Ik heb alle onderdelen nu bevrijd van overtollige resin en ze nog maar eens op de foto gezet.
Is toch wat overzichtelijker dan de foto in het instructievelletje en geeft de gelegenheid nog wat kanttekeningen te plaatsen in aanvulling op mijn eerdere post.
Ik heb de ruimte voor de schijnwerpers in de vleugel voorrand er al uitgehaald.
De horizontale staartvlakken zijn verschillend, een ervan heeft een trimvlak (6). Dat is correct gegoten. Volgens de instructies zou dat het stuurboord staartvlak zijn, volgens Fokker tekening 1320-0001 zit het aan bakboord. Op de meer artistieke Fokker tekening 1320-77-1 is geen enkel trimvlak zichtbaar.
De wieldeuren 27 en 28 zijn verschillend. Op het oog is dat niet te zien, maar droogpassen in de motorgondel laat wel een verschil zien. Dus droogpassen en merken.
De antennas 14 en 16, de pitot buis 15 en de neuswielstangen (actuators?) 34 zijn vierkant. Rondvijlen van deze (kleine) onderdelen is erg lastig en resulteert makkelijk in breuk, verwacht ik. Aangezien ze weinig detail vertonen (het zijn rechtoe rechtaan balkjes) is het naar mijn mening beter ze te vervangen door onderdelen van ronde styreen staf of streched sprue.
Een achterwand van de cockpit ontbreekt. Scratched van styreen is dus nodig.
De onderdelen 14 t/m 19 zitten gegoten op een dun vliesje. Voor een aantal onderdelen, bijvoorbeeld de stuurtjes, moet je dat verwijderen anders zijn ze wel erg dik. Dat is lastig te doen.
Ik dacht eerst dat ik onderdelen 33a, b en c, de wieldeuren van het neuswiel, miste. Een korte mailwisseling met Erwin van de LHS leerde dat ik die uit het ovale onderdeeltje 33 moest lossnijden (lastig te zien op het instructievelletje). Ik dacht dat dat de wieldeuren in gesloten toestand waren. Zou ikzelf dit nooit zo in een kit gestopt hebben, dan maar de geringe meerkosten van een dubbeltje of zo om ze een tweede keer apart te laten gieten (wat ik nu zelf maar ga doen, samen met een paar identieke motorgondels).
De transparante vacform onderdelen heb ik nog niet losgemaakt, daar wacht ik liever mee tot ik ze kan passen op de romp als die in elkaar zit.
In de kit review op de IPMS NL website
https://www.ipms.nl/artikelen/recensies/vliegtuigen-militair/3359-liftere-fokker-s13-72 staat nog een exploded view, die nuttig kan zijn bij de bouw. Even kijken dus.
Dan had ik nog gemeld iets over het gewicht te zeggen. De onderdelen wegen 69 gram. Daar komt nog het nodige lood bij om staartzitten te voorkomen en daarvoor is weinig ruimte over door de glazen neus. Een eerste grove berekening van de hoeveelheid lood is 48 gram vanwege de lange achterromp met de relatief zware staartvlakken.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.