De Nord 2501 Noratlas is van oorsprong een Frans transportvliegtuig uit de Jaren vijftig.
Het model wordt in de kleuren van de Duitse Luchtmacht gebouwd.
Op You-tube is hierover een leuke film te bezichtigen.
https://youtu.be/D38ZRAkw-dADe plastic mallen komen uit 1978, deze kit is in 1996 uitgebracht.
Een oudje dusch.. en dat merk je.
De kit decals gebruik we niet. In plaats daarvan zijn transfers van “HaHen Aircraft Accessoires” aangeschaft.
http://www.hahen.de/
Voor een aantal jaren terug was ik begonnen aan een 1/72 Noratlas van Heller.
Een moeilijke kit, met veel aanpassingen waarbij tijdens de laatste fase van de lakbehandeling het fout is afgelopen.
Ik had ik daarop besloten om helemaal opnieuw te beginnen met een andere kit.
Echter sommige onderdelen worden wel hergebruikt.
Het eerste model in een vergevorderd verf stadium. Helaas bleef de witte lak "eewig" zacht, (ook het plastic).
De gespoten motorgondels worden hergebruikt, evenals een aantal antennes van de foto hierboven.
Poging twee: Ik begin met een uitgebreid montage uitleg met foto's van voor de verhuizing.
Inhoud van de doos.
Overzicht na een wasbeurt met een sopje (uitgezonderd de bruine sprues, die zijn van een ander model).
Het toestel heeft nogal wat lengte naar de staart achter de wielen. Mijn ervaring is dat het tegengewicht benoemd in de manual te weinig is.
Trouwens in het echt ook, kijk maar In het filmpje waar extra steunen bij de vrachtdeuren worden gebruikt.
Visloodjes
In een bakje, in een compartiment.
En lood op alle mogelijk plekken in de neus.
Zestig gram toegevoegd gewicht in de neus. Drie keer zoveel als in de manual.
Nog een ervaring de pasvorm is nogal, ehu..retro.
De romphelften zijn voorzien van extra styreen om meer "vlees" voor het lijmen te hebben.
Ook de toegangsdeuren volgen de rompkromming onvoldoende en op deze manier houden we enigszins model in de romp.
Het interieur
Als toegelicht, de romphelften hebben enige nadrukkelijke brute kracht nodig om de passing te behouden en naadvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
Desondanks ontkwamen we niet aan de nodige plamuur. Extra handicap zijn de opstaande panellines en rivets.
De uitlijning, continu een uitdaging. Ook hier extra plastic aangebracht om de deuren beter passend te houden.
Vrachtdeuren en romp verbinding.
Vanwege het extra gewicht in de neus en vleugelversterking (later) is het landingsgestel en wielnaaf versterkt/vervangen met/door messing.

In de neus achter het raam zit een lamp. Die zit niet in de kit, maar een schroef biedt uitkomst.
En lijkt het net echt, zie foto in de achtergrond in de foto hieronder...
De wheelbays zijn ingericht met styreen en koperdraad. De kitversie was erg kaal en open.

Het doorhangen v/d vleugels t.g.v. de spanwijdte en de staartboomconstructie wordt tegengegaan met een aluminium profiel versteviging.
Het profiel zit op de romp geschroefd. De vleugels schuiven we over het profiel. 

En is het geheel verlijmd
Met al dat extra gewicht in de vleugel is het landingsgestel nogmaals bekeken.
Want de hoofdwielen wijzen enigszins naar voren. Daardoor komt er veel knikkracht op een plastic onderdeel.
Dat heb ik uit voorzorg vervangen door een messing stangetje.

De horizontale lengte lijn (vleugel bovenzijde) met vleugelwortel- en straatboomsecties was nogal rommelig.
Zoals op een eerdere opname is te zien.
De verlijming tussen gondel en vleugel is losgehaald.
Ertussen is een strookje styreen gemonteerd.
En vervolgens, onder grote kracht opnieuw verlijmd.
Met een beter resultaat.
Stevig en keurig in balans, geen staartzitter
En, speciaal voor de foto met een geleend motorgondel en de cockpit beglazing nog los voor een impressie.
Diverse leidingen aan het landingsgestel mbv koperdraad. Een zelfgemaakt luikje van styreenplaat.
Het raamwerk bestaat uit een gheel. uitkijken met lijm op je clearparts.
Tot zover de voorraad foto's en bouwervaring die ik nog klaar had liggen.
Na jaren in opslag te hebben gelegen (of ik zag op tegen al het maskeerwerk v/d raampjes).
Zijn we op therapeutische wijze verder gegaan met het afplakken van raampjes.....
Daar heb ik geen foto's van.
Daarna is er vanmiddag een eerste laag primer Mr. Surfacer 1600 black over geairbrushed.
De uitdagingen komen meteen aan het licht. Wat ook de bedoeling is.
Zoals hier de toegangsdeur.
En hier. De neus, de rug kan wat polijstwerk gebruiken. 
Deze zijde lijkt er toch al wel op.

Volgende fase, zoveel mogelijk wegwerken van onvolkomenheden. Aanbrengen antennes.
m.v.g.
Rudie