Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 17 maart, 2021 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Paulus de Boskabouwer schreef:
- Welke lijm gebruik het liefst? Gewone cyanoacrylaat als uit de bouwmarkt of anaerobe lijm b.v. Colle21. En dan de dunne of de gelvorm?
- Heb je een optimale mengverhouding?
- Hoeveel tijd heb je na het mengen om te verwerken?


Hoi Paul,

-ik heb diverse lijmen geprobeerd (ook die goedkope van de Aldi en Action enzo) en bij mij werkt het tot op heden het beste met Zap-A-Gap medium; daar mengt de talkpoeder het beste mee. Bij sommige andere lijmen wordt het al heel snel een harde klont, alsof die talkpoeder als accelerator werkt o.i.d. Colle 21 heb ik (nog) niet geprobeerd
-nee, niet echt, het hangt ook een beetje van de toepassing af, als het grotere gaten zijn hou ik het wat dikker en daarna wat dunner eroverheen (net als met plamuur werkt meerdere dunnere lagen beter als 1 dikke klomp)
-dat hangt een beetje af van de lijm, en vooral de ouderdom -toen mijn Zap-A-Gap net nieuw was moest ik vrij snel werken, nu is het 2 jaar oud (bewaar het in de koelkast) en heb ik een minuut of 5 om het te verwerken. Door de talkpoeder kan het ook gerust een nacht drogen, even met een mesje het ergste eraf schrapen en dan schuren.

Vaak is nog wel een laagje vullende primer nodig omdat er wat plekjes in kunnen zitten, vooral met nieuwe lijm heb ik dat gemerkt omdat die niet de kans heeft nog wat de vloeien.

Grootste nadeel vind ik dat het kleurloos is en je het soms slecht kunt zien, zoals hier op de A-6A... :wink: Ik heb op Youtube wel eens gezien dat iemand er pigmentpoeder doorheen mengt zodat je het beter kunt zien.
Afbeelding

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 0:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Huib2 schreef:
Knap werk aan deze elegante dame, Paulus. Mooi om te zien.

Dankjewel, Huib.
ik houd jouw kunstwerkjes ook in de gaten 8)


jeroen_R90S schreef:
ik heb diverse lijmen geprobeerd....

Fijn dat je dit wilt delen met ons, Jeroen. Ik vind het een techniek die zeker de moeite waard is om uit te proberen. :brouw:


Vandaag de resincockpit een kleurtje gegeven en in de romphelft gelijmd. Cockpitkuip zelf is grijs, rest van het interieur is Interior Green. De stoelkussens zijn oranje.

photo 533778


We naderen het punt dat de romphelften tegen elkaar kunnen. :D

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 maart, 2021 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Graag gedaan hoor, ik leer hier ook nog steeds nieuwe dingen, dat is het leuke van een forum als dit :)
Mooie voortgang ook trouwens, leuk detail altijd, die oranje stoelkussens. Mijn EP-3B (ook zo'n oude Hasegawa kit aangepast) had die ook, en zelfs mijn A-6A heeft ze nog -al werden ze daar op een gegeven moment vervangen voor iets minder opvallends (net als de vliegeroveralls, die waren eerst ook oranje)

Succes met sluiten, gaat vast goed komen :brouw:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2021 13:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Nou, het sluiten van de romp is er van gekomen. :D
Eerst de standaard raampjes in de romphelften gelijmd en afgeplakt en toen de boel tegen elkaar gezet.
Ik heb ervoor gekozen om direct de neus ertegenaan te zetten omdat deze maatgevend is voor de aansluiting van de romphelften. Zoals eerder genoemd heeft Blackbird aan de onderzijde van de resinromp niet voorzien in enig verband. Nu de neus erop zit, is dat wel het geval.
Je zou kunnen zeggen: dan breng je toch vooraf wat verstijving aan? Dat kan maar er is ook nog iets aan de hand met de neuswielbak, die zit asymmetrisch t.o.v. de lengte as van het vliegtuig. Alleen heeft Blackbird dat niet helemaal correct uitgevoerd. Daar moet ik nog even een ei over leggen.
Er moest in de bovenzijde van de resinromp een stukje strip gezet worden om het geheel zo netjes mogelijk aan te laten sluiten.

photo 534590
Na een nachtje drogen is het eerst laagje Alabastine erop gezet. Al met al een aardig karweitje


En om even af te kicken van de stukadoorswerkzaamheden zijn tussendoor de resinwielen van een kleurtje voorzien.

photo 534591
De wielen zijn van Plusmodel, setje AL7018

De volgende stappen staan vooral in het teken van nog meer plamuren en een oplossing voor de neuswielbakconstructie.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2021 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Netjes allemaal. Dat geplamuur en geschuur is wel een risico met de wat obscuurdere producenten van resin onderdelen. Gelukkig is het in goede handen zo te zien.

En, mooie cockpit en wielen :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2021 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooie vorderingen! Als ik het goed zie/begrijp heb je de Pavla cockpit en de neus gebruikt om de romp uit te lijnen en ook enige stevigheid te geven. Slim idee dat ik zeker ga kopiëren :D . Alleen jammer dat ik het met de cockpit van de kit moet doen, die ook nog wat te hoog in de romp schijnt te zitten. Ik ga waarschijnlijk een nieuw schot achter de cockpit maken waardoor deze wat zakt.
Verder schiet het aardig op, vleugels en motoren al in elkaar, props en wielen geschilderd, bijna klaar :wink: . De wielen zien er trouwens knap uit, misschien ook maar 2 setjes aanschaffen.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 maart, 2021 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knap werk hoor. Ik benijd je niet met het plamuren en schuren maar wat ik zie is erg fraai.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Inderdaad het betere bouwwerk -ik vind het altijd mooi om te zien als je er dan primer overheen zet :)
Mooie wielen ook trouwens!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Bedankt voor de aanmoedigingen, mannen. die willen je nog wel eens helpen als je in de schuur- en plamuurzooi zit. Maar goed, je wilt een P2V-5 toch?
Dus effe doorbijten nog en dan hebben we het grofstoffelijke werk gehad.

Verder met de neuswielbak/ -kast dus. Daar ligt nog een kleine uitdaging want die zit bij de -5 niet in het midden. Alleen de bak want het neuswiel zelf zit wel gewoon in het midden.
In het vooraanzicht valt de positie van de bak alleen op door de geopende wieldeuren die uit het midden zitten.
Bij de echte P2V-5 zit het neuswiel 4 feet naar achteren t.o.v. de -7 omdat bij de laatste de radome naar voren is verplaatst om een langer bommenruim kwijt te kunnen. Dit maakt ook dat de P2V-5 meer achterover staat dan de -7.

:idea: Een goede uitleg over het neuswiel en andere verschillen tussen de varianten vind je hier

De wielbak van Hasegawa is te kort. Blackbird heeft een langere wielbak met bijbehorende deurtjes in hun resinset gedaan. Gelukkig want die is bruikbaar volgens de tekening uit de MIP 1990-1.
Eerst de radome gedry-fit en toen de wielbak gepast. Dit komt allemaal redelijk netjes uit.
photo 534825
De wielbak eindigt vlak voor de radome.


Op basis van de tekening heb ik de positie van de wielbak afgetekend. Het is wel zaak hier even op te letten want de tekening geeft alleen de positie in een bovenaanzicht weer maar we gaan natuurlijk niet beginnen te zagen vanaf de bovenkant :wink: .


photo 534823
Even omdenken, dubbelchecken en dan aftekenen en pas dan de zaag erin, aan de onderkant natuurlijk.


photo 534822
Om een mooi parallel zaagsneetje te krijgen, heb ik een stukje Dymolettertangtape gebruikt.


Aansluitend links en rechts van de wielbak wat dikkere strip gelijmd om de bak in bedwang te houden en het ding vastgelijmd met secondenlijm
Dit is een mooi moment om de radome vast te lijmen. Er komt direct meer verband in de romp en het geheel voelt meteen degelijker aan.
Tot slot met strip de te brede opening (er is immers een stuk weggezaagd) opgevuld met strip.

photo 534824
de romponderzijde rond de wielkast geplamuurd. Dat beetje kan er ook nog wel bij :mrgreen:


Eigenlijk wel slordig van Blackbird dat je een dergelijke best dure conversiekit nog weer moet gaan verbouwen om een wielkast correct te krijgen maar goed dat kom je nu eenmaal tegen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 12:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Ik ga het niet mooier maken dan het is: deze conversie brengt het nodige aan plamuurwerk met zich mee.
De maatvoering, de verschillende materiaalsoorten en de uitlijning hebben allemaal invloed op het uiteindelijke resultaat.
Tel daar bij op dat door het gebruik van secondenlijm alles zo goed mogelijk in 1x op zijn plek moet zitten.
Uiteraard helpt aandachtig dry-fitten en uitlijnen voordat je gaat lijmen maar ik ontkom er blijkbaar niet aan om nog eens flink in de tube Alabastine te moeten knijpen.

photo 534986


De resinneus past redelijk echter ook hier nog behoorlijk wat plamuur op moeten zetten voordat de aansluiting op de rest van de romp mooi strak en symmetrisch was.

photo 534985


Als de romp naar mijn zin is mogen de vleugels er tegenaan, eindelijk :D

Een snelle passing van de canopy heeft al uitgewezen dat hier de volgende uitdaging ligt: past voor geen meter.


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement