(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
De Fairey Barracuda was de opvolger van de Fairey Albacore, die op haar beurt de weinig inspirerende opvolger van de Swordfish was. Het was het eerste geheel metalen TSR toestel (Torpedo, Spotter, Reconnaissance) van de FAA. Het toestel was ontworpen rond de Rolls Royce Exe, een 24 cilinder sleeve valve motor in X vorm, maar de ontwikkeling daarvan werd gestopt t.b.v. de doorontwikkeling van de Merlin en de Griffon. Zodoende werden de Barracuda Mk.I t/m Mk.III uitgerust met de Rolls Royce Merlin, waarmee met name de Mk.I underpowered was. De Mk.II en de Mk.III kregen een Merlin 32 waarmee men redelijk uit de voeten kon. De Mk.V kreeg de Rolls Royce Griffon waarmee (ruim) voldoende vermogen voorhanden was.
De Barracuda werd operationeel bij de FAA in januari 1943 en er werden uiteindelijk 24 squadrons mee uitgerust. Hoewel ontworpen als torpedo vliegtuig werd het merendeels als duikbommenwerper ingezet. Een gedenkwaardige actie was de inzet tijdens operatie “Tungsten”, de aanval op het Duitse slagschip Tirpitz. Hierbij scoorden de Barracuda’s 14 treffers met 500 en 1600 Lbs bommen, met als gevolg dat het schip 2 maanden uit roulatie was. Ook werd het toestel in de Stille Oceaan ingezet waarbij onder andere aanvallen werden uitgevoerd op Japanse doelen in Nederlands Indië. Door de hoge temperatuur waren de prestatie echter aanmerkelijk slechter dan in het koelere Europa. Na de oorlog bleef de Barracuda nog tot halverwege de jaren 50 in dienst bij de FAA als trainer.
Beweren dat de Barracuda geen mooi vliegtuig is, is duidelijk een understatement. Vooral met opgevouwen vleugels lijkt het wel of het toestel een vervelend ongeluk heeft gehad.
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)
De Barracuda bij de MLD.Na de capitulatie van Duitsland, dat het einde van de tweede wereldoorlog in Europa betekende, ruilde 860 in juni 1945 haar Swordfishes in en ging opwerken op de Fairey Barracuda om de oorlog tegen Japan voort te zetten. Als onderdeel van het opwerken werd het squadron op HMS Nairana geplaatst, de latere Hr.Ms. Karel Doorman 1 (HQ1). Door het onverwacht snelle einde van de tweede wereldoorlog, als gevolg van de nucleaire aanvallen op Hiroshima en Nagasaki, was inzet in de Pacific niet meer aan de orde.
Doordat de Nederlandse regering besloot geen Barracuda’s, maar Fireflies aan te schaffen, werden de Barracuda’s in februari 1946 weer ingeleverd bij de FAA. Voor het gebruik van de Firefly Mk.I bij VSQ 860 zie mijn bouwverslag
HIER.
Doordat 860 maar kort, en bovendien niet operationeel, met de Barracuda vloog is er niet erg veel documentatie over het gebruik in Nederlandse dienst. Ook de titel voor dit bouwverslag is aan twijfel onderhevig. Ondanks mijn redelijk uitgebreide boekenkast heb ik geen idee of 860 ten tijde van de Barracuda nog onder de FAA viel, of al was overgedragen aan de Nederlandse marine.
Bijna een meter MLD;
Op de site van het NIMH staan slechts 15 foto’s die ook niet allemaal bruikbaar zijn voor de modelbouwer. Overigens zijn alle foto’s op de NIMH site van de Mk.III. Volgens het “Overzicht toestellen Marine Luchtvaartdienst 1917-1987” in het boek “70 jaar Marine Luchtvaartdienst” van Nico Geldhof had VSQ 860 de beschikking over 7 stuks Mk.II en 14 stuks Mk.III. Op slechts 1 van de foto’s is op de romp duidelijk een vliegtuig letter (A) te zien en er zijn een aantal foto’s met vliegtuig letters op het landingsgestel. Er is, doordat er geen zichtbare registratienummers zijn, geen link te leggen tussen het registratienummer en de vliegtuigletter. Daarom, in afwijking van mijn streven naar historische correctheid, gekozen voor de registratie RJ773 die ik kan samenstellen met de kit decals en de vliegtuig letter “N” die ik op een foto meen te herkennen. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
De toestellen waren overigens, voor zover ik kan zien, niet voorzien van de kleine oranje driehoekjes, de daarop volgende Fireflies met Engelse roundels daarentegen weer wel. Misschien niet toegestaan omdat de oorlog was beëindigd en de toestellen geleend waren?
De volgende aflevering is de start van de bouw.
Gr. Sjaak