@Jeroen Ja ik doe eerst alles in de romp omdat ik daar toch die hele binnenkant in stroken aluminium en interieurgroen moet gaan spuiten. De wielbakken, vleugels en motoren worden het volgende hoofdstuk, als de romp eenmaal af is.
Ik ben voor die CA lijm vlekken al een tijdje op zoek naar debonder maar ik zag laatst ergens dat VMS ook een lijmresten remover heeft. VMS bevalt me tot nu toe prima met de producten die ze hebben. Dus daar ga ik eens naar op zoek.
Toch maar weer een update. En ik maar denken dat ik al aan airbrushen toe zou gaan komen. Nou, de eerste beetjes verf zitten erop maar daar is maar weinig van te zien want het is achter de cockpit dakramen waar een beetje PE dat een tiende mm overstak vast en zeker na de bouw heel duidelijk te zien zou zijn geweest en dat wilde ik voor zijn.
Verder van allerhande kleine en grotere dingen gedaan. De neus heeft wat aandacht gekregen met een beetje PE al en een extraatje van mijzelf onder de stoel van de bommenrichter. Nu heb ik foto's gezien waarbij het ronde paneel waar deze man op zat doorzichtig is al weet ik niet of dat een soort museum dingetje is of voor de operationele inzet, zodat de bommenrichter in de kin koepel zou kunnen kijken. Ik laat het dicht maar ga ook niet het houten vloertje daar plaatsen. Dat zie ik alleen maar terug in museumstukken. Dat is leuk maar waarschijnlijk niet operationeel.
Verder was het even wat stoeien met de bevestigingsbeugel van de ball turret. De PE van Eduard moet wel goed gepositioneerd worden, anders past het niet in de romp. Wat wel grappig is, is dat foto's laten zien dat de zuurstoffles voor de schutter op allerlei plekken aan de as bevestigd werd. Maar waar hij volgens de beschrijving moet komen is dus ook prima.
Het lijkt niet op te schieten maar dat is omdat dit gewoon meer werk vergt dan de vorige kit. Niet zo gek, want hij is ietsje groter
Plaatjes voor de liefhebbers.
Neusplatform met mijn toevoeging
Ball turret bevestigingsbeugel met ammo drums.
De bal zelf. (nog niet gelijmd zoals je kunt zien.)
Nog maar een koepel. Ik heb de indruk dat de hulzen collectors verkeerd om in de kit zijn verwerkt. Er zou voor de schutter geen mogelijkheid zijn om deze koepel te bedienen als ik hem volgens de beschrijving (en de bevestigingsuitsparingen) van de kit zou monteren. En foto's van the real thing laten ook zien dat er iets niet klopt.
Romp wat aangekleed.
Net als de neus. De PE beugel en het ding wat ermee vervangen moet worden naast elkaar. Verschilletje? mwa.
Cockpit dak. Met inhoud. Een getande PE ring op de opening voor de top turret heb ik er weer uitgehaald omdat deze ongetwijfeld bij het installeren van de top turres losgedrukt gaat worden en dan een zwervend leven zal gaan lijden in de cockpit. En dat ding zie je verder toch niet.
En tenslotte nog wat kistjes voor de .50 kogelbanden. Die banden zijn trouwens, als nutteloos maar grappig weetje, 9 yards lang. Dus die uitdrukking "Give him the whole nine yards" slaat op het opschieten van de kogelbanden door deze schutters. Mogelijk is dit nonsens maar wel grappig.