Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 10:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
photo 549162

Mijn eindejaarsproject is de nieuwe Revell Lockheed SR-71 Blackbird. Naast helikopters gaat mijn modelbouw interesse ook uit naar Zwitserse luchtvaart,klassieke autos, burgerluchtvaart en aparte vliegtuigen. Dit jaar al een Weserfug en Junkers 62 gebouwd, maar ook toestellen als Valkery en Blackbird zijn beetje onweerstaanbaar voor mij . De Lockheed SR 71 was vroeger al eens door testors uitgebracht in 1/48 en later door Italeri in 1/72 Dit zijn allemaal wat oudere modellen met niet altijd even veel detail en uitdaging om netjes te bouwen. Dus nadat dit weekend weer een lockdown werd afgekondigd mij zelf maar eens verwend met deze joekel om wat bezig te zijn de laatste 2 weken van het jaar. Moet nog wel gewoon werken , maar weinig te beleven verders. Zal hem straks denk ik ergens op moeten hangen of zo…
De Lockheed SR-71 Blackbird werd begin 60 er jaren van vorige eeuw ontwilkkeld als verkenningsvliegtuig. Het was een doorontwikkeling van het YF-12 aanvalsvliegtuig met speciale radar. De YF -12 werd echter niet operationeel ingezet omdat de sovjetunie geen supersonische bommenwerpers, maar raketten in gebruik nam. De SR-71 vloog voor het eerst in 1964 en verbrak direct allerlei records. Het is het hoogst vliegende en snelste operationele bemande vliegtuig ooit gebouwd. Het heeft een hoogte van 28929 meter en een snelheid van 3637 km/h gehaald. De afstand New York/Londen kon hij in 1 uur en 57 minuten overbruggen! Een Concorde deed hier bijna 3 ½ uur over…. Het toestel is tot 1999 in gebruik geweest.
Wat weetjes; Het toestel werd zo warm bij een vlucht, dat het eerst een half uur af moest koelen voordat de groundcrew erbij kon. De twee piloten hadden speciale pakken aan om geen caissonziekte door de snelle hoogteverschillen te krijgen. De camera’s waren zo nauwkeurig dat ze zelfs op topsnelheid een nummerplaat op een auto konden fotograferen. Het vloog zo snel, dat in de vietnamoorlog de raketten die erop afgeschoten werden het toestel niet konden raken.

photo 549153

De bouwdoos zelf. Nou, is enorm gevaarte. Grote doos, deze keer lekker stevig, rompdelen netjes apart bovenin verpakt op een kartonnen plaat. Verder flink gevuld met sprues(zie hieronder ) en mooi groot decalvel en redelijk duidelijke handleiding.

photo 549155

photo 549154

photo 549156

photo 549164

photo 549157

photo 549158

photo 549159

photo 549160

photo 549161

Ja, dat ziet er allemaal wel netjes uit, ook handige displaystand erbij waar je evt ook de motoren op kwijt kunt. Geen flash en ook niet echt sinkmarks of zo voor zover ik nu kan zien. Ik ga hen oob bouwen, er is ook niet echt iets aan aftermarket leverbaar en het interieur is haast niet te zien door die kleine ruiten als je hem dicht bouwt. :wink: Aandacht gaat straks denk ik uit naar hoe je het zwart wat levendig kunt maken zodat het geen speelgoedvliegtuig wordt....
Nou, werktafel leegruimen en kijken of het past


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 14:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze.

Recent ook aangeschaft, staat relatief goedkoop nu op bol.com.

Ik ben een bouw aan het volgen op Britmodeller... daar zijn er 3D-geprinte onderdelen voor bvb de motoren (afterburner etc.) en de ruimtes voor het landingsgestel beschikbaar. Enige zone's waar het eventueel nuttig is om een beetje extra te detailleren...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie kist! Succes met de bouw.

Om het zwart wat levendig te krijgen moet je geen zwart gebruiken. Als je een donkere antraciet kiest en een beetje preshading met zwart op de panellines dan krijg je al wat kleurnuances. Zwart zou je wel kunnen gebruiken als je het mengt met wat blauw zodat het harde zwart eraf is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 dec, 2021 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wow, wat een bruut. Succes met de bouw.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 2:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2823
Woonplaats: Leiderdorp
Het is inderdaad een fraaie nieuwe tooling. Ik kreeg de mijne vandaag binnen, dus ik ga hier mooi kijken wat je er van maakt :mrgreen:

Door de warmte gecreëerde uitzet van de panelen, klaagde het grondpersoneel vaak over de vele lekkages.
Dit technisch wonder kon non-stop met afterburners vliegen. Heb een exemplaar in Duxford mogen aanschouwen. Imposant formaat in die hal :shock:

Succes met de bouw :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Net uit en nu al een verslag, top!
Ik ben benieuwd!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 12:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik ben ook erg benieuwd naar de bouw, veel plezier!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 13:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooi vliegtuig.... heb er ooit eentje in het echt gezien. In 2014 waren we in de States en in de laatste dagen nog even van LA naar San Diego gereden. Daar o.a. het Air & Space museum bezocht en raad eens wat daar buiten op een paal geparkeerd staat? Juist :) :

AfbeeldingIMG_3703 by Ronald Halma, on Flickr

Ik volg je!

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van deze. Het ziet er in ieder geval niet slecht uit en misschien dat ik deze ook maar eens aanschaf :)

Veel plezier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2021 8:19 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11866
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De enige die ik gezien heb, deed mee in D.A.R.Y.L.



Zelf heb ik die van Italeri gebouwd in 1/72, da's al behoorlijk groot...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement