Er blijven verrassingen opduiken die voor vertraging zorgen in dit project.
Een van de twee cowlings is uitgevoerd met openstaande kleppen. Een fancy ideetje als het toestel met een cowling open gezet mag worden, maar waarom beeldt Revell deze P-61 af in een actiepositie als je geen twee dezelfde cowlings meekrijgt? ik begrijp nu wel waarom deze als aftermarket uitgebracht zijn.
Ik kon dus niet anders dan de kleppen van de open cowling ook af te sluiten zoals de reeds gemonteerde kap. Door tussen de kleppen te zagen en van binnen een insnijding te maken waar het moest plooien, werd dit voorbereid.
Met het cirkelvenndiagram van Staedtler kunnen de kleppen terug in een perfect ronde positie vastgezet worden, waarbij lijm aan de binnenkant gesmeerd wordt. Geen Tamiya lijm natuurlijk, want dan zou het venndiagram mee vast zitten.
Nu de kleppen dicht zitten, moet de staartboom wat korter gezaagd worden.
Deze kant lijkt na wat schuren al goed geregeld. Maar hoe zit het nu links?
Aan de linkerkant steekt de motor te ver uit de cowling. Misschien kon deze bij een onderhoud uitgeschoven worden, maar in volle vlucht is dit allesbehalve praktisch. Let ook op de decal voor het ontsnappingsluik van de cockpit.
Er moet dus gezorgd worden dat de propellernaaf niet voor de cowling uitsteekt.
De linkermotor wordt daarom achteraan doorgezaagd op de plek waar je niks doorkrijgt als je er vooraan naar kijkt. Hier zit ook de overgang tussen twee aparte onderdelen, al had ik dit reeds ten overvloede aaneen gelijmd. Nu ontbreekt wel de pin die de naaf naar voren duwt.
Hier zie je het resultaat van de werken in dry-fit. Het valt ook op dat de linker cowling niet goed kan ingepast worden op de staartboom. Dat wordt ook nog een uitdaging om de naden weg te werken.
Het cable harness van Eduard past wel mooi op de motoren, al zit bij het rechterexemplaar de tweede rij cylinders teveel naar voor.
Daardoor zit de bedrading daarvan wat meer gekronkeld. Je zal hier nog weinig van terugzien.
Het geheel van beide motoren is in spuitbuszilver gespoten. De naaf zal daarna blauwgrijs moeten worden, dus morgen misschien een spuitbeurt?