Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 7:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 maart, 2021 18:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Beste allemaal!


Na het afronden van de Bushmaster, een mega-project dat ruim 3 jaar tijd heeft gekost, had ik behoefte aan een wat snellere bouw. Mijn oog viel op het volgende kitje dat sinds een aantal jaar in mijn stash ligt:


Afbeelding


Het kitje heeft vrij weinig onderdelen maar zoals wel vaker bij mijn projecten ook vrij weinig detail. De nogal minimalistische cockpit:


Afbeelding


''Less is more'' wordt wel eens gezegd, toch? Ik vind dit echter: VoLeDiG oNaCcePtAbEl!.

Zonder gekkigheid; ik wil wel iets meer detail dan dit, maar goed, voor de prijs die ik heb betaald voor dit hoopje plastic mag je dan ook niet veel meer verwachten. Daar komt nog bij dat het ook best leuk is om zelf wat detail toe te voegen. Ik heb het gelaten bij wat basis vormen en een beetje creatief schilderwerk. De canopy is van het type 10 cm dik pantserglas dus echt veel verwacht ik er toch al niet van terug te zien.


Afbeelding


Beetje kleur:


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Het viel me op dat het cockpitglas een diagonale staaf had aan beide kanten achterin, die staaf zie ik niet terug op de referentie foto's:



Afbeelding



Dus WEG ermee!



Afbeelding



Beetje meer polijsten:



Afbeelding





Vervolgens de hele boel aan elkaar vast geplakt met een dikke laag Revell lijm:



Afbeelding





De paneel-lijnen zijn bij deze kit opliggend gegoten. Normaal gesproken heb ik hier niet zo'n probleem mee, van een kitje met opliggende paneel-lijnen is best wat leuks te maken. Bij deze kit zijn ze echter zodanig fijn gegoten dat ik vrees dat ik ze na een paar lagen verf niet meer terug zou zien. Gezien het geringe formaat van het vliegtuigje en het feit dat ik er inmiddels toch al meer energie in had gestoken dan dat ik in eerste instantie van plan was heb ik er voor gekozen om de paneel-lijnen zelf opnieuw in het model te krassen. Nu had ik hierin ook niet echt een keuze, ik weet dat ik het model niet mooi ga vinden als de paneel lijnen onderbroken zijn op plekken waar is geschuurd.

Na een aantal frustrerende uurtjes krassen en het nodige schuurwerk was dit hoe de Fokker erbij stond:



Afbeelding



Het is verre van perfect maar het begint al ergens op te lijken. :) Ik merkte op dat op de onderstaande ingekleurde foto er een aantal bevestigingsgaten zijn te zien op de neus en net achter de cockpit:



Afbeelding



Dus heb ik even de 0.4 mm boor erbij gepakt:



Afbeelding

Afbeelding



Zoals te zien is op de bovenstaande foto's is het model ook al voorzien van wat plamuur. Dit ga ik binnenkort nabewerken, daarna voeg ik nog wat details toe en kan ik beginnen met airbrushen. Het airbrushen zie ik bij deze bouw wel echt naar uit. Het schema van dit vliegtuig is gewoon erg mooi. De decals zullen later in de bouw waarschijnlijk wel problemen opleveren. Zoals is te zien op de eerste foto zijn ze nogal geel, ik heb er dan ook niet al te veel vertrouwen in dat ze goed gaan werken.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op di 27 apr, 2021 20:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 maart, 2021 20:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Leuk, eentje die op mijn wensenlijstje staat! Prima toevoegingen tot zover, mijn interesse heb je!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 maart, 2021 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2763
Woonplaats: Dordrecht
Leuk! En mooie vorderingen al!
Ik volg! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 maart, 2021 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Leuk, weer zo'n oud kitje. Me like!!! :wink:

Nou meen ik me te herinneren dat in vroegere bouwverslagen van deze kit melding werd gemaakt van het feit dat de wielpoten iets aan de te lange kant zijn.
En dat zou zomaar kunnen kloppen, want mijn gebouwde exemplaar (recht uit de doos gebouwd) staat best hoog op zijn/haar voorpootjes.
Misschien iets om mee te nemen in jouw bouw?

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 maart, 2021 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Gaat niet verkeerd zo te zien. Je scribe werk maakt het meteen een stuk mooier. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1062
Woonplaats: Putten
Is leuk model voor die prijs, heb hem destijds ook oob gebouwd en resultaat prima voor zo´n voordelig kitje


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Lekker bouwen, van zo'n primitief oud kitje wat moois maken! :) Ziet er netjes uit hoor!
Wat me opvalt is dat de hoek van de voorruit zoveel anders lijkt als op die referentiefoto, of is dat optisch bedrog?

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 13:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Bedankt voor de reacties heren!
ice315 schreef:
Nou meen ik me te herinneren dat in vroegere bouwverslagen van deze kit melding werd gemaakt van het feit dat de wielpoten iets aan de te lange kant zijn.
En dat zou zomaar kunnen kloppen, want mijn gebouwde exemplaar (recht uit de doos gebouwd) staat best hoog op zijn/haar voorpootjes.
Misschien iets om mee te nemen in jouw bouw?

Ik heb er heel lang naar gekeken en ik ging eerst uit van deze foto, een museumstuk, iets wat niet altijd het beste idee is aangezien museumstukken soms (sterk) afwijken:

Afbeelding

Eerst kreeg ik het vermoeden dat het landingsgestel in deze kit gegoten is zoals bij een vliegend toestel. (Check deze technische tekening:) Vergelijk het bovenstaande met deze foto van een D-XXI in vlucht:

Afbeelding

Bron: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto ... a29464bbdb



Het lijkt alsof het plaatwerk in vlucht langer is dan wanneer het toestel op de grond staat:

Afbeelding


Toen ik echter langer en beter naar foto's ging kijken van originele Fokker's van net voor en tijdens de tweede wereldoorlog viel het mij op dat dezen veel hoger op hun voorpoten staan dan het museumstuk op de eerste foto:


Afbeelding

Afbeelding


De vorm van het landingsgestel op mijn model lijkt meer op die van de zwart wit foto, het museumstuk wijkt echter sterk af. Kijk maar goed naar hoeveel van de band zichtbaar is bij mijn model en op de zwart-wit foto en hoeveel van de band zichtbaar is bij het museumstuk. Het zelfde geldt voor het stuk tussen de bak waar het wiel in zit en het bovenste stuk van het landingsgestel, dit wat dunnere stuk is langer op de zwart-wit foto, behoorlijk langer bij mijn model maar erg kort bij het museumstuk. Eigenlijk kan ik tussen alle foto's in dit IPMS artikel geen enkele foto vinden waarop het landingsgestel qua lenkte lijkt op dat van het museumstuk; (het IPMS artikel)

Ik krijg het idee dat bij het museumstuk misschien de veer-dempers die vermoedelijk in het landingsgestel zitten stuk zijn of dat het metaal zodanig oud is dat het toestel simpelweg helemaal naar beneden zakt. Dit zou een logische verklaring zijn voor het grote verschil, zeker wanneer je je bedenkt dat dit toestel honderd jaar oud is. Als het landingsgestel van mijn toestel gegoten is zoals dat past bij een vliegende Fokker dan zou dat betekenen dat ik bij de eerste foto twee extremen met elkaar aan het vergelijken was.

- Het museumstuk met doorgezakte vering die daardoor maximaal laag op zijn voorpoten staat
- Mijn model met landingsgestel gegoten zoals bij een Fokker tijdens het vliegen, de vering is volledig ontspannen waardoor het landingsgestel zijn maximale lengte heeft
- De foto van Fokkers in goede conditie van net voor en tijdens de tweede wereld oorlog, zakken niet zover door hun vering omdat deze nog goed functioneert; gemiddelde lengte van het landingsgestel.

Al het bovenstaande is theoretisch geneuzel van mijn kant, als iemand echt harde feiten aan kan rijken dan hoor ik het graag. :lol:

Mijn voorlopige conclusie is dat mijn model waarschijnlijk iets te hoog op zijn poten staat. Als ik het model echter vergelijk met de technische tekening dan klopt de hoek die de center-line van de romp maakt met de grond echter. De vraag is alleen of de Fokker op die technische tekening getekend is zoals in vlucht of zoals op de grond. Vooralsnog laat ik de zaag nog even links liggen.


jeroen_R90S schreef:
Wat me opvalt is dat de hoek van de voorruit zoveel anders lijkt als op die referentiefoto, of is dat optisch bedrog?

Ik zie wat je bedoelt, echter als ik de hoek vergelijk met de hoek die ik zie op de eerder genoemde samenstellingstekening dan komt die goed overeen. Het probleem zit het meer in het feit dat de canopy van de kit iets boller gegoten is dan dat zou moeten.




D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 15:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 jul, 2010 0:42 am
Berichten: 135
Houd er rekening mee dat het museumtoestel op de foto's een replica is en geen origineel en zeker geen 100 jaar oud. Ze is eind vorige eeuw gebouwd. Daarnaast zijn er voor de bouw van dit replica tekeningen uit Finland gebruikt waar het toestel in licentie is gebouwd. Hoe sterk deze van de Fokkers alhier gebouwd afweken weet ik niet.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 23:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dat is interessante informatie Branky! Bedankt voor je uitleg!

Inmiddels staat het toestel in zijn basiskleuren, daarover later meer.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: L39ZAAlbatros en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement