Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 15:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2021 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
En weer verder. Ik heb geprobeerd om de wielen een beetje uit te lijnen. Deze hadden aan plastic as en "waarschijnlijk voel je hem al aankomen" die is best welk beweeglijk. De as werd dus weer afgeknipt, een messingbuisje van dezelfde diameter werd gezaagd en deze werd in de wielen gelijmd.

Uitgangspunt

Afbeelding

Maar ja, de as moet natuurlijk wel haaks op het wiel gelijmd worden. Daar heb ik het volgende op bedacht. Ik heb een glasplaatje waar ik altijd mijn PE op snijd en die is lekker glad en recht. Ik heb van wat styreen een haakse hoek gemaakt met een uitkeping voor het wiel. Toen deze klaar was heb ik er nog 1 gemaakt en zo kun je mooi de as haaks op het wiel lijmen.

Afbeelding

Het aambeeld ligt erop om te zorgen dat de haakse hoeken goed blijven staan. Dat aambeeld is een heel mooi stukje gereedschap maar daarover later meer. Toen de lijm was uitgehard (ik had de kernen al gespoten) had ik het volgende,

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt mij dat het totale onderstel nu wel stevig genoeg is. Ik zit nu eigenlijk te wachten op de decals van Aviattic maar die zijn nog niet binnen. Ik kon dus nog wel even verder met wat messingwerk. De N-struts uit de kit voldoen van geen kanten. Die zijn zo verschrikkelijk slap.......

Om de N-struts te maken heb ik iets dunnere buis gebruikt, 1,4mm uitwendig want 1,6mm werd wat te groot. Na wat knutselwerk krijg je dan dit

Afbeelding

De gaatjes in de vleugels moesten ietsje geruimd worden maar toen kon ik ook de twee struts plaatsen.

Afbeelding

Dit voelt echt stevig aan. Helaas kunnen jullie dat even niet voelen. Ik heb echter wel een mooi stukje gereedschap hiervoor wat ik kan gebruiken. Ik ga nu iets laten zien wat voor de mensen met een slecht hart of de kit struts misschien heel schokkend kan zijn.

Afbeelding

Als dit aambeeld gedragen kan worden door deze constructie dan zal het wel sterk genoeg zijn, toch?

De vleugels wegen bij elkaar 47,7 gram

Afbeelding

en het aambeeld weegt meer dan 10x zoveel namelijk 500,9 gram

Afbeelding

Ik denk dus wel dat dit nooit meer stuk gaat.

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 8:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ja dit is gewoon super! Ik krijg gewoon al een heerlijk gevoel van de stevigheid van de struts! :mrgreen:
Gesoldeerd neem ik aan? Knap gedaan hoor, om ze ook nog eens identiek te maken!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 8:12 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Knap dat je zo fijn kunt solderen, heb laatst voor het eerst geprobeerd te solderen en het viel me vies tegen haha.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 jan, 2021 13:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Dit doet me denken aan die oude reclame voor Tonka speelgoed. Dat was gemaakt van duurzaam staal en in de reclame lieten ze er een olifant op staan. Uiteindelijk kregen mijn broer en ik het natuurlijk wel gewoon kapot want ja... In het kader van: Dat zullen we nog wel eens zien!!! :lol:

Maar mooi werk zo. Gebruik je een mal om ze zo netjes te kunnen solderen?

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2021 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1954
Geniaal met dat aambeeld! Naast de Tonka reclame, doet het mij denken aan een plaatje in een oud luchtvaartboek. Ik heb het even opgezocht.

photo 530208
En zo ontwierpen ze één van de beste vliegtuigen ooit!
bron: 'De eerste luchtvaartmaatschappijen' Oliver E. Allen, Time-Life boeken.

Het detailniveau van deze bouw is weer om van te genieten!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Tsja, een wals met holle wielen, dat kan ik ook. 8) 8) :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2021 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooie aanpassing van de N-struts en de pootjes van het onderstel.
Dat ziet er super netjes uit Ferry.
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat je hebt gebruikt om de schuine kantjes dicht hebt gekregen (de hole buis naast het ingestoken staafje) heb je die vol laten lopen met soldeer? en wat heb je gebruikt om dit en de rondingen/ hoeken van de N-struts glad te maken?

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dank heren. De struts zijn inderdaad gesoldeerd. Om ze gelijk te krijgen heb ik de plastic strut op een papiertje gelegd en overgetrokken, zo had ik de vorm. Nadat ik deze op mijn soldeersteen heb gelegd kon ik de staafjes plaatsen en uiteindelijk solderen.

Afbeelding

Zo een steen is echt een enorme hulp en sinds ik die heb gaat het solderen een stuk beter.

Arjan, in een eerdere post kun je zien dat ik de buisjes voorzie van een staafje en dan dichtdruk in een bankschroef. Ik wil nu alleen nog iets verzinnen om echt een stroomlijnprofiel t ekrijgen maar dat gaat denk ik wel lukken.

De decals zijn ook binnen. Binnen een week had ik ze in huis en dat vind ik best snel uit het UK. De declas van Aviattic zijn wel heel anders dan de decals die ik gewend ben. Deze decals zijn erg sterk en ook nog elastisch.

De decals die ik besteld had zijn de doorschijnende decals en dat betekend dat ik geen zwarte basislaag kon hebben maar dat dat een witte basislaag moet zijn. Dus de zwarte verf eraf en witte erop. Niet zo spannend en ik heb er dus ook geen foto van.

Toen de witte verf droog was kon ik gaan decallen. Dit is echt wel even wennen. Om te beginnen zijn het eigenlijk best grote vlakken, vooral de vleugels. Ik ben dus wel eens de fout ingegaan en uiteindelijk kon ik het stuk decal weggooien en opnieuw beginnen. Ik maakte de decals iets groter als het te beplakken vlak en later kon ik dan het overschot wegsnijden met een nieuw scalpel. De decals kun je best lang bewerken maar ze hebben wel wat setting nodig. Soms behandelde ze ik teveel en verdween er wat kleur. Ik begin het nu echter wel onder de knie te krijgen maar vlekkeloos is het niet. Ik vind echter dat het er best mee door kan dus ik laat het nu ook zo.

Even wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien volgen de decals wel mooi de details en daar hoek ik geen sol voor te gebruiken. Ook zien jullie de iets mindere punten en ook nog wat dingen die geverfd/gespoten moeten worden. De vleugeltips kreeg ik niet mooi dus die heb ik afgesneden en kleine stukjes opnieuw geplaatst. Dat werkt een stuk beter, kleinere stukken gebruiken.

Nu weer verder met decals plakken.

Als laatste nog even een shot van de de vorderingen tot nu toe

Afbeelding

Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 17:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik snap je puntjes maar over het algemeen vindt ik ze er toch erg mooi op zitten!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 jan, 2021 20:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
Maak de volgende keer maar een mooie walkthrough voor het solderen, want ik ben wel geïnteresseerd hoe dat nou precies moet.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement