Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 1:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 jan, 2021 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
De Sockelshop zei me even niks, dus heb even geGoogled...
Had ik beter niet kunnen doen :shock:

Daar gaat weer een productieve avond. :lol:

Die templates zijn wel echt nice! Ben benieuwd naar je verdere vorderingen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 2:13 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deef, de templates zijn nu gebruikt en goedgekeurd.

photo 529797

Links zijn de bouten rechtgeschaafd na ze met de Trumpeter graveerder te omcirkelen. Dat gaat wel niet zo nauwkeurig maar zo zien ze er meer uit als verzonken schroeven.

photo 529798

Hier zijn beide helften gedaan.

photo 529800

Deze luikjes zijn met de templates gegraveerd, hoewel de gebruikten gaten eerder bedoeld lijken als bevesting om aan een haakje te hangen.

photo 529799

Methode om de romp te kunnen klemmen zonder dat hij wegspringt.

photo 529801

Er is al heel wat geplamuurd en geschuurd, want een van de twee staartbomen is gelijmd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 2:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Beide staartbomen zijn nu gelijmd, maar er is ook nog een extra tool gekocht om speciale vormen te kunnen graveren.

photo 530230

Omdat dit vrij kleine spullen waren met een standaard bezorgkost, heb ik de bestelling maar wat uitgebreid. Iemand heeft al handig mijn persoonsgegevens afgeschermd.

photo 530231

Voor dit bouwverslag van belang is wat er in de bovenhoeken ligt.

photo 530232

Dit is de Excel graveernaald in een houder, gelukkig met een veiligheidsdeksel er op. Ook heb ik nog een mal met volledige cirkels besteld naast die met de halve cirkels die toch lastig waren om om te draaien.

photo 530233

photo 530234

ik heb eens een vergelijkende test gedaan op een binnenvlak met de drie graveertools die ik nu heb. Telkens heb ik er wat lijm over gedaan zonder dat het geschuurd was. Daarbij merk je op dat de tool van Tamiya wel bredere lijnen geeft, maar dat die niet nageschuurd hoeven te worden. De tool van Trumpeter geeft een dunnere lijn, maar hier wordt materiaal weggedrukt. De steker van Excel is vergelijkbaar met de Tamiya tool qua lijnbreedte, want ze hebben de punt toch nog niet zo scherp gemaakt dat je je er snel aan zou bezeren, zoals die van Trumpeter.

photo 530235

De mal wordt nu uitgetest op de vleugels. Ik heb de indruk dat er soms wat weerstand ontstaat als je helemaal rond wil.

photo 530236

Toch is het resultaat aanvaardbaar.

photo 530237

De tweede staartboom wordt nu geplamuurd en geschuurd. Dit gebeurt met secondelijm, die soms over lijmnaden uitgesmeerd moet worden om putjes weg te werken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi Steven!
Ook handig om de resultaten van de verschillende tools zo naast elkaar te zien! Maar welke ga je nu zelf het liefst gebruiken voor paneellijnen?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 15:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Deef, wat nu nog moet gebeuren zijn allemaal zaken die met malletjes gescribed moeten worden, plus de romp en de horizontale stabilisator. Dus eerst ben ik met de Excel bezig. De romp zal hier en daar met Tamiya gebeuren omdat die nog de troef heeft dat je lijnen kan induwen met het lemmet. Zo kan je over de lijmnaad gaan zonder te blijven hangen, wat met de haak van Trumpeter wel zou gebeuren. Die twee zal ik afwisselen afhankelijk van de vorm en hoe lang de lijnen moeten zijn. Korte stukjes zijn moeilijker met Tamiya omdat de tool zwaarder is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Owja, dat heb ik ook al eens ondervonden, dat het induwen van paneellijnen vaak er makkelijk werkt voor dat soort toepassingen.
Dank voor je uitgebreide reacties! :brouw: Ik kijk uit naar de volgende update!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 13:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi bezig, Steven. Je hebt nu al een hele serie van die scribe-mallen.
Ik slijp overigens regelmatig m'n pin-vise en m'n trumpeter scriber op een fijn schuurpapiertje.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 23:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Even een korte reactie omdat ik vandaag weer heel wat gescribed heb. De hele romp is nu voorzien van gegraveerde paneellijnen, ik moest vandaag nog de horizontale stabilisator en de fuselage doen.

photo 532670

photo 532675

photo 532673

Op dit deel is vooral met de Trumpeter scriber gewerkt omdat het zo'n sterke afrondingen heeft. Het was daardoor ook moeilijker om sommige van de luikjes te graveren en het sjabloon stil te houden.

photo 532674

photo 532672

De stabilisator is gedeeltelijk met de Tamiya scriber gedaan. De trimvlakjes achteraan zijn met een microzaagje ingezaagd. Bij het samenvoegen van de twee helften bleek wel dat er bij beiden een afwijking op de middellijn zat waardoor die van boven en onder niet aansluit. Voor deze ronde luikjes was mijn extra aankoop van Voyager sjablonen wel handig. Let op de mooie textuur op het hoogteroer, dat textiel uitbeeldt.

Een andere reden waarom ik nog niet verder kon is mijn idee om de P-61 vliegend te bouwen. Ik had me dus al neergelegd bij het feit dat je dan 2/3 van de Eduard PE-set niet kan gebruiken, da's grotendeels voor de wheelbays. Maar een ander probleem was, dat je dan wel een bemanning nodig hebt. Hoewel er drie figuren meegeleverd zijn met de kit, is daar geen enkele van geschikt om in het vliegtuig plaats te nemen, het gaat om onderhoudstechnici. Ik heb dus even het net afgeschuimd om te zien of ik ergens iets kon vinden dat als gevechtsbemanning kon dienen. Ik vond de oplossing bij Passion132.

photo 532671

Dit zijn een P51-piloot en een generische US fighter pilot die dezelfde schaal en een bruikbare houding hebben om mijn actiescène te spelen. Een piloot steekt een hand uit de cockpit, dus die moet dan wel even gereconstrueerd worden. Ze hebben beide ook een luchtslang aanhangen, maar hun gezicht is nog vrij dus ik kan die er makkelijk af halen. Dit waren ook effectief de enige bruikbare figuren die ik nog kon vinden in het hele online gamma van pilotenfiguren 1/48. Daarmee heb ik nog wel geen derde bemanningslid, maar volgens deze foto met onderschrift hoef ik me daar niet echt zorgen om te maken.

photo 532676

De boordschutter werd dus blijkbaar geregeld thuis gelaten en de turret geblokkeerd. Het onderschrift vermeldt zelfs dat dit toestel verloren ging na een strafe, wat ik ook van plan ben uit te beelden. De kits die ik hiervoor verder nog wil gebruiken zijn tweemaal de volgende doos:

photo 364800

Maar daarvan verkeert de bemanning ook teveel in een rustpositie, dus moet er nog verder gezocht worden naar iets dat beter geschikt is. Deze kits kunnen ook nog verbeterd worden met Hauler setjes, maar die zijn vast ook nog moeilijk verkrijgbaar en zouden dan ook in tweevoud aangeschaft moeten worden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 8:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Veelbelovende tekst en uitleg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 feb, 2021 1:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ondertussen zijn de bestellingen aangekomen in de groentenwinkel. Ik heb ze even naast wat spullen uit de modelbouwwinkel gelegd.

photo 533095

Ja, blijkbaar versturen ze bij Oupsmodel ook met Mondial Relay en daarbij kan je onze lokale groentenwinkel als bestemmeling aanduiden. Het volgende zat er in de doos, die verbazingwekkend compact was voor al dit leuks.

photo 533096

Alleen de Eduard kit is voor een andere bouwdoos, de rest gaat allemaal in dit project verwerkt worden. Het zijn tweemaal de interne en externe upgrade van Hauler voor de Sd.Kfz.251/1 D op 1/48 en ook nog een geschikte figurenset. Als we dat allemaal op een voetstuk zouden zetten en de P-61 daar dan ergens boven zouden monteren, zou dat er zo uitzien:

photo 533103

Ik heb het ongeveer op schaal proberen uit te beelden met wat begroeiing achter. Ik kan best de P-61 op een achterplaat monteren met een stuk van de vleugel afgesneden. Dan moet ik geen boom of standaard onder het toestel plaatsen om het omhoog te houden. Zo kan je ook nog driekwart van de scène blijven zien.

Nu terug over naar de constructie van de P-61, de halftracks zal ik misschien beter in het deel van de militaire voertuigen behandelen aangezien de constructie daarvan me nu ook wel een paar weken gaat kosten. Ik ben nu eerst verder gegaan met het interieur van Black Widow.

photo 533094

Het vloergedeelte stond helaas behoorlijk krom. Dat kwam waarschijnlijk omdat er een paar blokken met veel plastic onder het midden gegoten zaten, en een grote massa plastic koelt trager af dan een dunne plaat. Daardoor is de vloer in het midden gaan doorhangen en staan alle tussenschotten in de romp straalsgewijs op elkaar.

photo 533097

De oplossing is om in het midden een paar keer te zagen aan de binnekant, dat gedeelte zal toch niet meer zichtbaar zijn achteraf.

photo 533098

Nu kan de vloer hier in een rechte stand geforceerd worden. Zo hoeft hij niet met kracht ingeklemd te worden in de romphelften.

photo 533099

photo 533100

De figuur van PJ-models moest in de radar-operatorpositie gezet worden. Zijn arm moest ook afgebogen worden naar beneden om in de romp te kunnen zitten. Ik heb van beide figuren het gezichtsmasker weggehaald, dat ze los naast zich droegen. Dat leek me in een gevechtssituatie onwaarschijnlijk. Ik was niet eens zeker dat ze dat in een P-61 zouden meehebben, al is het te zien in een trainingsvideo voor dit toestel (zie op 13:35).



De piloot van CMK is dan met stoel en al geïntegreerd in de cockpit. Hij had al de ideale pose, wanneer hij met zijn benen rond de middenconsole geklemd werd. Ik heb het vizier van de kit ook vervangen door een stukje bijgesneden flash van de clearparts.

photo 533101

photo 533102

Een paar van de stukjes PE uit de riemenset zijn al aan de stoel van de piloot bevestigd, maar het is wachten op de verflaag voor de derde, lege stoel voorzien kan worden van de riemen. Omdat beide resinfiguren al riemen in resin om hebben, kan ook van die gelaserde riemenset maar weinig gebruikt worden. Nu zijn Amerikaanse riemen vast redelijk generisch, dus kunnen ze waarschijnlijk wel in andere kits opgebruikt worden. Nu kunnen we dus al een beetje beginnen schilderen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement