Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Bedankt voor je reactie.
Waarschijnlijk zal het volgende project de Rare Plane Fokker G-1 worden.
(na eerst de lopende projecten te hebben afgerond waaronder de Soviet Build)

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 21:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
RN.VV schreef:
Waarschijnlijk zal het volgende project de Rare Plane Fokker G-1 worden.

Oei! Waarom wil je die bouwen? De romp bijvoorbeeld is te klein, en dat kun je niet of nauwelijks corrigeren.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 feb, 2022 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Alles is te bouwen, of het dan historisch of maat-technisch correct is? Als ik goedkoop aan een leuk kitje kan komen, maar dan als concessie zulke schoonheidsfouten niet of lastig kan corrigeren, dan is dat zo. Van sommige vliegtuigen of tanks wil ik best wel een modelletje bouwen, maar heb ik het geld er niet voor over om 25 of 50 euro neer te leggen. Dan gaat het me om het bouwen en om een leuk plaatje. Of dan de romp, vleugels of iets dergelijke niet helemaal juist is.... Jammer dan.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 feb, 2022 0:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Van de meeste toestellen die ik leuk vind heb ik meerdere exemplaren van verschillende fabrikanten.
Zo heb ik van de G1 een exemplaar van MPM, van Rare Plane en van Airmodel.

Wat ik begreep is de romp van MPM niet rond genoeg, te dik maar vooral te hoog.
En inderdaad als je de MPM romp naast die van Rare Plane zet lijkt het wel een bommenwerper en geen jager.
In vergelijk:
Rare Plane is 3mm korter dan MPM; dat laat ik zo.
Rare Plane is 2mm dunner dan MPM; dat laat ik zo. Dit is misschien wel beter?
Rare Plane is 5mm lager dan MPM; dat lijkt mij te veel. Ik wilde de Rare Plane romp glad schuren en bij de staartkoepel vastlijmen en dan 3mm opvullen bij de neus.
Een perfecte G1, vast niet, gelijkwaardig aan MPM wie weet, maar het wordt vast een fraai model en daarin ga ik helemaal mee met tsjopper bob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 feb, 2022 1:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 341
Ja, de maatverschillen die je noemt heb ik (grofweg) ook genoteerd staan op mijn pagina over de MPM Fokker G1: https://robdebie.home.xs4all.nl/models/g1.htm. De MPM kit (uit 1997 al weer!) zelf heeft ook maat- en vormproblemen. Zelf ben ik gestopt met de bouw toen ik ontdekte dat de romp te lomp was, zoals je zelf ook al opmerkte. Ik heb nog een experiment gedaan of die romp met slim zaagwerk verkleind kon worden. Dat heb ik met resin copietjes geprobeerd, en dat werkte beter dan verwacht:

Afbeelding

Maar toen kwam het nieuwe Mikro-Mir model uit, en werd dit een beetje overbodig.

Zoals uit bovenstaande al op te maken is, zijn correcte vormen voor mij erg belangrijk. Als ik vormfouten eenmaal gezien heb, kan ik ze niet meer 'niet zien'. Maar dat geldt zeker niet voor alle bouwers, zo heb ik geleerd. De meeste modelbouwers kijken naar details, en zien de globale vorm niet echt.

Rob


Laatst bijgewerkt door robdebie op di 15 feb, 2022 13:36 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 feb, 2022 11:23 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Ik kan alleen voor mijzelf spreken en ik verbouw wat mij de moeite waard lijkt en dat hangt vooral af van de mogelijkheden welke de kit mij biedt.

En inderdaad met de insteek van perfectie had ik niet aan de 4 modellen moeten beginnen welke nu van mij op dit forum staan. Ik had dan de MPM Buffalo, CW21 en Ryan moeten pakken als basis. Maar toch ben ik blij met de resultaten en ik ben benieuwd hoe ze de vergelijking doorkomen wanneer ik aan de MPM-modellen ga beginnen.

Naast het bouwen van de beste modellen is er natuurlijk ook nog het probleem van het maken van persoonlijke fouten, denk bijvoorbeeld aan kleurkeuze of het uitschieten met lijm. Samengevat vind ik bouwen van verouderde en Vacuform modellen een uitdaging en wil ik het streven naar perfectie tot een bepaald niveau houden om de kans op vermindering van het plezier te verkleinen.

Een leuk voorbeeld is nog de 1/72 Revell Douglas Boston III welke ik aan het opknappen ben. Dit model heb ik op 13-jarige leeftijd van mijn oma gekregen en heeft door een wonder alle verhuizingen en vele jaren overleefd. Ik gebruikte modellen vroeger nog als speelgoed en ik wilde dat gevoel bij dit model behouden. Het hele model heb ik uit elkaar gehaald en een binnenwerk gescratched. Maar het “speelplezier” komt terug door met kleine scharniertjes het bommenruim en de wielen te kunnen laten inklappen. Is het model 100% accuraat, zeker niet (ik heb de veel betere MPM uitgave ook), zijn de scharniertjes accuraat, zeker niet. Maar het bouwen brengt terug een jeugdsentiment en veel plezier.

Maar goed, terugkomend op de G1; als ik jouw foto zie zou je bijna zeggen dat de Rare Plane romp accurater is dan de MPM uitgave. Ik heb daarna naar de maten gekeken op jouw website en inderdaad, wanneer ik de romp 3mm hoger maak kom ik toch zeer netjes bij de laatste gegevens en qua vorm lijkt mij de Rare Plane dan accurater dan de MPM.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jan, 2024 18:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
En de eindfoto's:

Rare plane
photo 593567

Homemade afgietsel
photo 593566

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jan, 2024 11:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
Mooie Ryan heb je neergezet!

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jan, 2024 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Leuk man!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jan, 2024 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Bedankt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement