Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 mei, 2021 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Paulus de Boskabouwer schreef:
Op de propellers zit ook nog een rood bandje. Omdat de spinners vrij spits van vorm zijn, leek het mij beter om een uitslag te maken en dit over te nemen op rood decal.
Da's een goeie! Ik heb hier ook zo'n Olfa cirkelsnijder liggen, waar ik nogal eens ruzie mee heb als ik in maskeertape zit te snijden: krijg het regelmatig voor elkaar dat de cirkel niet precies rond is.

De truc die jij nu uithaalt om een band op de spinner te maken zal vast ook lukken om een spiraal op een spinner te krijgen. En dat moet ik ooit nog eens een keer doen.....

Cheers, Peter (die nou zit te peinzen of ie nog een extra Neptune met conversie set in huis moet gaan halen, want dit ziet er toch wel leuk uit!).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 mei, 2021 13:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Plasticprutser Peter schreef:
Da's een goeie! Ik heb hier ook zo'n Olfa cirkelsnijder liggen, waar ik nogal eens ruzie mee heb als ik in maskeertape zit te snijden: krijg het regelmatig voor elkaar dat de cirkel niet precies rond is.


Daar heb ik weinig last van, Peter. Misschien ligt het aan je snijder of aan de ondergrond. Wat ik doe is een stuk afplaktape op de snijmatplakken en daar de cirkelsnijder stevig in prikken, gaat eigenlijk altijd goed.
Ik heb nog een ander merk cirkelsnijder en daar lukt dit ook mee.

Plasticprutser Peter schreef:
Cheers, Peter (die nou zit te peinzen of ie nog een extra Neptune met conversie set in huis moet gaan halen, want dit ziet er toch wel leuk uit!).


Het resultaat gaat de goede kant op maar het is geen eenvoudige ombouw. Ik ben geen snelle bouwer maar in dit ding gaat uiteindelijk tussen de 150 en 200 uur zitten, schat ik zo. Dat is wel inclusief uitzoekwerk op internet en speuren in vieze vliegtuigboekies.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2021 13:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Na het aanbrengen van de decals zijn de uitlaatsporen aan de beurt. Die zijn nogal nadrukkelijk aanwezig op de echte toestellen.
Eerst de sporen gespoten in Humbrol 98 Chocolate Brown. Wel even goed uitkijken hoe de sporen lopen, vooral aan de onderzijde.

photo 538440
photo 538439
photo 538441

En het begint er nu echt op te lijken.
photo 538442

De uitlaatsporen worden nog geaccentueerd met lichtgrijs. Ik ga nog even uitzoeken of ik dat wil spuiten of dat ik daar iets van verweringspoeder voor ga gebruiken.
In geval van dat laatst moet eerst een (zijde-)matlaagje worden aangebracht om het poeder te laten hechten.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hij wordt erg fraai! De eindstreep komt nu snel in zicht.
Je oplossing voor de rode band om de spinner is goed gelukt, het valt me nu pas dat deze (ook) niet op het decalsheet zitten :(. Overigens heb ik net als Peter ook wel eens ruzie met de Olfa cirkelsnijder, voornamelijk omdat ik hem weinig gebruik (denk ik...). Op de beurzen heb ik regelmatig likkebaardend naar zo'n DSPIAE cirkelsnijder staan kijken, maar het prijskaartje dat eraan hangt heeft me tot nu toe weerhouden.

photo 538551

Het vakantiegeld komt eraan, dus wie weet :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 mei, 2021 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Die uitlaatsporen zijn fraai. Dat maakt het ook echt een model imo. Voor het aanbrengen van het lichte grijs (of wit) zou ik voor pastelkrijt of eventueel olieverf gaan (wel eerst een beschermende laag spuiten). Je houdt dan meer controle over het resultaat. Er zal vast wel iets van Mig voor in de handel zijn, maar dat zal ook een aardig prijsje hebben.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei, 2021 11:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Shake schreef:
Op de beurzen heb ik regelmatig likkebaardend naar zo'n DSPIAE cirkelsnijder staan kijken, maar het prijskaartje dat eraan hangt heeft me tot nu toe weerhouden.
photo 538551
Ik heb deze, en hij is z'n euro's zeker waard!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 mei, 2021 23:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Plasticprutser Peter schreef:
Die uitlaatsporen zijn fraai. Dat maakt het ook echt een model imo. Voor het aanbrengen van het lichte grijs (of wit) zou ik voor pastelkrijt of eventueel olieverf gaan (wel eerst een beschermende laag spuiten). Je houdt dan meer controle over het resultaat. Er zal vast wel iets van Mig voor in de handel zijn, maar dat zal ook een aardig prijsje hebben.


Ik heb nog zo'n setje pigmentpoedertes van Revell liggen; die ga ik denk ik gebruiken. Het zijn zes basiskleuren dus we kunnen alle kanten op.
Er moet sowieso eerst een zijdematlaagje over de hele kist heen gesproeid worden omdat ik ook nog plannen heb om de paneellijnen op te halen met potlood.

Tja, zo'n Dispeiaiejae-ding ziet er gelikt uit. Op zich red ik met met de snijpasser prima maar voor 1:72 zou het een handige tool zijn om ook kleinere diameters dan ca. 10 mm te kunnen snijden.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 mei, 2021 18:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Na het aanbrengen van een laagje Alclad Clearcote Semi-mat heb ik de stap gewaagd om de paneellijnen op te halen met een potlood.
Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een geodriehoek, een flexibele liniaal en Dymolettertangtape.

Gelukkig heb ik nog een ongebouwde Neptune liggen die ik als leidraad voor de paneellijnen kan gebruiken.

Eerst met een B-potlood met een goede scherpe punt de lijn getekend. Lijnen die niet goed uitpakken worden weggegumd.
photo 538691


Daarna in de vliegrichting subtiel na strijken met een schuin afgesneden stukje gum.
photo 538692

Volgorde: onderkant vleugels, bovenkant vleugels, bovenkant romp, onderkant romp en tenslotte de motorgondels.

Het resultaat vind ik niet verkeerd.
photo 538688
photo 538689
photo 538690

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 mei, 2021 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 11 sep, 2013 13:26 pm
Berichten: 87
Wordt een geweldige kist :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 mei, 2021 3:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Ik heb er ook wel eens aan gedacht om zo de lijnen te zetten en zeker nu ik zie bij jou dat het gewoon strak is ga ik dat zeker een keer proberen..
Het word een stoere bak zo :D

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement