Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 nov, 2021 16:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Niet de laatste volgens de kalender, maar wel die van mijn verzameling D.XVI’s. De LVA versie met Armstong Siddeley Jaguar VIIA motor, de Gnome-Rhone Jupiter versie zoals geleverd aan Hongarije en de LVA 277 met S.A. Panther motor heb ik al gebouwd. Het prototype met Curtiss Conqueror motor bestemd voor de KNIL ML ontbreekt nog. Eerst maar eens in de literatuur gekeken. Op de foto van links naar rechts de D.XVI met de Jaguar motor, de Jupiter en de Conqueror.

photo 547698

Over de Conqueror versie is weinig te vinden, zelfs niet in het boekje van Frits Gerdessen (Nederlandse Militaire Luchtvaart 12, Fokker D.16). In mijn verzameling Fokker tekeningen zit nog twee tekeningen (10968 met spanwijdte 9400 mm en lengte 7600 mm, en 10664 met spanwijdte 10400 mm en lengte 7550 mm) en ik heb van Edwin Hoogschagen nog een derde gekregen (17700 met spanwijdte 10425 mm en lengte 7550). Duidelijk een groter toestel dus dan de “standaard” LVA D.XVI, die een spanwijdte van 9400 mm en een lengte van 7600 mm had. De grotere spanwijdte is het meest waarschijnlijk, gezien het grotere gewicht van de watergekoelde Curtiss motor.

photo 547700

De D.XVI met Conqueror motor maakte zijn eerste vlucht op 20 augustus 1930 met registratie F-32. In de periode daarna zijn er vele testvluchten uitgevoerd, onder nader wegens problemen met de prestaties (verschillende propellers) en de motortemperatuur (verschillende koelers). Op 20 maart 1931 is het prototype verongelukt, nadat het in een vrille geraakt was.
Ik ben begonnen de tekeningen te schalen naar 1:72 evenals een foto van het zijaanzicht die ik had.

photo 547702

Daarna de onderdelen in rood in de tekening uitgezet.

photo 547696

photo 547699

photo 547697

En het spul uitgeknipt en op stukjes styreen geplakt.

photo 547701

De bovenvleugel wordt gemaakt uit twee lagen 1,5 mm styreen, de ondervleugel uit 2 mm styreen. De onderkant van de romp wordt een strip van 1 mm dik, evenals de “ruggegraat” in het midden. Die dient hoofdzakelijk om de onderkant in de juiste kromming te houden en wordt later voor het grootste deel weer weggehaald. De zijkanten van de romp ga ik uit 0,5 mm styreen maken, wat geknikt word ter plaatse van de rompbuizen in langsrichting.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 nov, 2021 23:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Gaaf! Ik volg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 nov, 2021 8:23 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Mooi project, alleen weer zo'n mini. ;)

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 dec, 2021 9:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een tijdje eindelijk weer eens wat gedaan aan de D.XVI Conqueror. Begonnen de vleugels uit het styreen te halen. Eerst de ruwe omtrek uitgezaagd met de figuurzaag, daarna de omtrek op maat geschuurd van grof naar fijn met een stevig schuurplankje en dan begint het lastige werk: het profiel aanbrengen. Dat kost wel een fors paar dagen, maar dan heb je ook wat.

photo 548970

photo 548971

Verder vooral een hoop wit stof op de grond en je handen. De bovenkant van de vleugels is horizontaal gehouden en door het taps schuren van de onderkant wordt dan de V-stelling verkregen. Dat is een deel van het werk, maar de meeste tijd kost dan wel de bovenkant om een fraai profiel en een dunne achterrand te krijgen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2021 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na de logistiek van het uitleveren van de Q.E.D. kits en de Fokker S.13 props en het tekenen van de verbeterde decals voor de Fokker T.IX eindelijk weer wat tijd gehad voor gewoon plakken.
De vleugels zijn voorzien van paneel lijnen en de ailerons zijn losgemaakt uit de bovenvleugel.

photo 548978

photo 548977

Ook heb ik de plaats van de vleugelstijlen aangegeven met een ondiep boorgaatje. Ik laat nog even in het midden hoe ik de ondervleugel aan de romp ga vast maken: uitsparingen in de romp maken (solide verbinding, veel werk) of gewoon tegen de romp aan plakken (lekker snel, minder stevig en goede kans dat ze net wat fout zitten).
Dan de romp. Ik heb een zijpaneel uitgesneden, het voorste en achterste stuk gescheiden en de plaats van de langsverstijvers licht ingesneden en uitgediept met de panel line scriber.

photo 549244

Daarna met het handige PE tooltje omgezet.

photo 549241

photo 549242

Dat geeft net de kleine knik die nodig is.
Aan de binnenkant komen dan de buizen van het frame.

photo 549243

Gemaakt van 0,5 mm styreen. Als het droog is, de andere kant doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2021 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Strak begin weerom..

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 8:12 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Helemaal mee eens en ik zou voor de stijlen voor de stevige versie gaan

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 9:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Man man, wat een kunstwerk weer....

Ik blijf me toch telkens weer verbazen met zowel jouw bouwprojecten als die van JohnH en nu ook Bert.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 19:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Bert: Het frame is alleen maar ter detaillering, de sterkte komt van de romp zijwanden. En tenslotte is 0,5 mm in het echt 3,6 mm wat al reusachtig is als buisdiameter.
Eerst nog een plaatje van de ondervleugel met paneellijnen.

photo 549285

Lijnen ter plekke van liggers, vleugelstijlen en de rompbevestiging waaraan de ondervleugel scharnierend opgehangen was.
Dan nog de romponderkant voorzien van "ruggegraat".

photo 549287

Ter plaatse van het brandschot en een "bay" achter de stoel voorzien van dwarsschotten.

photo 549284

Dan zijn dit de onderdelen waaruit de romp voornamelijk wordt samengesteld.

photo 549286

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 dec, 2021 17:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hele kleine update. De romp frames zijn op maat gemaakt tussen de schotten en op de zijwanden gelijmd, alleen de boven en onderrand zijn gelijmd.

photo 549346

De twee rompschotjes heb ik in de juiste vorm geschuurd en de neus is opgevuld met stukjes styreen en in ruwe vorm geschuurd.

photo 549345

De onderkant van de neus heb ik opgevuld met Milliput putty.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], jantje1964 en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement