Updatetje van de Whitley:
het is inderdaad een uitdaging om met PE te werken, maar minstens een even grote uitdaging om het nadien niet kwijt te spelen heb ik gemerkt...
Nadat ik de stuurknuppel met 'PE - opbergvak' gemonteerd had in de cockpit merkte ik na een paar dagen dat het verdwenen was.
Ik verdenk enerzijds het tubetje secondenlijm. Het was al lange tijd open en ik denk dat de kleefkracht zeer slecht geworden is. Toen ik andere PE onderdelen even checkte merkte ik dat ik ze zo kon loshalen, dus alles opnieuw verlijmd met een nieuw flesje Zap...
Het instrumentenpaneel moest ook vervangen worden door eentje in gekleurd metaal, bestaande uit een drietal onderdelen:
eerste onderdeel, losgemaakt van de sprue en geplooid:
Tweede onderdeel, plaatje wat er over komt (en in de groene cockpitkleur):
Vervolgens moeten er nog 2 pedalen (voetstuur?) onder het instrumentenpaneel bevestigd worden. Eduard voorziet geen PE hiervoor en wil dat je de plastic onderdelen van de kit hergebruikt:
Staat wel een beetje lomp...
Maar soit, we doen het er mee!
Eerste onderdeel in de cockpit geplaatst:
En dan ga ik terug verder met een volgend onderdeel waar ook PE op moet. Het doet wel een beetje raar, moet een mentale klik maken om in nieuwe, mooie onderdelen te beginnen snijden
linker onderdeel is voor de sparebox, is vervangen door PE deeltje dat hierboven reeds geplakt is:
Nu blijft dit onderdeel over, samen met de 2 PE deeltjes die ik er moet op kleven:
ondertussen is dit gedaan en heeft het plastic een laagje verf gekregen. Foto komt in volgende update.
Achter de cockpit komt een compartiment voor de boordwerktuigkundige / radio-operator. Airfix heeft onderdelen voorzien die we aan de wand van de romp moeten kleven:
Op zich al mooi, maar Eduard beweert dit beter te kunnen... Dan gaan we maar met chirurgische precisie het mes, de zaag en het schuurpapier gebruiken:
Vervolgens moeten we een PE-tafeltje plooien en daarop 2 "dozen" zetten die de radio's voorstellen:
En het geheel samen verlijmd:
Jammer genoeg merkte ik bij het passen dat deze PE delen iets te breed zijn ten opzichte van het "bulkhead" / doorgang tussen cockpit en radioruimte. Ik heb dus wat moeten bijwerken en trachten camoufleren.
Hieronder de cockpit na een eerste laagje primer en Interior Green:
Ondertussen heb ik ook al een wash toegepast, foto's hiervan in een volgende post.
Tussen al het passen, lijmen en drogen in heb ik ook al de onderdelen van de romp / staart losgemaakt en opgekuist:
De romp bestaat uit 3 onderdelen: linker- en rechterkant en een bovenkant. In het midden zien jullie ook een geribbeld onderdeel met rond gat erin. Dit is de vloerplaat waarover de crew door het vliegtuig kon lopen, van voor naar achter. Airfix heeft dit zeer mooi en gedetailleerd weergegeven. Door de kleine raampjes zal je hier jammer genoeg weinig van terugzien (tenzij je de zijdeur open laat misschien).
Even passen, rechter zijkant + vloerplaat:
en dan de linker zijkant ook gedryfit. Hierdoor is de onderzijde van de romp ook gesloten:
En tenslotte even het deksel erop, lijkt goed te passen:
nog een stukje van de vloerplaat die doorloopt tot aan de achterste geschutskoepel:
en de voorkant:
Ziezo, dit was het voor vandaag...
groetjes!