Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 16:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Onderstaande beschrijving is een (bewerkte) kopie van de kit review op de IPMS NL site door Meindert de Vreeze.
De S-13 “Universal Trainer” werd ontwikkeld als meermotorige trainer door Fokker na de Tweede Wereldoorlog. Na de vooroorlogse T.IX van voor de oorlog was dit het tweede volledig metalen ontwerp van Fokker. Het project was, samen met de F.25 promotor, de S.11 Instructor en de “Fokhoven” F.K.43, ook bedoeld om de Fokker vliegtuigfabriek weer op te bouwen na 1945 en werd ondersteund door het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling (NIV) van de Nederlandse Overheid. Het eerste Fokker ontwerp no.236 behelsde een opleidingsvliegtuig om de Oxford en Anson bij de Nederlandse Lucht Strijdkrachten op te volgen. Verder hoopte men bij Fokker zeker zo’n 100 toestellen te verkopen voor de export. Het ontwerp werd dan ook aangepast zodat het enigszins kon voldoen aan Engelse wensen, maar werd daardoor maar liefst 1000 kg zwaarder en daarom waren nu geen 450 pk maar 600 pk motoren nodig. Fokker noemde het de "Universal Trainer" d.w.z. trainer voor meerdere doeleinden al werd die naam in de praktijk zelden gebruikt.
De constructie was lichtmetaal met 2 demonteerbare buitenvleugeldelen. De stuurvlakken zoals ailerons, hoogteroeren en richtingsroer hadden een lichtmetalen frame en waren bekleed met linnen. In de romp was er een voorsectie met transparante neuskoepel, de pilotensectie met schot en deur naar de cabine alwaar de opleidingsplekken voor vijf leerlingen zouden komen. Achterin zat dan nog een ruimte voor apparatuur.

photo 537899

Midden 1948 was de Nederlandse luchtmachtstaf echter al aanzienlijk minder geïnteresseerd in dit type en werd augustus 1949 echt duidelijk dat men géén S-13 voor de KLu ging bestellen. Dit werd sterk beïnvloed door in bruikleen geven aan de LSK/KLu van tweedehands Beechcraft T-7 toestellen door de Verenigde Staten in het kader van het MDAP (Mutual Defence Assistance Program).
De S-13 met registratie PH-NDW en eigendom van het NIV maakte de eerste vlucht op 11 maart 1950. Het bleek een goed te vliegen kist te zijn. Deze S-13, nog steeds van het NIV, heeft ook gevlogen in een "nep” KLu schema als D-101 maar was dus nooit in gebruik bij de luchtmacht en is daar alleen maar getest. Het lukte ook niet het type te verkopen aan het buitenland. Het enig gebouwde toestel kreeg daarna op 15 juni 1951 de nieuwe registratie PH-NEI en een ander attractief kleurenschema. In 1954 huurde Schreiner het van het NIV voor doelsleepvluchten. In 1957 werd de kist formeel aan Fokker overgedragen maar op 10 juni 1960 afgevoerd uit het register. Het ging naar de studieverzameling van de TH Delft Afdeling Vliegtuigbouw, waar het -zoals gewoonlijk- in stukken werd gezaagd. Momenteel zijn er nog delen van deze enige S-13 te vinden in musea, zo stond de cockpitsectie in het vliegveldmuseum op Texel, maar is nu naar Alphen a/d Rijn, omdat de Nederlandse musea de hoge vraagprijs niet konden opbrengen.

En vanaf hier is het weer eigen werk :mrgreen: .
Referenties
1. P. Alting, Fokkers in Uniform, Driekwart eeuw militaire Fokker vliegtuigen, pp. 43, 61, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. N. Braas & W. Vredeling, Fokker S.14 Machtrainer, In dienst van de Nederlandse Luchtvaart, pp. 18-19, 28-29, 61, 110, ISBN 978-90-804981-5-0, 2009
3. N. Braas, Unlucky 13, Fokker’s forgotten twin trainer, The Aviation Historian, Issue 18, pp. 68-76, 2017
4. M. Dierikx, Uit de lucht gegrepen, Fokker als Nederlandse droom, p. 180, 1945-1996, ISBN 90-5352-889 X, 2004
5. H.J. Hazewinkel, L. Kuipers, H-W van Overbeek, R. Soupart & P. Staal, Een eeuw Fokker, Verhalen en anekdotes uit 100 jaar Fokker geschiedenis, pp. 101-102, 104-105, 136, ISBN 978-90-808868-0-3, 2011
6. H. Hegener, Fokker, The Man and the Aircraft, p. 204, ISBN 0-8168-6370-9, 1961
7. J. van Huijstee, Vervlogen jaren van Fokker, p. 68, Van Soeren & Co, Amsterdam, 1997
8. T. Postma, Fameuze Fokker Vliegtuigen, Luchtvaart in Beeld nr. 1, p. 65, Omniboek, Kampen, 1978
9. T. Postma, Fokker, Bouwer aan de Wereldluchtvaart, pp. 126, 140, Fibula - Van Dishoeck, Haarlem, 1979
10. Vliegwereld, Het Dertigjarige Bestaan van de Nederlandse Fokkerfabriek 1929 – 1949, Jaargang 15, No. 29, pp. 470, 472, 1949
11. T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 128, Unieboek B.V., Bussum, 1982
12. W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, pp. 43-44, ISBN 90-9011870-5, 1998

De kit
De resin kit zit in een mooie, maar niet al te stevige doos.

photo 537898

Op de achterkant staat het schilderschema voor de S.13 als PH-NDW en als de D-101, zoals die voor de LKS/KLu gedemonstreerd werd. Op de zijkant van de doos staan enkele regels over de geschiedenis, verf nummers en -tamelijk uitzonderlijk- basis tips voor het bouwen van resin modellen. In de doos zit een dubbelzijdig A5-je met een onderdelenlijst, een foto van de genummerde onderdelen, een tekening die de plaats daarvan aangeeft, twee zijaanzichten en een opengewerkte tekening van het origineel. De 49 resin onderdelen zijn apart verpakt, evenals de heldere vacuform neus, cockpitramen en rugkoepeltje. Van de eerste twee zijn twee exemplaren aanwezig, dus er is gelegenheid om een onverhoopte fout te herstellen.

photo 537901

photo 537900

De resin onderdelen zijn uitstekend gegoten en vertonen nauwelijks flash of luchtbelletjes. Het velletje decals is eenvoudig, maar voldoende voor de betreffende versies. Voor de D-101 ontbreekt een walk way (maar die kan geschilderd worden) en de markering van de plaats van de nooduitgang, vreemd genoeg naast de toegangsdeur. Op de enige foto van de rechterzijde die ik heb zit net de vleugel er voor, dus kan ik niet zien of daar ook zo’n markering aanwezig was.
De versie die ik ga bouwen is de PH-NEI, die een veel kleuriger verschijning was. Daarvoor moet ik dus het verfschema maken en alle decals tekenen en laten drukken.

photo 537902

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 17:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Ja, dat was natuurlijk wel te verwachten dat jij hier op de proppen zou komen met deze S.13. Ik had de aankondiging op Aviationmegastore.com uiteraard ook gezien en ik beken: het begon wel te kriebelen. :D Toch kriebelt het niet hard genoeg, want er is zoveel wat ik nog wil hebben op modelbouwgebied en andere vrijetijdsbesteding. Bovendien is het ook handig om bij de supermarkt nog te kunnen pinnen en mijn auto is ook geen stekkerbak met lage bijtelling van de zaak, dus daar moet af en toe ook een plens diesel in. Maar dit terzijde. :roll:

Aardige intro heb je neergezet Rob, maar ik hoop dat ik toch snel betere foto's te zien krijg van de inhoud van de kit. Dat zal vast wel goed komen en ik ben benieuwd wat je zelf eraan gaat versleutelen om het op het door jouw gewenste detailniveau te krijgen.

Ik heb echter wel een bedenking bij deze kit: hoe zwaar is dat resin? Gelet op de constructie van het landingsgestel, dat de hele handel zal moeten gaan dragen, vrees ik dat als het onderstel eveneens in resin is gegoten het beestje op termijn wel eens kromme pootjes kan krijgen. Ik weet niet of Erwin hier ook over heeft nagedacht en dat er een zgn. 'white metal' onderstel leverbaar is/wordt. Anders wellicht overwegen om dit van messing te maken.

Om er nog even een dooddoener tegenaan te gooien: ik volg! :mrgreen:

Cheers, peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Erg mooie kist van Fokker, Lift Here is een vrij duur merk,maar daar kan ik nog overheen stappen.
Maar ik knap altijd af op de Vac.form. Cockpits, weinig ervaring mee en de ervaringen die ik heb zijn niet best.
Dus erg benieuwd naar dit model, succes...... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 mei, 2021 22:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Wow, weer een heel bijzonder project. Ik weet niet veel van de S13 buiten dat het een kist was die niet echt een kans kreeg met al het surplus materiaal na de tweede wereld oorlog. De S13 zag er zeker stoer uit en geen twijfel dat dit weer een mooie bouw wordt.

Veel plezier :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 11:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jij hebt hem alweer Rob, of heb je hier ook aan de ontwikkeling meegeholpen?

Trouwens
Citaat:
Na de vooroorlogse T.IX van voor de oorlog
dat heb je vaker met vooroorlogse vliegtuigen, dat ze van voor de oorlog zijn ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 11:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
markie schreef:
Trouwens
Citaat:
Na de vooroorlogse T.IX van voor de oorlog
dat heb je vaker met vooroorlogse vliegtuigen, dat ze van voor de oorlog zijn ;)


Het moet niet gekker worden!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
markie schreef:
Jij hebt hem alweer Rob, of heb je hier ook aan de ontwikkeling meegeholpen?

Trouwens
Citaat:
Na de vooroorlogse T.IX van voor de oorlog
dat heb je vaker met vooroorlogse vliegtuigen, dat ze van voor de oorlog zijn ;)

Da's allemaal relatief. De T.IX is van voor de Tweede Wereldoorlog, maar die Eerste wereldoorlog was toch echt van 1914 tot 1918, dus is ie ook van na de oorlog. :roll: :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na de vooroorlogse T.IX van voor de oorlog ..... Ach ja, je werpt maar wat op papier :lol:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 mei, 2021 9:53 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Goed om te zien dat het nu werkelijkheid is geworden, Rob

Spul ziet er goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 mei, 2021 11:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ik heb echter wel een bedenking bij deze kit: hoe zwaar is dat resin? Gelet op de constructie van het landingsgestel, dat de hele handel zal moeten gaan dragen, vrees ik dat als het onderstel eveneens in resin is gegoten het beestje op termijn wel eens kromme pootjes kan krijgen.

Ik weet niet of Erwin hier een handje in gehad heeft, maar bij het schoonmaken van de landingsgestelpootjes begon er eentje plots te glimmen: Er zit een metalen kern in. Over het gewicht van het model volgen nadere mededelingen :wink: .
Citaat:
.... of heb je hier ook aan de ontwikkeling meegeholpen?

Niet erg, maar Harro de Jong en (vooral) Bert Takken wel. Die hebben op mijn verzoek de (Fokker) tekeningen omgezet in een 3D CAD model, waarvoor hulde, en de daaruit afgeleide doorsneden zijn via Erwin ter beschikking gesteld aan LiftHere.

Bij het schoonmaken kwamen ook nog wat andere zaken aan het licht. Het losmaken van de vleugels van de gietbalk is heel wat werk; ik heb er uiteindelijk het (Proxxon) cirkelzaagje voor gebruikt. De bevestiging van de wielen aan de gietbalkjes is zodanig, dat het vrijwel onmogelijk is de wielen los te maken zonder ze af te platten. Geen probleem voor de hoofdwielen, de platte kant kan dan gewoon aan de onderkant geplaatst worden, maar bij het neuswiel moet je dat wel corrigeren, want daar zit de bevestiging aan de achterzijde. Dit had voorkomen kunnen worden door bij de master een klein stukje plastic tussen gietbalk en het wiel te plaatsen, in plaats van het wiel direct op de gietbalk te plaatsen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 96 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement