Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2020 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 dec, 2006 2:17 am
Berichten: 28
Woonplaats: Doetinchem
Mooie kist om te bouwen en inderdaad erg groot. Heb van de week de A-6E binnen gekregen en toevallig dezelfde decalset besteld, omdat ik een high-viz navy kist toch het mooist vind. Ben erg benieuwd naar je vorderingen en eind resultaat, maar dat gaat helemaal goedkomen zie ik wel :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 17:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@JJ: thx, was wel priegelig, maar ze zitten in elkaar. Hopelijk van het weekend tijd om e.e.a in elkaar te zetten en de stoelen verder af te maken.

@Scudje: goeie keuze, de A-6E is ook mooi -heb je in elk geval alvast de goede stoelen erbij! Het hele "oranje" vel ga ik niet gebruiken, beetje zonde wel. Je had dat wel kunnen overnemen en alleen de stencils hoeven kopen (of die van mijn A-6A kunnen gebruiken)
Ik vind die met de zwarte neuzen wel karakteristiek, al kriebelt zo'n low-viz A-6E ook wel. Decals heb ik ooit al eens besteld voor het geval dat, in mijn ervaring goede decalsets snel uitverkocht en kom er over 5 jaar maar eens om als je opeens zoiets wilt bouwen...
Ga je er ook een verslag van openen? Ben wel benieuwd naar de verschillen tussen beide dozen :)

-----------------------
1 foto, veel werk, op LargeScalePlanes (waar ik ook een verslag bijhou) postte iemand foto's van een A-6A simulatorcockpit met GRU-5 stoelen. A.h.v. daarvan toch nog wat extra details aangebracht; van in houtlijm gedrenkt tissue het canvasdekje bovenop gemaakt, en van worstjes bewerkt Milliput de slangen/verbindingen van de zijkant naar bovenop.
De stoelen staan nog in de basiskleuren, als de gordels erop zitten ga ik ze lakken en verder detailverfwerk doen.
Verder veel werk gehad aan de cockpit-consoles. Het detail is redelijk vlak, dus lastig schilderen. Het is geen Yahu-kwaliteit, maar geeft een druk beeld. Veel Intruder knoppen zijn zwart, dus ik heb de kleur uit de labels gehaald met wit en grijs.
Omdat ik hem geparkeerd maak zijn de displays ook grijs en donker-oranje, ook al saai ;)
Het idee van Trumpeter om een decal voor of achter het tweede glazen deel te plakken is leuk, maar de wijzerplaatjes zitten dan veel te diep. Ik ga ze met een punch-en-die eruit ponsen en gewoon bovenop plakken en afwerken met glanslak.
E.e.a. moet her en der nog bijgewerkt worden, dan nog een wash, verwering, her en der wat chips (kist was vrij nieuw tijdens deze cruise). Dus lekker bezig maar nog lang niet klaar :)
Afbeelding
Kleuren:
cockpit grijs (dark gull grey) Revell 47 muisgrijs
zwart: revell 6 teerzwart
oranje kussens: revell34 ferrari-rood + revell 15 geel (50-50)
groene parachutepack en canvas covers leidingen etc; revell47 muisgrijs+revell39 donkergroen in verschillende verhoudingen (op foto's is ook niet alles dezelfde kleur)
canvas afdekking: revell 89 beige

Overigens klopt ergens de geometrie van de cockpit niet; het deel voor de piloot moet veel schuiner en dieper zitten, en de consoles aan de zijkanten moeten naar voren toe naar boven lopen. Dat is me allemaal teveel werk voor weinig resultaat, dus heb ik besloten dat zo te laten. (het is het meest zichtbaar als je van links naar het instrumentenpaneel lijkt, de zijkant van de overgang tussen beide stukken (knik) moet groter zijn, dat zie je vooral als je het gaat schilderen)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 19:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat is een hoop detail schilderwerk geweest. Wordt lekker druk zo :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie cockpit, Jeroen,

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2021 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 29 dec, 2006 2:17 am
Berichten: 28
Woonplaats: Doetinchem
Hoi Jeroen, dat zou ik tzt wel eens kunnen doen, maar voorlopig ben ik nog druk met een Trumpeter F-14A. Van wat ik begrepen heb is de kit geengineerd als een A-6E dus zou ie in grote lijnen moeten kloppen. Doogs models heeft op YouTube een hele serie staan over de bouw van een A-6E waar ie ook veel tricks laat zien hoe de kit makkelijker te bouwen is, want ben er met de Tomcat wel achter gekomen dat de bouwbeschrijving volgen bij Trumpeter niet altijd de beste manier is. Vind je werk er heel erg strak en verzorgd uit zien, dus dat gaat straks echt een mooie A-6 worden. Groetjes Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2021 1:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Indrukwekkend schilderwerk. Mag dan 1;32 zijn maar stiekem is het dan nog steeds moeilijk. Jammer als de afmetingen niet helemaal kloppen maar als het je alleen opvalt als je de toestellen zelf gevlogen hebt zou ik me er ook niet al te druk over maken. Vaak gaat het meer om de indruk die gewekt wordt dan dat de details perfect kloppen. Zo zijn schakelaars op een instrumentenpaneel vaak veel te groot maar als ze de werkelijke schaal zouden representeren dan zou je ze amper kunnen zien.
Belangrijkste is, het ziet er prachtig uit :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Dat instrumentenpaneel ziet er indrukwekkend uit zeg! Heel mooi geworden. :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29 dec, 2013 18:09 pm
Berichten: 30
Ziet er prachtig uit! Ik ga binnenkort beginnen aan de A-6E/TRAM versie, dus volg ik deze met belangstelling.
Zie ik het nu goed, dat ze veel aandacht geven aan het interieur van de speedbrakes maar niet de mogelijk geven deze open te positioneren?
Je moet dus zelf een deel in de romp openen en zelf de uitzetcylinders maken? Prima te doen maar wel apart.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 feb, 2021 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@Ferry, Huib en Saab; thx, ik ben er ook erg blij mee, ondanks dat de kap dicht gaat is het toch veel glaswerk, dus je ziet er ook echt wat van terug :)

@Klaas: zeg dat, de knopjes en schakelaars lukt me net nog zonder vergroting, maar de witte labeltjes ernaast moest ik toch echt met zo'n kwastje met een paar haartjes en een vergroting doen, anders zag ik het niet meer!
En het detail is inderdaad wat "vlak", in het echie steken de schakelaars meer uit enzo.
Grootste ding met de cockpit is dat eigenlijk de hele geometrie niet klopt, de zijconsoles moeten meer schuin omhoog lopen waardoor het instrumentenpaneel minder lang is. Ook staat het deel voor de piloot een klein beetje schuin naar boven, dat moet veel schuiner zijn. Dat alles aanpassen gaat me veel te ver, ik heb mijn grenzen :mrgreen: :mrgreen:

@Jeroen: een paar afleveringen van Doogs heb ik gezien inderdaad, zitten wel nuttige tips bij. Mijn Intruder wordt iig een stuk minder verweerde, deze vroege A-6A's waren niet de meest betrouwbare en werden nogal geknuffeld om ze toch zo veel mogelijk inzetbaar te houden :)
Ik zou het wel waarderen als je t.z.t. ook een verslag opent :)

@Rapie: thx! Trumpeter heeft bij de Intruders een beetje raar gedaan, want bij de A-6A heb je die remkleppen met gaatjes en alles erop en eraan (incl. cilinders en details in de ruimtes), maar de romp is universeel voor beide, vandaar dat je de sleuven open moet maken.
Bij de A-6E krijg je enkel de dichte niet meer functionele versie, helaas waren veel A-6E's (zelfs nog tot na Desert Storm) omgebouwde A-6A's waarbij die kleppen weliswaar niet meer functioneerden, maar wel gewoon aanwezig waren.
Hetzelfde geldt omgekeerd voor de A-6A, zoals op de decalsheet te zien is NH-505 weliswaar een A-6A, maar had deze al de latere dichte platen. Die zitten dus niet in de A-6A kit.
Als je er aan zou beginnen lijkt het me leuk een verslag te zien! :)

=======================
En ook weer wat verder met het één en ander, decals uitgeknipt en gesneden (mijn ponssetje is niet geschikt ze uit te ponsen) en erop gedaan (Trumpy wil ze aan de achterkant van het glas hebben, maar dan zitten ze veel te diep) en verder nog washes, filters, etc.
Het staat nu te drogen, als dat klaar is satijnlak erover en de instrumentenglaasjes nog voorzien van een drup glanslak.
De stoelen zijn ook gedaan en zo goed als klaar, maar die kan ik even niet beetpakken en dus geen foto van maken.
Het blijft behelpen op die donkere dagen met kunstlicht, bij daglicht is het allemaal net even subtieler, vooral het blauw-grijs wat ik op de zwarte panelen gebruikt hebt. (Washes op zwart vind ik altijd lastig, te licht ziet er nep uit, te donker zie je er weer niks van...)

Met washes en stipjes olieverf voor filters (de wash komt erg prominent over zo door het verschil in mat (wash) en glans (consoles):
Afbeelding
en filters uitgewerkt en geblend, en het instrumentenpaneel nog voorzien van washes (vandaar de gekke hoek van de foto, anders loopt alles eraf :mrgreen: )
Afbeelding
Wat overigens typisch is, dat voor de 4 instrumenten links in het vierkantje onder geen decals meegeleverd worden, die heb ik uit een oud 1/72 instrumentenpaneel gesneden wat nog in mijn restantenmap zat.
Die cockpit is al met al een flink klusje, maar langzamerhand komt het einde wel in zicht -de stoelen moeten hun geel/zwarte ejection cords nog krijgen en glareshield en het deel wat achter in de cockpitkap zit staan alleen nog in hun basiskleuren en moeten nog verder aangepakt worden.

Tot zover maar weer!

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 feb, 2021 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Indrukwekkend instrumentenpaneel.
Prachtig!

De panelen lijken op deze manier levensecht versleten rond de knopjes.

Complimenten!
:brouw:

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement