Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 8:07 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2021 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat de spaarzame foto's geen absolute duidelijkheid geven, heb ik maar aangenomen dat aan de bovenkant van de landingskleppen en de onderkant van de vleugel de ribben gewoon zichtbaar waren. De landingskleppen en de ruimte in de vleugel moeten dus voorzien worden van ribben. Eerst de vleugel gedaan, na de achterrand afgeschuind te hebben.

photo 538841

De ribben zijn gesneden uit 0,25 mm styreen. Daarna de kleppen zelf op maat gemaakt uit 0,5 mm styreen en de achterrand afgeschuind. Ribben weer van 0,25 mm stryreen.

photo 538840

Ik kreeg ook nog een mooie foto van Nico Braas van de S.13 in de landing.

photo 538842

Helaas van voren, dus geen binnenwerk van de kleppen. Geeft in ieder geval een indruk van de uitslag. Volgende job wordt het landingsgestel aanpassen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2021 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 20 dec, 2014 17:19 pm
Berichten: 1394
Woonplaats: Deventer
Hallo Rob,

Goed bezig met al de aanpassingen.

Ik heb nog een linkje voor je: https://pbase.com/te_linde/image/158035801

misschien heb je er wat aan, op de mokup staat een stukje vleugel vooraan.

_________________
mvg, Peter
Bouw in progress: Opel Kadett V8 GTR 1:10 Full Scratch https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=53079
Finished Model: VW T1 '64 Single Cab Racing Project https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=50565
Finished Model: Lancia Lasupra http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=45661
Finished Model: Ford Capri Turbo Zakspeed Disassembled Body. http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=31&t=44773


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 mei, 2021 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie foto, bedankt, hij gaat in mijn verzameling. De vleugel is ook een mockup, want de landingskleppen liepen door tot aan de romp (zie de foto van de landende S.13), en hier stoppen ze bij het vleugelmiddenstuk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2021 12:12 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Die kleppen zien er goed uit, de foto;s in de link waren mijn belangrijkste foto's

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2021 13:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Dank voor de commentaren. Waren de aanpassingen voor de landingskleppen "nice to have", die voor het onderstel zijn het niet. De wielassen bij het origineel zitten voor de landingspoot en niet eronder zoals bij de kit.

photo 538374

Omdat het model vrij zwaar wordt (niet ongewoon bij resin), moet een verbouwing net zo stevig zijn als de originele wielpoten, waarin een stuk metalen staf is meegegoten. Ik heb een oplossing bedacht met 1,8 mm messing buis en 1,2 mm messing staf. Eerst twee stukjes buis afgezaagd van ongeveer 2 mm lang en stwee stukje staf afgeknipt van een centimeter lang. De stukjes buis aan een cockptail geregen, de snijmat bedekt met doorzichtig plakband en de onderdelen daarop vastgezet met masking tape. Daarna sodeerflux op de verbindingen aangebracht en ze gesoldeerd.

photo 538871

Dan zien ze er zo uit.

photo 538870

photo 538869

Daarna moet de schaar van de poot losgemaakt worden en de onderkant van de poot afgevijld worden tot iets minder dan 1,6 mm, de binnendiameter van de buis. Dan kan de buis op de poot geschoven worden.

photo 538867

Rechts de ongewijzigde poot, links de aangepaste, nog in onderdelen. Bij het bewerken bleek dat in de originele poot de metalen kern doorloopt in de wielas, een solide oplossing dus. Na wijziging van beide poten (in spielgelbeeld dus) zier het er zo uit.

photo 538866

Of met de wielen er bij:

photo 538868

Dit lijkt voldoende op de foto. De band van de wielen ga ik niet aanpassen. In de kit zijn het "harde baan" banden, op de foto meer grasbaan banden.

Het valt me mee dat dit gelukt is, in totaal een uurtje werk of zo.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2021 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi opgelost zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jun, 2021 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Keurig gedaan Rob.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jun, 2021 17:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2055
Woonplaats: Gemert
Waarom de wielassen bij het origineel eronder zitten en niet ervoor, daarvoor heb je het antwoord zelf al gegeven denk ik: het gewicht van de resinklomp die er op komt te rusten. In mijn eerste reactie had ik het daar al over. Gewicht wil altijd recht naar beneden als een ondersteuning dus niet recht onder het gewicht staat geeft dat gewicht een druk waardoor de ondersteuning naar buiten wordt gedrukt. Weet niet hoe ik dat natuurkundig uit moet drukken, maar ik denk dat het voor eenieder hier te begrijpen is. Ik zit even niet in bad met een eendje te spelen. :lol:

Nu heb jij die verbinding best wel stevig gemaakt en de wielpoot is ook vrij fors uitgevoerd dus ik denk dat deze op termijn niet krom gaat staan. Die uitgeslagen landingskleppen zien er overigens fraai uit!

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jun, 2021 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
@ Peter: De ring van messing zit om de poot met de metalen kern, zoals die in de basis kit zit. Nu zit het grootste buigmoment in de sodeerverbinding, en die zal het wel houden. En inderdaad, de goede configuratie kan eigenlijk alleen in witmetaal gemaakt worden, niet uit resin, zelfs met een metalen kern.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 jun, 2021 14:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met de volgende grote aanpassing: De cockpit en de teogang tot de neuskoepel. Eerst de cockpit achterwand. Een halve achterwand afgetekend op karton en stukje bij beetje passend gemaakt.

photo 538957

Die ingescand en 1:1 overgenomen in CorelDraw. De omtrek overgetrokken en er de pilotenstoel en een halve deur in getekend.

photo 538956

Groen is de stoel, geel de (halve) deur. Spiegelen:

photo 538955

En de print uitgeknipt, op 0,5 mm styreen geplakt en uitgesneden.

photo 538953

Zal nog kijken welk detail ik ga toevoegen; van de S.13 zelf is niets bekend voor zover ik weet.
Hierna is de toegang tot de neuskoepel aan de beurt. Eerst een gedeeltelijke spant gemaakt, die voor het instrumentenpaneel moet komen en op de voorkant van de vloer vastgelijmd.

photo 538952

De hap die er uit gesneden is is gelijk gehouden aan de onderkant van het instrumentenpaneel. Daarna de zijkant van de gang op maat gemaakt en vastgelijmd.

photo 538950

Is per ongeluk in twee delen gedaan, maar dat is eigenlijk wel zo makkelijk.

photo 538950

Zo ziet het er uit als het in de bakboord romphelft gepast wordt.

photo 538951

De achterwand van het gangetje naar de neuskoepel moet er nog in. Daarop maak ik nog een laddertje en wat handrails. Aan de voorkant komt dan de achterwand van de neuskoepel.

photo 538954

Ik weet nog niet wat de beste samenbouwvolgorde is.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement