Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 17:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 17:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Wat een werk maar je maakt er een strak model van!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat begint nu toch echt vorm te krijgen. Als de romp dicht is denk ik dat het ergste leed is geleden.
Hoe heb je trouwens de wielbak vast gezet? Ik ben bang dat de kleine lijmvlakken en cyanoacrylaat niet erg sterk zijn, ik had het plan opgevat de neuswielbak door middel van een schot te fixeren.
Wil je me overigens een plezier doen en de hoogte van de cockpitvloer tot de bovenzijde van het achterschot meten? Ik had gelezen dat de Hasegawa cockpit sowieso te hoog zit, dan kan ik een nieuw schot met de juiste hoogte maken. Ik heb al een PE setje voor de cockpit en heb geen zin weer geld uit te geven aan een Pavla cockpit.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 maart, 2021 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
mr.vdh schreef:
Wat een werk maar je maakt er een strak model van!

Dankjewel D.J., ik doe mijn best.


Shake schreef:
Als de romp dicht is denk ik dat het ergste leed is geleden.

Als je het zo omschrijft, zou je niet zeggen dat het om een hobby gaat... :mrgreen:

Shake schreef:
Hoe heb je trouwens de wielbak vast gezet?
Wil je me overigens een plezier doen en de hoogte van de cockpitvloer tot de bovenzijde van het achterschot meten?

Tuurlijk Sjaak, ik denk dat bijgaande schets op al jouw vragen een antwoord geeft:

photo 535114

Links en rechts van de wielbak zitten massief vierkante strips zoals je kunt zien op de tekening. Dit geeft voldoende stevigheid en zorgt er ook voor dat de strip die het breder gezaagde gat moet opvullen, goed ondersteund en vastgezet kan worden.
Bovendien moet er ook nog een zooitje lood in de neus kunnen worden aangebracht want de Neptune is een echter staartzitter.
De wielbak heb ik trouwens eerst gepositioneerd in de romp en toen de secondenlijm aangebracht. Dan weet je zeker dat alles goed op zijn plek zit als de lijm droogt.
Tot slot de radome gemonteerd. Door deze als laatste aan te brengen, heb je tot die tijd ruimte om via de achterzijde de neuswielbak goed op zijn plaats te krijgen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2021 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi werk Paul, ziet er mooi uit!

Sja, conversiesets... bij m'n EP-3B zat een neus die niet paste, vol met gaten en deuken zat en uiteindelijk gewoon een slecht gevulde kopie van de kit-neus was.
De neus uit de kit heb ik toen zelf maar aangepast, ook die APS-20 (dacht ik) radome onder de romp leek wel een gatenkaas. De bovenste bulten waren krom en te lang, en pasten ook nog eens van geen kant... en er is maar 1 1/72 P-3 Orion, dus voor een andere kit kon het niet bedoeld zijn! :mrgreen:
Afbeelding
Bij die conversie moest ik ook bomluiken, sonarboeien pylons, etc dicht maken. Er is al met al denk ik een halve tube Milliput doorheen gegaan met dit ding (heeft uiteindelijk ook jaren geduurd voor hij af was... :oops: )
Afbeelding

Afbeelding
Succes, wordt uiteindelijk een mooie en vrij unieke variant! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 apr, 2021 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Bedankt voor de schets, staat opgeslagen in de Neptune folder.
In eerste instantie dacht ik dat je jezelf een hoop ellende op hals zou halen door de wielbak te monteren ná het samenvoegen van de romp, maar dat is uitstekend uitgepakt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 apr, 2021 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
@Jeroen: Da's ook een mooie conversie zo'n EP-3B-variant. Nog nooit eerder in model gezien.

@Sjaak: graag gedaan. Hopelijk draagt mijn voorwerk bij aan een mooie P2V-5 van jouw kant.


Gr.Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Intusssen zijn de vleugels gemonteerd. De vleugelbevestiging van de kit is zeer degelijk en zodanig dat de V-stelling eigenlijk geen probleem op levert.

Het lood kan er in.
Nu de vleugels er tegenaan zitten kan met een plakje daklood op de neus bepaald worden hoeveel gewicht er in de neus moet. Da's nog aardig wat; de Neptune wordt nu een echte zwaargewicht.
Van het daklood heb ik een soort huifje gevouwen dat via de neusopening op ver de neuswielkast de romp in geschoven kan worden.

photo 535327


Het lood heb ik in de romp gefixeerd met universeellijm. Wie is er niet ooit de fout mee ingegaan dat een stukje tegengewicht alsnog van zijn plek kwam waardoor een model de rest van zijn leven alsnog een staartzitter bleef...ik wel dus. :mrgreen:

photo 535329



Dan het glaswerk. Die naam verdient het eigenlijk niet, doorschijnend is een betere classificatie dus er is werk aan de winkel.
Ook dit is weer een mooi klusje voor tussendoor terwijl de rest ligt te drogen.

De boel eerst maar 'ns flink opgepoetst met Tamiya Rubbing Compound:

photo 535330
Ik ben niet vaak zulk kwalitatief matige transparante onderdelen tegengekomen, eigenlijk is er maar één ander merk die nog beroerder glaswerk meelevert (Mach).


De neuskoepel moest er ook aan geloven. dit is ook wat dof en tamelijk ruw gegoten. Na de poetsbeurt alles in een badje met P+ gedipt.

photo 535328


Als het een beetje meezit kan al snel de neuskoepel op zijn plek. Dan begint het echt een P2V-5 te worden.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat is een behoorlijke plak lood :shock: . Was het gezien M = F*d niet handiger een massief stuk wat verder naar voren te plaatsen? Scheelt toch in het totaalgewicht en de belasting van het landingsgestel. Verder goed te zien dat de het glaswerk te redden is, aan de foto van de canopy te zien kan je er zelfs doorheen kijken :wink: .

Verder eens gekeken naar de standaard cockpit van Frog/Hasegawa/Revell en geconstateerd dat deze 4 millimeter moet zakken, best een fors verschil.

photo 535486

photo 535485

Verder ziet het er allemaal goed uit, ik vermoed dat mijn exemplaar binnenkort uit de conservatie wordt gehaald.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Shake schreef:
Dat is een behoorlijke plak lood :shock: . Was het gezien M = F*d niet handiger een massief stuk wat verder naar voren te plaatsen? Scheelt toch in het totaalgewicht en de belasting van het landingsgestel.


Sjaak,

Zo ik het nu heb gedaan, ben ik met 1 stuk lood klaar i.p.v. getob met een bonk opgevouwen lood voor de neuswielbak.
Het lood zit nu maar een paar mm van de neuskoepel af, heel veel verder naar voren kun je toch niet.
Maar wat een nog belangrijker reden is om niet te bezuinigen op lood, heeft te maken met de "sit" van de P2V-5. Deze staat echt veel meer achterover dan de -7 zoals je op onderstaande foto kunt zie. En er zijn foto's dat de staart nog dichter bij de grond hangt (ook zonder lekke banden :wink: ).


photo 535516
bron: IPMS-NL

Dit betekent dat er meer lood nodig om er zeker van te zijn dat ie alsnog niet op zijn staart zou gaan. Terwijl ik dit zit te schrijven, bedenk ik me dat het wel slim was geweest als ik het lood voorafgaand aan het vastlijmen even gewogen had.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr, 2021 11:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Eindelijk is de neus erop gegaan. Want wat voor de mens geldt qua aangezicht, gaat ook op voor een vliegtuig.
De passing van de transparant resin neuskoepel viel mij mee als komt ook hier wel het nodige aan plamuur aan te pas.
Vooraf heb ik twee stukken resinmitrailleur uit de Blackbirdset in de koepel gelijmd.
Het is verstandig om vóór het definitief vast zetten van de neuskoepel de positie eerst goed te markeren. De stand corrigeren na montage met secondenlijm is niet meer mogelijk en een scheve neus is ook geen gezicht.

photo 535802

De oplettende kijkert zal zijn opgevallen dat er geen oranje meer in de cockpit aanwezig is. Bij het bestuderen van diverse kleurenfoto's kon ik eigenlijk nergens iets van oranje ontwaren.
Ik ben daarom begonnen om de stoelbekleding en riemen over te schilderen in een wat gematigder kleurstelling.


Aan de achterzijde van de romp bevinden zich nog twee uitstulpingen. Deze housings zijn voor de AN/ALR-3 Radar Warning Receivers maar die waren niet aanwezig op de MLD P2V-5.
Voorzichtig verwijderen dus. Ook de vier gaatjes daarachter voor de vier stekelantennes mogen dichtgezet worden.


photo 535801

Mocht je een andere variant willen bouwen dan die van de MLD dan is het raadzaam om de foto's te raadplegen v.w.b. de plaatsing van antennes en sensoren. Die kan per uitvoering/kist verschillen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement