Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 nov, 2020 17:03 pm
Berichten: 12
Mijn eerste bouwverslag. Ik ben relatief nieuw op dit forum. Vroeger heb ik wel aan modelbouw gedaan, maar ik denk dat het zeker 25 jaar geleden voor het laatst was. En dat was heel basic. Lijmen en sommige delen schilderen. Opeens begon het weer te kriebelen en heb ik besloten weer eens te starten met modelbouw. Inmiddels is er natuurlijk veel meer informatie beschikbaar via internet, waaronder deze site. Ik heb me eerst grondig verdiept in de mogelijkheden en technieken. Daarna heb ik flink aankopen gedaan van de spullen die ik nodig dacht te hebben. Inmiddels heb ik twee modellen afgerond.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=53431
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=53644

Het model waar ik nu mee start is de F-16 MLU 100th anniversary van Revell, 1:72. Het is voor mij echt een oefenmodel. Ik wil namelijk graag wat dingen uitproberen.
Voorheen bouwde ik mijn modellen nooit op in lagen. Nu weet ik dat dat wel moet. Ik heb een stappenplan gemaakt en dat wil ik nu op dit model gaan uitproberen. Daarnaast probeer ik nog wat andere technieken toe te gaan passen. Zoals:
- werken met snelplamuur van Alabastine (eventueel verdund met wasbenzine). Ik heb bij de F18 Revell putty gebruikt, maar ik vind dat geen fijn spul. Het droogt extreem snel, waardoor het eigenlijk niet goed aan te brengen is. Daardoor breng je of te weinig of teveel aan. Snelplamuur is beter en mooier verwerkbaar.
- drybrushen waar dat wenselijk en mooi is.

Mijn stappenplan is:
1. primer alcyd
2. Plamuur alcyd
3. kleurlak acryl
4. kleurloze lak hoogglans acryl
5. decals
6. kleurloze lak hoogglans acryl
7. panellines alcyd
8. washes alcyd
9. kleurloze lak mat acryl

Zoveel mogelijk afwisseling tussen acryl en alcyd zodat het elkaar niet bijt. Voor de verf gebruik ik Revell Aqua Color (stap 3) en Revell enamel (stap 8). VOor die laatste weet ik eigenlijk niet of dat geschikt is. Ik heb geen AB, dus doe alles met de kwast. Een uitdaging om te kijken of er ook een acceptabel resultaat mee te verkrijgen is. De eerste stappen zijn gezet.

photo 532881

photo 532879

photo 532880

photo 532882

photo 532883

photo 532884

photo 532886

photo 532885

photo 532887

Jullie kunnen mij vast van tips voorzien en door dit leerproces heen loodsen.;-)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Succes met deze mooie kist Ewald! De twee afgeronde projecten zien er al veel belovend uit. Mijn tip voor nu zou zijn om te proberen dmv een wash of andere technieken wat meer leven in het toestel te krijgen. Met name de F-18 is wat vlak. Maar niks om je voor te schamen hoor bij je eerste probeersels na zover jaar! Ik heb geen ervaring met de opsomming aan lakken en primers, persoonlijk zou ik liever niet teveel switchen tussen acryl en alcyd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 21:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 nov, 2020 17:03 pm
Berichten: 12
Dank voor de complimenten. Leuk om te horen. Die F18 is inderdaad wat vlak. Komt ook omdat die opliggende panellines bleek te hebben. Het lukte mij niet om die te accentueren. Dan wordt het per definitie al vrij vlak.
Ik dacht dat het wisselen tussen acryl en alcyd juist de bedoeling is, omdat je anders je onderliggende laag aantast. Dus als je een acryl wash aanbrengt op een acryl laklaag en je gaat 'poetsen' je niet de laklaag beschadigt. Of gebeurt dat niet?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Welkom bij de makers van bouwverslagen :)

En tips. Ik kan er misschien wel honderd geven maar te zien aan de nette afwerking van de F-18 en F-2000 zijn er zoveel vast niet nodig. Met de kwast verf aanbrengen is een opgave en je zult vast gemerkt hebben dat een paar lagen verdunde verf beter werkt dan één laag dikke verf.
Ik denk dat je wel een leuke kit gekozen hebt en ik heb de indruk dat dit stiekem een Hasegawa kit is in een Revell jasje en daar is niks mis mee want Hasegawa maakt prima F-16 bouwdozen ;)
Maar goed, tips. De belangrijkste die ik je mee kan geven is dat het geen wedstrijd is en beschouw elke stap die je moet doen als een volledige taak die gedaan moet worden om naar de volgende taak toe te werken. Houdt het einddoel alleen in je hoofd voor het nemen van beslissingen maar ben bezig met hetgeen je aan het doen bent en rond die dingen af. Klinkt voor de hand liggend maar die volgende stappen in je hoofd als je bezig bent met aanbrengen van tape geven de neiging dat tapen maar even snel te doen zodat je met die volgende stap bezig kunt. Ik probeer dat idee vast te houden en gek genoeg bouw ik volgens sommigen absurd snel :lol:

En... Laatste tip van vandaag. Geniet ervan ;) :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Altijd mooi: een F-16. Overigens is dit echt wel een originele Revell kit. De eerste uitvoering komt uit 2000, aldus scalemates.
In de 40 jaar F-16 buddy build heeft LtD een heel rijtje gebouwd. De luchtinlaat heeft wat aandacht nodig om glad af te werken.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=280

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2021 21:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 nov, 2020 17:03 pm
Berichten: 12
Het is inderdaad een originele Revell kit. Hasegawa wil ik nog wel eens proberen, maar die liggen in een hogere prijscategorie. Dat vond ik voor een model waar ik het een en ander wil uitproberen een beetje veel van het goede. Dit is verder een prima kit. Luchtinlaat heb ik wat over gelezen, maar lijkt op het eerste gezicht mee te vallen. En geduld..... dat is een eigenschap die ik wel bezit als ik mijn omgeving moet geloven;-) Aangevuld met een flink portie perfectionisme. Niet altijd een handige eigenschap, maar met modelbouw komt het wel van pas. Alhoewel het ook snel leidt tot frustratie en soms weinig durven proberen. Het zou per slot van rekening maar eens verkeerd gaan.....;-) Dus ook op dat vlak nog wel wat te leren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 feb, 2021 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
ewaldmauritz schreef:
Ik dacht dat het wisselen tussen acryl en alcyd juist de bedoeling is, omdat je anders je onderliggende laag aantast. Dus als je een acryl wash aanbrengt op een acryl laklaag en je gaat 'poetsen' je niet de laklaag beschadigt. Of gebeurt dat niet?

Om dat aantasten te voorkomen werk ik alleen met Vallejo, en met de airbrush. Voor mij werkt dat prettig maar heb hier wel gezien dat iedereen z’n eigen voorkeuren heeft.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 17 nov, 2020 17:03 pm
Berichten: 12
Even een kleine update.
Ik heb de cockpit afgerond en in de kist gelijmd. Vervolgens de cockpit antraciet grijs geverfd. Dat is aardig gelukt. Daarna heb ik alle tanks, raketten, ophangsystemen, wielkasten en luchtinlaat onderdelen onder handen genomen. Overtollig plastic verwijderd, netjes in elkaar gelijmd, geschuurd en geplamuurd waar nodig. Tot zover ging het prima.
De volgende stap was het in de grondverf zetten van de ze onderdelen met de spuitbus van Revell. Een spannende stap. Ik heb alles onder de afzuigkap gelegd. Wat stinkt dat spul zeg. En het geeft ook overal verfnevel als je niet uitkijkt. Dus voorzichtig te werk gaan. Maar dit lijkt me geen gezond spul.
Door de spuitknop heel voorzichtig in te drukken, voor het onderdeel te beginnen met spuiten en na het onderdeel te stoppen was er een redelijk resultaat te bereiken. Maar echt dekkend lukte niet in één keer. Daarna maar voor een tweede keer geprobeerd. Maar letterlijk een halve seconde te lang dorspuiten op een onderdeel en de verf is al te dik en details verdwijnen. En dan moet ik nog lakken en vernissen. Ben bang dat er weinig overblijft van de details.
De tanks en raketten heb ik bij het spuiten rechtop gezet op een stukje dubbelzijdig tape. Dat blijkt niet echt te werken. Het spuitwerk was best aardig, tot de onderdelen omvielen en aan de ondergrond vastgekleefd zaten. Dag mooi spuitwerk. Hoop te schuren en herstellen nu. Nog een keer spuiten is eigenlijk geen optie. Ik hoop dat het met lakken goed komt.
Het lijmen van de grote onderdelen van de kist ging heel aardig. Er moet nog wel het een en ander geplamuurd worden, maar ik ben niet ontevreden over de pasvorm.
Ik blijf gewoon proberen. Aldoende leert men. Ik moet me er maar bij neerleggen dat het niet het mooiste model zal worden.

3 plaatjes van de cockpit:
photo 534007

photo 534006

photo 534005

Het lijmen van de cockpit in de romp en het lijmen van de vleugels:
photo 533572

photo 533577

photo 533573

photo 533575

Spuitwerk van de losse onderdelen:
photo 533571

photo 533576

De schade aan het spuitwerk:
photo 533574


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Jammer van het omvallen van de onderdelen na het spuiten. De volgende keer kun je ze beter op sateprikkers of iets plakken met een bolletje blu tack. Misschien zelfs met een druppeltje ca-lijm. Dan hoef je maar een klein stukje bij te werken op een plaats je (haast) niet ziet. Ik ben vang dat dit met lakken niet goed gaat komen. Misschien even opschuren en nog een laagje verf spuiten?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Citaat:
De tanks en raketten heb ik bij het spuiten rechtop gezet op een stukje dubbelzijdig tape. Dat blijkt niet echt te werken. Het spuitwerk was best aardig, tot de onderdelen omvielen en aan de ondergrond vastgekleefd zaten.
Losse onderdelen kan je bijvoorbeeld met secondelijm op een satéprikker bevestigen. Daarmee creer je houvast tijdens schilderen en hoef je het onderdeel zelf niet aan te raken. Na het schilderen/gronden terugplaatsen in verpakkingsfoam o.i.d..

Dit bedoel ik:
Afbeelding
Afbeelding

P.s. Welkom :brouw:
Ik heb je eerste modellen bekeken. Complimenten. Die zien er prima uit!

En als je open staat voor opbouwend commentaar, helpen we graag.
Het voorbeeld met opliggende paneellijnen. Daar is prima een wash mee te gebruiken.
In plaats van dat je het accent in een panelline begraaft kan je bij opliggende panelen je wash "parkeren" achter het opliggende gedeelte. Doe dit vanuit één richting.
Gebruik simpele technieken als bijvoorbeeld waterverf voor kinderen. Het teveel veeg je weg met water.

Een nadeel bij waterverf is wel de bij toepassing van de laatste laklaag. De natte lak kan de boel vertroebelen bij kwasten.

In dat geval kan je beter professionelere accenten gebruiken op basis van water & klei.
https://www.florymodels.org/washes

Hier een 1/48 model. De opliggende paneellijnen zijn met penseel geaccentueerd.
Afbeelding

Inderdaad, bij hand schilderen loop je het risico dat je de mooie details opvult.
Zeker bij de hoeveelheid lagen die jij denkt te gebruiken.
Ik zie dat je verschillende soorten verf gebruikt en daarom extra gaat beschermen met tussenlakken.

Mijn advies, gebruik alleen acryl/waterbasis hobbyverven.
Zo beschikken de revell Aqua's of vallejo's AV's over een behoorlijke dek-kracht.
En makkelijk met water of alcohol te verdunnen.
Het scheelt stank, en belangrijker zijn beter voor je gezondheid.

Hieronder mijn basis materiaal (uitgezonderd de MR Hobby's op de achtergrond) voor het kwastwerk, en ja ook waterverf :lol: .
Afbeelding

Suc6

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement