Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2021 23:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De aanbouw van de half-tracks kan in dit topic gevolgd worden: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=53733. De P-61 wordt hier verder afgewerkt. Ik heb de binnenkant eerst in Vallejo Interior Green gezet:

photo 533724

Bij een droogpassing gingen beide piloten wel in de cockpit. Achteraan zou dit geen probleem mogen opleveren.

photo 533722

Maar de voorste canopy was alleen voorzien om open te zetten. Er wes geen poging gedaan om de kap ook te doen passen op de rest van de beglazing. Er zaten twee enorme kieren.

photo 533723

Ik ga nu niet meteen een vervangcanopy bestellen, het lukt waarschijnlijk ook wel als ik zelf het frame vervolledig met Evergreen.

photo 533725

De zichtbare gedeeltes in de cockpit zijn hier in schaduw gezet met olive drab en lichtgroen. Nu worden de instrumentenborden met een penseel geschilderd.

photo 533726


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart, 2021 1:41 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het interieur is afgewerkt:

photo 533850

photo 533845

photo 533846

photo 533849

photo 533844

photo 533847

photo 533848

De eerste delen zijn hier samengesteld:

photo 533851

photo 533852

photo 533853

Ik moest nu wel eerst de 20mm kanonnen installeren. Ik heb die zitten scratchen met stukjes messing buis, want de loopjes zijn van slechte kwaliteit.

photo 533854

photo 533855

photo 533856

De luiken die open staan om de gun bay te inspecteren, passen ook slecht als je het dichtmaakt.

photo 533857

Om dit op te lossen, wordt de kier eerst met secondelijm opgevuld.

photo 533858

Dan wordt dit bijgeschuurd en de fuselage wordt ook wat dunner geschuurd tot er een zachte overgang is.

photo 533859

Een richel wordt opgevuld met een nieuwe druppel secondelijm.

photo 533860

Na schuren met zachte korrel is de aansluiting nu veel beter. Er werd opnieuw een paneellijn ingegraveerd.

photo 533861

Nu konden de linker kanonnen ook op hun plek gezet worden.

photo 533862

Enkele nieuwe ontdekkingen volgden op het uitpakken van de Quickboost wapens. Ten eerste, volgens de decalset zou de rugturret niet nodig zijn. Dit ondanks dat de Judy een versie A was. Nu vind ik op het net ook meerdere plaatjes waar mensen er toch een turret op geplaatst hebben en ik vond ook geen duidelijke foto waar je echt op kan zien dat ze er geen had. Er is alleen een zicht van op een paar honderd meter afstand: http://www.americanairmuseum.com/aircraft/22301. Ik ga mijn mooie set er dus toch maar op zetten. Het hele diorama dat ik bouw, is toch ook al verzonnen.

photo 533863

Ik ontdekte dat mijn scratchwerk van de dag voordien ook onnodig was, want Quickboost levert ook de loopjes van de kanonnen mee. Die waren in nog mooier detail dan wat ik had weten te produceren, dus heb ik ze maar snel verwisseld.

photo 533864

photo 533865

De rugturret bestaat uit de volgende onderdelen:

photo 533866

photo 533867

Er is weinig verschil van de .50-installatie met die van de kit, maar de lopen (het enige dat zichtbaar blijft) zien er natuurlijk veel beter uit.

photo 533868

Nu ook dit geassembleerd is, kan de romp dichtgekleefd worden en kunnen we weer door met de constructie van de vleugels. Hier gaat toch nog een gedeelte van het Eduard PE in kruipen.

photo 533869


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 maart, 2021 10:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Schitterende vorderingen, wat is dit toch een interessant bakbeest!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dit ziet er allemaal heel goed uit. Met turret is ie wel mooier dus ik ben het helemaal met je eens dat je 'm er bij twijfel wel op zet. Het zal je wel opgevallen zijn dat de lopen op de foto van het origineel er iets anders uitzien dan die van Quickboost. Maar ik zou ze ok gewoon gebruiken.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 maart, 2021 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ziet er gaaf uit, mooi werk!

Ik heb zelf wel eens een setje van PrintScale gebruikt en was er niet zo heel erg tevreden over, erg stug en broos, en ook nogal doorschijnend. Ik zou je adviseren om eerst een paar decals die je niet nodig hebt te testen op een oud (zwart) model.
Overigens lijkt het ook, vergeleken met de 1e foto, of de lichte letters van JUKIN niet wit waren -ik neem aan dat de ogen en tanden dat wel waren, en dit ziet er anders van tint uit...?
Zitten al die bliksempjes er ook op? Dat soort details vind ik dan weer leuk :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 1:57 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties. Je merkt nog net bij de foto met de lopen dat er iets over vlammendempers gezegd werd in de tekst, wat je hier zag was dus de bijna definitieve versie. Quickboost zal dan de afgewerkte versie wel gebruikt hebben. Ik ga zien wat ik met de decals kan bereiken, desnoods maak ik voor een paar letters een stencil aan om ze apart te spuiten. Ik heb even de tijd genomen om de onderdelen goed te schuren en te plamuren wegens de slechte passing van een aantal delen. Dit zijn de stukken die open gezet kunnen worden, bijgevolg hebben ze blijkbaar geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat je ze ook gesloten moet kunnen bouwen.

photo 534741

Er moet dus een boel kieren opgevuld worden met stukjes plastic en dat moet dan gelijk geschuurd worden.

photo 534742

photo 534748

photo 534749

photo 534750

Daarna wordt er secondelijm aangebracht op de plaatsen waar het blijft glanzen, want daar zit dan een put.

photo 534752

En dan weer schuren.

photo 534751

photo 534753

Ik houd niet op voordat de naad helemaal verdwenen is en alles daarrond terug gepolijst is.

photo 534754

De vleugels gaan we uitrusten met de oliekoelers van Eduard. De oude plastic bakken gaan er dus uit.

photo 534743

Dan is het even een plooiwerkje dat er eigenlijk moeilijker uitziet dan het is.

photo 534744

photo 534745

photo 534746

De bakken zijn hier gedry-fit en geplaatst.

photo 534747

Ik heb de binnenkant in Vallejo Interior Yellow gespoten. Daar heb ik ook een paar stukjes van de cockpit mee geschilderd om het monotone Interior Green wat te breken. Je ziet ook op foto's soms wat afwisseling tussen deze beide kleuren.

photo 534755

Na het schuren van de vleugelnaden kunnen deze dan op de romp vastgemaakt worden. er gaan nog een paar kieren aan de vleugelbasis gesloten moeten worden, da's voor de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 maart, 2021 8:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat is het betere plamuur- en schuurwerk!
Die roosters zijn ook wel echt een verbetering!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 maart, 2021 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi werk hoor -typische Monogram pasvorm, dat herken ik wel van mijn Skyhawkje van een paar jaar geleden. Maar uiteindelijk is er wel iets heel moois van te maken, en het geeft (naar mijn mening) nog meer voldoening ook :)
Mooi kleurtje Zinc Chromate ook, heb dat laatst geprobeerd te mengen, lastige kleur! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 14:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Jeroen en Deef, het schuren gaat gewoon verder met de wheelbays. Die zijn ontworpen om open te staan en kunnen met de Eduard set nog extra detail gegeven worden, dat gaat echter de sparebox in. De luiken moeten namelijk dicht en daarbij zijn er ook weer kieren voor en achter. Ook op de plek waar de wielbobbels elkaar raken, verschijnt er een opening. Dat is bij een van de twee staartbomen hieronder nog te zien.

photo 534993

Na veel opvullen met styreen, bijschuren, secondelijm druppelen en opnieuw schuren en polijsten is dit terug naar een acceptabele toestand gebracht.

photo 534992

Nu kunnen de kieren, die hier en daar helemaal weg waren, terug ingegraveerd worden met een flexibele mal.

photo 534994

Nu dit aan beide kanten afgewerkt is, kan ik de grote stukken al monteren. Dat zie je hier.

photo 534995


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 maart, 2021 1:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11860
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Er blijven verrassingen opduiken die voor vertraging zorgen in dit project.

photo 535117

Een van de twee cowlings is uitgevoerd met openstaande kleppen. Een fancy ideetje als het toestel met een cowling open gezet mag worden, maar waarom beeldt Revell deze P-61 af in een actiepositie als je geen twee dezelfde cowlings meekrijgt? ik begrijp nu wel waarom deze als aftermarket uitgebracht zijn.

photo 535116

Ik kon dus niet anders dan de kleppen van de open cowling ook af te sluiten zoals de reeds gemonteerde kap. Door tussen de kleppen te zagen en van binnen een insnijding te maken waar het moest plooien, werd dit voorbereid.

photo 535115

Met het cirkelvenndiagram van Staedtler kunnen de kleppen terug in een perfect ronde positie vastgezet worden, waarbij lijm aan de binnenkant gesmeerd wordt. Geen Tamiya lijm natuurlijk, want dan zou het venndiagram mee vast zitten.

photo 535118

Nu de kleppen dicht zitten, moet de staartboom wat korter gezaagd worden.

photo 535119

Deze kant lijkt na wat schuren al goed geregeld. Maar hoe zit het nu links?

photo 535120

Aan de linkerkant steekt de motor te ver uit de cowling. Misschien kon deze bij een onderhoud uitgeschoven worden, maar in volle vlucht is dit allesbehalve praktisch. Let ook op de decal voor het ontsnappingsluik van de cockpit.

photo 535121

Er moet dus gezorgd worden dat de propellernaaf niet voor de cowling uitsteekt.

photo 535122

De linkermotor wordt daarom achteraan doorgezaagd op de plek waar je niks doorkrijgt als je er vooraan naar kijkt. Hier zit ook de overgang tussen twee aparte onderdelen, al had ik dit reeds ten overvloede aaneen gelijmd. Nu ontbreekt wel de pin die de naaf naar voren duwt.

photo 535123

Hier zie je het resultaat van de werken in dry-fit. Het valt ook op dat de linker cowling niet goed kan ingepast worden op de staartboom. Dat wordt ook nog een uitdaging om de naden weg te werken.

photo 535124

Het cable harness van Eduard past wel mooi op de motoren, al zit bij het rechterexemplaar de tweede rij cylinders teveel naar voor.

photo 535126

Daardoor zit de bedrading daarvan wat meer gekronkeld. Je zal hier nog weinig van terugzien.

photo 535125

photo 535127

Het geheel van beide motoren is in spuitbuszilver gespoten. De naaf zal daarna blauwgrijs moeten worden, dus morgen misschien een spuitbeurt?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement