Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Aangezien ik nu al een tijdje rondzwef op dit forum en al heel wat fraaie en soms wat minder fraaie schepsels gebrouwd heb zien worden vind ik het nu wel eens tijd dat ik zelf ook eens wat laat zien. Ik kan niet op tegen de toppers, maar die mogen mij altijd van advies dienen. Het gaat mij puur om de lol van het bouwen, beetje research doen en een collectie opbouwen.

Als de kwaliteit van de plaatjes wat tegenvalt dan bij voorbaat excuus, want ik heb geen digitale camera: ik schiet ze met mijn telefoon.

Welnu... waar ben ik aan begonnen? Het werkpaard van de KLu totdat de Hercules het overnam: de Fokker F-27 Troopship van Esci (kit 9112). Een kit ergens uit de jaren 80, waarvan toen meerdere versies verkrijgbaar waren. Ik heb 'm al 20 jaar liggen en na de heruitgave van de Airfix F27 moest ik 'm maar eens inelkaar zetten om daarna de Airfix te kopen.
Afbeelding
De Esci kit is niet optimaal om het maar zachtjes uit te drukken. Het opschrift op de boxart vermeldt een F27 MK400M Troopship en bij mijn weten hebben 'wij' gevlogen met 3 Mk 100's voor personenvervoer en 9 Mk 300M's transportuitvoering met paradeur (verbrede deur achter voor parachutisten). Een Mk 400 heeft volgens mij nooit gevlogen in KLu jasje. Daarnaast zijn de vorm, maatvoering en decals belabberd te noemen. Lang geleden heeft Meindert de Vreeze een beoordeling over deze en de toemalige Airfix kit geschreven en met de hulp daarvan probeer ik e.e.a. aan te passen wat aan te passen is, hoewel ik 'm eerst RUDD wilde bouwen.

De stand van zaken nu. Ik ben begonnen met het meest opvallende punt: de ramen. Beide romphelften tellen 10 luiken terwijl er maar 8 moeten zijn dus dichtsmeren en vlakschuren die handel. Daarna de vleugels en motorgondels in elkaar gezet en het richtingsroer uitgesneden.
Hoewel ze er wel in zouden moeten heb ik geen paradeuren gemaakt, maar de standaard deuren in de romp gelijmd....RUDD toch? Uiteindelijk wordt het toch een bijna gesloten kist.
Afbeelding

Met tape de romp en vleugels aan elkaar gezet om grofweg het gewicht te bepalen om te voorkomen dat het een staartzitter wordt en tevens om te zien of ie wel in de vitrine past. En jawel hij past en ik weet nu ook dat ik geen Herc moet gaan bouwen want die past niet :( . Volgende week ga ik het interieur - cockpit - in elkaar zetten, de cargo deur aanpassen en een grammetje of 20 lood in z'n snufferd plaatsen.

Prettig weekeind en groet,

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
Ik vind persoonlijk de ESCI kit een heel erg mooie F27.
Ik heb er meerdere gebouwd en vind hem wat beter lijken dan de Airfix kit.
Beide kits hebben alle twee hun fouten waar je wat aan kan doen, maar deze kan je zo prima bouwen als je dat wilt.
http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/vi ... =troopship



Hoewel ik een hekel heb aan telefoon foto's zijn die van jouw toch wel zodanig dat je echt kan zien wat je gefotografeerd hebt.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2009 21:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Zoals Bert al zegt hebben beide kits hun min puntjes, maar persoonlijk ben ik ook een groot fan van de ESCI kit, het feit dat deze kit ingegraveerde paneellijnen heeft is voor mij al een groot pluspunt, op zich is de passing redelijk goed, en, bovenal, ik vind 'em goed smoelen ;) 't oog wil tenslotte ook wat!

Ben benieuwd Hoe hij gaat worden!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2009 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Een kistje die je niet vaak ziet. Leuk.
Ga hem volgen. Wil ook nog een F-27 eens bouwen.
Ben benieuwd.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2009 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Ik ben ook wel benieuwd hoe die wordt...

Dat beide kits hun fouten hebben weet ik en ik vraag mij af of er ooit wel eens een kit is uitgekomen die 100% correct is van welk type vliegtuig dan ook. Bij deze viel het mij op ( a.h.v. tekeningen) dat de motorgondels aan de achterkant nogal klein zijn uitgevallen. Om dit te corrigeren vergt te veel tijd en daar heb ik geen zin in. De knik in de romp ga ik nog wel aanpassen bedenk ik nu. Ik zag gisteren ook dat de cargodeur te ver naar voren zit en dat pas ik wel aan.

Bert, jij hebt inderdaad een heel mooie Fokker neergezet. Ik had jouw verslag al eens gelezen en daarom besloten aan de mijne te beginnen. Vooralsnog heb ik de C-5 in laatste uitvoering in gedachten: in de grijze camo. Kennelijk was het groen toen op want alles werd in die tijd met het grijs van de F-16's gespoten.

Groet, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 sep, 2009 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Even een kleine update. Omdat ik mij er later toch aan zou gaan storen heb ik de achterste deuren er maar weer uitgesloopt, de openingen vergroot en hier styreen plaat ingezet. Voor de knik in de romp heb ik strips gelijmd en Alabastine snelplamuur gesmeerd. Dat spul droogt vrij snel en je ziet dan ook dat er wat klodders her en der zitten omdat ik op het laatst nog even de boel glad wilde strijken. Dat ging dus niet echt lekker zoals jullie kunnen zien.

Afbeelding

Ik had het spul in dunne laagjes moeten aanbrengen en niet de boel in een kier vol kliederen. Dan maar wat grof schuurpapier (400) pakken en de bobbels weghalen voor de volgende laag.

Cockpitje moet dus even wachten. Ik heb wel alvast een vraag: welke kleur heeft de bekleding van de stoelen? Volgens ESCI zijn de stoelen geheel FS 36373 grijs maar ik vond ook foto's waarbij de bekleding rood is...

Groet Peter,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2009 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Omdat ik hier geen antwoord heb gekregen ben ik maar op zoek gegaan naar meer referenties op het internet. Na een avond foto's doorspitten had ik toch wat ik zocht. De stoelen zijn anders dan in de kit dus die kan ik mooi aanpassen en de bekleding is grijs, maar volgens mij wel wat donkerder dan FS 36373. De speurtocht leverde mij ook wat beelden van het interieur achter de cockpit op, waardoor ik nu heb besloten de cargo deur toch volledig open te zetten en dus moest ik gaan scratchen.
Afbeelding
Dit maakt het toch al wat minder kaal: een of ander opbergvak en rechts een kast die denk ik vol met electronica zit en hierop heb ik een brandblusser (althans, daar moet ie op lijken) gelijmd.
Afbeelding
Zoals je ziet is de knik in de romp aangebracht. Ik ben echter nog niet tevreden met de weggewerkte ramen. Hier zal ik nog wat onverdunde verf aanbrengen en opnieuw vlakschuren.
Momenteel is de laadruimte aan de beurt: zitbankjes maken, het 'touwwerk' en bergruimte. Dat laatste zit er al in:
Afbeelding

'SOOB' bouwen wil mij dus nog steeds niet lukken :)

Groet, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2009 1:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ik vind het tot nog toe wel aardig gelukt..

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2009 10:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ziet er leuk uit. Ben benieuwd hoe hij veder wordt.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 mei, 2021 17:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Als we dan toch oude koeien uit de sloot aan het halen zijn, dan houden we het tempo er maar in en gooien we er een reanimatie van een Troopship tegenaan. Ooit wilde plannen gehad om een volledig interieur te gaan bouwen en vervolgens gaat het ding bij de eerste beste tegenslag terug de doos in om jaren in het donker te vertoeven. Welnu. De wilde plannen wat getemperd en besloten de boel toch maar eens tot vliegtuigvorm te gaan transformeren.

photo 537937

photo 537938

Lijkt wel wat toch?

Dan wat Xtracolor sapjes uit de voorraad gehaald, te weten: X004 RAF Dark Sea Grey, X251 RAL6014 Gelboliv en X255 RAL7001 Silber Grau. Doe je tussen die kleurtjes wat Patafix dan krijg je een camouflagepatroon dat ik in delen heb gespoten. Dat ging overigens niet helemaal vlekkeloos en met name stofloos. Er zijn wat vlakken die ik opnieuw heb gespoten om een betere vorm erin te krijgen en daar was ik iets te enthousiast aan de sproei geweest. Jammer, maar ik gooi 'm niet meer in de Mr. Muscle en polijsten o.i.d. heb ik geen zin in. Ik zie wel hoe het eruit ziet als er een laagje matte of semi matte finish overheen is gegaan.
photo 537939

photo 537940

Vervolgens de de-icing boots op de vleugel- en staartvoorzijden....

photo 537942

photo 537941

En dan één van de manco's van dit model: de te grote panorama vensters. Met wat Evergreen 0,5mm heb ik de sponningen gemaakt en hoewel het niet helemaal perfect is vind ik het best smoelen.

photo 537943

photo 537944

Eén dezer dagen wat kleurtjes mengen om de spierwitte rondjes wat vervuilder te maken. Uiteindelijk zal het glaswerk worden gemaakt met hulp van MicroScale Kristal Klear of Humbrol Clearfix. Dat zal na wat testwerk bepaald worden.

Op een of andere manier heb ik het voor elkaar gekregen om een wieltje kwijt te raken. Schijnt wel eens te gebeuren bij deze kit, want Rob Haman wist bij de bouw van zijn F.27 MPA ook maar 3 wieltjes tevoorschijn te toveren. Nu heb ik die MPA inmiddels ook op de plank en daarvan heb ik twee wieltjes geleend om te gieten. Tevens heb ik het neuswiel van de Airfix Fokker Troopship geleend, want die is qua vorm stukken beter dan ESCI's probeersel. So far so good, maar de gietset die ik ruime tijd geleden in de brouwerswebshop heb gekocht heeft kennelijk toch een houdbaarheidsdatum. De wieltjes hangen al twee dagen in de siliconenpudding en die meuk wil maar niet harden. :roll: :roll: :roll:

Zal het ooit hard worden en nog bruikbaar zijn als mal? Wie het weet mag het zeggen, en laat ik de tijd zijn werk doen. Als jullie zeggen 'het komt nooit meer goed' dan trek ik de boel er uit, flikker de potjes weg en koop nieuwe silliconen.

Bedankt voor het kijken. Opmerkingen, ooh's en aah's, kritiek, schuine moppen en adviezen zijn welkom.

Tot persistit en cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement