Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 mei, 2021 16:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
photo 537667
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

De Fairey Barracuda was de opvolger van de Fairey Albacore, die op haar beurt de weinig inspirerende opvolger van de Swordfish was. Het was het eerste geheel metalen TSR toestel (Torpedo, Spotter, Reconnaissance) van de FAA. Het toestel was ontworpen rond de Rolls Royce Exe, een 24 cilinder sleeve valve motor in X vorm, maar de ontwikkeling daarvan werd gestopt t.b.v. de doorontwikkeling van de Merlin en de Griffon. Zodoende werden de Barracuda Mk.I t/m Mk.III uitgerust met de Rolls Royce Merlin, waarmee met name de Mk.I underpowered was. De Mk.II en de Mk.III kregen een Merlin 32 waarmee men redelijk uit de voeten kon. De Mk.V kreeg de Rolls Royce Griffon waarmee (ruim) voldoende vermogen voorhanden was.
De Barracuda werd operationeel bij de FAA in januari 1943 en er werden uiteindelijk 24 squadrons mee uitgerust. Hoewel ontworpen als torpedo vliegtuig werd het merendeels als duikbommenwerper ingezet. Een gedenkwaardige actie was de inzet tijdens operatie “Tungsten”, de aanval op het Duitse slagschip Tirpitz. Hierbij scoorden de Barracuda’s 14 treffers met 500 en 1600 Lbs bommen, met als gevolg dat het schip 2 maanden uit roulatie was. Ook werd het toestel in de Stille Oceaan ingezet waarbij onder andere aanvallen werden uitgevoerd op Japanse doelen in Nederlands Indië. Door de hoge temperatuur waren de prestatie echter aanmerkelijk slechter dan in het koelere Europa. Na de oorlog bleef de Barracuda nog tot halverwege de jaren 50 in dienst bij de FAA als trainer.
Beweren dat de Barracuda geen mooi vliegtuig is, is duidelijk een understatement. Vooral met opgevouwen vleugels lijkt het wel of het toestel een vervelend ongeluk heeft gehad.

photo 537668
(Bron: Collectie Nederlands Instituut voor Militaire Historie)

photo 537670

De Barracuda bij de MLD.

Na de capitulatie van Duitsland, dat het einde van de tweede wereldoorlog in Europa betekende, ruilde 860 in juni 1945 haar Swordfishes in en ging opwerken op de Fairey Barracuda om de oorlog tegen Japan voort te zetten. Als onderdeel van het opwerken werd het squadron op HMS Nairana geplaatst, de latere Hr.Ms. Karel Doorman 1 (HQ1). Door het onverwacht snelle einde van de tweede wereldoorlog, als gevolg van de nucleaire aanvallen op Hiroshima en Nagasaki, was inzet in de Pacific niet meer aan de orde.
Doordat de Nederlandse regering besloot geen Barracuda’s, maar Fireflies aan te schaffen, werden de Barracuda’s in februari 1946 weer ingeleverd bij de FAA. Voor het gebruik van de Firefly Mk.I bij VSQ 860 zie mijn bouwverslag HIER.

Doordat 860 maar kort, en bovendien niet operationeel, met de Barracuda vloog is er niet erg veel documentatie over het gebruik in Nederlandse dienst. Ook de titel voor dit bouwverslag is aan twijfel onderhevig. Ondanks mijn redelijk uitgebreide boekenkast heb ik geen idee of 860 ten tijde van de Barracuda nog onder de FAA viel, of al was overgedragen aan de Nederlandse marine.

Bijna een meter MLD;
photo 537669

Op de site van het NIMH staan slechts 15 foto’s die ook niet allemaal bruikbaar zijn voor de modelbouwer. Overigens zijn alle foto’s op de NIMH site van de Mk.III. Volgens het “Overzicht toestellen Marine Luchtvaartdienst 1917-1987” in het boek “70 jaar Marine Luchtvaartdienst” van Nico Geldhof had VSQ 860 de beschikking over 7 stuks Mk.II en 14 stuks Mk.III. Op slechts 1 van de foto’s is op de romp duidelijk een vliegtuig letter (A) te zien en er zijn een aantal foto’s met vliegtuig letters op het landingsgestel. Er is, doordat er geen zichtbare registratienummers zijn, geen link te leggen tussen het registratienummer en de vliegtuigletter. Daarom, in afwijking van mijn streven naar historische correctheid, gekozen voor de registratie RJ773 die ik kan samenstellen met de kit decals en de vliegtuig letter “N” die ik op een foto meen te herkennen. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. :wink:
De toestellen waren overigens, voor zover ik kan zien, niet voorzien van de kleine oranje driehoekjes, de daarop volgende Fireflies met Engelse roundels daarentegen weer wel. Misschien niet toegestaan omdat de oorlog was beëindigd en de toestellen geleend waren?

De volgende aflevering is de start van de bouw.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 07 nov, 2021 17:00 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 mei, 2021 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De gebruikte kit is de Special Hobby 72408, de basis is een Mk.II uit 2016 die in 2019 opnieuw werd uitgebracht als Mk.III door het toevoegen van een radarbult. Volgens de recensies is dit een goed passende kit, een welkome afwisseling van de uitdagende Firefly.

Afbeelding

Gietramen, 3 stuks grijs, 1 doorzichtig;
Afbeelding

Afbeelding

Decals, instructies in kleur en wat extra's;
Afbeelding

Door eerdere ervaring met Special Hobby eerst maar eens het glaswerk gepast, het is achteraf bijna niet te corrigeren als de breedte niet gelijk is. Gelukkig ziet dit er goed uit.

Afbeelding

Helaas wat spikkels op de canopy, dat wordt voorzichtig schuren en polijsten.

Afbeelding

Verder wat vage panel lines, misschien toch de mallen wat te intensief gebruikt?

Afbeelding

En soms wat wazige instructies, de plaatsing van het interieur heeft geen duidelijk bevestigingspunten, dus dat wordt "wildplakken". Ook de ramen voor de waarnemer (D2 en D3) zorgden voor wat verwarring;

Moeten ze nu in de romp vallen?
Afbeelding

Dat past echt niet...
Afbeelding

Gewoon buiten op de romp plakken, dan klopt het.
Afbeelding

En de inserts voor de uitlaten passen ook niet geweldig, daar gaat mijn illusie van een "Shake and bake" kit :D .

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga weer lekker verder plakken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 mei, 2021 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
Ik vond het altijd een mooie kist, apart dat wel.....ben benieuwd maar gezien je vorig resultaat
zit dat wel goed denk ik.....succes.... :brouw:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 mei, 2021 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 921
https://www.ipms.nl/artikelen/nedmil-lu ... -barracuda

Misschien vind je hier aanvullende informatie, wbt de registraties.... (mocht je dat nog niet hebben gedaan..... ;-) )

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 mei, 2021 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hi Gerard, dank voor de link naar de IPMS site. Hoewel ik lid ben had ik daar nog niet gekeken. Helaas geen nieuw zaken kunnen vinden, de lijst serienummers is hetzelfde als die in "70 jaar MLD". Ben wel benieuwd naar de inhoud van het blad Luchtvaartkennis, keek net op de site van de KNVVL en zag dat dhr. Geldhof een behoorlijk aantal artikelen voor dat blad heeft geschreven. Ik zal er een mailtje naar de penningmeester aan wagen om te vragen of ze nog een kopie van het Barracuda artikel hebben.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 mei, 2021 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Ik volg! Niet de mooiste vogel als je het mij vraagt inderdaad, maar wel interessant!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dankzij de tip van Gerhard heb ik een kopie van het artikel uit "Luchtvaartkennis" gekregen. Het geeft een wat duidelijker beeld van de Barracuda bij de MLD, maar het blijft toch een redelijk onbekend toestel. Ik heb wel de titel aangepast, ik ben er nu wel van overtuigd dat het squadron nog onder Engels commando stond.
Verder heeft Triple P me verblijd met een vacform canopy van Rob Taurus, dat scheelt weer een hoop werk met de gespikkelde Special Hobby canopy.

De vorderingen:

Besloten de munitietrommels te verwijderen, de oorlog was inmiddels afgelopen.

Afbeelding

Verder was de pasvorm van de inlaat voor de koelers niet geweldig, in onderstaand resultaat zat het nodige vijl- en schuurwerk.

Afbeelding

De stuurknuppel was wat aan de lange kant.....

Afbeelding

En dit is dan de huidige status. Binnenkant in kleur, ik ben in mijn nopjes met de stoelen. Deze eerst met Hu 62 bruin geschilderd en daarna met burnt umber olieverf bewerkt, dit geeft een echte leer uitstraling, zeker omdat Special hobby "kreukels" in het leer had gemodelleerd.
Verder veel werk gehad aan de raampjes in de romp. Deze pasten niet helemaal lekker en daarom had ik ze met secondenlijm vastgezet. Helaas kwam er daardoor bij 1 ruitje lijm aan de binnenkant terecht. Doordat het ruitje aan de binnenkant verzonken zit was het erg lastig om dat weer te herstellen. Uiteindelijk is het gelukkig in orde gekomen.

Afbeelding

Het rood omcirkelde deel is een stukje strip dat ik op de houder van de dekhaak heb gelijmd, zoals Special Hobby het had bedacht zou je zo de romp inkijken.

Afbeelding

Verder vandaag het interieur passend in de romp gemaakt. Volgende stappen zijn de gordels op de stoel van de vlieger, stoel op zijn plek en dan kan de romp dicht.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 22:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5052
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi onderwerp Sjaak! Ik heb 'm ook nog ergens liggen maar weet zo gauw het merk niet. ik volg je!
Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 mei, 2021 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Toch geen kit die je als onervaren bouwer zou moeten proberen. Special hobby heeft bijzondere modellen maar helaas laat de afwerking nogal eens te wensen over. Gelukkig is het in goede handen. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Gisteren eerst aan de schoonmaak. Ik had al eens geklaagd over de 2 grote eiken vlak bij het huis, dit is het resultaat na een dag storm met het ventilatierooster van het Velux dakraam open.

photo 538560

Na het stoffen en stofzuigen heb ik de romp gesloten en de rollbar aangebracht. Deze had ik al in elkaar gezet op een manier die mij logisch leek (gebruiksaanwijzing zoals al gezegd niet helemaal duidelijk :D ) maar deze bleek behoorlijk achterover te moeten staan om te passen.

photo 538559

Dit bleek ook te kloppen aan de hand van een foto van een re-build in het FAA museum op Britmodeller.
Herinneren jullie de foto nog van de openingspost met een met zichzelf ingenomen modelbouwer die wijsneuzerig de canopy breedte controleert? Nou, die was dus toch te breed........ :roll:, het mes erin!

photo 538561


Met natuurlijk als resultaat dat ook het instrumentenpaneel, voetenstuur en het radiateur front eruit sprongen, de lijmnaad aan de onderzijde bleef intact.
Toen de boel uitgemeten en met een shim weer gemonteerd.

photo 538562

Vanmorgen, toen alles goed was uitgehard, met de pincet het voetenstuur en het instrumentenpaneel weer op zijn plek gezet, het radiator front gemonteerd en de kier aan de bovenkant gedicht.

Afbeelding

Afbeelding

En toen paste de canopy wel goed.

Afbeelding

Vervolgens de kier in de koellucht uitlaat dichtgemaakt met een plastic plaatje. Dat neemt ook meteen het hoogteverschil weg dat ik nergens op de foto's terug zie.

Afbeelding

Afbeelding

Verder de vleugels op op elkaar gelijmd en naar verwachting pasten de raampjes in de vleugels ook niet erg goed. Gelukkig zijn deze raampjes bij de Mk.III vervallen, dus die zie je toch niet meer.

Afbeelding

Oh ja, de reden voor een setje aftermarket wielen, de SH wielen zijn toch echt een maatje te klein.

Afbeelding

Zo, nu weer lekker verder plakken! :brouw:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement