Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 05 maart, 2023 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Dank voor jullie complimenten, Peter en Leon.
Ja ik hoop ook dat deze al de moeite waard is.

De desert pink kleur die ik ga gebruiken is de Vallejo model air 71.400 (uk desert pink). Hierna wil ik her en der (kleine) paneeltjes doen met mrp 339 om wat variatie in te brengen (als dat na de witte uitvlakkingen van de panelen al niet genoeg is :wink: )
photo 576981

Alles is nu gereed voor een mooie woestijnkleur. Ben benieuwd of dat "hokjes schakering" niet te hard overkomt onder die kleur.
Ik heb op sommige plekken een beetje last van verschil met de viscositeit (te dun) van de verf. Maar ik denk dat dat straks niet zo op gaat vallen.
photo 576974

photo 576975

photo 576976

photo 576977


Ik heb de canopy zonder kleerscheuren van de dubbelzijdige plakband af kunnen trekken. Het zat er stevig op, maar toch geen schade aan het geverfde vlak waarmee deze op een potje was geplakt.
photo 576978


Spiegeltjes zilver geverfd. 8)
photo 576980

photo 576979

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2023 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Je verfwerk ziet er goed uit. Alleen de canopy is iets minder goed gelukt want je ziet nog veel zwarte verf van de binnenkant. Ik ben wel heel benieuwd naar de pink kleur.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 maart, 2023 23:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja die canopy zat ik al aan te twijfelen of die nou zo laat. Ik ga hem zeker bijwerken.
Nou over die desert pink kleur. Tja, het ging goed totdat... nou kijk zelf maar.


Als eerste had ik hem met cocktailprikkers in de wielbakken op een stukje piepschuim gezet.
photo 577482

photo 577479


Ook alvast wat subassemblies desert pink gespoten. De schakering komt er wel leuk doorheen vind ik.
photo 577476

photo 577474

photo 577473

photo 577485


Toen ging het airframe erin. Tot nu toe allemaal mooi mooi mooi.
photo 577484

photo 577477


Uit de vorige bouw met de "Boelcke" Tornado les geleerd dat je de decal beter niet kunt gebruiken voor de "slijtage" vlakken op de vleugels dus malletje gemaakt van de kopie van de decal en overgenomen op de vleugels.
photo 577461

photo 577462

Afgeplakt, gespoten, tape weggetrokken en toen... balen.
photo 577470


Kan ik weer helemaal van voor af aan beginnen :x :x


Met die kleine ijzerkleurige vlakjes bij de staart net zo. Aan deze kant ging het allemaal best mooi na het wegtrekken van de tape.
photo 577460


Maar aan de andere kant ging het weer behoorlijk mis. Op deze foto was ik dus al wat verder gegaan met het ontbladderen van de verf.
Als het goed is komt morgen een fles Revell paint remover aan en kan ik hopelijk deze schades oplappen zodat het niet of nauwelijks meer te zien is.
Ik had het toch goed ontvet denk je dan. Alle lagen trok ik er vanaf; het lichtgrijze wat je ziet is het kale plastic.
photo 577463


Dat wordt dus weer een mooie challenge om het weer netjes te krijgen, ook met dat effect erin.
Want dit is wel een beetje waar ik heen wil qua verwering. Her en der wil ik (omdat de desert kleur over de bestaande camouflage heen is gespoten) wat plukjes bronsgroen (de groen van de camouflage) aanbrengen.
photo 577480

photo 577481


Om mijn hoofd een beetje op een andere gedachten te brengen ben ik verder gegaan met het landingsgestel. Ik zat al te twijfelen om deze eronder te monteren maar bedacht later dat je deze ook helemaal moet afplakken.
Ik heb het landingsgestel gehaald uit de doos met het lichtste grijs.
De poot van het neuswiel heb ik lichtjes ingekort. Op meerdere fora word hier gesuggereerd dat deze standaard in de doos om een kist te bouwen die (bijna) leeg is. Dus ik heb er ook wat tussenuit gehaald.
Verder werd de torque link vervangen door een PE exemplaar en heb ik de remleidingen geverfd en het reliëf van de poot een lichte wash gegeven.
photo 577465

photo 577467

photo 577468

photo 577464


Tot slot de lasergeleide bommen gespoten.
photo 577469

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 0:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 689
Balen man dat die verf er zo mee af is gekomen. Is dat de Vallejo verf? en heb je hier eerst een primer laag onder gespoten?

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 maart, 2023 23:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Ja dat klopt, dat is de Vallejo verf. Maar deze was niet de boosdoener, aangezien ik alle lagen meetrok tot op het kale plastic. Het was hoogswaarschijnlijk de niet (genoeg) ontvette plastic die aan de grondverf zou moeten hechten.

Ik heb al wat filmpjes bekeken van hoe mensen met de Revell paint remover een laagje weghalen, en volgens mij moet ik erg oppassen dat het niet op het "goede" verfwerk terecht komt. Het word heel voorzichtig doseren en ik heb met tape al het gebied afgeplakt waar de remover niet onderdoor mag komen. Ik hoop dat dit gaat werken. Bij de vleugels zit ik te denken om inclusief de leading edge de gehele bovenkant eraf te vegen. Ander denk ik dat er later hoogteverschillen te zien zijn in de lak.
photo 577536

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2023 20:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ai dat is flink balen! Succes met de herstelwerkzaamheden!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2023 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi -en balen! Ik weet hoe het voelt, bij het afplakken van mijn A-6 om de bovenkant te spuiten trok ik ook een stuk verf op de staart mee. De primerlaag was enamel en dat zit normaal muurvast, geen idee hoe het kan, maar ja, moeten we maar weer fixen... ;)

Succes met de reparatie!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart, 2023 0:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 180
Woonplaats: Lichtenvoorde
Nadat ik de rechterkant ontdaan had van de verf, kon ik de andere kant van de staart ook helemaal inpakken. Ik was in mijn ijver vergeten dat de restjes verf die met de verfverwijderaar kleverig worden en zich zo weer op een ander oppervlak hechtten. Tijdens de werkzaamheden draaide ik het model een keer om en verdomme, daar zaten wat van die klontjes aangekoekt. En toen ja, als je toch bezig bent kun je die gelijk weer meenemen. Het vergt toch heel wat van je doorzettingsvermogen. Maar je weet hoeveel tijd en moeite je er al in hebt gestoken dat je het niet zomaar ineens bedenkt om het spul in de container te doen.
Hier dus weer opnieuw geblackbased.
photo 577768

Toen tape eraf en kon ik nog weer wat wegpulken.
photo 577767


Idem aan andere kant.
photo 577766

Achja de hele staart dan maar.
photo 577764


Toch best hersteld.
photo 577763


Andere kant ook wel aardig gelukt.
photo 577762


De vleugels zijn ook weer klaar om te worden afgeplakt voor die "swing surfaces". Ik heb trouwens voor alle herstelwerkzaamheden dit keer géén primer gebruikt. Maar wel extra veel aandacht besteed aan het goed ontvetten.
photo 577758


Omdat ik straks her en der toch nog wat antennetjes en ander klein spul ga bevestigen heb ik alvast het landingsgestel eronder gezet.
Het was even prutsen met die rare layout maar het zit. Als laatst heb ik alles nog goed verankerd met secondelijm.
photo 577761

photo 577760

photo 577759

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 maart, 2023 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Wat een proces dat airbrushen. Ik laat het, als ik er overheen ga tapen, minstens een hele dag drogen. Als je dat niet doet dat plakt de droge verflaag netjes aan je tape en de nog niet helemaal gehechte laag aan de plastic kant vindt het dan wel welletjes en laat los zodra je het lostrekt. Maar goed, er zijn ook types verf die nog veel langer nodig hebben. Misschien dat ook de combinatie van water basis en olie basis verf wel eens voor dit soort resultaten kan zorgen. En de enige manier om dit echt onder de knie te krijgen is om er tegenaan te lopen.
Ik vind dat je het prachtig oplost.

Ik heb voor mijn Desert Storm Jaguar dezelfde lak gebruikt van MRP. Wat wel leuk was, was dat het veel te oranje leek... Totdat ik de matte lak aanbracht. Plots had het exact de juiste kleur. Zoals je zult gaan zien. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 maart, 2023 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Netjes opgelost, heel bijzonder ook dat kleurtje... Persoonlijk vind het zwarte er nog wel erg doorheen schaduwen zeg maar, wat zou kunnen is dat je met de basiskleur de vlekken over het zwart zet, daarna navelen met basiskleur, en met een lichte versie van de basiskleur nog wat kriebels zetten. Dan heb je wat minder het "zwarte lijnen" effect?
De verf zit er zo te zien wel netjes op en de fix is goed gelukt -ben benieuwd hoe deze er straks met decals uit ziet!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement