Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 22 nov, 2021 15:01 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Ik lees ook vaak ontevreden berichten, maar persoonlijk heb ik ook nooit echt problemen gehad, anders dan mijn eigen schuld. ik weet wel dat watergedragen verf toch langer moet uitharden dan oplosmiddel gedragen verf, het water moet eerst verdampen zodat het hardingsproces compleet kan worden.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2021 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Tja de decembermaand is aangebroken, en behalve de feestdagen, gaat dat bij ons ook gepaard met een aantal verjaardagen.
Nog steeds wel aardig wat kunnen modelbouwen, maar wat minder tijd voor updates. Maar nu dus wel!

De blauwe neus kon er op. Na aardig wat getwijfel en speurwerk kwam ik op French Blue van Vallejo.
Begonnen met de paneellijnen, en zou opgebouwd, zodat er al wat preshading te zien is:

photo 548433

Het laatste laagje heb ik wat lichtblauw er bij gemengd, omdat ik het iets te donker/paarsig vond worden. De vroege Blue nosed Basterds hadden trouwens een lichtere kleur dan de latere.
Ik las een verhaal dat de vroegere dezelfde kleur leken te hebben als de toiletgebouwtjes van de basis. Die verf moest toch ergens vandaan komen! :wink:
"Petie 2nd", die ik maak, was dus een vroegere blauwe.

Leuk, maar spannend momentje, de masks verwijderen:

photo 548434

photo 548435

photo 548436

Hier en daar wat bijwerkplekjes, maar niks spannends. Zeker tevreden dus!
Vervolgens een glossy vernislaag gespoten als basis voor de decals, en om het verfwerk te beschermen.
Deze Varnish van Vallejo is speciaal ontwikkeld voor hun Metal Color range en spuit erg mooi (40:60 thinner:varnish).

photo 548438

Eerst één laagje, en dan twee uurtjes laten drogen. De varnish is na 5 minuten "touchdry", maar ik vind het altijd wel veilig om het toestel verticaal te laten drogen.
Minder oppervlak voor stofjes om op te landen! :lol:
En zo staat de blauwneus er nu bij op decals te wachten:

photo 548439

photo 548437

Ook nog wat klein grut gespoten ondertussen:

photo 548440

Tot de volgende!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 dec, 2021 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ow en voor de oplettende kijker.

Na een berichtje via sociale media heb ik de gun bay hatches nog overgespoten in Silver.
De gehele vleugels werden in de fabriek geverfd, dus inclusief die panelen.

Dat wist ik achteraf ook, maar in een vlaag van enthousiasme deze in Duraluminium gespoten. :mrgreen:
Op tijd aan kunnen passen in ieder geval!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2021 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooi spuitwerk Deef. Het uitpakken is altijd een spannende bezigheid maar wel leuk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 dec, 2021 12:16 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Blauw ziet er mooi helder uit, maar zie ik op bakboordzijde nog wat lichte doorloop? .

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 dec, 2021 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Thanks mannen!

Bert Takken schreef:
zie ik op bakboordzijde nog wat lichte doorloop?
Klopt Bert, scherp! Amper te zien met het blote oog maar de camera heeft het vastgelegd. Komt wellicht omdat het contrast zo hoog is.
Ik heb het een klein beetje bijgetipt, het is al wat minder te zien op camera. In het echt valt het echt bijna niet op dus ik laat het nu zo. Veel te bang dat ik het blauw verkloot :wink:

Decals zijn er op gegaan, het waren er toch nog aardig wat. Buiten de opvallende op de fuselage, best een hoop stencils.
Weer twee lagen glansvernis er overheen, dus nu staat hij te wachten op de panelline wash:

photo 548955

Proppellerbladen zijn ook geverfd en in de glans gezet:

photo 548954

En tot slot nog een buitenfoto, komt de blauwe kleur toch het beste tot zijn recht:

photo 548956

Ow en wat ik nog vergeet, ik heb met een naaldje de blauwe kleur van elk popnageltje afgekrast. Ik zag dit op een foto voorbij komen.
De verf zal wat minder op de kopjes gehecht hebben, of opnieuw gemonteerd. Anyhow, ik vond het er wel mooi uitzien, al is het wel erg subtiel:

photo 548957

Of je het straks nog ziet is natuurlijk de vraag, maarja, ik heb het nu in ieder geval op foto :lol:

Tot de volgende!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec, 2021 7:06 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Absoluut een mooie kleur dat blauw, zou je de bout kopjes echt willen laten opvallen dan een wash en een speldentip wit er op doen, klein puntje maar is dan wel zichtbaar

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec, 2021 9:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ziet er allemaal heel strak uit. Chipping breng ik meestal toch wat overdrevener aan, ook rond de boutjes omdat de monteurs niet allemaal even voorzichtig zijn met hun gereedschap :lol:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec, 2021 10:40 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Heel mooi gedaan Deef. En ik geef Bert gelijk ;-)

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2021 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bert Takken schreef:
Absoluut een mooie kleur dat blauw, zou je de bout kopjes echt willen laten opvallen dan een wash en een speldentip wit er op doen, klein puntje maar is dan wel zichtbaar
Trajanus schreef:
Heel mooi gedaan Deef. En ik geef Bert gelijk ;-)
Jullie advies ter harte genomen en gisteravond maar gelijk toegepast. Misschien was ik een beetje te voorzichtig, maar nu zeker wel blij dat ik dit gedaan heb. Ik heb het alleen wel vóór de wash gedaan, omdat ik de verf niet van de speldentip af kreeg. Ik heb dus een cocktailprikker gepakt (en wat puntiger gemaakt) maar dat puntje was dan weet net te grof. Ging op zich wel, maar ik was bang dat zo de verf over de wash zou vloeien. Dus ik dacht beter de wash over de verf laten vloeien en dan de kopjes schoonmaken. Afijn, komt vast goed:

photo 548990

Klaasdebouwer schreef:
Ziet er allemaal heel strak uit. Chipping breng ik meestal toch wat overdrevener aan, ook rond de boutjes omdat de monteurs niet allemaal even voorzichtig zijn met hun gereedschap :lol:
Ik ben op zich ook nooit vies van een beetje chipping, maar heb het expres summier gehouden na het zien van diverse referentiefoto's, ik link ze hieronder nog even:

- Stark Mad!
- Barirara M. 4th
- Cripes A' Mighty 3rd
- Beautiful Betty

Bedankt voor de commentaren! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement