Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:06 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 22 apr, 2021 6:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is strak plamuurwerk. Mooi gedaan hoor. Het is een hele operatie maar de resultaten mogen er zijn.
Het lijkt wel net of je neuswiel geknikt is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 apr, 2021 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Deze bouw blijft me verbazen. Wat een werk zeg. Maar dan heb je straks ook een unieke kist. Maak je bij het polijsten gebruik van de drie tamiya compounds? Ik gebruik ze alle drie op volgorde en ben steeds weer verbaasd over het resultaat. Echte aanrader.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 apr, 2021 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
fvdm schreef:
Het lijkt wel net of je neuswiel geknikt is.


Er zit ook een lichte knik in dus dat klopt. De neuswielpoot stond er echter eventjes los onder om even te bekijken hoe het allemaal uit gaat pakken.

Klaasdebouwer schreef:
Maak je bij het polijsten gebruik van de drie tamiya compounds?


Nee, eerlijk gezegd (nog) niet want ik heb alleen Tamiya Compound Fine in huis. Ik heb eerst gepolijst met verschillende gradaties schuurpapier en als laatste met de Tamiya Compound alles gepoetst.
Een laagje P+ moet de rest doen.

Gr. Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 11:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Da's echt wel knap werk wat je hier laat zien....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 12:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Thanks, Silenoz.

In mijn vorige post was ik nog optimistisch over de vorderingen, er is nu wat tegenslag gekomen in dit project.

Tijdens het verwijderen van de afplaktape van de neuskoepel bleek dat daar allemaal stof/ plasticrestjes achter het glas zaten; balen. :?

photo 537024

Toen een plan bedacht om de rommel eruit te krijgen. Ik dacht: ik boor een gat onder in de voorzijde van de neuswielkast...

photo 537026

En met een geïmproviseerde afzuigmond, gemaakt van een limonaderietje getracht het stof af te zuigen...
photo 537027

Dat was geen succes. er moest iets rigoureuzers gebeuren. aldus geschiedde en het middenruitje van de resin neuskoepel werd opgeofferd door deze eruit te snijden...

photo 537028


Vervolgens viel het nog niet mee om alle vuiltjes weg te nemen want inmiddels zwierf er ook al wat in de cockpit...
Uiteindelijk is het opgelost door een combinatie van zuigen met het rietje en lucht blazen met de airbrush.

Daarna volgde het herstellen van de koepel.

Aftekenen:

photo 537029

Geschikt stukje materiaal zoeken:

photo 537030

Pasmaken:

photo 537031

En passen, pffff...

photo 537032


We zijn nu weer op koers :brouw:

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Vervelend, dat stof/slijpsel aan de binnenkant van het glaswerk. Ik heb er bij de Firefly ook last van, gelukkig zijn dat vrij grote spanen die zich laten losschudden en dan uit het zicht verdwijnen. Ben bang dat het bijna onvermijdelijk is bij modellen die het nodige hak - en schuurwerk nodig hebben. Wel een aandachtspunt voor mezelf bij de volgende grote verbouwing; vóór het sluiten van de romp goed controleren en daarna zoveel mogelijk dichtplakken met tape..
Overigens op een gedurfde wijze opgelost, ik zou het niet aangedurfd hebben en had er waarschijnlijk voor gekozen de neuskoepel er weer af te slopen.
Ondanks de tegenslagen schiet je best hard op, ik hoop dat dit de laatst onaangename verrassing was.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knap opgelost.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 apr, 2021 23:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1388
Ja, dat is vaak balen, ik had het dus met de laatste Fokker ook. Toen maar de cabinedeur eruit gehaald.
Misschien een tip: zoveel mogelijk het "glaswerk" zoals cockpits en koepels vastlijmen met een soort Velpon of houtlijm. Voordeel, je kunt het zonder beschadigingen losmaken en weer vastlijmen.
Of inderdaad twee gaten boren en de verfspuit met lucht doorblazen.

Maar het is een probleem dat stofmonster.... :lol:

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 apr, 2021 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Naast het plakken, plamuren, schuren verven en verweren hebben we nu ook het onderdeel; KITJE DOORBLAZEN.. :mrgreen:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 apr, 2021 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Tja, ik had de koepel eraf kunnen zagen maar die zat eindelijk netjes strak in de plamuur.
Ook was het in dit geval geen optie om de koepel met velpon o.i.d. vast te zetten voor het geval dat omdat dit onderdeel ook de metalen voorzijde van de neus weergeeft en dat moet echt strak aansluiten op de rest van de romp.
Ik kan iedereen alleen maar attent maken op het risico op inwendige vervuiling bij dergelijke conversies. Er zit tamelijk wat vijl-, plamuur- en schuurwerk aan en daar komen stoffelijke resten bij vrij.
Bij deze bouw heb ik veel waterproof geschuurd en ook dat levert uiteindelijk droog stof op.

Maar goed dit is opgelost dus we kunnen verder. Voor het grijs-witte kleurenschema heb ik de volgende kleurtjes op het oog.

photo 537139


Om zeker te stellen dat na alle verbouwingswerkzaamheden het eindresultaat naar wens is, is het model gereedgemaakt voor een tweede primer laagje:

photo 537140

Als het een beetje meezit staat ie gauw strak in het grijs :D


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement