Bouwverslag Nr. 5
Beste bouwers,
Ik ben de afgelopen week weer druk bezig geweest met de bouw van deze Fokker.
Ik heb gelukkig nog een redelijk goed stuk plank gevonden, waaruit ik de vleugel kon maken.
Bij vorige verslagen, had ik al beschreven, hoe ik te werk ga, dus die beschrijving laat ik hier nu maar achterwege.
Voor mij was het meer van hetzelfde, op één ding na dan.
Nadat de vleugel in vorm klaar was, moest er in het midden bij de achterrand een uitsparing komen voor de vlieger, zodat hij beter uitzicht had.
Toen ik het stukje uitgezaagd had, bleven er natuurlijk dikke randen over. Op de foto's zag ik echter een dun randje.
Hier blijkt weer, dat je op foto's alleen die dingen ziet, als je weet waarnaar je moeten kijken, klinkt scryptisch.... wat bleek, aan de onderkant van de vleugel was een soort van tunnel of gewelf,
uitgespaart, dit zal ook wel te maken hebben gehad met de aerodynamische wetten en ook het zicht naar voren voor de piloot. En dat alles, omdat de cockpit zo nodig achter in de romp moest worden
geplaatst. Old habits die but slowly....
Enfin, heb mijn best gedaan alles zo goed mogelijk na te maken, dit was het resultaat:
boven:
de onderkant :
Hierna volgde het proces van gronden en schuren, hier ben ik nog mee bezig, maar door de droogtijd van de lagen grondverf, ben ik begonnen met de belangrijke fase van dit model. Hier valt of staat
het hele bouwwerk mee, n.l. het aanbrengen van de golfplaat bekleding bovenop de romp.
Een probleem, waar ik al tijden mee rondliep, hoe kan ik golfplaat op de juiste grootte maken, met mijn vaardigheden en gereedschap.
Even een verhaal over mijn speurwerk:
Voordat ik met dit model begon, had ik eindelijk op een Japanse modelbouw- site wat gevonden. Wat die bouwers daar maken, daar ben ik nog maar een kleine jongen bij. Iemand had een Junkers
G-14 en ook nog een Ford Tri-motor gebouwd uit hout, bekleed met golfplaat en dat in schaal 1/32. Daar ben ik even voor gaan zitten. Het mooie was, dat uitgelegd werd, met foto's, hoe je golfplaat op schaal kon maken.
De bouwer had een soort houder met twee boven elkaar geplaatste rolletjes met inkepingen, als een soort ouderwetse waswringer, kennen jullie dat nog...
in elkaar geknutseld, waar tussen hij aluminium plaat van 0,5 mm doorheen rolde, zodat het tussen de ribbels in vorm werd gedrukt.
Ik dacht, dat dat misschien wel wat simpeler kon, ik zal die Junkers G-40 wel nooit bouwen, zo mooi vind ik hem niet. Maar het bracht me wel op het idee, ook zo iets te maken.
Aangezien ik veel met aluminium tape werkt, dacht ik, dat dat makkelijker te vormen was dan dun metaal. Dat heb ik wel even geprobeerd, maar dat werd niets. Vooral ronde vormen zijn lastig.
Ik heb dus een houdertje uit hout, met twee verschillende dikke schroeven gemaakt, waarmee ik over een stukje tape rolt en presto, een fijn profiel. Op schaal ziet het er best goed uit.
In het afgelopen weekend ben ik druk bezig geweest, om de bovenkant van het model met tape e bekleden. Het viel niet mee, het luistert allemaal heel nauw, geen fouten maken en vaak stukjes opnieuw doen.
Maar het resultaat is wel geworden wat ik voor ogen had;
Tussen de bedrijven door heb ik ook nog vier steunen voor de vleugel gemaakt. Nu de vleugel klaar is, is het gewicht niet zo zwaar, dus vier steunen met dikke paperclips zullen het wel houden.
Het was weer een heel verhaal, maar ik vond het golfplaat verhaal toch wel belangrijk, om hier wat nader op in te gaan. Misschien hebben jullie er nog wat aan.
Op naar het volgende verslag.
Met vr.gr.
JohnH
Ref:
http://a011w.broada.jp/3ten/reikai2016.html http://a011w.broada.jp/3ten/