Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 feb, 2021 4:08 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Wat een bijzondere indeling in dit toestel, ik heb zoiets nog nooit eerder gezien. Erg interessant!

Succes met de bouw,



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2021 20:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 3

Beste brouwers,

In de afgelopen week, heb ik niet stilgezeten, maar flink aan het vijlen en schuren geweest.
Bij het vorige verslag was ik zover, dat de stoeltjes en de zijwanden inmiddels geschilderd waren, die konden in de romp gelijmd worden.
Tijdens het drogen kon ik verder met de romp bekleding. Die had ik al pas gemaakt, wel met grote overlap aan de boven -en onderkant. Ik vijl de randen pas vlak, als alles vastgelijmd zit. Zo kun je
goede scherpe randen maken, waar later de boven -en onderkant op moeten aansluiten.

Even een foto:

photo 532812

De volgende stap was de fairing aan de onderkant. Zoals de meeste Amerikaanse Fokkers, had ook dit type geen vlakke onderkant, maar een soort van ronde gebogen bekleding aan de onderzijde.
Ik denk, dat het idee erachter was, om wat betere stroomlijn te krijgen. Zie ook de F.10A en de C-2A.
Aangezien de dikte maar zo'n 2 mm was, heb ik stukken dik plaat aan de onderkant gelijmd. Ik heb dit in gedeelten gedaan i.v.m. het gebogen profiel van de romp.

photo 532811

photo 532815


Toen kwam het altijd lastige gedeelte aan de beurt. De gebogen bovenkant.
Als het kleine stukjes zijn, kun je wel volstaan met dun ( 0,5 mm) sheet te gebruiken, die kleine stukjes zijn dan wel goed te buigen. Dit model echter heeft aardig grote stukken, dus heb ik maar weer
teruggegrepen op de beproefde methode, van stukjes hout. De delen moeten later namelijk bekleed worden met golfplaat.
Dat houdt wel in, dat er flink geschaafd, gevijld en geschuurd moest worden.

Het begin, maar niet te lang naar kijken, anders ben je moed kwijt... :D

photo 532813

photo 532814

Na de nodige dagen inspanning, heb ik alles toch in de goede vorm gekregen. Het materiaal kwam van een dun kaasplankje, ( hoe kom je erop...) :shock:
Het was mooi glad hout met een gelijkmatige nerf, maar oh, wat gaf dat een stofbende, een mondkapje was echt nodig, ik heb zoveel mogelijk alles buiten gevijld en geschuurd.

Maar uit eindelijk is alles toch goed gekomen, na de delen in de grondverf gezet te hebben, bleken de rondingen allemaal goed overeen te komen met de tekeningen. Nu kan ik verder met het stuk bij
de cockpit, dit maak ik uit dun plastic plaat, want anders wordt het moeilijk om een mooie ronde cockpit opening te vijlen. Maar hopen, dat ik alles goed aansluitend kan krijgen
De stand van zaken nu:


photo 532816

photo 532817

Tot zover, next stop het volgende verslag,

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 15:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr.4

Beste mensen,

Weer een verslag (je) van de vorderingen. Niet zo van die grote stappen, maar wel voortgang.
De romp- contouren aan de voorkant, waren toch niet helemaal spot on, daar kwam ik achter, toen ik ging bekijken, hoe en waar de motor moest komen. Dit heb ik eerst met wat vijl en schuurwerk gecorrigeerd. Hierna heb ik een laagje grondverf aangebracht om één en ander te controleren.

Ik zag gelijk, dat er ondanks mijn voorzorgen, er toch nog wat stof in de cabine was gekomen, balen. De oplossing was; de cabine- deur er maar uit te snijden, zodat ik met een gebogen wattenstaafje naar binnen kon, om de "ramen " te zemen. :D Dit houdt wel in, dat ik later een nieuwe deur moet maken. Nou ja, dat is te overzien.

Intussen was ik ook nog bezig geweest met de staartvlakken. Deze heb ik uit 0,5 mm plaat gesneden, ze ingekerfd en met wat plastic strips voor het profiel voorzien. Zo kwam ik achter, dat het verticale richtingsroer op de tekening, niet helemaal klopte met de foto's. De breedte is toch wat groter. Uitmeten was moeilijk, dus moest het maar op timmermansoog.
Ik laat het richtingsroer maar even los, ivm met het aanbrengen van de golfplaat bekleding.

Plaatje:
photo 533515

Hierna heb ik de staartvlakken verder afgewerkt, het horizontale staartvlak wordt nog in twee aparte delen gezaagd en passend aan de romp gevijld. Dan kan ik gaan uitmeten, waar de gaatjes voor de pen- gat verbinding moeten komen.

Tja, toen kwam de motor in zicht. Ik vond gelukkig in de scrapyard een oude motor van een Dornier Do.17, het was wel een beetje aan de kleine kant qua diameter, maar dat kon aangepast worden.
Met nieuwe klepstangen en nieuwe cylinderkoppen, uitlaatspruitstukjes aan de zijkant, leek het al aardig op een Wright R-1750 Cyclone. Lastig was wel de uitlaatring te maken. Het kostte ook weer veel vijlwerk om alles goed in model te krijgen. En natuurlijk het maken van de dunne uitlaatpijpjes was een geduldklusje.
Tenslotte de gebogen inlaat pijpen aan de achterkant aangebracht.

Hierna kon ik aan de slag om de Townend- ring om de motor te maken. Helaas niets in voorraad, dus twee stroken 0,5 mm plaat gebogen en met overlap aan elkaar gelijmd. Na droging kon ik hier het profile in vijlen.

photo 533516

Even een overzicht van de huidige stand van zaken.

photo 533517

De volgende grote stap, wordt de vleugel maken. Zo te zien levert dat geen groot probleem op. Het is de bekende, gebruikelijke Fokker vleugel, met een dik profiel en verder rechte lijnen met een
spanwijdte van zo'n 37 cm. Het is nog een puzzel, hoe ik de grote vleugel stevig op die 4 dunne pootjes op- de romp kan bevestigen. Ik zit te denken om in ieder geval metalen pennen door de pootjes te laten lopen en zo een stevige verbinding te krijgen tussen romp en vleugel.
Ik ga dus eerst maar een goed stukje hout opzoeken.

Tot zover dit verslag,
Met vr. gr.

JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 21:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Het blijft een genot om te kijken hoe dit vordert John.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart, 2021 8:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dir romp is een waar kunstwerkje John. Kun je de struts voor de vleugel niet geheel uit metaal maken? Een messingbuisje nemen, een staafje erin en platdrukken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 maart, 2021 15:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bedankt voor jullie reacties !

Voor Ferry: ik ben helaas niet zo'n held met metaalbewerking.... :roll:

Het lastige bij dit model is, dat de vleugelsteunen schuin lopen, dat is nog wel te doen, alleen voorzie ik een probleempje met
de uiteinden van het metalen staafje in het midden, wat eigenlijk de verbinding gaat vormen tussen de romp en de vleugel.
Ze zouden schuin in de vleugel en romp uitkomen. Wel, 4 schuine gaten boren in de vleugel onder de juiste hoek....mmmm....en dan maar hopen, dat de vleugel netjes boven de romp zit.
Ik denk aan een soort van 'Z "- vormig stangetje...maar ik ben er nog niet uit. Eerst de vleugel zelf maar eens maken.

Maar bedankt voor het meedenken :brouw:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Bouwverslag Nr. 5

Beste bouwers,

Ik ben de afgelopen week weer druk bezig geweest met de bouw van deze Fokker.

Ik heb gelukkig nog een redelijk goed stuk plank gevonden, waaruit ik de vleugel kon maken.
Bij vorige verslagen, had ik al beschreven, hoe ik te werk ga, dus die beschrijving laat ik hier nu maar achterwege.
Voor mij was het meer van hetzelfde, op één ding na dan.
Nadat de vleugel in vorm klaar was, moest er in het midden bij de achterrand een uitsparing komen voor de vlieger, zodat hij beter uitzicht had.
Toen ik het stukje uitgezaagd had, bleven er natuurlijk dikke randen over. Op de foto's zag ik echter een dun randje.
Hier blijkt weer, dat je op foto's alleen die dingen ziet, als je weet waarnaar je moeten kijken, klinkt scryptisch.... wat bleek, aan de onderkant van de vleugel was een soort van tunnel of gewelf,
uitgespaart, dit zal ook wel te maken hebben gehad met de aerodynamische wetten en ook het zicht naar voren voor de piloot. En dat alles, omdat de cockpit zo nodig achter in de romp moest worden
geplaatst. Old habits die but slowly....:-)

Enfin, heb mijn best gedaan alles zo goed mogelijk na te maken, dit was het resultaat:

boven:

photo 534193

de onderkant :

photo 534192

Hierna volgde het proces van gronden en schuren, hier ben ik nog mee bezig, maar door de droogtijd van de lagen grondverf, ben ik begonnen met de belangrijke fase van dit model. Hier valt of staat
het hele bouwwerk mee, n.l. het aanbrengen van de golfplaat bekleding bovenop de romp.

Een probleem, waar ik al tijden mee rondliep, hoe kan ik golfplaat op de juiste grootte maken, met mijn vaardigheden en gereedschap.

Even een verhaal over mijn speurwerk:
Voordat ik met dit model begon, had ik eindelijk op een Japanse modelbouw- site wat gevonden. Wat die bouwers daar maken, daar ben ik nog maar een kleine jongen bij. Iemand had een Junkers
G-14 en ook nog een Ford Tri-motor gebouwd uit hout, bekleed met golfplaat en dat in schaal 1/32. Daar ben ik even voor gaan zitten. Het mooie was, dat uitgelegd werd, met foto's, hoe je golfplaat op schaal kon maken.
De bouwer had een soort houder met twee boven elkaar geplaatste rolletjes met inkepingen, als een soort ouderwetse waswringer, kennen jullie dat nog...:-)in elkaar geknutseld, waar tussen hij aluminium plaat van 0,5 mm doorheen rolde, zodat het tussen de ribbels in vorm werd gedrukt.

Ik dacht, dat dat misschien wel wat simpeler kon, ik zal die Junkers G-40 wel nooit bouwen, zo mooi vind ik hem niet. Maar het bracht me wel op het idee, ook zo iets te maken.
Aangezien ik veel met aluminium tape werkt, dacht ik, dat dat makkelijker te vormen was dan dun metaal. Dat heb ik wel even geprobeerd, maar dat werd niets. Vooral ronde vormen zijn lastig.

Ik heb dus een houdertje uit hout, met twee verschillende dikke schroeven gemaakt, waarmee ik over een stukje tape rolt en presto, een fijn profiel. Op schaal ziet het er best goed uit.
In het afgelopen weekend ben ik druk bezig geweest, om de bovenkant van het model met tape e bekleden. Het viel niet mee, het luistert allemaal heel nauw, geen fouten maken en vaak stukjes opnieuw doen.
Maar het resultaat is wel geworden wat ik voor ogen had;

photo 534194

photo 534195

Tussen de bedrijven door heb ik ook nog vier steunen voor de vleugel gemaakt. Nu de vleugel klaar is, is het gewicht niet zo zwaar, dus vier steunen met dikke paperclips zullen het wel houden.

Het was weer een heel verhaal, maar ik vond het golfplaat verhaal toch wel belangrijk, om hier wat nader op in te gaan. Misschien hebben jullie er nog wat aan.

Op naar het volgende verslag.

Met vr.gr.
JohnH


Ref: http://a011w.broada.jp/3ten/reikai2016.html

http://a011w.broada.jp/3ten/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 23:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat heb je heel fraai gemaakt John. Ik ga dit idee zeker opslaanwant dat komt nog wel een van pas. De vleugel is ook weer een mooi kunstwerkje.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Inventief gedaan!
Ik heb me zitten vergapen op de Japanse link die je plaatst... wowww... :shock:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 nov, 2017 0:11 am
Berichten: 9
Waanzinnig gaaf John! Die golfplaten zijn fantastisch gelukt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement