Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 29 jan, 2022 20:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Fokker D.VII bij de MLD

Tegen het einde van de eerste wereldoorlog beschikte de Nederlandse defensie nog steeds niet over moderne vliegtuigen. Er werd gevlogen met een allegaartje aan geïnterneerde toestellen van de strijdende partijen. Om deze situatie te verbeteren plaatste het munitiebureau in oktober 1918 bij de Nederlandsche Automobiel- en vliegtuigfabriek Trompenburg (kortweg "Spijker") een grote bestelling ter waarde van 5,6 miljoen gulden, een voor die tijd astronomisch bedrag. Voor dit bedrag zou Trompenburg 78 Spijker V3 jagers en 118 Spijker V4 verkenners leveren. Vanuit het niets een competitieve militaire vliegtuigindustrie oprichten bleek echter geen eenvoudige opgave. De Spijker toestellen voldeden niet aan de gestelde eisen en zo beschikten de LVA, MLD en LA/KNIL eind 1919 nog steeds niet over moderne vliegtuigen.

Ondertussen had Anthony Fokker zich na de Duitse capitulatie gerealiseerd dat voortzetting van zijn bedrijf daar weinig zin had, en besloot naar Nederland terug te keren. Al snel was Fokker op de hoogte van de problemen waarin de firma Trompenburg terecht was gekomen en hij zag meteen kansen om zijn voorraad C-I's en D-VII's aan de man te brengen. Na onderhandelingen tussen Fokker en Trompenburg werd aan het munitiebureau voorgesteld dat Trompenburg in plaats van de Spijker V3 en V4, Fokker C-I en D-VII toestellen zou leveren. Dit was voor alle partijen het beste alternatief om de slepende contractuitvoering tot een goed einde te brengen.

Met een concept overeenkomst kon Fokker, met medewerking van de Duitse douane en zonder tegenwerking van de geallieerde controleurs, praktisch de hele inventaris van de fabriek in Schwerin naar Nederland overbrengen. Hiervoor waren 6 treinen van in totaal 350 wagons voor nodig, wat het “smokkelverhaal” zoals door Fokker in zijn autobiografie beschreven, nogal onderuit haalt. Nu dit materiaal in Nederland was kon er, na het oplossen van de nodige financiële verwikkelingen tussen Trompenburg, Fokker en de Nederlandse overheid, een begin worden gemaakt met de levering.

Op 16 oktober 1919 sloot het munitiebureau voor het ministerie van marine een contract af voor de levering van 20 D-VII’s met 185 PK BMW IIIa hoogte motoren. Zo beschikte de MLD begin 1920 eindelijk over moderne jagers! De toestellen moesten in oorlogstijd de marinehavens van Den Helder en Vlissingen beschermen tegen vijandelijke bomaanvallen.

De eerste 6 Fokkers voor de MLD staan klaar voor aflevering.
photo 551006
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

Het model

Van mezelf mocht ik na de NF-5 weer een nieuwe doos uit de stapel trekken. Omdat ik zin had in een goed passend en eenvoudig te bouwen model heb ik voor de Fokker D.VII van Eduard gekozen, in dit geval de OAW versie in profipack uitvoering. Hierin zitten alle onderdelen om een door Fokker gebouwd toestel te kunnen maken, de uitvoeringen van Albatros, OAW (Ostdeutsche Albatros Werke) en Fokker verschilden van elkaar doordat zij allemaal een andere bouwwijze hanteerden.

Doos en gietramen.
photo 551001

photo 551014

photo 551012

photo 551013

photo 551011

photo 551010

photo 551009

Omdat ik graag een toestel van direct na de aflevering wilde maken moest er ook nog een setje decals komen. Hiervoor is Dutch Decal 72071 een logische keuze. Omdat deze uit 2012 stamt was het even zoeken, maar gelukkig had Naval Models nog een exemplaar.

photo 551807

Omdat ik tijdens het drogen van de NF-5 al was begonnen ben ik al een aardig stuk op weg.
De kit is lekker compleet, lozenge decals voor de binnenzijde van de romp, stoelriemen en PE details voor in de cockpit en een mooie detaillering.

photo 551002

photo 551005

photo 551004

De brandstofopvoerpomp is van een stukje Albion buis gemaakt, net als de echte uit koper.

photo 551003

Alleen voor de stiknaad onderaan de romp, waar Eduard een apart onderdeel voor heeft meegeleverd, moest een dun strookje plastic (0,13 mm.) worden geplaatst om te voorkomen dat deze te diep kwam te liggen.

photo 551806

Dat was het dan voor deze eerste aflevering, tot de volgende update.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 06 maart, 2022 18:50 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 0:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuk intro en mooie start ook al!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 8:37 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Goede intro en een mooie start, wel even wat anders dan de nf

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk! Een kist uit deze periode is altijd goed. De kit ziet er goed compleet uit maar het voetenstuur en de stuurknuppel zijn wel wat dik uitgevoerd. Gelukkig zal dat later niet meer opvallen. Veel plezier met deze.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 10:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Altijd fijn als een kit af, dat maakt het des te leuker om aan een nieuwe te mogen beginnen.

Mooie intro, goede start. Wordt weer een leuke..

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 13:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik tel 6 wielen. Zitten er 3 vliegtuigen in de doos?

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 jan, 2022 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dank voor de complimenten over de intro, het uitpluizen van de plaats in de geschiedenis van een model vindt ik een van de leukste dingen van modelbouw.

tsjopper bob schreef:
Ik tel 6 wielen. Zitten er 3 vliegtuigen in de doos?

:lol: Was het maar zo'n feest, ik geloof dat Eduard voor alle versies (6?) dezelfde plastic inhoud in de doos heeft gedaan. Er zitten 6 sets wielen, 9 radiator frontjes, 8 propellers, 2 motoren en 2 rompen in, maar helaas slechts 1 set vleugels met vleugelstijlen en ook maar onderdelen voor 1 complete cockpit. Natuurlijk wel een mooie aanvulling voor de scrapbox.

Inmiddels zitten alle vleugelstijlen erop. Ik was begonnen met de buitenste steunen, maar blijkbaar stonden die toch iets uit het lood. Bij het plaatsen van de steunen aan de romp moest ik aan de linkerkant de gaten in de bovenvleugel wat dieper maken en een klein stukje van 1 steun afschuren om alles goed te laten passen.
Het witte stukje in de romp is een zelfgemaakte afdekplaat, deze was gemonteerd als er geen bewapening werd gevoerd. Dit was regelmatig het geval, ik vermoed dat alleen wanneer er schietoefeningen op het menu stonden de mitrailleurs gemonteerd werden.
Verder waren de inserts van het landingsgestel iets te dik, de eerste heb ik met wat kracht erin gedrukt. Dit resulteerde in scheurtjes in het vleugeltje tussen de wielen, deze heb ik eerst met Tamiya extra thin gevuld en daarna gedicht met Xtracolor verf (lekker dun). De tweede wat dunner geschuurd, die paste daarna zonder problemen :mrgreen: .

photo 551901

photo 551900

Bijna tijd om aan het spuitwerk te gaan denken!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2022 0:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Wow, dat gaat snel. Ik kan me voorstellen dat flinke lens bij deze kit geen overbodige luxe is. Zien er al meteen mooi uit, die cockpit en motor. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 jan, 2022 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Scheelt ook met de rigging. Alleen een kruis tussen de wielen en verder wat besturingsdraadjes. Vond dit ook wel een grappig kitje, heb een Revell eens gebouwd (1:72).

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 feb, 2022 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
.......en verder wat besturingsdraadjes.

Tja, en daar ging het niet helemaal goed.

photo 552609

Zo op het eerste gezicht niets aan de hand, maar het lukte me niet om de besturingsdraadjes aan de andere kant van het richtingsroer symmetrisch geplaatst te krijgen. Bovendien was de hechting van het geheel ook niet om over naar huis te schrijven (lijmoppervlak wel 0,1 mm2) en vond ik de uitvoering van de kabels te plat en te dik. Ik ben bijna de hele week aan het knoeien geweest en werd er een beetje chagrijnig van.
Toen het roer omgegooid en besloten terug te gaan naar de oorspronkelijke uitvoering van Eduard. Gaatjes geboord voor stukjes rond van 0,5 mm en ook gaatjes voor de bedrading.
Natuurlijk niet goed opgelet met de kabel voor de bovenzijde van het richtingsroer, deze gaat niet recht door het stabilo, maar schuin. Dus een gat schuin in het stabilo geboord, opgevuld met koperdraad om de boel niet dicht te lijmen en daarna de gaatjes die teveel waren weer opgevuld. Vervolgens de randjes met verf gevuld tegen kiertjes en nu staat alles te drogen waarna ik eindelijk weer wat vorderingen kan maken.

photo 552608

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement