Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 14:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2022 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Soms schaam ik me een beetje dat ik zo laat pas weer reageer. Er zijn zo veel enthousiaste en behulpzame reacties.
Maar ik wil graag inhoudelijk reageren, en daar wil ik dan ook even de tijd voor nemen, dus bij deze :)

Anne schreef:
Hoi! Volg ik dit op afstand, maar heel vet! Grts, Anne
Dankjewel Anne, leuk dat je volgt! :D
Erik, Thiery en Gerhard, jullie ook bedankt, leuk om te lezen!

fvdm schreef:
Je spuitwerk en post shadingzien er erg goed uit. Die shaders van Ammo vind ik wat overbodig. Je kunt ditzelfde effect verkrijgen met een smoke verf of gewoon je verf sterk verdunnen. Daar kun je dus ook iedere kleur voor gebruiken.
Dankje! Toch vind ik dit product anders werken dan een sterk verdunde acrylverf. Het is meer inkt-achtig, het pigment lijkt veel fijner en een druppeltje uit het flesje is heel donker, maar uit de airbrush bouwt het heel mooi licht op. Eenmaal gespoten veeg je het er zo weer af met een doekje als het effect je niet bevalt. Ik zeg niet dat het een onmisbaar product is, maar het is in mijn optiek zeker wel weer een uitbreiding op mijn modelbouwattributen.

Shake schreef:
Je laat weer mooie vorderingen zien, het ziet er allemaal keurig uit. Voor mijn gevoel is het donkerbruin wat aan de lichte kant, maar dat is waarschijnlijk mijn herinnering aan de replica van de D.XXI in het (helaas gesloten) MLM.
[...]
Voor de uitlaatring zou ik inderdaad voor het voorste stuk aluminium kiezen en voor het stuk erachter roestvast staal met bruine verkleuring door de hitte. Zie ook onderstaande tekening voor de constructie.
[afbeelding]
Silenoz schreef:
Kan je je hier niet voor baseren op foto's als je zoekt naar exhaust collector ring. Werd in die tijd op "veel" toestellen toegepast.

hier en hierheb je een link naar een topic over de verschillende kleuren
Wolf73 schreef:
Tja wat zal ik nog moeten zeggen. Op het technische gedeelte kan ik je niet echt helpen mbt de cowlingring. Ik zou neigen dat je een heel eind zou komen als je kijkt naar bijv de Blenheim.
https://vintageaviationecho.com/arco-blenheim/
Heren, heel erg bedankt voor bovenstaande reacties! Dit heeft me flink verder geholpen!
En Barry, wat een machtig mooie foto's van die Blenheim! :shock:
Die cowlingringen zijn volgens mij gewoon precies hoe ik het er uit wil laten zien, zoals Sjaak ook al suggereerde.
En dan niet alleen de kleur, maar ook de verwering er op (niet die olielekkagestreepjes dan :mrgreen: )!

SNAFU schreef:
Misschien even kijken naar de vliegende Fokker D.XXI (PH-XXI) Denk dat dat aardig in de buurt komt.
Ook de Blenheim is een goed voorbeeld, alleen de vraag is na hoeveel draaiuren de motor uitlaat deze
koperachtige kleur krijgt, en was dat bij de Hollanders ook zo ?
Bij de Fokker is het (nog) metaalkleurig......
Ik zag deze foto voorbij komen Gerhard, waar volgens mij toch ook wel al duidelijk onderscheiding in kleur waar te nemen is.
Bij deze dus voor mijzelf goed gepraat :lol: :wink:

Dus de spuit er bij gepakt:

photo 558425

SNAFU schreef:
Zag zaterdag in de LVHS een Dutch decal boekje over de T.V even gebladerd en zag dat er over de uitlaat ook nog een ring loopt.
(een soort panel line zeg maar) even goed de foto's bekijken dus.....
Bedoel je de lijn tussen het aluminiumkleurige en koperkleurige? Die zit er inderdaad in.
Nu een glanslakje er overheen en verder met wash etc.

In de kit zit trouwens een PE onderdeeltje om de constructie voor het kanon in de neus mee te maken.
In het echt was dit echter een buizenframe en dan is het PE wel erg plat...
Dus heb ik de 0.5mm Evergreen staf er bij gepakt en na een avondje gepriegel was ik wel blij met het resultaat:

photo 558424

photo 558422

En hoewel het einde steeds dichterbij lijkt te komen, heb ik toch nog wel een hoop losse onderdelen liggen:

photo 558423

Nogmaals bedankt voor alle reacties en support, tot de volgende!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2022 21:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ja inderdaad, de lijn tussen de twee kleuren, vind jou kleurstelling eigenlijk een mooie tussen oplossing,
blijft altijd een beetje gissen zonder goeie kleurenfoto's, ieder geval petje af voor de gehele kist en de motoren.
Erg verzorgd allemaal...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2022 15:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Prachtig model aan het worden, Deef :brouw:

Alleen ontgaat mij een beetje het nut van een camouflage schildering, als er vervolgens van die grote oranje driehoeken op de vleugels geschilderd werden, :?

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jun, 2022 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Alleen ontgaat mij een beetje het nut van een camouflage schildering, als er vervolgens van die grote oranje driehoeken op de vleugels geschilderd werden

Daarvoor hadden ze dan weer camouflage doeken, die er op de grond overheen werden gelegd. 8)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2022 7:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
SNAFU schreef:
Ja inderdaad, de lijn tussen de twee kleuren, vind jou kleurstelling eigenlijk een mooie tussen oplossing,
blijft altijd een beetje gissen zonder goeie kleurenfoto's, ieder geval petje af voor de gehele kist en de motoren.
Erg verzorgd allemaal...... :brouw:
Dankjewel Gerhard!

Matti schreef:
Prachtig model aan het worden, Deef :brouw:

Alleen ontgaat mij een beetje het nut van een camouflage schildering, als er vervolgens van die grote oranje driehoeken op de vleugels geschilderd werden, :?
Dankje Matti! Haha ja dit inderdaad:
robh schreef:
Daarvoor hadden ze dan weer camouflage doeken, die er op de grond overheen werden gelegd. 8)
Evenals de doeken die over het glaswerk gelegd werden, tegen het schitteren in de zon.

Ik zag trouwens dat ik deze nog gemist had:
Huib2 schreef:
Fantastisch werk, Deef. Het ziet er allemaal heel netjes en prachtig uit.
Ik vroeg me af, moet er niet aan twee kanten van het hoofdlandingsgestel een remleiding?
Dankje Huib. En goeie vraag... Ik ben er eigenlijk van uit gegaan dat er "gewoon" één remleiding per wiel van boven komt.
Ook op referentiemateriaal wordt het me niet helemaal duidelijk. Is het aannemelijk dat er bijvoorbeeld twee trommelremmen in elk wiel zaten?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2022 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Wat een schitterende brouw is dit aan het worden. Ik was al onder de indruk van het interieur, maar het exterieur is minstens zo strak. Spectaculair en heerlijk om te volgen. Je inspireert mij om deze ook eens te gaan brouwen!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jun, 2022 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Deze is echt heel fraai!
Succes nog met de laatste toevoegingen.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jun, 2022 7:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
ik vind hem er fantastisch uitzien: spuitwerk erg mooi, panellines ook precies goed en waar je het geduld vandaan haalt om met stukjes sprue die constructie voor dat kanon na te bouwen snap ik al helemaal niet. Maar ziet er top uit!

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jun, 2022 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1949
Hoi Deef,

Een beetje laat misschien, maar omdat de props er nog niet op zitten: was de 856 voorzien van spinners op de prop of niet? Van de DC-2 is het goed gedocumenteerd: vanaf 1935 werden alle propellers voorzien van een spinner (afdek kap) over de propeller naaf, om trillingen, vermogensverlies en zelfs het geblokkeerd raken van het verstelmechanisme als gevolg van ijsafzetting te voorkomen. Als ik de foto's van T.V's bekijk valt op dat de eerste toestellen (nog met de vlag op de staart) een open naaf hebben, waar je de counterweights goed kan zien zitten. Na een bepaalde periode, maar veelal wanneer de oranje driehoeken werden toegepast, werden sommige props voorzien van de spinner. Hoe was dat bij 856? Zijn er foto's van het toestel vlak voor de laatste heroïsche vlucht?

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2022 12:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Naar aanleiding van je vraag nog eens door mijn referentie materiaal gegaan. Het lijkt er sterk op dat de toestellen ten tijde van het aanbrengen van de oranje driehoeken al waren voorzien van spinners.
Ik heb zelfs 1 foto kunnen vinden waarbij wordt geclaimd dat het de 856 is op 13 mei 1940. Helaas geen idee waar de foto vandaan komt, dus ik zal hem niet plaatsen i.v.m. copyright perikelen. Check PB.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 174 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kannonier en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement