Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2022 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tjeemig, gaaf zeg. Blijft een imposante bak en jouw bouw ziet er prima verzorgd uit.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 dec, 2022 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Ziet er strak uit, wordt een mooie Italiaan.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 13:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
En toen konden de piloten bevrijd worden van hun belemmerde uitzicht.
Ik vond dat het glas van de cockpit een beetje troebel is geworden, misschien dat de kleefkracht van het plakband deze heeft meegenomen bij het eraf trekken.
Ik zag op de decal sheet van de Boelkce Tornado nog 4 decals voor detornatiekoorden. Waarvoor 4 dat vraag ik mij ook af. Misschien 2 voor binnen, 2 voor buiten?
Omdat bij beide kisten de canopy al gelijmd is en ik geen zin had in hak en breekwerk (met de bijkomst dat het resultaat dan later minder word) heb ik ze aan de buitenkant aangebracht. En zo kan ik dan mooi 2 canopy's mee beplakken.
photo 571148

photo 571149

photo 571141

Bij de RAF kist zit deze lijn na enig speurwerk toch wel, ook al zijn ze bij Eduard wel vergeten deze toe te voegen op hun decalsheet.
Misschien toch maar weer even bij de klantenservice van Revell aankloppen voor nog een exemplaar.
photo 571153


En ondertussen ben ik met de Duitser begonnen aan de eerste kleur, wit.
Deze ga ik straks inpakken om daar tegenaan de grijzen te spuiten.
Ik had een tip gekregen om het sjabloom onder een glazen plaat te leggen en zodoende de maskering te maken.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat; de tekeningen laten 2d aanzichten zien terwijl de vorm over 3 d vlakken heen moet gaan. Mijn insziens worden je afplakkers te kort. Maar we gaan het zien, we gaan het meemaken.
photo 571145

photo 571146

photo 571144

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2022 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ennn... toen was ik al weer een heel eind opgeschoten.
Afgelopen tijd bezig gehouden met het "rafel" schema voor de Pride of Boelcke Tornado.
photo 571756


De methode om het sjabloonvel van Revell te gebruiken heb ik helaas overboord moeten gooien. Zoals ik al wel dacht zijn de plakkers als je deze maakt volgens de instructies veel te klein om rond 3 dimensionale vlakken te gaan. Platte vlakken ging nog redelijk, maar al snel kwam ik erachter dat aan de hand van panel lines freehand afplakken beter ging.
Onderstaande foto is al wel een aardig plat vlak. Al moet je dan voor de spine weer een stuk tussenuit knippen.
photo 571693

photo 571694

Want als je dat niet doet kom je dus zo uit.
photo 571692

Waar je normaal mooie hele strakke lijnen wilt hebben is dit juist niet het geval. Je kunt lekker met de hand tape afscheuren van het rolletje om zodoende het rafel effect te krijgen. Dus nadat het wit erop zat deze afgeplakt en lichtgrijs gespoten aan weerszijde (dit schema is als een soort van trapezoïde; in het midden licht en aan weerszijden loopt hij steeds donkerder op naar de staart/neus).
photo 571695

photo 571696

photo 571740

photo 571739


De vleugels ook. Eén vleugel ging trouwens niet helemaal goed. Daar kwam na de lichtgrijs zowel de witte als de grondverflaag mee. :evil: :evil:
Tot overmaat van ramp wilde ik (omdat je anders dan dikteverschil krijgt) met terpentine de overige verf er af halen. Ik was te laat toen het plastic steeds zachter werd en één vleugel de bovenste helft doormidden scheurde. :evil:
photo 571713

photo 571714


Op deze foto heb ik de scheur al weer hersteld. Aan het uiteinde zat een laag verf die ik hoe dan ook te hardnekkig was om los te laten. Ik heb het zo maar gelaten in de hoop dat het straks met de donkerste lagen wat minder opvalt.
photo 571724


Beide vleugels na herstelwerkzaamheden.
photo 571726


Rest kleuren van het schema.
photo 571743

photo 571716

photo 571718

photo 571719

photo 571720

photo 571721

photo 571722

photo 571723

photo 571747

photo 571744

Droptanks. Dit was ook wel een lastige. De rail waar de sidewinders normaal gesproken aanzitten (dit is een jubileumskist dus die heeft ze niet) moesten ook dezelfde kleur krijgen als het midden en een vlek op de grote pyloon. Althans de kleur is wel donkerder dan de voor en achterkant, maar ook weer donkerder als het midden. Wel raar dat ze niet even een markering erbij zetten wat het nu exact moet zijn.
Ik heb voor het gemak (had niet telkens zin in om de cup van de airbrush weer leeg te maken en er weer een ander kleurtje erin te doen) maar dezelfde kleur aangehouden als de andere delen. Wel zo makkelijk leek me. 8)
photo 571755

photo 571748

photo 571728

photo 571729

photo 571725

photo 571730

photo 571731

photo 571749

photo 571750

photo 571727


En uitpakken.
photo 571751

photo 571734

photo 571733

photo 571732


Ik zie dat ik nog wat last heb gehad van overspray en kleine beschadigingen dus die moet ik straks nog maar eens bijwerken.
Maar het schiet nu mooi op; het scheelt dat ik me nu mooi kan bezighouden met alle spuitwerken met alle modellen geplamuurd, geschuurd en in de grondverf.
Dit was het voorlopig weer even.

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Oef, expres rafelige randjes maken, daar zou ik niet tegen kunnen! :lol:
Balen van het lossen van verf trouwens :(

Weet je al hoe je die donkere strepen tussen de kleuren gaat doen?

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan, 2023 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Eigenlijk is het best leuk om te doen :D
De "rafel" lijnen tussen de kleuren ga ik doen met een waterproof fineliner. Dat word ook bij de verfinstructies geadviseerd om het zo te doen.
Deze had ik gehaald speciaal daarvoor: tweeënhalf tiende om te proberen en bijna een halve millimeter voor als de eerste echt te dun is.
Je moet maar denken dat bij de laatste in het echt de streep zo'n 3,5cm breed word, of dat realistisch is.
photo 572494

Op de echte kist zit trouwens achter dat zwarte lijntje nog een witte.
Maar ik heb even zitten rondneuzen op een Duits modelbouwforum waar deze ook is gebouwd. Zelfs nog door iemand die zelf aan deze heeft gewerkt in het echt :brouw:
Deze persoon zegt dat de witte lijn op sommige plekken nauwelijks te zien is, en dus ga ik deze ook niet aanbrengen.
Hierbij de bron: https://www.wettringer-modellbauforum.d ... adID=52787

Dit is trouwens ook een mooi filmpje om te zien hoe dat in het echt er aan toe gaat; airbrushen maar dan in schaal 1 op 1!
https://www.321tigers.de/4644_metamorphose_e.htm



Ondertussen heb ik de laatste kleur gespoten en ben ik al weer bezig om de kleine vlakjes een kleur te geven.
Het stuk bij de naverbranders vind ik nog steeds een best lastig stukje om af te plakken en overspray bij het spuiten te voorkomen.
photo 572502

photo 572500

photo 572499

photo 572490

photo 572497

photo 572493

photo 572496


Voordat ik dit deed heb ik voor de zekerheid de kleuren ingesealed met Parket Plus.
Toen ik een tijdje aan het spuiten was kwamen er zo spontaan schuimbellen achter de nozzle vandaan!
Ik denk dat dit komt doordat ik her en der een pakking mis, maar dis is me met verven in de cup nog niet voorgekomen.
photo 572492

photo 572491

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 jan, 2023 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Het heeft weer eventjes geduurd, maar nu schiet het dus aardig op (met helaas nogal wat tegenstrubbelingen).
Ten eerste overal op de overgangen naar een andere kleur met een fineliner (0,25mm dik was toch wel de goede) de rafel randen aangebracht.
Hierna voorzichtig alles ingeseald met parket plus.
photo 574154

photo 574155

photo 574156

photo 574157

photo 574158

photo 574159


Als eerste was ik begonnen met de vleugels, omdat deze weer net zoals de vorige daarna in de vleugeluitsparing gaan en je er daarna niet meer bijkomt.
Daar zaten voor de glijvlakken (als ik het goed heb) voor zowel de boven als onderkant 2 decals bij, die als je het goed doet, elkaar moeten aanraken op de vleugelvoorrand. Maar helaas dat feestje ging dus niet door.
photo 574161

photo 574160

Ik heb zo goed als het kon de decal bijgesneden totdat deze niet meer uitstak over de rand.
Daarna heb ik het geheel maar afgeplakt en op de gok een kleur gemengd waarvan ik dacht dat ie er in de buurt kwam van de decal.
photo 574170

photo 574171


Ohja, ik had ook nog vele stoeipartijen met de walkways op de vleugels en de decals op de staart.
Bij het vel van Italeri bestonden deze uit allemaal losse lijntjes die je tegen elkaar aan moest schuiven, maar bij Revell hadden ze dus gekozen om dit aan één heel groot geheel te laten zitten. En ik denk misschien ook dat ik teveel decal softener heb gebruikt want het begon ontzettend te rimpelen en kreeg het niet meer goed.
Dus toen heb ik de decal er met waterproof schuurpapier er voorzichtig afgehaald en bij Revell maar aangeklopt voor een nieuw exemplaar.
Helaas sturen ze niet voor die ene decal een vervangend exemplaar maar je krijgt dan voor de hele kit een nieuw decalvel :o
Dat was wel de eerste keer dat ik heb moeten betalen voor een vervang onderdeel; het plastic was tot nu telkens gratis. Een keer moet de eerste zijn dacht ik maar zo.
Hieronder dus de foto's van de voorzichtig kaalgeschuurde staart.
photo 574182

Daarna heb ik uit voorzorg de nieuwe decal voor de staart in kleinere stukjes opgedeeld om er wat meer zeker van te zijn dat het me niet meer zo snel gebeurde. Alle carrierfilm heb ik er zoveel mogelijk afgeknipt.
photo 574183

photo 574184

photo 574185


Nu was het wel zo dat die schuifvlakken op de vleugels weer netjes rondom een kleur hadden, maar ergens was er toch een soort van ongelijkheid ontstaan.
Want aan een kant piepte die er onderuit.
Dus dat moest ook nog weer aangepakt worden.
Op onderstaande foto zie je achter het "schoudergewricht" een donkergrijs randje uitsteken. Die hoorde er dus niet te zitten.
photo 574175

Afgeplakt.
photo 574179

Weer wit gespoten en zwart rafelrandje weer erop gemaakt.
photo 574180


Nu vond ik het ook een leuk idee om straks de plaat waar het in z'n geheel op komt te staan op te fraaien met een opschrift.
Ik heb er lang na moeten zoeken, maar op een gegeven moment vond ik een site waar ze de sticker hadden waar ik naar zocht.
Ik heb expres gekozen voor een transparante, dan valt de achtergrond straks mooi weg als die erop zit. Hopelijk dan geen silvering :?
photo 574181


De landingslichten zijn er trouwens ook mooi uitgekomen. Als je goed kijkt ze je de kleur er nèt doorheen komen.
photo 574177

photo 574178

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 10:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Netjes hersteld, leuk detail van dit schema ook, die Fokker op de rechterkant van de staart :)
De fine-liner randjes zien er ook prima uit!
Waar heb je die sticker gekocht? Hebben ze ook andere/meer soorten?

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 jan, 2023 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Mooi Jeroen, kleuren schema is goed gelukt met die dunne lijntjes zo.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 jan, 2023 23:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dank jullie wel voor de complimenten!
De sticker heb ik na veel googlen gevonden op Redbubble.
Toevallig hadden ze die schilden van Boelcke en die rode Duivel van de Italianen ook nog.
Ik kon kiezen tussen 3 maten en heb de kleinste genomen 10x2,5 cm)
Ik ben ook al even bezig geweest naar materiaal voor de base te zoeken waar ze straks op komen te staan. Ik heb een witte mdf plaat gevonden waar ik een schilderijlijst langs wil maken als een soort plaquette. Wie heeft er nog meer tips?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement