Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 16:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
De Lockheed P2V-5 Neptune van de Marineluchtvaartdienst. Een conversie van de 1:72 Hasegawakit.


Intro
Laten we eerlijk zijn, de Neptune is een appetijtelijke verschijning. Enige dissonant is de radarbult onder de verder prachtige romp en met zijn (of haar) slanke vleugels is dit gewoon een mooi vliegtuig.
En... het adagium "What Looks Right Flies Right" gaat dan ook zeker op voor de Neptune. Niet alleen qua vliegeigenschappen maar ook qua onderhoud en takenpakket voldeed het uitstekend.
Deze vroege variant van de Neptune heeft altijd op mijn verlanglijstje gestaan.

photo 530837
En dan graag een grijs-witte van onze MarineLuchtvaartdienst met die heule grote registraties erop: prachtig.

Geschiedenis
De eerste vlucht vond plaats in 1945.
12 Stuks gebruikt door de Marineluchtvaartdienst van 1953 tot 1962. De toestellen zijn overgenomen door Portugal.
In dienst gekomen als opvolger van de Harpoon. De P2V-5 stond aan de wieg van de lange afstand onderzeebootbestrijding in NAVO-verband. In eerste instantie ingezet als lange afstandspatrouillevliegtuig,
werd het type met ups and downs steeds verder verbeterd voor haar taak als onderzeebootbestrijder. In deze rol werd het vervangen door de modernere P2V-7 die deze taak tot 1982 naar grote tevredenheid heeft ingevuld.

Registraties:
S-21 t/m S-32
S is de 19e letter van het alfabet, op de toestellen aangebracht als 19*21 t/m 19*32
Later gewijzigd in 087 t/m 097

De kit met toebehoren:
FROG-Hasegawa-Revell Lockheed P2V-7 Neptune

De conversieset:
Blackbird BMA72029 Conversieset Neptune P2V-5/ MR.1 (resin)
Alternatief: Falcon 4603 Triple conversion set VIII (vacform)

Decals:
DutchDecal set 72018 Blauwe MLD-uitvoering
DutchDecal set 72087 Alle MLD- uitvoeringen (aanbevolen)

photo 530835
De hardware, uitgebreid met een setje resinwielen en zelfgegoten vleugelpylons van Shake

Belangrijkste referenties:
Neptune Op de grens van zee en Lucht
Dutch Profile Neptune P2V-5
Dutch Profile Neptune P2V-7B
In Action P2 Neptune
70 jaar MarineLuchtvaartdienst N.Geldhof
Warpaint P2 Neptune
Modelbouw in Plastic 1990-1 en 2014-2

Website suggesties:
https://kw.jonkerweb.net/
https://p2vneptune.com/
http://tailspintopics.blogspot.com/ (aanbevolen)


Het plan
Omdat de P2V-5 tamelijk veel afwijkt t.o.v. P2V-7 is een omvangrijke conversie nodig. En omdat ik toch al genoeg andere kits in de stash had, bleef het bij een wens.
De drempel om er werk van te maken werd weggenomen toen het Engelse Blackbird Models in 2017 een resin conversiesetje aankondigde van de Engelse P2V-5-variant, de MR.1.
Samen met Sjaak “Shake” een bestellinkje geplaatst en vol nieuwsgierigheid de postbode afgewacht om te zien wat wij voor onze dure Britse pondjes mochten verwachten.

photo 530836
De conversieset is bruikbaar maar de prijs/kwaliteitverhouding had iets beter gekund.

Tja, en dat viel toch wel een beetje tegen. De set is bruikbaar voor een MLD-kist maar er blijven tamelijk veel onderdelen over. De gietkwaliteit is wat grof maar vrijwel geen luchtbellen. Eén romphelft bleek krom.
De romp is niet heel logisch opgedeeld dus dat wordt een kleine uitdaging.

photo 530834
Modelbouw In Plastic no. 1990-1 bevat nuttige maattekeningen.die de leidraad zullen worden voor deze ombouw.

En hoort de neuswielkast niet uit het midden te zitten? Verder veel onderdelen die overbodig zijn voor de MLD-versie. Wat mij het meeste tegenviel, was de kwaliteit van het transparante resin. Vrij dof en… helaas een luchtbel, precies midden in de cockpitkap.
Hmm, was het Falconsetje toch geen betere optie geweest?
Omdat ik ook nog geen P2V-7-kit en decals beschikbaar had, was er voldoende reden om om dit project nog even voor me uit te schuiven.


Eind 2019 kwam Dutch Profile met een uitgave over de MLD P2V-5, een welkome bron van informatie want er is niet bijster veel materiaal over dit type, laat staan over het gebruik bij de MLD.
En waar een Profile is… is een decalset. En hoera, met de optie voor de grijs-witte uitvoering. Het begon dus weer te kriebelen.

https://www.dutchprofile.nl/main


Nu nog een donorkit scoren.
Toevallig had een bouwmaat van mij nog een ouwe Hasegawadoos liggen waar hij toch niet zoveel mee kon, De inhoud was wat beschadigd omdat er blijkbaar op gestaan was.
In de beide romphelften en een vleugeldeel zaten wat barsten. Dat maakt mij niet zoveel uit, tenslotte moet toch de zaag erin.

Kortom: alle seinen staan op groen om te beginnen aan dit ombouwproject.

Groet,
Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op za 12 jun, 2021 12:04 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2021 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
OK, ik zal eerlijk zijn.

Dit is echt een mooi vliegtuig. Dat ben ik met je eens. Je hebt mooie plannen en ik ga dit graag volgen. Veel succes en veel plezier.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi project!
Ik volg, met volle interesse! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Spannend, zo'n ingreep. Wel balen dat die canopy niet ok is. Ik wist trouwens niet dat er ook transparant resin onderdelen waren. Ik doe deze hobby pas 40 jaar en nog steeds kan ik verrast worden.
Succes met dit project. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 feb, 2021 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Dank heren, ik ga mijn best doen om er een interessant werkje van te maken.

Eerst maar eens kijken waar de rompdelen moeten worden doorgezaagd en waar de overgebleven barsten zitten.
Vooral de linkerromphelft is op meerdere plaatsen zwaar gekneusd.

photo 531014


De positie van de rugkoepel moet iets verder naar achteren volgens de tekening. Ongeveer 5 mm.

photo 531016


De linker resinromphelft is krom. Hoewel er sprake is van enige flexibiliteit, wil ik de rompdelen het liefst spanningsloos tegen elkaar monteren.

photo 531015


De indeling van de ramen achter de cockpit van de resindelen, lijkt niet te kloppen. Met een 1mm dik stukje plasticard worden beide openingen gedicht en daarna in vorm geschuurd.

photo 531018


In de linkerhelft zit het achterste raam op de verkeerde plek en in de rechterhelft moet het eerste raampje achter de cockpit dichtgezet worden.

photo 531020


Met een nieuwe special tool in de keuken, de Quooker, is het water heet genoeg om de resinromp snel weer in het gareel te krijgen

photo 531017


Wat mij betreft kan de zaag er in!


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Deze volg ik met interesse! Fijn dat je een andere versie bouwt dan deze rudd.

Amai, de kit die je gebruikt is precies een hele oude! Nog donker plastic en veel klinknagels. Is deze nog te herleiden naar de samenwerking Hasegawa/Frog/Hales/Minicraft?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ziet er tot nu toe mooi uit -wel een beetje duf dat je een conversie/correctieset nog moet corrigeren... al heb ik ooit een EP-3B "batrack" gebouwd waarbij een medebouwer opmerkte dat de (Lone Star) resin delen meer op apekeutels leken als een conversieset. Het kan dus nog erger :mrgreen:

Jouw bouwskills enigszins gevolgd hebbende gaat het vast goed komen! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hi Paul, leuk weer eens een verslag van jouw hand te zien en dan ook nog eens van een van de mooiste vliegtuigen van de MLD.
Zoals je al schreef ben ik ook eigenaar van deze conversie en inderdaad, de kwaliteit is niet denderend. Nu had ik niet de illusie dat ik met de Falcon set een beter resultaat zou halen, daar mankeert ook wel het e.e.a. aan. Ik heb er echter wel spijt van dat ik die verkocht heb, de vacform doorzichtige delen waren een mooi toevoeging voor de Blackbird set geweest.
Aangezien deze bij mij wegens gebrek aan inspiratie op de uitstel/afstel plank terecht is gekomen hoop ik door jouw bouw gestimuleerd wordt deze toch weer eens op te pakken.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 feb, 2021 0:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Flynn schreef:
Amai, de kit die je gebruikt is precies een hele oude! Nog donker plastic en veel klinknagels. Is deze nog te herleiden naar de samenwerking Hasegawa/Frog/Hales/Minicraft?


Ja, dat klopt Flynn, dit is de kit uit 1972 zoals uitgegeven door Hasegawa en FROG maar dan in een latere doos.

Shake schreef:
Nu had ik niet de illusie dat ik met de Falcon set een beter resultaat zou halen, daar mankeert ook wel het e.e.a. aan. Ik heb er echter wel spijt van dat ik die verkocht heb, de vacform doorzichtige delen waren een mooi toevoeging voor de Blackbird set geweest.


Dat was ook mijn idee, Sjaak. Maar mijn Falconset bleek incompleet, precies de Neptunecanopy ontbrak.
Eigenlijk vallen conversiesets in de praktijk vaak tegen wegens te duur, deels onbruikbaar en matig van kwaliteit. Ik liep daar ook al tegenaan met de Deknoset voor mijn Dornier Do-24K.


Wat zijn nu de verschillen tussen een P2V-5 van de MLD (Model 426-42-16) en de P2V-7 uit de kit die van belang zijn voor deze ombouw?
Even de belangrijkste aanpassingen op een rijtje:

Romp
Hier zitten de grootste verschillen. Van voor naar achter de belangrijkste verschillen t.o.v. de P2V-7 uit de kit:

    -In de neus zit een Emerson Aero 9C ballturret met twee 20 mm kanonnen (kanons, zeggen ze bij de Marine).

    photo 531214
    Sfeerplaatje van P2V-5 in afleverschema. Let op de neusturret, de pitots en de neuswielpoot

    -De lengte van de romp is korter dan van een P2V-7.
    -De rompneus is anders van vorm.
    -De canopy is plat en de verdeling van de kleine raampjes achter de cockpit is anders.
    -De pitotbuizen zitten met trapeziumvormige vloeistukken tegen de onder-zijkanten van de romp. Deze zijn wat forser dan die uit de kit.
    -Bovenop de romp zit de wat kleinere astrodome verder naar achteren.
    -Midden op de romp een Martin 250 dorsalturret met 2 stuks .50 mitrailleurs. De positie van deze rugkoepel is niet helemaal correct en moet ca 4 mm naar voren verplaatst worden.
    -Afgaande van de foto’s lijkt er nog een ander type koepel in gebruik geweest.
    -Het neuswiel zit uit het midden. De hele neuswielbak zit van voren gezien 3 mm naar rechts.
    -De positie van de APS-20 radome onder de romp is anders. Deze zit t.o.v. een P2V-7 iets verder naar achter waardoor ook de bomluiken wat korter zijn.
    -De radome uit de kit is wat aan de kleine kant.
    -Richting het staartstuk bevinden zich aan de onderzijde van de romp enkele ECM-uitstuipingen die moeten worden verwijderd.
    -De vier gaten voor de stekelantennes onder de rompzijkanten moeten worden dichtgemaakt.
    -Voor kleinere verschillen zoals de bladantennes e.d. kun je het beste de foto’s raadplegen.

Vleugels
    -Onder iedere vleugel zitten 8 kleine pylons. Deze zijn kleiner dan die op de latere Neptuneversies zaten. Gelukkig heeft Sjaak een malletje gemaakt en een paar exemplaren voor mij kunnen gieten. Erg blij mee!
    -In de kit zijn de uitklapbare landingslichten niet weergegeven.

Motoren
    -De straalmotorgondels weglaten en de montagegaten dichtmaken

Landingsgestel
    -De hoofdwielpoten zitten niet op de juiste positie t.o.v. de hartlijn van de motoren. Dit is een lastige want het betreft een foutje in de kit en geldt dus ook voor de P2V-7.
    -De neuswielpoot is behoorlijk anders. De poot staat schuiner en de vorm is iets anders. Er zitten twee opvallende hydraulische cilinders op met wat aansluitingen en leidingen.
    -De P2V-5 lijkt verder achterover te staan dan de -7.

Ik ben vast nog wel wat vergeten maar jullie zien het, er is genoeg te doen :D

Groeten,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2021 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Paulus de Boskabouwer schreef:
    -In de neus zit een Emerson Aero 9C ballturret met twee 20 mm kanonnen (kanons, zeggen ze bij de Marine).
    -De pitotbuizen zitten met trapeziumvormige vloeistukken tegen de onder-zijkanten van de romp. Deze zijn wat forser dan die uit de kit.
    -Midden op de romp een Martin 250 dorsalturret met 2 stuks .50 mitrailleurs. De positie van deze rugkoepel is niet helemaal correct en moet ca 4 mm naar voren verplaatst worden.
    -Afgaande van de foto’s lijkt er nog een ander type koepel in gebruik geweest.
    -Het neuswiel zit uit het midden. De hele neuswielbak zit van voren gezien 3 mm naar rechts.
    -Zoals je weet doen ze bij de marine alles op hun eigen manier en zijn ze erg eigenwijs. Daarom is het meervoud van kanonnen bij de marine inderdaad kanons (waarschijnlijk nog uit de tijd van Michiel de Ruyter :roll: ), maar alles t/m 40 mm is bij de marine een mitrailleur.[/wijsneus modus]
    -Voor de pitotbuizen zijn die van de Hasegawa B-24 goed bruikbaar, delen R5 en 6. Voor een MLD B-24 heb je die niet nodig. Tip, indien nog niet gedaan: download voor een MLD B-24 de instructies op de Eduard site van de "Riders in the sky 1945" uitgave.
    -Ik hoop dat de dorsal turret 4 mm naar achter moet? Anders heb ik toch echt een probleem :mrgreen: . Voor het interieur van de dorsal turret heb ik die van de Hasegawa/Revell B-25J "solid nose" gebruikt. Voor een Indische heb je die toch niet nodig, ik weet alleen niet of je deze in je voorraad hebt liggen.
    -Net nog even de neuskoepel bekeken en denk dat deze toch wel klopt, Blackbird heeft een stuk van de romp met de koepel meegegoten, wellicht vertekend dat een beetje?
    -In eerste instantie wilde ik dat maar zo laten, Frog/Hasegawa heeft dit bij P2V-7 ten slotte ook over het hoofd gezien, maar zodra ik weer met deze verder ga neem ik het toch ook maar mee.

Ik zie overigens dat je een setje resin wielen hebt aangeschaft. Nu lijken de wielen uit de kit me niet erg slecht, zijn deze de moeite en kosten waard?

Even off topic, voor een correcte P2V-7/SP-2H is dit een broodnodige toevoeging (voor zover je deze nog niet hebt aangeschaft).
Verder succes met de bouw, best een uitdaging!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement