Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 23:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Je bent er snel bij, Rob met de S-13. Ik ben heel benieuwd hoe de bouw zal verlopen. Maak er wat moois van.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb alle onderdelen nu bevrijd van overtollige resin en ze nog maar eens op de foto gezet.

photo 538155

photo 538154

Is toch wat overzichtelijker dan de foto in het instructievelletje en geeft de gelegenheid nog wat kanttekeningen te plaatsen in aanvulling op mijn eerdere post.
Ik heb de ruimte voor de schijnwerpers in de vleugel voorrand er al uitgehaald.
De horizontale staartvlakken zijn verschillend, een ervan heeft een trimvlak (6). Dat is correct gegoten. Volgens de instructies zou dat het stuurboord staartvlak zijn, volgens Fokker tekening 1320-0001 zit het aan bakboord. Op de meer artistieke Fokker tekening 1320-77-1 is geen enkel trimvlak zichtbaar.
De wieldeuren 27 en 28 zijn verschillend. Op het oog is dat niet te zien, maar droogpassen in de motorgondel laat wel een verschil zien. Dus droogpassen en merken.
De antennas 14 en 16, de pitot buis 15 en de neuswielstangen (actuators?) 34 zijn vierkant. Rondvijlen van deze (kleine) onderdelen is erg lastig en resulteert makkelijk in breuk, verwacht ik. Aangezien ze weinig detail vertonen (het zijn rechtoe rechtaan balkjes) is het naar mijn mening beter ze te vervangen door onderdelen van ronde styreen staf of streched sprue.
Een achterwand van de cockpit ontbreekt. Scratched van styreen is dus nodig.
De onderdelen 14 t/m 19 zitten gegoten op een dun vliesje. Voor een aantal onderdelen, bijvoorbeeld de stuurtjes, moet je dat verwijderen anders zijn ze wel erg dik. Dat is lastig te doen.
Ik dacht eerst dat ik onderdelen 33a, b en c, de wieldeuren van het neuswiel, miste. Een korte mailwisseling met Erwin van de LHS leerde dat ik die uit het ovale onderdeeltje 33 moest lossnijden (lastig te zien op het instructievelletje). Ik dacht dat dat de wieldeuren in gesloten toestand waren. Zou ikzelf dit nooit zo in een kit gestopt hebben, dan maar de geringe meerkosten van een dubbeltje of zo om ze een tweede keer apart te laten gieten (wat ik nu zelf maar ga doen, samen met een paar identieke motorgondels).
De transparante vacform onderdelen heb ik nog niet losgemaakt, daar wacht ik liever mee tot ik ze kan passen op de romp als die in elkaar zit.
In de kit review op de IPMS NL website https://www.ipms.nl/artikelen/recensies/vliegtuigen-militair/3359-liftere-fokker-s13-72 staat nog een exploded view, die nuttig kan zijn bij de bouw. Even kijken dus.
Dan had ik nog gemeld iets over het gewicht te zeggen. De onderdelen wegen 69 gram. Daar komt nog het nodige lood bij om staartzitten te voorkomen en daarvoor is weinig ruimte over door de glazen neus. Een eerste grove berekening van de hoeveelheid lood is 48 gram vanwege de lange achterromp met de relatief zware staartvlakken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Het gietwerk ziet er allemaal keurig verzorgd uit, maar ik vermoed dat de bouw nog wel wat uitdagingen kent.
Knap dat Erwin Stam hier een model van heeft kunnen laten maken, ik denk dat de markt hiervoor niet erg groot is.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk project weer Rob

Heel in het begin heb ik ook aangegeven om wellicht een S.13 te bouwen. Maar daar zie ik toch van af. Qua model vind ik dit niet één die ik in mijn collectie wil. Bovendien heb ik nog wel wat andere lastige Fokkers nog om te bouwen. Maar gezien mijn bouwtempo gaat dat erg lastig worden.

Ik volg deze uiteraard wel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 mei, 2021 9:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Eigenlijk is het jammer dat enkel de neussectie er twee keer bij zit. Als de gehele cockpit er extra bij zat, had je ook nog het instructiedeel van de TH erbij kunnen bouwen... :wink:

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar eens kijken of het tekenen van de decals lukt. CorelDraw er bij gepakt, een zijaanzicht en de nodige foto's. Het werd een "battle of the ellipses" om die vloeiende lijnen er in te krijgen.

photo 538342

Na veel gemanipuleer en verzuchtingen van "hoe deed ik dat de vorige keer ook alweer":

photo 538341

Uitknippen en proefpassen:

photo 538340

photo 538339

En toen kon het kladje voor het decal sheet gemaakt worden.

photo 538337

Ook voor de "CUT HERE FOR EMERGENCY RESCUE" aanduiding op de D-101 een decal gemaakt.

photo 538336

Op de PH-NDW en de PH-NEI is die markering niet aanwezig. De uiteindelijke uitmonstering geprojecteerd op het zij en bovenaanzicht:

photo 538338

De decal sheets zijn goedgekeurd en zullen (zoals gewoonlijk) weer geprint worden door Mika Jernfors van Arctic Models, en in kleine oplage ook verkrijgbaar zijn via de Luchtvaart Hobby Shop.
Dan kan ik nu echt met het bouwen beginnen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei, 2021 11:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Inmiddels heb ik ook een exemplaar binnen en het gietwerk ziet er zeker goed uit. Ik volg Rob nu met de bouw voor ik zelf ga beginnen en mijn werktafel weer bevrijd is van een 1/16 Sopwith Camel

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei, 2021 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ga de S.13 bouwen met uitgeslagen landingskleppen. In het Aviodrome (in opslag?) staat nog een stuk van de middenvleugel met een landingsgestelpoot er aan.

photo 538374

Dit laat zien dat het simpele kleppen waren, al is het mij niet duidelijk of dit de onderzijde van de vleugelbovenkant is of de klep waarvan de onderplaat verwijderd is. Opmerkelijk is ook dat het wiel voor de landingsgestelpoot zit, anders dan in de kit.
In ieder geval moet het deel van de vleugel, waar de klep in gegraveerd is, verwijderd worden.

photo 538376

Het rolroer is ook losgemaakt en meteen ook maar de panellijn van de vleugelliggers ingegraveerd volgens de Fokker tekening. Volgende stap is de bovenkant van de vleugel weer te herstellen door er een plaatje styreen in te lijmen.
Dan de cockpit, of leiver de toegang tot de neuskoepel. Volgens foto's van de cockpit sectie, die vroeger op Texel in het museum stond maar nu als particulier eigendom niet of slecht toegankelijk is, en een tekening van het dashboard moest dat via een opening voor de stoel van de co-pilot.

photo 538379

photo 538378

Het houten paneel op de foto is niet origineel; het belemmerd zelfs de bediening van het voetenstuur. Ook toont de foto dat er nog iets voor de middenconsole gescratcht zal moeten worden. En dat niet alleen, want als we omhoog kijken ...

photo 538377

Moet er ook nog een kompas met spiegel gemaakt worden. Te zichtbaar om weg te laten. Maar terug naar het gangetje naar de neuskoepel. Ik heb een stukje uit de vloer gehaald wat zo op het oog met de werkelijke situatie overeenkomt.

photo 538375

Tot zover.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wellicht weet je dit al want je had het al opgemerkt. Het hoofdwiel zit voor de poot en draait naar voren om in te klappen.

photo 538542

Bron: https://www.ebay.com/itm/Fokker-S13-up-close-on-the-Tarmac-Super-7-inch-x-4-5-inch-Photograph-/153462892294

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 15:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Het hoofdwiel zit voor de poot

Had ik al gezien bij de foto van het stuk S.13 dat bij het Aviodrome (in opslag) staat. Hoe ik dat ga oplossen voor het model weet ik nog niet; de functie van de mooie metalen pootjes gaat (een beetje?) verlopen als ik het aanpas.
Wat kleine dingetjes gedaan. De gaten in de vleugel hersteld door er 0,5 mm styreen plaat er in te plakken.

photo 538546

Een het hoogteroer losgemaakt.

photo 538545

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement