Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 6:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ha leuk zeg. Modelbouw combineren met geschiedenis, daar hou ik van.

Mag ik even....? Een paar jaar geleden heb ik tijdens 'mijn' modelbouwdag aandacht besteed aan de vliegeniersbuurt in mijn dorp. Een aantal straten zijn vernoemd naar personen die bekend geworden zijn in de geschiedenis van de Nederlands luchtvaart. Een van die straten is de Swagermanstraat, hieronder de tekst die ik toen gebruikt heb:

Citaat:
BEN SWAGERMAN - 14 januari 1917 (Amsterdam) / † 13 mei 1940 (Rotterdam)

Luitenant Ben Swagerman was piloot van (de voorloper van) de koninklijke luchtmacht en in mei 1940 gesneuveld in de strijd tegen de binnenvallende Duitsers. Hieronder de beschrijving van de oorlogshandelingen die uiteindelijk leidden tot zijn dood (bron: ministerie van defensie):

In de vroege morgen van 10 mei 1940 vertrekt Swagerman in de T-V '855' als commandant-waarnemer met een vijfkoppige bemanning vanaf Schiphol. Swagerman valt tijdens zijn eerste oorlogsvlucht verschillende vijandelijke toestellen aan, waarvan hij er een weet neer te schieten en een ander zodanig te beschadigen dat dit ook verloren gaat. Nauwelijks een uur na zijn eerste vlucht kiest Swagerman met dezelfde bemanning opnieuw het luchtruim. Deze keer bombardeert hij Duitse transporttoestellen, die op het hulpvliegveld Ockenburg bij Den Haag zijn neergestreken. De opdracht wordt met succes uitgevoerd: 4 geparkeerde Junkers Ju-52's worden vernietigd. Op de terugweg naar Schiphol wordt Swagermans toestel door Duitse jachtvliegtuigen onderschept. Na een uitwijkmanoeuvre boven de Noordzee wordt de '855' door een granaat getroffen en stort in zee. Swagerman ontdoet zich een halve kilometer voor de kust van zijn valschermharnas en zware vliegerkleding. Als enige van zijn bemanning weet hij zwemmend het strand te bereiken. 's Avonds meldt hij zich weer op Schiphol.

De volgende middag vertrekt Swagerman met de T-V '856' om de noordelijke Maasbrug bij Rotterdam te bombarderen. Hoewel alle bommen op het doel worden geworpen, kan de brug niet voldoende worden beschadigd. Op de terugweg wordt de '856' door Messerschmitt Me 110's aangevallen. De T-V weet echter te ontkomen en bereikt ongedeerd Schiphol. Op 13 mei heeft de BomVa (de ´Bombardeervliegtuigafdeling´) nog maar één bommenwerper beschikbaar. Dit laatste toestel wordt ingezet om de Moerdijkbrug met mijnbommen te bombarderen. Swagerman vertrekt met dit toestel en neemt daarbij de plaats in van een gehuwde collega, die in eerste instantie voor de opdracht is aangewezen. Hij weet de brug te bereiken maar het bombardement wordt geen succes: de eerste bom ontploft in het water, de tweede komt wel vlak naast een van de brugpeilers terecht maar ontploft niet. Swagerman's vliegtuig wordt op de terugvlucht naar Schiphol onderschept door 3 Messerschmitt Me 109's. De Duitse jachtvliegtuigen doorzeven de T-V met granaten, waarna het toestel bij Ridderkerk tegen de grond slaat. De 23-jarige Swagerman komt daarbij met de hele bemanning om te leven. Voor deze daden is Swagerman in 1946 postuum opgenomen in de lijst van dragers van de Militaire Willemsorde.

Bron: http://alovablechap.blogspot.nl/2011/03 ... weede.html
Opmerking: de link blijkt niet meer te bestaan, maar ik heb hem toch maar laten staan.

Afbeelding
Bron: https://oorlogsgravenstichting.nl/persoon/151082/bernardus-swagerman

Eén van de KLu Herculessen draagt zijn naam, de G-273
https://www.vanwageningen.net/picture/5781-20190720_007_royal_netherlands_air_force_lockheed_c_130h_hercules_g_273_raf_fairford_uk

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi stukje René, dank. Van Sjaak heb ik inmiddels ook aardig wat mooi materiaal mogen ontvangen, erg leuk!
Voor de geinteresseerden is heb ik hier onder nog twee linkjes:

13mei1940.nl, hier is van alles te lezen over het monument, de aanleiding en de betrokkenen.
Via deze site kwam ik op deze online PDF: 13mei1940.nl - Het Verhaal waarin echt het complete plaatje te lezen is ver de laatste missie, de piloten, ook de piloot van de Me-109, en alle betrokkenen.

Maar gaat er nou ook nog eens wat in elkaar gebouwd worden?! Jazeker, bijna, bijna...

Bovenstaande links en het filmpje op de vorige pagina hebben allemaal een gemeenschappelijke deler, dat is Daan Kaasjager.
Bestuurslid Stichting Herdenking Bombardement Moerdijkbrug 1940, maar ook degene die het 3D model gemaakt heeft waarmee het filmpje is gemaakt.
Hiervan heeft hij een "brouwverslag" gemaakt, en dat is hier terug te vinden: Nederlandseluchtvaart.nl/forums - Fokker-T-5-FSX. Op zoek naar referentiemateriaal van o.a. het interieur, was dit uiteraard een erg welkome bron!
Gisteravond ben ik dus echt aan de slag gegaan met de kit. Een dryfit van het interieur, aan elkaar geplakt met tape en Posterbuddy:

photo 550140

photo 550141

Tja, redelijk simplistisch, wat natuurlijk ook best is aangezien het meeste aan het zicht ontnomen wordt.
Maar in combinatie met de schat aan info die ik inmiddels verzameld en toegezonden heb gekregen, denk ik toch dat er hier en daar de zaag in gaat!
Extra Evergreenprofieltjes zijn al ingeslagen! :mrgreen:

Binnenkort meer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 17:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4289
Woonplaats: Bovensmilde
Ik was al bang dat je de boel al aan elkaar had gelijmd en ik zag nog overal flash zitten, maar het valt dus wel wat mee ;)
Dat ga je allemaal natuurlijk nog oplossen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met dit stukje geschiedenis...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan, 2022 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Wat een indrukwekkende intro. Mooi dat dergelijke helden nooit vergeten zullen worden.
Als jullie liefhebbers zijn van podcasts: de via tal van kanalen te beluisteren podcast "De Tweedewereld Oorlog" van Thomas Roode heeft recent in vijf afleveren gedetailleerde aandacht besteedt aan de vliegoperaties gedurende de meidagen van 1940 in de 'Luchtoorlog boven Nederland'. Zeer informatief om te beluisteren tijdens het brouwen!

https://wo2podcast.wordpress.com/over-mij/

Succes met deze! Ik ga het met plezier volgen.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2022 13:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie intro en toevoegingen. Boeiend om te lezen.
Ik heb deze ook liggen maar heb nog wat andere prioriteiten. Samen met de andere Fokkers uit de meidagen wil ik een miniprojectje bouwen met als titel: "Meet the Fokkers" []HINT](Misschien een idee voor een toekomstige BB?). [/HINT]
:lol:

Succes, Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jan, 2022 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
markie schreef:
Ik was al bang dat je de boel al aan elkaar had gelijmd en ik zag nog overal flash zitten, maar het valt dus wel wat mee ;)
Dat ga je allemaal natuurlijk nog oplossen.
Haha jaaa het duurt nog wel even voordat het echt aan elkaar gelijmd gaat worden hoor! :wink:

Dank Sil en VJ, en die podcast ga ik achteraan, lijkt me erg interessant!

Trajanus schreef:
Mooie intro en toevoegingen. Boeiend om te lezen.
Ik heb deze ook liggen maar heb nog wat andere prioriteiten. Samen met de andere Fokkers uit de meidagen wil ik een miniprojectje bouwen met als titel: "Meet the Fokkers" []HINT](Misschien een idee voor een toekomstige BB?). [/HINT]
Ik zie de starttopic wel voorbij komen Jan, ik zal er mijn GI voor bewaren :wink: :wink:

Van de week begonnen met het aanpassen van het interieur. Ik was even te lui om een van de tekeningen die ik had te verschalen dus maar even een tweede schermpje er bij gepakt:

photo 550483

Er valt op dat het in verhouding allemaal wel aardig klopt. Alleen de rugschutterspositie klopt van geen kanten:

photo 550485

Een alleraardigst canvas dus om mee aan de slag te gaan!
Als eerst een stoelframe voor de zetel van de copiloot/rugschutter:

photo 550482

Vervolgens de controls. Die zitten als PE er bij, maar dit is wel erg plat natuurlijk. Daarom maar wat ander plastic er bij gepakt:

photo 550481

Die moest keer twee, vervolgens wat aan de slag gegaan met de rest. Hier even een "work in progress" foto:

photo 550486

Volgende keer weer meer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Hmm, Belgisch bier bij het bouwen van een Nederlands vliegtuig, :brouw: :brouw:

Weer heel mooi werk dat je hier laat zien Deef,

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 1:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
"Meet the Fokkers" --> Misschien een idee voor een toekomstige BB?


Doe ik ook mee, ik heb ook nog wel wat Fokkers om uit te zoeken / af te maken.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 jan, 2022 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie voortgang Deef.
Goed dat je ook soms de PE laat voor wat het is en zelf de controls gaat maken. PE is een mooie toevoeging (ik gebruik het ook heel veel) maar zeker niet zaligmakend.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement