Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha medebrouwers,

Ik ben door persoonlijke omstandigheden en de (corona) drukte helaas afwezig geweest op dit forum.
Maar ik heb niet stilgezeten. Ik heb inmiddels wat modellen afgerond die ik graag met jullie zou willen delen.
Ik weet dat het niet de norm is om meteen een heel (kort) bouwverslag te posten. Excuus hiervoor!
Mijn oude computer viel constant uit waardoor ik helaas geen berichten kon posten.
Inmiddels heb ik een nieuwe pc (zelf in elkaar gezet, dat was ook een heel bouwproject)

In november 2020 heb ik voor mijn verjaardag een RAF set gekregen van Revell, met daarin een Spitfire, Hurricane en Lancaster op een schaal van 1/72.
Begin dit jaar ben ik begonnen met de bouw van deze kit. De eerste indruk van de onderdelen was boven verwachting. Mooie panellines en over het algemeen mooie details.
Hier en daar een hoop flash, maar dat had ik al verwacht. Ik ben begonnen met de cockpit en de motoren. Alles gespoten met vallejo verf en vernisjes. Daarna wat drybrush op o.a het instrumenten paneel om de details naar boven te brengen, details verven met een kleine kwast en een wash erover heen. Hiervoor heb ik Sansodor van Winsor en Newton gebruikt. Dat is een minder agressieve en minder schadelijke, reukloze variant van olieverf verdunner.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nadien begonnen met het in elkaar zetten van de romp en het in elkaar zetten van de verschillende onderdelen zoals de motoren en vleugels.
En hier begonnen de problemen eigenlijk past. Mijn oog viel direct op de kwaliteit van het achterste wiel:

Afbeelding

Ik heb aan het wiel een spare onderdeel toegevoegd die ik nog had liggen. Niet geheel accuraat maar beter dan zo uit de doos.

Afbeelding

Over het algemeen was ik niet te spreken over de pasvorm van de meeste onderdelen en de kwaliteit van het plastic.
Onderdelen vielen niet goed in elkaar of hadden rare manieren van in elkaar moeten passen. De instructies vond ik ook vrij onduidelijk wat voor een aantal problemen zorgde.
Desalniettemin begon de Lancaster toch vorm te krijgen:

Afbeelding
Afbeelding

Na een lange bouwpauze heb ik alles schoongemaakt met alcohol om zonder vingerafdrukken te beginnen aan het primen.
Hiervoor heb ik Vallejo Surface primer gebruikt op Acrylbasis. Ik ben nogal huiverig voor giftige dampen, dus ik hou het liever zo veel mogelijk op verven en primers op acrylbasis.
De primer heb ik goed verdund met thinner en er wat druppels flow improver aan toegevoegd. Helaas krijg ik door een combinatie van verkeerde psi, onjuiste ratio en een snel verstopte naald een ongelijk oppervlak.
Ik heb dit na drogen zo goed mogelijk bij geschuurd met een 2000 grit schuurpapier en koffiefilters om het oppervlak te polijsten. Dit ging aardig goed al is het uiteindelijke oppervlak nog steeds niet helemaal top.
Na het primen was het tijd voor wat pre-shading en de daaroverheen de basiskleuren:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik was/ben erg trots op deze gespoten kleuren. De camo vindt ik erg goed gelukt en de combinatie van bruin, groen het zwart vindt ik prachtig.
Daarna heb ik twee lagen HG 77 aangebracht als gloss laag voor de decals.

De decals.....

Tja, om een lang en frustrerend verhaal kort te maken, gebruik deze decals niet!
Ik gebruik als decal solution Mark Fit en Mark Fit strong van Tamiya en heb daar nooit problemen mee gehad, tot nu.
Deze decals waren zo dik en stug dat ik ze met mijn vingers op het model aan kon brengen. Dit in combinatie met het niet geheel gelijke oppervlakte zorgde voor een hoop silvering.
Dit was niet op te lossen met meer decal solution en het wegprikken/krassen van bubbels.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op dit punt was ik echt klaar met de bouw. Om te voorkomen dat de Lancaster een eenmalige vlucht zou maken richting de PMD bak heb ik deze voor een tijd weggelegd.
Na wat research over silvering heb ik als laatste redmiddel Tamiya extra thin gebruikt om de silvering voorzichtig weg te stippen. De lijm lost de film op, maar laat een ongelijk opervlak achter die ik door polijsten met koffiefilters en extra HG lagen aardig heb weten weg te werken. De decals zijn zo dik dat de randen hiervan nog steeds zichtbaar zijn. Op de foto's is dit probleem (gelukkig?) niet echt zichtbaar.

Afbeelding

Hierna heb ik de bommen toegevoegd en met verschillende Vallejo tinten roetvegen gespoten op de vleugels. Dit is mijn eerste poging om dit met een airbrush voor elkaar te krijgen en ik vindt het aardig goed gelukt!

Afbeelding
Afbeelding

Daarna een lichte chipping met aluminium kleur aangebracht en met donkerbruine en donkergrijze olieverf een panel line wash aangebracht. Hierna heb ik alle onderdelen in elkaar gezet.
Het in elkaar zetten van het draagsysteem van de wielen en de wiel en bomluiken was een worsteling. De pasvorm en constructie was zo onhandig en priegelig dat dit me aardig wat secondelijm heeft gekost.
Maar het eindresultaat mocht er wel wezen. Daarna heb ik alles een matt coat gegeven en de masks van het raamwerk verwijderd. Doordat ik hier zo lang mee heb gewacht en Vallejo verf eigenlijk een soort rubberachtige consistentie heeft trok ik helaas een hoop van het verfwerk mee. Dit heb ik moeten bijkwasten. Als kers op de taart heb ik met dun nylon draad de antennedraden aangebracht en deze zwart geverfd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En daarmee is de bouw afgerond. Dit was mijn pittigste brouwsel tot nu toe. Meerdere malen heb ik de handdoek in de ring willen gooien. Maar door goede adviezen van o.a Deef (Mr airfox) heb ik doorgezet en de bouw weten af te ronden.
Ik ben er uiteindelijk trots op! Ja er zijn dingen die echt beter konden en niet helemaal mooi zijn. Maar ik zie dit projecten als een bundel van een hoop leermomenten. Ik ben enorm benieuwd wat jullie ervan vinden. Alle (constructieve) kritiek is welkom!

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 13:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou Frank, die mag er wezen! Gefeliciteerd met dit resultaat. Ik vind ook het verfwerk erg goed gelukt. Heb je trouwens light earth gebruikt voor de bruine kleur? Dat lijkt wat licht of komt dat door de fits?
Ik had al eens gelezen dat de Revell Lancaster pasproblemen had, maar ik zie hier nu niets van terug dus dat heb je goed opgelost.
Wat jammer van die decals. Ik had vergelijkbare problemen destijds bij de B.III van Airfix. De roundels waren de OK, maar die letters.... En de silvering was ook daar niet weg te krijgen. Als je dit geweten had was je natuurlijk op zoek gegaan naar aftermarket decals.
En nu de vitrine in met dat ding :lol:

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Hartstikke mooi geworden Frank!
Ik hed al van je struggles mogen genieten ( :mrgreen: ), je doorzettingsvermogen en motivatie hebben er voor gezorgd dat je hier gewoon een prachtvliegtuig hebt neergezet!
Chapeau! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 17:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Zo, hop hop, links rechts, daar staat weer een lancaster :) Mooi geworden maar wat een gedoe met die decals. Wel apart want Revell decals zijn over het algemeen prima.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 apr, 2021 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er in mijn ogen erg mooi uit. Ik heb ook nog een Revell Lanc liggen, die wil ik combineren met een Bf110.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 apr, 2021 22:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 28 feb, 2010 23:08 pm
Berichten: 115
imposant!

maar die techniek met extra thin om silvering weg te halen, beschadigd dat niet de decal en verf?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 apr, 2021 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi Lanc zie ik staan, ondanks al jouw tegenslagen :brouw:.

Mijn ervaring met de zwarte primer van Vallejo (grote fles) is dat je die niet hoeft te verdunnen.

Polijsten met koffiefilter.....die kende ik niet.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 apr, 2021 10:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Dank voor alle leuke reacties :D
DE tamiya extra thin beschadigd de decal inderdaad, maar als je deze vooral aanbrengt op de delen waar er alleen films zit, beschadig je de originele decal niet.
Een goede gloss coat zou het verfwerk moeten beschermen maar voor de zekerheid heb ik het zo minimaal mogelijk aangestippeld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement