Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2021 21:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Aldus geschiedde....


Klaar om voorzien te worden van een primerlaagje, in dit geval Humbrol acrylbased


photo 537315


Er gaat toch nog wel flink wat verf tegenaan:


photo 537316

Het ziet er allemaal aardig strak uit. Wat mij betreft kan de volgende laag, het Tamiya Pure White, er snel op.
Het voordeel van deze spuitbusverf is dat ik niet om de haverklap mijn airbrush hoef te vullen, bovendien droogt dit mooi hard en glanzend op waardoor het model snel weer te hanteren valt.
Met Xtracolor duurt het drogen allemaal een stuk langer. Tenslotte is mijn ervaring dat de Tamiyaverf nauwelijks vergeelt in tegenstelling tot veel enamels.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 apr, 2021 8:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Dat ziet er strak uit Paul! Zeker na zo'n ingrijpende conversie willen er nog wel eens oneffenheden zichtbaar blijven maar dit ziet er gewoon goed uit.

Mooi werk!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 apr, 2021 12:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Het is in 1 keer een geheel geworden. Nu zie je direct de mooie lijnen van deze kist.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 apr, 2021 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Bedankt, mannen. Het is zeker meegevallen: zo goed als geen oneffenheden. Nadat de primerlaag goed droog was heb ik nog even alles kritisch nagelopen.
Nog de laatste stofjes eraf en toe de spuitbus eroverheen gejorist.

photo 537369


Dat schiet altijd wel lekker op, grote vlakke spuiten met een spuitbus.

photo 537370


Hoewel... toch nog een zakker om weg te werken :?

photo 537371

Maar goed, dat is niet heel erg want de spuitbus was inmiddels leeg en er moet eerst een nieuwe komen omdat ik achteraf zag dat het kielvlak wat schraal gespoten was.
dus kan ik intussen de ongerechtigheden wegwerken.
Als het wit helemaal naar mijn zin is, wordt de volgende stap het pre-shaden. Dan wordt het pas echt leuk :brouw:

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 mei, 2021 13:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 11 apr, 2011 0:35 am
Berichten: 23
Woonplaats: Gorinchem
Ziet er mooi en strak uit.
Altijd weer een genot om naar zo'n interessant onderwerp te kijken.
Ga het zeker volgen

succes
Joop


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 mei, 2021 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat spuitwerk ziet er verdraaid strak uit. Wit is altijd een lastige kleur maar dit is heel fraai.

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 mei, 2021 22:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Dat Tamiya wit is zeker een aanrader.
Ik heb de zakker verwijderd en het hele ding nog een keertje wit overgespoten. Zoals ik al eerder schreef, droogt de Tamiyaspuitbuslak erg vlot en hard op zodat ik al vrij snel kon beginnen met afplakken voor het preshaden van de grijze bovenzijde.

Het afplakken is een tijdrovend karweitje omdat er veel krommingen afgeplakt moeten worden. Met name bij de motorgondels.
Bij dit schema is het uitermate belangrijk om goed de symmetrie in de gaten te houden bij het afplakken. De scheidingslijnen tussen het grijs en wit aan de zijkanten van de romp moeten voor en achter de vleugel in elkaar verlengde liggen.
Begin je bij de neus verkeerd dan kom je te hoog of te laag uit bij de staart. Check vooral de foto's.


photo 537467
De kaders plak ik altijd af met gele tape van Tamiya of Kip. De grote vlakken dek ik af met een goedkope low tacktape van de Action.

Ik heb ervoor gekozen om het wit niet te preshaden. Dat wordt m.i. echt too much als je naar de foto's kijkt van de echte kisten. Het grijs kan wel wat verlevendigd worden vandaar de preshade met Revell R9 Anthraciet.
Deze kleur gebruik ik altijd als alternatief voor "zwart". Vaak in combinatie met PanzerGrau (Humbrol 67). Op kleinere schalen komt dit beter over vind ik.



photo 537466
Meteen het anti-glare vlak voor de cockpit ook maar meegenomen met spuiten.



Na de eerste spuitgang was ik niet helemaal tevreden met het resultaat. Daarom met wit de overdaad aan preshading weer wat teruggebracht.

photo 537468


Ik heb tot nu toe nog geen paneellijnen aangebracht omdat ik daar nog een oplossing voor zocht. Alle resindelen en geschuurde oppervlakken zijn dus nog glad en vlak.
Het plan is nu om d.m.v. preshading en zonodig postshading gecombineerd met potloodlijnen, de panellijnen te accentueren.
Een testje heeft al uitgewezen dat het op dit moment niet gaat lukken om op het wit een zichtbaat potloodstreepje te krijgen omdat de verf zo glad en hard is.
Daar kunnen we dus pas mee verder nadat alles in een matte eindlaag is gezet.

Hopelijk kom ik snel toe aan het spuiten van het Medium Sea Grey.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 mei, 2021 12:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooie basis. Is het geen optie om een microzaagje te gebruiken (JLC)? Geeft een netter resultaat imho.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 mei, 2021 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Silenoz schreef:
Mooie basis. Is het geen optie om een microzaagje te gebruiken (JLC)? Geeft een netter resultaat imho.


Neuh, dat stadium ben ik nu al voorbij met deze bouw. Ik heb het overwogen maar voorzag problemen met de verschillende ondergronden (plastic, plamuur, resin).
Ik durfde het niet aan om met scriben te gaan pionieren op dit model.

Even terugkijkend op dit topic zie ik dat ik van een aantal zaken gewoon verzuimd heb even een fotootje te maken. Blijkbaar was ik lekker bezig en dan vergeet je dat.
Zo heb ik een nieuw zoeklicht gefabriekt omdat die uit de kit veel te klein is qua diameter en ik heb afgeronde strips tegen de rompzijkant boven de radome gezet.
Verder drie luchtinlaatjes en pitotbuisjes toegevoegd aan de romp. De foto's houden jullie tegoed.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 mei, 2021 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Volgende stap is het spuiten van het Medium Sea Grey Xtracolor X3.
Eerst nog wat impressies van het afplakwerk, die eigenlijk nog bij de vorige post hoorden. Afijn,de plaatjes spreken voor zich:

photo 537614

photo 537613


Het grijs ging vrij vlotjes dus na het drogen en uitpakken even een voorproefje met de propellers erop:

photo 537610



photo 537612


Toch was ik niet helemaal tevreden met het eindresultaat. Het grijs zit er prima op maar de kleur vond ik wat te donker en te vlak.
Dit heb ik opgelost door het grijs te postshaden met Xtracolor X221 Hellgrau RLM63. Een prima neutraal lichtgrijze kleur die hier goed bij past.
Uiteraard moest het wit en zwart weer opnieuw afgeplakt worden, dat dan weer wel...

photo 537609


Op de foto komt het wellicht niet helemaal uit de verf maar na het postshaden zit er meer leven in het grijs door de schakering. Precies zoals ik voor ogen had. Het moet ook weer geen afgeleefde kist worden, het is tenslotte de MLD.

photo 537611


Hierna kunnen de decals erop en de nodige details afgewerkt worden. :D

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement