ook weer de minste pasvorm. Als je de achterromp in de voorromp schuift is er een grote trap zichtbaar.
Ergens had ik gezien dat men bij de voorromp bij de bovenste lijmtab (om het zo maar even te noemen) een stukje styreen op lijmt om zo de achterromp naar boven te trekken.
Sommige delen heb ik al aan de cockpitkuip gelijmd, de middenconsole en het voorste paneel zitten nog los.
photo 558134


photo 558135


photo 558136


De Eduard vergt dus een andere aanpak; hier moesten van de kuip alle details van de zijconsoles worden afgevijld. Ook de pedalen moesten eraan geloven.
Wat je dan krijgt is dus een hele kale kuip. :shock:
photo 558139

Omdat de PE delen voor de zijconsoles en staande instrumentenpanelen al in kleur in het raampje zitten, moet je dus voor de rest van het plastic een kleur zoeken die er het beste op lijkt. Ik kwam uit bij Revell 76. Ik weet dat er in de instructies wat anders word aanbeveelt, maar omdat op fotos alles in dezefde kleur lijkt te zijn lijkt me dit het beste.
photo 558137


Van het staande instrumentenpaneel moest ook het nodige worden aangepast. Ze willen hier dat je het bovenste gedeelte van het onderste afsnijd.
photo 558142


Dus dan krijg je een onderdeel dat net zo groot is als het PE deel.
photo 558141


Het bovenste gedeelte gaat dan weer op het tussendeel dat dan ook weer aangepast moet worden.
photo 558140


Waar ik dan wel over zit te twijfelen is dat bij het bovenste gedeelte links en rechts iets onder een hoek zijn (of in ieder geval iets met een hoogteverschil).
photo 558138

Nu zit ik dus te twijfelen om na het verwijderen van de details van het plastic gedeelte het onderdeel helemaal vlak te maken voor het PE deel.
Ik heb op plaatjes zitten kijken van de echte, en daar zie je ook duidelijk dat de buitenste schermen wat onder een hoek staan ten opzichte van het midden gedeelte.
photo 558159


Dus zal ik het onderdeel nu helemaal vlak maken of de hoogte behouden en het PE deel ook lichtjes vouwen in die hoeken?



Als laatste heb ik de vloer alvast geverfd. Deze wil ik later weer afplakken om zo de pedalen en de rest van de vloer in de cockpitkleur te spuiten.
Ik weet het; het is een beetje mierenneukerij want hiervan is straks maar weinig zichtbaar, maar ik doe het toch maar even.
photo 558154

photo 558155


Trouwens heb ik voor het PE buigen straks ook al een mooie tutorial gevonden op dit forum. Echt heel handig! :D
https://www.youtube.com/watch?v=YUtAOfv8F5c&t=4s


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 14:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik zou het niet mierenneuken noemen, maar minutieus bezig zijn.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2022 15:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
En op deze schaal is mierenneuken een kunst op zich! :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2022 14:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja dat is het zeker. Op 1/144 bijna niet te doen, maar hier enigszins haalbaar.
Nu heb ik ergens gelezen dat je het PE voor het verven/spuiten moet ontvetten in een azijnbadje; is dit ook van toepassing als je ook voorgekleurde onderdelen in je fretje hebt zitten? Dat je het niet kunt annealen lijkt me zeker, maar wil wel even zeker zijn voordat je misschien er de verf ermee af haalt.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 jun, 2022 22:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Nu had ik dus alle cockpitkuipen en kleine subassemblages in kleur gespoten.
photo 558646


Als eerste begonnen met het vlakke voorgekleurde PE dat op de zijconsoles moest komen. Dat leek mij een mooi en niet al te moeilijk om mee te beginnen.
Dus onderdeeltjes afgeknipt vlak met nog iets van een bevestigingspuntje eraan en daarna weg gevijld. Dit ging nog mooi met een normaal vijltje.
Als onderlegplaat voor het snijden en vijlen afval gebruikt dat overgebleven is van de verbouwing van de douche:D
photo 558648

photo 558645


Hierna begonnen aan de onderdelen die de pedalen moeten voorstellen, en waar wat buigwerk aan zat.
Hiervoor heb ik een buiggereedschapje aangeschaft.
photo 558644


De pedalen voor de piloot bestaan uit een vlakke plaat die 2 keer gebogen moest worden. Eerst even gegloeid totdat het verkleurde en toen heel nauwkeurig uitgelijnd in de klem van het gereedschap (het lijkt net een soort mini kantbank).
photo 558642

photo 558643


Toen dat rechtopstaande pedaaltje erop gelijmd met CA lijm.
photo 558641

photo 558640

Maal 2:
photo 558638


De pedalen voor de wapenofficier waren toch een stuk lastiger. Ik had eerst het vermoeden dat je deze los moest knippen van de 2 lange "rails" die eraan vast zitten, maar dat was niet nodig. Het zet je wel aan het denken hoe je zulk fragiel spul moet klemmen om daarna nog een kracht uit te oefenen om het in vorm te krijgen.
photo 558639

Het is me wel gelukt, alleen is in een later stadium een ongelukje gebeurd (na deze foto dus) waardoor de 2 rails niet meer aan het opstaande gedeelte zitten.
Echt balen :cry: :cry:
photo 558634

Hier moet ik nog een oplossing voor verzinnen om dit weer goed te krijgen. Anderzijds zit al dit spul onder de instrumentenconsoles, en als deze geplaatst zijn zie je er eerlijk gezegd weinig van.


Toen ik de pedalen losjes op de plek had gezet kwam ik erachter dat het afplakken in de voetzones bijna voor niets waren geweest. De rails van de pedalen moesten dus ook nog groen gemaakt worden.
photo 558652


Zo ziet het dus uit nadat het gelijmd is.
photo 558655



De zijkanten van de cockpitopening ook nog opsmukt met 2 PE lijsten links en rechts.
photo 558633



Het paneel van de piloot voorzien van PE. Echt mooi dat er zo'n zwart gedeelte achter zit met alle wijzertjes van de instrumenten erop. Man man, wat een detail!
photo 558630


En hier zit ook dat op zijn plaats. Als je goed kijkt zie je dat op de laatste foto links een uitstekend hendeltje zitten. Zelfs deze zitten erbij als losse onderdelen.
photo 558628

photo 558627


Ik denk dat ik eerst nu maar een oplossing moet verzinnen hoe ik de pedalen oplos, en anders ga ik eerst maar weer verder met de Italiaanse en Duitse Tornado.


Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2022 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
De 2 cockpits heb ik (voor het eerst!) gedrybrushed en voor de staande instrumentenpanelen heb ik voor de schermen decals gebruikt.
photo 559464

photo 559469

Daarna kon het geheel worden opgesloten, en wat dan meteen duidelijk wordt is dat ik voor het statief een blokje hout in de voorste romphelft lijm.
Als ik dit doe in de achterste ben ik bang dat ik de wapenrails aan de voorkant moet inkorten.
photo 559461

photo 559460

photo 559459

photo 559475

photo 559476



Bij het doorboren van de gaten voor de inlaten en de fuel probe kwam ik erachter dat de inlaat het achterste gat blokkeert :?
photo 559474

photo 559473


Neuswieldeuren erin.
photo 559458


De schietstoelen. Hier zal misschien van de onderkant nog wat afgevijld moeten worden omdat er ook nog pilootjes in de cockpit komen.
Ik heb deze besteld van PJ productions, en ik hoop dat ze een beetje gaan passen. De voorste cockpit is behoorlijk krap heb ik met het stoeltje erin gezien.
photo 559463

photo 559463



En weer een kleine vordering gemaakt met die andere kist met pe toevoegingen.
photo 559456


photo 559455


Ook heb ik alvast voor de Duitse en Italiaanse alvast verf in huis gehaald en meteen de overstap naar acrylverf gedaan. Ik denk dat vanaf nu alleen nog maar wil spuiten met acryl en dan voor het kwasten met de hand de enamel potjes achter de hand houd.


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jul, 2022 23:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Voor het geschikt maken om deze 2 toestellen straks op een stokje te zetten heb ik een blokje hout met een flinke hoeveelheid montagekit vastgeplakt.
Nu heeft de staf acryl die erin komt een stuk meer houvast dan alleen de dikte van het styreen.
photo 560273


Schijnbaar ben ik met het uitboren van de gaten voor de refuel probe een beetje de mist in gegaan. Deze moesten een stuk hoger uitkomen op de romphelft dan ik had geboord. Ik had had volgens mij onder een hoek moeten doen. De nokjes waarmee je de tankslang uitlijnt in de gaatjes heb ik daarom maar afgeknipt en de gaatjes dicht geplamuurd.
photo 560271

photo 560272


In verband met later moeilijk te bereiken heb ik de luchtinlaten alvast van een kleurtje voorzien en voorste vlak in de kleur antraciet geverfd.
Revell laat maar één kleur zien, maar op foto's van het web zie je dat de randen een donkere kleur hebben. Tenminste, veel kisten hebben dit.
photo 560283

photo 560282

photo 560270

photo 560267



Daarna heb ik ze gelijmd. Ik dacht slim te zijn en de hele voor-subassembly ineen keer aan de achterkant te lijmen, maar dat ging later toch niet van een leien dakje.
photo 560262


Na bestuderen van foto's van Italiaanse kisten kwam ik erachter dat op de staart nog een klein "piefje" ontbrak.
Dus deze er zo goed mogelijk nagemaakt. Ik denk dat ik het nog een beetje moet bijwerken want de vorm klopt nog niet helemaal.
photo 560274


En toen was het tijd voor het huwelijk, en nog een best moeilijke zoals ik al zei. Ik vermoed dat de montagekit toch een beetje uitgezet heeft en de onderkant van de cockpit een beetje bol heeft gemaakt.
Het heeft me wel uren droogpassen en bijvijlen gekost. Telkens als het aan de bovenkant goed zat sprong de onderkant weer los en andersom.
Er staat nu wel veel spanning op maar met een aantal elastieken een een op maat gemaakte cocktailprikker (die de achterkant van de romp wat uitrekt) maar het zit nu stevig vast.
photo 560263

photo 560261

photo 560268

photo 560281

photo 560264

photo 560266

photo 560280

photo 560276



De middelste pylon blokkeert de plek waar ik wil boren (zwarte markering op het donkere plastic). Omdat de pyloon voorin geen positioneringspinnen heeft voorin de pyloon wil ik hier zelf 2 pinnetjes maken zodat straks als ik ga boren dat kleine stukje wat beter vast zit.
photo 560275


En samen met de benodigde verf kwamen ook 2 sets figuren binnen.
Ik vind ze er wel goed uitzien, maar ik denk wel dat ik wat stukken voet en misschien wel been moet weghalen om het passend te maken in de krappe werkplek.
photo 560269


Gr. Robbin

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jul, 2022 22:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Wat een werk!
Eigenaardig dat de klinknagels van de romp niet terug te zien zijn op het neusgedeelte.

Veel succes om hier een homogeen geheel van te maken.

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement