Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 13:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 29 nov, 2020 20:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
En nu is het weer tijd om een vliegtuig te gaan bouwen. Ik heb nu wat vliegtuigen uit de tweede wereldoorlog gemaakt, een vliegtuig uit de grote oorlog (WW1), een vliegdekschip en een BR52 met aanhang. De Sopwith Pup en de loc vond ik toch wel het leukste om te doen dus nu gaan we weer wat bouwen uit WW1 en wel een Fokker D.VI in de schaal 1:32. Hiervoor heb ik de volgende kit van Roden.

Afbeelding

Ik heb nooit wat van Roden gebouwd dus ik ben benieuwd, ik lees wat verschillende berichten over dit merk maar ik ga er open in en ik zie het wel. Het zal vast wel goed komen.

De DVI werd eind 1917 gebouwd door de Fokker Flugzeugwerke en werd gebouwd uit bestaande onderdelen. De romp en de staart waren van een DR1 en de vleugels waren een verkleinde uitvoering van de D.VII vleugels. Als motor werd er een 110 pk sterke Oberursel Ur II gebruikt. Deze motor voldeed niet en werd vervangen door een 160 pk sterke Siemens-Halske rotatiemotor. De D.VI kreeg als standaard bewapening 2 stuks LMG 08/15 Spandau machinegeweren.

De D.VI werd maar kort gebruikt en er zijn ook maar 59 toestellen geleverd waarvan er 7 naar het Oostenrijks-Hongaarse leger gingen.
Het exemplaar wat ik wil bouwen is dat van luitenant Kurt Seit van Jasta 80b in de zomer van 1918. Dit is vliegtuig op de boxart.
Qua informatie kan ik niet veel vinden over de D.VI en al helemaal geen detailbeelden. Ik ga de kit dus zoveel als mogelijk RUDD bouwen.

Bij het openen van de doos zien we veel decals en wat plastic. Eerst maar de decals voor de bovenkant van de vleugels en de romp

Afbeelding

Voor de onderkant van de romp

Afbeelding

De sprues

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op sommige onderdelen is toch wel wat flash te vinden

Afbeelding

Maar ook wat mooie details zoals de gegolfde trailingedge.

Afbeelding

Maar zeker ook het detail op de vleugels

Afbeelding

Dit was de aftrap. Ik hoop dat ik weer een mooi vliegtuig kan bouwen en dat ik jullie er mee kan vermaken.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Laatst bijgewerkt door fvdm op di 27 apr, 2021 12:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 9:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie aftrap! Ik volg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ah, na de loc weer snel een vliegtuig. Mooi, met lozenge camouflage.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 nov, 2020 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Cool. Beetje een onbekende Duitse Fokker. Ik ben ook niet zo heel erg bekend met Roden. Heb er ooit een proberen te bouwen maar toen ik bij de rigging helemaal de mist in ging ben ik ermee gestopt. Pasvorm was best goed maar soms ook vreemd verkeerd. Als je de motor inbouwde paste niks van de beplating aan de buitenkant.
Maar dat was een one off dus dat zegt niks.

In ieder geval, veel plezier :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank voor de aandacht heren.

Het eerste knip-, plak- en verfwerk zit erop. Mijn eerste idee is dat het plastic wat zacht is dus je moet iets voorzichtiger zijn met het hanteren. Ook is het opvallend dat er geen paspinnen zijn bij de motor. Deze heb ik dus maar voorzichtig in elkaar gezet en het past prima. De details zijn ook heel goed. Op sommige onderdelen zit echter wel wat flash. Gelukkig maar want dan heb je wat te doen ;) .


Kijk maar eens bij deze steun achter het motorschot.

Afbeelding


Dit moet je echt heel voorzichtig verwijderen, ook de gietnaden want de stangen zijn maar 1mm en breken heel snel. Dont ask how I know.

Toen de compressor gestart en aan het spuiten geweest. De motor is aluminium en de cilinderkoppen zijn gunmetal.

Afbeelding

De uitlaat in koper en de stoterstangen in gunmetal

Afbeelding

Voetenstuur, kompas en ik denk de olietank ook in het aluminium

Afbeelding

En ook het motorschot en de steun erachter

Afbeelding

Als de verf droog is kan ik alles gaan monteren bij de motor. Ik ga wel een klein beetje panelliner toepassen om details naar voren te halen maar verder wordt dit een hele cleane build. Deze staat namelijk in een museum en wordt heel goed schoongehouden door een clubje vrijwilligers.


Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 19:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 okt, 2020 0:14 am
Berichten: 48
Goed begin. Mooi die motor. Ik zie wat texture in de metaal kleur van de motor. Heb je dat zo aangebracht of zat het in de verf zelf? Ziet er goed uit in ieder geval.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 dec, 2020 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat zit in de verf zelf.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 dec, 2020 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Net begin Ferry. Al heb ik de indruk dat de aluminiumverf er erg dun opzit maar dat kan ook optisch bedrog zijn natuurlijk. Welk merk gebruik je? Ik ben nu helemaal fan van de Vallejo acrylic metal Color. dekking is geweldig en lijkt ook echt op metaal. Maar dat is andere verf dan de reguliere metaalkleuren van Vallejo want die vind ik niet zo best.

Potje links de mindere versie, potje rechts mijn favoriete metaalverf.
photo 525607

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Klaas, als verf hiervoor heb ik MRP gebruikt. Ik denk erover om hierop over te stappen en dit is het eerste project waarbij ik het ga gebruiken. Het kleurverschil tussen het plastic en de verf is niet groot. Toch zitten er 5 dunne laagjes verf op.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2020 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Tot zover dus het idee om zo veel als mogelijk RUDD te bouwen. Ik kon het toch niet laten om wat aftermarkt te kopen. De MG heb ik gekocht van Master-model.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is de mantel al rond en goed stevig. Dat scheelt weer een lastig werkje.

Afbeelding

Afbeelding

Hele mooie details en scherp gegoten.


Ook wilde ik toch wel wat gordels erin hebben en wel die van HGW. Een crime om te maken maar wel heel mooi. Ik had eigenlijk de gordels voor de DR1 nodig maar die waren er niet. Ik heb dus gekozen voor de gordels van de D.VII. Die zien er hetzelfde uit.

Afbeelding

Al zoekend naar verschillende WIP's over de DR1 kom ik erachter dat de romp een driehoek van hout aan de binnenkant heeft zitten. Die heb ik toen ook maar gemaakt.
Dit is voor het schilderwerk. Simpel wat strookjes styreen.

Afbeelding

En na wat schilderwerk.

Afbeelding

Alle oneffenheden die je ziet zullen nooit zichtbaar zijn als de romp dicht zit dus ik heb mij daar niet zo druk om gemaakt. Toen de olieverf droog was heb ik wat CDL Op de rest van de cockpit gespoten. Het lijkt wat grijs maar mijn camera heeft wat moeite om de kleur goed te krijgen.(of ik heb dat probleem, kan natuurlijk ook)

Afbeelding

Verder heb ik nog aan de bodemplaat gewerkt. Ook hier heb ik houtwerk geschilderd en vervolgens wat steel.

Afbeelding

O ja, ik ben vergeten te vermelden dat ik ook nog een decalsetje van Airscale heb gekocht. Komt goed uit want dan kan ik tenminste het kompas wat opleuken.

Afbeelding

Dat was het weer even. Dank voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement