Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 15:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Leuk gedaan zo die bodemplaat. Ik vind houtnerf simuleren altijd wel leuk. Er zijn ook decals voor geloof ik van Ushi van der Rosten maar dit werkt ook :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 21:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Mooi spul! Zowel de kit als het aftermarket spul. Dat belooft wat voor het resultaat.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
En we zijn weer wat verder. Het duurde even voor ik wat foto's kon maken want mijn hobbykamer moest nodig veranderd worden. Dtat is gebeurd en nu kan ik mij helemaal concentreren op het bouwen. Als eerste de motor. Toen de motor klaar was was dit het resultaat.

Afbeelding

Zoals jullie zien heb ik ook wat bougiekabels toegevoegd. Gewoon om de bougie gedraaid. Hoe schoon je een motor ook wilt houden, er zal altijd wel wat olie op zitten. Zeker op deze rotatiemotoren.

Afbeelding

Dat is 1 onderdeel dat klaar is.
Het volgende klusje was het maken en monteren van de gordels. Als je een gordel van HGW uit snijd dan dien je deze te verfrommelen tussen je vingers. Het lijkt wat eng maar ze zullen echt niet zomaar scheuren. Op onderstaande foto is ook te zien hoe klein de gespen zijn.

Afbeelding

Na flink wat tijd zitten de gordels dan eindelijk op de stoel Nog wel heel schoon maar dat veranderd nog wat.

Afbeelding

Verder moet er in de romp nog de vloerplaat komen en daar heb ik nu ook de stuurkolom op gemaakt.

Afbeelding

Toen kon ik alles proefpassen in de romp. Dat ging echter niet vanzelf. Ik kreeg maar niet de romp goed dicht. Na veel kijken zag ik wat er aan de hand was. Het driehoek aan hout wat ik gemaakt had blijkt te groot te zijn. Ik heb dat te ver laten doorlopen. Na wat sloopwerk zag het er als volgt uit.

Afbeelding

Nu ging het een stuk beter en kon de romp wel dicht. De stoel en de vloerplaat konden dus geplaatst worden. Voor het plaatsen wilde ik de stoffen gordels wat viezig maken maar dat is viezer geworden dan ik gedacht had. Volgende keer moet ik daar een andere manier voor bedenken. Misschien in ieder geval eerst blanke lak spuiten voor het vervuilen zoals je altijd doet maar ik wilde echt de stoffen look bewaren. Afijn, nu kan het niet meer aangepakt worden.

Afbeelding

Nu de laatste spullen plaatsen en dan kan de romp dicht. Misschien kan ook eerst de romp dicht voor ik de laatste onderdelen ga plaatsen, nog even kijken wat de beste volgorde is.

Bedankt voor het kijken en fijne dagen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Het ziet er allemaal heel netjes uit wat je aan het maken bent.
Ook het houtwerk is goed gelukt, leuk om te zien wat je ook van een Roden kunt maken.
Heb zelf ook nog een Roden liggen, wel een paar maatjes kleiner, maar mooi gedetailleerd, maar veel flash en uitdrukpunten helaas.
Ik zie niet helemaal wat je bedoelt met de vervuiling van de gordels trouwens, het valt op de foto wel mee.
Kan je er nog een foto van schieten misschien?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind de gordels te bruin geworden. Dat had ik liever ietsje minder gehad.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2020 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er erg netjes uit allemaal zeg!
Ik snap wat je bedoelt over de gordels, maar als ik zo naar de laatste foto kijk stoort het niet ofzo.. Ik zou het ook gewoon zo laten
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 dec, 2020 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Toch wel mooi spul die riemen. Ik vond ze voor mijn Starfighter ook erg overtuigend. Ik kan vaag zien dat je een soort wash erover gedaan hebt die wat rood lijkt maar dat kan ook de licht inval zijn. Misschien een verdunde zwarte wash om dat op te lossen? Lastig deze, al zou ik me er niet al te druk over maken. Ik denk niet dat het heel erg op gaat vallen als de cockpit klaar is.
Die motor is ook mooi geworden. Een wash zou hem nog meer tot leven brengen natuurlijk. Dit waren echt olie spray guns :lol: , de cowling was ook een soort olie recycle apparaat zeg maar.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Vanmiddag ben ik even bezig geweest met wat naaiwerk. Het zit niet standaard in de kit maar toch wilde ik aan de onderkant van de romp wel wat stitching aanbrengen. Op de DR1 zitten er geen kruissteken maar enkelvoudige stitching. Het heeft mij wel wat hoofdbrekens gekost hoe ik dit moest gaan maken.

Optie 1 was om decals te bestellen bij Archertransfers.com. Ik had hier een mooi vel gevonden maar dat koste 17 dollar of zo. Eevn slikken maar toch proberen te bestellen. Blijkt er 17 dollar aan verzendkosten bij te komen!!!!!!! Dat werd mij toch te gortig dus ik moest wat anders verzinnen.

Optie 2 was om in 5mm acryl de stitching te frezen, koperdraad erin, dun aluminium plakband hieroverheen en dan zou ik een mooi stukje hebben. Voor de mal heb ik in Autocad een tekening gemaakt en deze in mijn freesprogramma geladen. Toen de machine zijn werk had gedaan had ik het volgende

Afbeelding

De twee stroken plakband zijn de breedte van wat ik wil hebben. Ik wilde de groeven opvullen met koperdraad en dan dun tape eroverheen zodat als je dit zou omdraaien je een stuk stof zou hebben met wat stitching. Dit ging echter voor geen meter. Uiteindelijk heb ik een strookje 0,13mm styreen gepakt en dat over de groeven geplakt.

Afbeelding

Toen heb ik met een pincet de styreen in de groeven gedrukt en voila. Dit is wat ik zocht. Nu de strook nog even op breedte snijden.

Afbeelding

Dit dient nog een klein beetje bijgewerkt te worden maar als ik het pas op de romp krijg ik dit.

Afbeelding

Ik denk dat als hier het lozenge overheen komt en ik de "draadjes" een kleur geef dat het best realistisch is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Vindingrijk zeg!! En een schitterend detail om toe te voegen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 dec, 2020 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Briljant. Doet me een beetje denken aan het graveren van de tegels onderop de Space Shuttle. De decals daarvoor werden ook door de verzendkosten zo'n beetje verdubbeld in prijs. Ik heb de indruk dat sommige postbezorgers een beetje misbruik maken van de situatie. Helaas. Maar goed, daar worden wij alleen maar vindingrijk van. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement