Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2021 12:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Interessant onderwerp, succes!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2021 21:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Je hebt gelijk dat het moeilijk is om paneel lijnen netje over te laten gaan van plastic naar plamuur en terug bij het graveren. Heb ik wel gemerkt bij mijn space shuttle. Het plamuur heeft een keer graveren nodig en het plastic al snel twee of meer en als je pech hebt breken er klontjes uit het plamuur en dat ziet er dan helemaal niet uit. Misschien is het een idee om eerst een laag glans vernis aan te brengen over het plamuur, om het te binden en het risico op wat ik net aangaf wat te verkleinen. Maar ik moet erbij zeggen dat ik dat nooit uitgeprobeerd heb en het is zinvol om eerst maar eens wat te experimenteren op een minder waardevol stuk plastic.

Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2021 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Klaasdebouwer schreef:
Je hebt gelijk dat het moeilijk is om paneel lijnen netje over te laten gaan van plastic naar plamuur en terug bij het graveren. Heb ik wel gemerkt bij mijn space shuttle. Het plamuur heeft een keer graveren nodig en het plastic al snel twee of meer en als je pech hebt breken er klontjes uit het plamuur en dat ziet er dan helemaal niet uit. Misschien is het een idee om eerst een laag glans vernis aan te brengen over het plamuur, om het te binden en het risico op wat ik net aangaf wat te verkleinen.


Bedankt voor de tips en ideeën, Klaas. Gelukkig kan ik er nog even nadenken want er is nog genoeg te doen.

Ik probeer de karweitjes met een hoog bouwdip-risico af te wisselen met routinezaken.
Mijn plan is om eerst de romphelften in orde te krijgen. Stiekem de romphelften al met tape tegen elkaar gezet en wat andere onderdelen zoals de resinneus en radome gepast. Dat gaat wel goedkomen.
wat wel een zorgenkindje gaat worden is de canopy, die is echt aan de brede kant. Ook dat punt kan nog even vooruit geschoven worden.
Ondertussen rommel ik verder met deelconstructies zoals de propellers, de wielen en de vleugel. dit zijn eigenlijk allemaal onderdelen die volgens de bouwtekeningen afgewerkt kunnen worden op de neuswielpoot na, die is behoorlijk anders dan bij de P2V-7.

Het cockpitresinsetje is ook in huis dus die maar beetgepakt om te zien hoe het past. Pavla c72069 wel een setje voor een P2V-7 die een ander middenconsole heeft maar ik laat het zo.
Wel heb ik de grote radarscope uit het midden van het dashboard vervangen door wat instrumentachtigs.


photo 533289
Niet echt een goedkope oplossing maar met deze cockpit ziet het er al een stuk beter uit dan die kale bedoening uit de kit.


photo 533281
De binnenkanten maak ik kaal. Ik verwacht weinig problemen met de passing.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 maart, 2021 0:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Inmiddels drie plamuurlagen verder op de romphelften maar het ziet er nu goed uit dus leek het mij een goed moment om de helften even in de primer te zetten. Dan zijn de laatste oneffenheden wat beter te zien.
Het leek mij handiger om de rompdelen zo goed mogelijk afgewerkt te hebben voordat de resincockpit er in gezet wordt.

photo 533780

Zoals te verwachten viel, zitten er toch nog wat plekjes in dus laag 4 komt er ook nog aan.


Achter de cockpit zitten drie raamopeningen. Ik heb er wat dikke stukken transparant plastic in gelijmd.
photo 533781

Door deze ruitjes in de vorm van de romp te vijlen en daarna te schuren en te polijsten komen ze mooi gelijk met het rompoppervlak te liggen.


Tussen al het plamuur- en schuurwerk door zijn de propellers afgemaakt.

photo 533779

Je moet toch ook je schildersvaardigheden een beetje bijhouden al zie ik nog wat bijwerkpuntjes op de foto.


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi werk op de romphelften! Zelf ben ik zo goed als van de plamuur af en gebruik secondelijm met talkpoeder -door het talkpoeder is het goed te scriben omdat het ongeveer even hard is als het plastic (zeker met het hardere Hasegawa plastic). Verder krimpt en barst het ook niet, tenzij je er heel gek mee doet...
Wat bij mij ook nog wel lukt is eerst primer eroverheen, en dan daar pas in scriben -dan scribe je eigenlijk in de primer. Dat resulteerd wel in wat subtielere lijntjes...

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 8:06 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
jeroen_R90S schreef:
Zelf ben ik zo goed als van de plamuur af en gebruik secondelijm met talkpoeder


Hoi Jeroen,

Hoewel ik dit nu niet meer toe kan passen op de Neptune, lijkt me dit een interessante techniek dus ben ik zo vrij om mijn vragen op een rijtje te zetten:

- Welke lijm gebruik het liefst? Gewone cyanoacrylaat als uit de bouwmarkt of anaerobe lijm b.v. Colle21. En dan de dunne of de gelvorm?
- Heb je een optimale mengverhouding?
- Hoeveel tijd heb je na het mengen om te verwerken?

Ben heel benieuwd en ga het zeker uitproberen :brouw:

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 maart, 2021 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Mooie propellers zeg. :)

Ga je die raampjes nog verder polijsten? Ik gebruik tegenwoordig na het steeds fijner wordende schuurpapier en de pads (van sp 400 naar 1200, 2000, pads 4000 en 6000) de polijst middelen van Tamiya en die zijn echt prima. Ik begin met grof en werk via fijn naar de finish (drie gradaties in tubes) en man wat werkt dat goed. Vooral met transparant plastic.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Klaasdebouwer schreef:
Ga je die raampjes nog verder polijsten? Ik gebruik tegenwoordig na het steeds fijner wordende schuurpapier en de pads (van sp 400 naar 1200, 2000, pads 4000 en 6000) de polijst middelen van Tamiya en die zijn echt prima.


Dat is zeker de bedoeling, Klaas. Mijn plan komt overeen met de wijze die jij hanteert, zo hoop ik ook tot nette heldere ruitjes te komen.


De romp heb ik nu even met rust gelaten en me ondertussen gericht op de vleugels. daar valt verder weinig spectaculairs over te zeggen want die zijn volgens de handleiding in elkaar gezet met als enige toevoeging de 2x 8 pylons.

photo 534219

De resin pylons zijn eigen gietsels van Shake. Erg fijn dat ik die niet zelf hoef te fabrieken. Het vroeg wel wat aandacht om deze netjes uitgelijnd en evenwijdig onder de vleugel te krijgen.
Het vlak waar de pylons moeten komen heb ik op beide vleugels met tape afgekaderd om er zeker van te zijn dat deze symmetrisch onder het vliegtuig komen te zitten. Daarna met evenwijdige potloodlijnen de posities van de pylons over het vak verdeeld en de montagegaatjes geboord.
Bij het monteren braken nog wel wat ophangpuntjes van de pylons af dus er moeten nog weer wat details worden toegevoegd,


Aansluitend de hele vleugel in de primer gezet om de laatste ongerechtigheden op te sporen.

photo 534220


Morgen even een dry-fit van de rompdelen met de vleugels. Ik ben erg benieuwd hoe het uit gaat pakken qua passing en uitlijning.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Tijd voor een dry-fitmomentje, altijd leuk.

De hoofdonderdelen met tape in elkaar gezet. Beide romphelften vertonen wat eigen wil. daar zal met gepaste maatregelen wat aan gedaan moeten worden.
De resinneus en radome lijken goed bruikbaar.

photo 534296

Nu maar eens bekijken hoe het verder met de resincockpit moet.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Knap werk aan deze elegante dame, Paulus. Mooi om te zien.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 45 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement